Cronică Portretul luptătorului la tinereţe

de Mihnea Columbeanu în 17 Nov 2010
Cronică Portretul luptătorului la tinereţe

Filmul lui Constatin Popescu jr., care va intra în cinematografele româneşti din 19 noiembrie,  nu e o "poveste"  - ci o cronică a anilor de rezistenţă în munţi: prima din trilogia care va continua cu fraţii Arnăuţoiu şi cu Elisabeta Rizea. Se impune să începem prin a stărui asupra acestui aspect, întrucât a fost şi este esenţial atât în geneza filmului, cât şi pentru corecta lui receptare.

Preceptul că "arta nu copiază realitatea" a devenit de mult un truism. O operă epică (proză, piesă de teatru, dar mai ales scenariu cinematografic) preia materialul real şi-l ordonează conform propriilor sale criterii, în două scopuri: mai întâi, pentru a comunica sensul, semnificaţia, ideea obligatorie oricărui fapt artistic; apoi, pentru a comprima într-un format accesibil tot felul de evenimente răspândite peste o arie spaţială şi temporală foarte greu de gestionat - inclusiv pentru public. De aici au evoluat şi s-au conturat, de-a lungul secolelor, acele reguli compoziţionale care, în cele din urmă, au ajuns să guverneze şi arhitectura dramaturgiei de film. E firesc ca şi noi înşine, ca spectatori în primul rând (căci orice critic de film începe prin a fi spectator), să avem mecanismele percepţiei şi ale asimilării reglate conform acestor criterii - ceea ce poate justifica unele hiatusuri, ca acelea care s-au regăsit în comentariile negative la adresa filmului. Or, obiectivul lui Tică Popescu nu a fost cel de a construi o "povestire inspirată din" rezistenţa grupului Gavrilă-Ogoranu în munţi, ci pur şi simplu de a-i face cronica filmată - pe o paradigmă vecină cu cea a docudramei (gen în sine problematic şi dificil; nu mai devreme de anul trecut, tentativa unui veteran de a relata cu camera de filmat ultimul an din viaţa celui dintâi Rege al României a eşuat lamentabil în cel mai ridicol diletantism). În consecinţă, trebuie ca din capul locului să nu ne aşteptăm la elemente structurale de tip "introducere" (setup), plot-point-uri, "confruntare", twist-uri de tot felul, "rezolvare", tag final, etc. - din simplul motiv că acestea există ca atare numai pe teritoriul ficţiunii. Scenariul întocmit de Constantin Popescu jr. se constituie strict din fapte reale şi cât se poate de concrete, atestate documentar sau reconstituite în măsura în care a fost posibil, pe baza mărturiilor disponibile. Are, aşadar, structura liniară a unei înşiruiri de episoade egale între ele ca pondere, şi marcate cu datele de reper seci, imuabile, ale locurilor şi momentelor unde se desfăşoară acţiunea. Rezultatul acestor notaţii este deosebit de interesant, prin efectul său gradual asupra spectatorului: într-o primă fază, exactitatea lor pare să sugereze că fiecare dintre acele momente a avut o importanţă decisivă (de obicei, numai în asemenea situaţii se reţin atât de precis locul, ziua, ora şi minutul...), ceea ce duce la insinuarea unei tensiuni de fond care va domina apoi întreaga vizionare; treptat, spectatorul constată că toate secvenţele au cam aceeaşi importanţă în desfăşurarea acţiunii, dar permanentul suspense deja instituit previne eventuala dezamăgire; şi, în sfârşit, spre jumătatea filmului, când riscul liniarităţii repetitive se face deja simţit, imperturbabibele consemnări spaţio-temporale continuă să ne amintească pas cu pas că de fapt nu facem decât să urmărim jurnalul unor fapte reale şi nimic mai mult. La asta contribuie şi motivul recurent al "filmului în film" - secvenţele pseudo-documentare filmate de partizani pe 8 mm şi capturate parţial de Securitate. În câteva cazuri, doar atât cât să puncteze, textura granulată şi cromatica alb-negru se transmit şi cadrelor aşa-zis "live", integrate fără nici un dubiu în acţiune - accentuând calitatea cvasi-documentaristică a întregii realizări.

Se mai cere să clarificăm un lucru. Aceiaşi comentatori au stăruit mult şi asupra specificităţii temporale a filmului, afirmând (pe bună dreptate - în principiu!) că fiecare poveste se pretează la anumită marjă de durată, în afara căreia fie rămâne nedesăvârşită, fie se diluează şi se lungeşte redundant. Reproşul lor (din nou, nu lipsit de legitimitate) este acela că povestea lui Gavrilă-Ogoranu n-ar fi pierdut nimic dacă se eliminau din ea câteva episoade oricum dispensabile, spre a o aduce la o durată mai binevoitoare faţă de spectator. Şi de această dată, răspunsul se revendică de la caracterul cronicăresc al filmului. Fiecare secvenţă în sine are rolul nu de funcţie dramaturgică, ci de mărturie - iar scopul lor este de a fixa în nemurire cât mai multe dintre aceste pagini de jurnal (chiar şi cu preţul câtorva zeci de minute în plus din viaţa spectatorului).

Sub acest aspect, Portretul luptătorului la tinereţe seamănă mult cu cvasi-docudrama biografică "Che" (2008), a lui Steven Soderbergh - pe care însă o depăşeşte cu mult, cel puţin la capitolul tensiune.

Pagina
1 2

Imagini

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Moody pe 17 noiembrie 2010 20:05
Un film care nu trebuie ratat. De-abia astept sa il vad.
johnnyg pe 17 noiembrie 2010 20:12
De o jumatate de an astept o minune si uite ca s-a intamplat!
johnnyg pe 17 noiembrie 2010 22:25
P.S. Cand vorbesc de minune, ma refer la distributia filmului la nivel national, nu doar aparitii sporadice pe la 2-3 festivaluri. Cu mana pe inima, va spun ca filmul merita toata atentia voastra.
johnnyg pe 18 noiembrie 2010 20:48
@Aju tu glumesti, nu? Nu te supara, dar nu ai cum sa treci peste limbajul de blog, prin urmare, reviewul este extrem de subiectiv. Da, parerile strict personale dau unei cronici picanterii, dar totusi, intre anumite limite. Cronicile la acest film sunt destul de variate si in cazul acesta trebuie sa vezi filmul si sa vezi in ce tabara te gasesti.
allexx.andra pe 18 noiembrie 2010 22:23
sunt curioasa...o sa merg la acest film :)
Aju pe 18 noiembrie 2010 23:14
Nu ma mai obosesc sa scriu din nou ce am scris deja pe imdb. o sa apara acolo dupa ce trece de control probabil. Insa repet, filmul este foarte slab raportat la ce se putea face pe acest subiect. regizor slab, film slab. pacat ca a "halit" subiectul. probabil vor trece 10, 20, 30 de ani pana cand se va face un film pe masura cartii.

Pe scurt: filmul nu surprinde absolut nimic din profunzimea caracterelor, din situatii...nada...e, vorba reviewerului de aci: un che (of course mult mai prost si nu mai bun decat al lui soderbergh...in special datorita camerei miscate care e ridicola...). Recomand sa-l vedeti POATE aveti noroc si va deschide curiozitatea...desi mai curand probabil o sa vi-o inchida din pacate...

Pashpix pe 19 noiembrie 2010 15:25
un film FABULOS
sabinalin pe 22 noiembrie 2010 20:26
Toate bune si frumoase, mai putin rautatea gratuita la adresa lui Sergiu Nicolaescu...
Pitbull pe 23 noiembrie 2010 21:19
Care, unde, când, cum...? :|
Emil-gaza pe 25 noiembrie 2010 16:13
Unii comunisto-securisti, care traiesc(din pacate) in continuare printre noi, nu se pot abtine sa nu arunce cu noroi si venin in tot ce le demasca activitatea criminala impotriva acestui popor. Asfel ei spera sa duca in derizoriu incercarile si asa timide , de a ne cunoaste si asuma istoria. Sa le fie rusine....si mai mult!
In ceea ca priveste filmul este EXCEPTIONAL, si de aceeasi parere cu mine au fost si ceilalti spectatori din sala, care au aplaudat la sfarsitul proiectiei....asa ceva nu am mai intalnit pana acum la nici un film. Bravo Constatin Popescu jr.!!!!!!!

Quentin pe 25 noiembrie 2010 23:27
@AJU: Nu am vazut inca filmul. Insa judecand dupa concluzia trasa de tine cum ca ar fi slab "in special datorita camerei miscate care e ridicola" (si care anuleaza veridicitatea parerii tale) ma pot lamuri in proportie de 98% in legatura cu parerile tale despre cum ar trebui sa fie filmat un film bun. Band Of Brothers a fost filmat tot cu camere in miscare. Evident si Band Of Brothers putea si si mai bun raportat la subiectul celui de-al doilea razboi mondial. La fel si Saving Private Ryan, Seria Bourne, etc. Da' asa-s regizorii astia d-alde Spielberg ca nu pot face un film cum trebuie comparativ cu pretentiile unora si altora. Pa
Quentin pe 25 noiembrie 2010 23:30
P.S. cred ca filmele cu "cichi" chan sunt mai bune ca e de bataie care este ea de la Hollywood..
trups pe 26 noiembrie 2010 12:35
@AJU, mai invata baiatule, ramai la steven segal pana mai cresti putin
Quentin pe 26 noiembrie 2010 13:50
Dupa cum am spus nu l-am vazut inca, insa judecand dupa trailer pare facut mult mai bine decat alte filme romanesti. Lasand la o parte ideea in sine (care merita toti banii si cred ca merita adusa pe ecran de multa vreme) cred ca s-a pus accentul si pe impresia artistica. Imi plac multe filme romanesti post-89 insa mi se par..pur romanesti. No offence, insa mi se pare ca toti marii actori joaca inca (pe sticla) ca pe scena teatru. Este totusi o diferenta, as spune. Dupa trailer, "Portretul.." mi se pare ceva occidentalizat, mai ales daca s-a implicat si HBO. Si sunt convins ca, din fericire, occidentalizarea nu inseamna un limbaj grobian. Am avut destul dupa 89. Dar...astept cu nerabdare sa il vad pentru a-mi confirma sperantele :)
elis pe 29 noiembrie 2010 11:03
spuneti-mi si mie unde se poate viziona filmul!
omserios pe 1 decembrie 2010 15:33
@elis http://www.cinemagia.ro/filme/portretul-luptatorului-la-tinerete-26081/

Dupa descriere + trailer + distributie + caseta tehnica este o sectiune, "Program cinema Portretul luptătorului la tinereţe". Dai click pe cinematograful la care doresti sa mergi si iti deschide o fereastra in care sunt afisate zilele si orele la care ruleaza filmul in locatia respectiva. Sper ca te-am lamurit. Daca mai ai dubii, nu ezita sa mai pui intrebari.

Aju pe 3 decembrie 2010 15:56
@Quentin: poate-mi spui unde exact am spus ca o camera tremurata in general defineste un film prost...

@trups: modu de adresare te cam defineste. daca vrei sa intelegi ceva citeste intai cartea lui Ogoranu.

mario pe 5 decembrie 2010 14:47
trebuie sa inteleaga lumea ca acest film sa facut cu un buget extraordinar de mic iar machiaju sa facut de fiecare actor in parte . filmul este foare bun nu are o tehnica super buna dar asa din cauza faptulu ca nu au fost bani pt ceva mai bun . felicitari pt actori si regizor ca au spus o poveste uitata de mult
margott pe 22 aprilie 2012 20:04
Chiar ca-i o cronica, si inca una lunga-lunga. Mie mi-a placut, aduce cu filmele cu haiduci dinainte de ' 89.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells