Cronică Rango: film pentru cinefilii împătimiţi

de Gloria Sauciuc în 3 Mar 2011

Prea greu de digerat pentru copii, cu o acţiune prea diluată pentru adulţi, animaţia Rango - cu vocea lui Johnny Depp în rol principal - se salvează cu trimiterile la o mulţime de alte filme, pentru cinefilii împătimiţi.

Cameleonul de casă Rango (Johnny Depp) se pierde de stăpân şi ajunge într-un orăşel, Dirt, în inima deşertului - în acest film regizat de Gore Verbinski, celebru pentru "Piraţii din Caraibe". Odată ajuns acolo, lui Rango i se alătură o şopârlă femelă băieţoasă (Isla Fisher) în lupta împotriva unor eroi negativi, printre care şarpele cu clopoţei (Bill Nighy) şi primarul (Ned Beatty), o broască ţestoasă de vârsta deşertului.

Dacă trimiterile la o mulţime de alte filme, momentele destul de violente (şarpele este tunat la coadă cu o mitralieră Gatling) şi aspectul dezagreabil-bizar al personajelor vor face filmul greu de urmărit pentru cei mici, acţiunea diluată nu va fi pe placul celor mari. Singurii spectatori potenţiali ai acestei animaţii rămân virtuozii acestei a şaptea arte, adică cinefilii împătimiţi, care vor gusta tributul adus în primele 10 minute lui Fear and Loathing in Las Vegas, trimiterile la Blazing Saddles, referinţele la multe alte filme (printre care Star Wars, Apocalypse Now, Chinatown) şi influenţele din clasicele universul western - Shane, The Good, The Bad and The Ugly, The Wild Bunch, The Gang Who Couldn’t Shoot Straight, plus o coloană sonoră semnată de Hans Zimmer - prelucrare amuzantă şi isteaţă după temele lui Ennio Morricone din westernurile lui Sergio Leone. Mai mult, Rango duce mai departe genul western într-un mod neconvenţional, inspirîndu-se jucăuş din clasicii John Ford, Sam Peckinpah sau Clint Eastwood.

Rango dă de provocarea vieţii lui atunci când - după ce inventează un trecut glorios, plin de fapte de arme şi are o confruntare cu un şoim cu cioc de metal - devine şeriful unui orăşel în care toţi locuitorii lui suferă de sete. Dacă personajul feminin e şopârla Beans (Isla Fisher), adevăratul villain a ascuns rezerva de apă pregătindu-se pentru momentul în care va fi cumpărat ieftin tot pământul din jur.

Iată ce spune Ned Beatty, actor nominalizat la Oscar şi Globurile de Aur, despre personajul său, primarul din Dirt: “Apa e singura speranţă de viaţă din oraş, iar primarul este cel care o ţine sub control. Pentru că personajul meu a fost creat după personajul clasic al lui John Huston din Chinatown, un primar corupt cu priză la oameni...".

Înainte de confruntarea finală, Rango are o revelaţie atunci când se întâlneşte cu un personaj aparte, Spiritul Vestului.

Scenaristul John Logan, lucrând împreună cu Verbinski şi cu graficianul acestuia, James Ward Byrkit, amestecă - în amalgamul de arhetipuri ale genului, clişee şi stereotipii, plus dialoguri colorate - o mulţime de personaje (60 se pare) prin care au încercat să portretizeze tipul banditului fioros, al primarului corupt, al pistolarului înfricoşător, copilului cu ochi mari, naivi, dar cu replici isteţe, femei dure, peste care au adăugat "specificul" realităţile lor blănoase, înaripate sau târâtoare. Spuneam "au încercat" pentru că bizareria eroilor depăşeşte tipologia, astfel încât nu rămâi în minte decât cu nişte arătări care nu se disting una de alta prin comportament specific.  Am apreciat, însă, că oraşul Dirt pare un personaj în sine. Viziunea artistului vizual “Crash” McCreery a adus ceva nou în aspectul de oraş western clasic. “De la distanţă, Dirt arată ca un oraş tipic din vest, dar cînd te apropii vezi că totul e făcut din beţe de acadele, din canistre de benzină, cauciucuri vechi, sticle etc.”, spune realizatorul.

Echipa care s-a ocupat de proiectul Rango - căreia trebuie să-i mulţumim pentru intenţie, concept şi energia depusă, nu şi pentru rezultatul final, faţă de care suntem mai puţin entuziaşti - e alcătuită din producătorul John B. Carls (Open Season), Graham King (The Departed), Verbinski ca regizor şi scenarist, alături de James Ward Byrkit (care a fost consultant de concept la seria Piraţilor) şi John Logan (care are la activ mai mult filme dramatice, precum Gladiator, The Last Samurai, The Aviator, Sweeney Todd, dar şi viitoarele Coriolanus, Hugo Cabret şi următorul James Bond). Li s-a alăturat, mai apoi, şi Mark “Crash” McCreery, geniul creator de efecte vizuale speciale, responsabil pentru creaturile din seria Piraţilor, dar şi din Jurassic Park şi Terminator 2.

Filmul Rango a primit ratingul "Audienţă generală".

Stefana199 pe 3 martie 2011 10:51
interesant
balloumowgly pe 3 martie 2011 10:53
Chiar asa sa fie de bun acest film animat???
Sint un impatimit al desenului animat,si nu aduc in discutie idei cum ca chiar daca am o virsta ,sint un copil in interior...insa accept si-s incintat de ceva bine realizat! Si nu e vorba doar in aspectul desenului animat,ci in toate segmentele vietii,si desigur acum fiind vorba de a 7a arta! MULTUMESC

Bubulescu pe 3 martie 2011 11:22
Si again Gloria Sauciuc scrie spoilere! Nu e prima data cand se intampla asta. Eu cred ca e mai placut pentru cinefili sa descopere singuri ce si cum se intampla.
Filmul merita atentia oricarui spectator, fie el copil sau adult. Pana la urma asta e marea satisfactie: sa poti sa constati la sfarsit ce gust ti-a lasat, ce anume ti-a placut sau cu ce nu esti de acord.

cineva pe 3 martie 2011 12:32
Cred ca e o parere exagerata. Doar pentru ca unii adulti prefera actiunie +1000% nu inseamna ca filmul nu poate fi gustat de majoritate.

Deseara merg la avanpremiera si va las cu un commend dupa

Han_Solo pe 3 martie 2011 13:23
@Bubulescu - Vorbesti de spoilere de parca ti-ar fi zis ca, Kevin Spacey ii Keyser Söze (Sper ca ai vazut The Usual Suspects).
In rest....o cronica buna.

Piratu pe 3 martie 2011 13:37
cu asta vrea sa zica,ca mu prea o sa aiba spectatori pe la noi.mai vedem noi
legolas05 pe 3 martie 2011 15:10
o sa merg sa il vad saptamana viitoare
angesa pe 3 martie 2011 15:44
Vrem si noi sa-l vedem, in provincie...
Numai asa putem avea o parere personala...
"PROVINCIA" esti ? unde esti?....
...cam departe.....de filmele actuale....de care se tot scrie in articolele astea....

jude pe 3 martie 2011 15:46
abia aștept să văd acestă animație...abia aștept să îl văd pe Rango și să îl aud pe Johnny Depp...
Malina pe 3 martie 2011 16:02
Abia astept sa vad filmul deoarece mi se pare interesanr si cred ca asa va fi.
Vorador pe 3 martie 2011 18:50
daca ma uit mult la posterul ma apuca o criza de ras
JohnnyAddams pe 3 martie 2011 19:14
@Han_Solo : daca nu as fi vazut The Usual Suspects te-as fi injurat, ai noroc, pacat ca unii nu l-au vazut.
rob3rt_89 pe 3 martie 2011 20:04
@Han_Solo esti fan house M.D.?:))))
Han_Solo pe 4 martie 2011 09:17
@JohnnyAddams - norocu meu:)) Lasa ca -am facut-o unui prieten chiar cand se uita la film pentru ca nu a vrut sa vine la o bere...cica vroia sa vada filmu ca ii fain:))
@rob3rt_89 - il urmaresc din cand in cand dar nu sunt chiar "fan", de ce intrebi?
@Marin10 - "live is a bitch", asta este....

rob3rt_89 pe 4 martie 2011 19:43
@han_solo pentru ca in cel mai recent episod unul din doctori ii spunea unui coleg de munca care vroia sa vada The usual suspects ca , Kevin Spacey este Keyser Söze....si comentariul tau de mai sus credeam ca are legatura cu episodul respectiv:))..........................apropo DARTH VADER E TATAL LUI LUKE SKYWALKER!!! pentru cine n-a vazut star wars ......muhahahahha!!!!
spartacus pe 5 martie 2011 10:31
Imi place trailerul, se pare ca vom avea parte de mult umor si faze comice. Perfect !....
ggg pe 6 martie 2011 08:58
am ras de m-am p p mine
e dat naibi gionica asta

Valentino pe 7 martie 2011 15:01
"virtuozii acestei a şaptea arte" adica nu poate sa fie vazut filmul si inteles decit de catre cei care fac filme? Cei care stiu toate dudele de luat ochii spectatorului? Cei care se intrec pe sine in a 7 a arta? Adica cei mai abili creatori de film, prin extensie...? Ca, zau, dragacum zici ca te cheama, daca inteleg ce zici. Si are dreptate cineva de aici...nu mai strica placerea vizionarii filmului!!! Te rog! daca nu ai nvatat inca, o cronoca de film nu inseamna sa povestesti filmul, sa pui o descriere a personajelor si sa bagi niste spoilere. Si am impresia ca nu ai inteles nimic din film! Nici ce e cu el si nici de ce e facut asa...Si aia de la final"Echipa care s-a ocupat de proiectul Rango - căreia trebuie să-i mulţumim pentru intenţie, concept şi energia depusă, nu şi pentru rezultatul final" este antologica!! bine ca ii multumiti li Nicolaescu sau lu' Pita pt filme...
kid 1 pe 8 martie 2011 11:35
merita vazut, Deep magistral :) *****
margott pe 22 aprilie 2012 19:56