Filmul Ana, de Alexa Visarion, inspirat de mitul Meșterului Manole: premieră la New York

de Cinemagia în 15 Apr 2014
Premiera în spațiul nord-american are loc pe 30 aprilie 2014

Cunoscutul regizor şi scenarist de teatru şi film Alexa Visarion va prezenta în premieră în spațiul nord-american noul său film, intitulat Ana, pe care l-a realizat pornind de la mitul Meșterului Manole. Premiera va avea loc la Institutul Cultural Român de la New York, în Sala Auditorium, pe 30 aprilie 2014, la ora 19.00. Pentru aceste evenimente regizorul va fi însoţit la New York de Răzvan Vasilescu şi Cristina Drăghici, actorii principali ai filmului Ana.

Povestea unui bărbat în pragul bătrâneții, singur și obsedat din tinerețe de ideea realizării unui film inspirat de legenda „Meșterului Manole” (istoria înălțării unei biserici prin sacrificiul suprem) și a unei tinere din Republica Moldova ajunsă, printr-o întâmplare nefericită, prostituată în Italia.

Împreună cu un adolescent marcat de un sever handicap locomotor reușesc într-un spațiu straniu, malurile și apele unui lac încă nepângărit de civilizație, să trăiască intens, emoțional, dureros, conflictual fragmente din propria lor viață, dezvoltând cu o intensitate febrilă a imaginației proiectul unui film visat despre structura și identitatea spirituală românească, dar niciodată realizat.

Evenimentul dedicat promovării filmului românesc şi cinematografiei naţionale se încadrează în seria de portrete pe care ICR New York doreşte să le realizeze regizorilor români. Vor fi prezentate publicului american cele mai cunoscute şi apreciate portrete de regizori, actori, scenarişti sau producători români.

Filmele pe care regizorul Alexa Visarion le va prezenta (subtitrate în limba engleză) pentru portretul său de regizor sunt: Înainte de tăcere (1978), Înghiţitorul de săbii (1983), Vinovatul (1991) şi Ana (2014).

 După vizionarea peliculei, cei trei vor răspunde întrebărilor publicului. Intrarea la eveniment este gratuită.

La New York Răzvan Vasilescu va prezenta un spectacol one-man-show  intutlat „Profu'”,  un monolog scris de Jean Pierre Dopagne, care va dura 1 h 20 min. Spectacolul se va juca pe 3 mai 2014, la „150 Public School”, la ora 19.00 (adresa: 40-01 43 Avenue, Sunnyside, NY 11104).

La New York Alexa Visarion va avea întâlniri cu reprezentanţi ai universităţilor americane cu care el colaborează, având contacte cu aceştia din perioada în care a fost bursier Fulbright în S.U.A. În plus, va face şi cercetare în bibliotecile americane pentru noile proiecte la care deja lucrează, va avea întâlniri cu personalităţi ale vieţii culturale, artistice şi pedagogice din New York şi Boston.

Asociaţia culturală DIALOG al cărei preşedinte fondator este Alexa Visarion cultivă cu precădere realţiile româno-americane, cu rezultate remarcabile în perimetrul artei şi culturii. Această structură a proiectului, unitară şi diversă totodată, dezvoltă legăturile între cele două culturi.

Acest eveniment reprezintă o oportunitate pentru promovarea filmului românesc și a cunoscutului regizor Alxa Visarion, invitat la atâtea festivaluri de film din România și din străinătate.

 

 

 

Exploreaza subiecte similare:

Ana, Razvan Vasilescu, Cristina Drăghici

Alte știri din cinema

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cristi23 pe 15 aprilie 2014 18:44
interesant.....legenda mesterului manole este una din cele mai frumoase ale istoriei literare romanesti....
carmen_irimia pe 17 aprilie 2014 19:20
Ana lui Alexa Visarion şi Ana noastră

Scenariul de film scris nu pentru a place ci pentru a zgudui , pentru a prinde de umeri şi zgîlţîi puternic spectatorul, determinîndu-i un crash–test al întregii sale filozofii existenţiale. Autorul transformă, prin prisma propriei experiente de viaţă, întrebările fundamentaliste (” Cine suntem?” , „De unde venim ?” şi „Încotro mergem?” ), le frămîntă pe cale, coborînd sau urcînd, pe jos sau călare(pe bicicletă), bătînd sub tălpi apa sau pămîntul, într-un ritm ce se schimbă continu.
Drumul ca simbol central, e o provocare continuă. Trebuie să faci faţă. E drumul vieţii, calea ce duce spre o ţintă aflată-n neclaritatea înceţoşată de la orizont. Începe odată cu apariţia eroului principal, un bărbat trecut de prima tinereţe. Erou despre care nu ştii cine e, nici de unde vine şi nici unde se duce. Drumul ce duce spre necunoscut îi oferă şansa spre marea întîlnire şi confesiune purificatoare. Spălarea de păcat, dădătoare de putere pentru a înfrunta trecutul şi-a continua spre viitor. Dar este oare suficientă?! Acesta e unul din semnele de întrebare care planează de la început înă la şfîrşit, semn de întrebare-provocare pentru fiecare dintre spectatori.
Astfel de întîlniri nu sunt niciodată întîmplătoare. Au loc dintr-un motiv anume. Şi, motivul marilor întîlniri se dezvăluie, gol şi lipsit de păcat, într-o absurdă împerechere, doar după ce acestea s-au împlinit. Atunci apar şi întrebările. Marile întîlniri sunt predestinate! Tocmai o astfel de întîlnire e şi întîlnirea Lui cu Ea ,fata fără nume sau cu ...Ana(?!).
Nu vom afla niciodată cine sunt de fapt personajele principale. Sunt un EL şi o EA. Sunt un nimeni, un zero şi-o curvă, tinără, frumoasă dar lipsită de talent pentru prostituţie. Dar sunt ei cu adevărat ceea ce mărturisesc a fi, nu fără o doză mare de autoironie, de autopsie dureroasă?!
Să fie o alegere deliberată a scenaristului?! Nu! Categoric nu! Tocmai în această anonimie constă toată magia: personajele îşi descoperă din identitatea printr-o confesiune gradată, uneori continuă,uneori întreruptă brusc, c-un ritm cînd frenetic, cînd lent, aş spune de Ciuleandră inversată.
Aparenta anonimie este mîna întinsă spectatorului, de către scenarist. Cuprinde o întreagă diplomaţie filozofică. Ecranul sugerează, face trimiteri, transpune codificat imaginea prin simboluri pe care noi , suntem chemaţi a le descifra. Se construieşte astfel o legătură spirituală, o legătură multiplă, complicată dar suflet. Suntem chemaţi fiecare, prin propria experienţă acumulată şi filozofia vieţii dobîndite să găsim răspunsurile. Sunt ,oare, întrebările scenaristului sau ale noastre?!
Ana lui Alexa Visarion e o sublimă poveste de dragoste, învăluită de misticism interpătruns cînd de-o rezonanţă cosmică cu rădăcini în Balada populară (Meşterul Manole), cînd de ecouri biblice (izgonirea din paradis, Adam şi Eva, şarpele, Iisus şi Maria-Magdalena, arca lui Noe). O poveste de dragoste pură, între doi păcătoşi, reîntorşi la origini. Şi-aici intervine paradoxul :Poveste de dragoste, dar fără scene erotice?! Dragoste fără erotism?! Alexa Visarion ne spune că există aceste scene provocîndu-ne să deschidem mari ochii minţii şi sufletului nostru.
Motivul Baladei româneşti, al realizării unei creaţii durabile, spirituale, doar prin sacrifiul absolut al dragostei, nu e de loc întîmplător. Toţi, suntem în căutarea ...Anei noastre, a jertfei noastre.
Scenariul împleteşte într-o structură unică, de geometrie spaţio-temporală a perpendicularităţii, mai multe planuri tematice. Astfel, de zidul gri şi urît al unei realităţii socialo-politice asupra căreia planează o altă întrebare , se loveşte mod sistematic dorinţa împlinirii actului de creaţie a artistului. Zidirea speranţei, a motivaţiei pentru mîine, cărămidă cu cărămidă, sacrificînd totul pentru un crez! Filmul e un îndemn. Răspunsul rămîne pe buzele şi în atitudinea spectatorului spectatorului.
Şi atingînd planul socio-istoric,întrebările existenţiale vor îmbrăca o nouă formă, retorico-modală : „şi dacă ce?! ”, „şi dacă cum?!”, „ şi dacă unde?!” insinuînd un pragmatism al nepăsării, al indiferenţei, al dispreţului nebunesc. Un strigăt plin de durerea dezamăgirii neîmplinirii idealurilor la care s-au sperat odată. Strigăt timid, speriat, aproape cu vinovăţie pentru curaj, un suspin sfint, pentru ideal şi pentru cinste. Strigăt îngemănat cu rănetul puternic al hoţiei, minciunii al laşităţii, sub numitorul comun ŢARĂ! Un strigăt al revoltei spre o Casă a Poporului. Un strigăt ce iese din sufletul lăsat în paragină, dintr-o viaţă rămasă la nivel scheletal, în gri neîmplinite a dezamăgiţilor! „Vocea naţiunii din cavoul acesta istoric!”cu gust de dezamăgire îmbinat de-un sentiment al zădărniciei,se simte ameninţătoare sub imboldul din Imnul Naţional: Deşteaptă-te Române!
Descoprerirea şi cunoaşterea propriului ego, accceptarea şi împăcarea cu sine, sunt lucruri greu de împlinit, necesită un drum lung. Parcurgerea lui nu e întotdeauna o linie dreaptă, ci duce spre un orizont ce pare de neatins, neclar. Traseul poate devia spre dreapta sau spre stînga, poate lua întorsături sinuoase, e un du-te vino continu, întrerupt tocmai cînd nu te –aştepţi, tăiat în felii, de verticala zidul gri al birocraţiei de sus în de jos şi vice versa. E precum apa: tumultuasă,domoală sau statică, dar care este indispensabilă existenţei.
Ana e un film în care limbajul e încărcat de greutatea semnificaţiei, spus bine şi sănătos dar în nici un caz vulgar.
Ana e un film care trebuie văzut. E un film al condiţiilor celor mai absurde, dar care lasă să se întrevadă chiar şi prin ceaţa transparentă lumina.Un poem metaforic ce îmbină suspansul cu romanticul , iraţionalul cu raţionalul şi uneşte destinul celor două personaje principale. Iraţional ca sărutul mîinii pentru a mulţumi victimei pentru plăcerea furată prin viol.
Purificarea prin creaţie implică jertfă iar zidirea fericirii prin creaţie, durere. Multă durere sufletească dar nu în sens tragic.
Cert e că trăim într-o lume nebună, în care doar banii pot acoperi putoarea ce vine vine din toate părţile. Într-o lume integrată global, în care cetăţeanul model trebuie să aibă mintea curată, limpede şi ascultătoare.
Despre acest eveniment cinematografic se vor scrie cu siguranţă, comentarii din cele mai neprevăzute. Şi toate vor fi adevărate nu vor putea descrie în mod exhaustiv simbolistica înmagazinată sub titlul unui nume de simplitate mitologică: Ana.
Ana este filmul lui Ion Visarion şi al fiecăruia dintre noi. Ana este un eveniment care nu trebuie pierdut !

prof. Irimia C. Carmen
3/04/2014, Atena,Grecia

alex_il_fenomeno pe 10 octombrie 2014 01:28
Suna foarte interesant, ma bucur nespus ca cinematografia noastra s-a extins in ultimii ani pe genuri variate.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells