În condiţiile în care "Bărbaţi care urăsc femeile" fusese o reuşită incontestabilă, iar "Fata care s-a jucat cu focul" un eşec de râsul lumii, redresarea cu "Castelul din nori s-a dărâmat" apare cu atât mai surprinzătoare, cu cât aparţine aceluiaşi Daniel Alfredson, care compromisese partea secundă a trilogiei. Ce-i drept, acolo o mare parte din vină o purtase şi Jonas Frykberg, transpunând romanul lui Stieg Larsson într-un scenariu incoerent, pueril şi ilogic - spre deosebire de scriptul mult mai închegat al primului film, semnat de Nikolaj Arcel şi Rasmus Heisterberg. De data asta, ecranizarea e scrisă de Ulf Ryberg, care se vădeşte capabil să stăpânească bine materialul dramaturgic extras din carte - şi, pe de altă parte, însuşi Alfredson se descurcă mai onorabil, poate şi stimulat de scenariul mai organizat, dar aproape sigur fiindcă se simte mai la largul lui în mizanscenele strânse, de conţinut, decât pe tărâmul filmului de acţiune (în "The Girl Who Played With Fire", cele mai ridicole fuseseră secvenţele dinamice, active, cu urmăriri şi lupte). Aici, din fericire, setupurile au revenit în zona investigaţiei, a conspiraţiilor şi a confruntărilor de interior, pe care regia o valorifică nervos şi tensionat, cu un simţ narativ incomparabil mai alert decât în pelteaua anterioară.
La drept vorbind, nici scenariul lui Ryberg nu e ireproşabil, sub câteva aspecte discutabile, dar esenţiale în sine (nu atât la nivelul poveştii, cât al construcţiei). La fel ca în joncţiunea dintre primele două filme, şi aici veriga de legătură funcţionează prin intermediul unor personaje negative lăsate în aer, pentru a putea amorsa începutul acţiunii din noul film - şi se repetă aceeaşi greşeală. În primul caz, fusese vorba de Nils Bjurman, "pierdut pe drum" în "The Girl with the Dragon Tattoo" şi recuperat la începutul celui de-al doilea film, numai pentru a fi eliminat prematur imediat ce-şi îndeplinise menirea-pretext. Aici, prsonajele-puncte sunt Zalachenko şi Niedermann - şi, la fel ca Bjurman data trecută, Zalachenko nici nu apucă să apară bine, că e lichidat. Mare greşeală, când ai un negativ atât de puternic şi ofertant dramaturgic - firesc era fie să-l folosească cel puţin până prin zona mediană a filmului (acumulând astfel o încărcătură majoră, atât el însuşi, ca monstru uman, cât şi filmul în ansamblul său - ceea ce-ar fi mărit enorm impactul unei morţi neaşteptate, care astfel rămâne expediată şi frustrantă în sens inestetic), fie, dacă ţineau morţiş să ne surprindă cu împuşcarea lui încă de la început, să-i stoarcă la maximum acele două scurte apariţii, nu să-l facă să ameninţe de pe patul de spital, că el e "un supravieţuitor", şi gata, pac glonţu-n cap! (Ca să fie totul foarte clar: subplotul din setup, cu Gullberg şi spitalul, e bun ca idee, dar imperfect dus până la capăt.) De asemenea, după ieşirea lui Zalachenko din scenă, Niedermann continuă să se apropie de Lisbeth Salander lent, ca un Nemesis, pe parcursul câtorva secvenţe plasate de-a lungul întregului film, alternativ cu main plot-ul - ceea ce, din nou, e okay în sine, dar realizat defectuos: subplotul lui Niedermann e "mult prea paralel", ca să zic aşa, neavând nici o tangenţă cu firul epic principal (toate legăturile cauzale s-au rupt odată cu dispariţia lui Zalachenko), şi se susţine prin inserţii artificiale şi demonstrative. În plus, spre deosebire de restul acţiunii, e moleşit şi complet lipsit de imaginaţie: pe unde trece, Niederman nu face decât să lase dâră de cadavre, fără nici un rost (bine bine, ştim că e un individ crud şi complet lipsit de scrupule - dar nimic nu indicase că ar fi şi cretin) - ba încă, un procedeu se repetă aidoma: la un moment dat, îl vedem la volanul unei maşini; se aude un scâncet şi descoperim în stânga o femeie; Niedermann, exasperat de plânsetele ei, o aruncă din maşină. Peste un timp, următoarea secvenţă cu el: îl vedem vorbind la un telefon; se aude un geamăt şi descoperim în stânga o femeie legată; Niedermann, exasperat de plânsetele ei, o împuşcă.
Tot de Niedermann se leagă şi construcţia defectuoasă a finalului, care reia parţial formula tărăgănată, a încheierilor grijuliu succesive, din primul film - se termină un plot, punem punct bine-mersi, apoi trecem la următorul şi-l rezolvăm şi pe ăla. Ce-i drept, în "Bărbaţi care urăsc femeile", asta se întâmpla în vreo patru trepte - mari şi late şi lente. Aici, din fericire, scenariul propune o convergenţă inspirată (arestările conspiratorilor, în paralel cu înfăţişarea finală a procesului), şi bine realizată regisoral, dar în continuare tranziţia la "ultimul final", răfuiala dintre Lisbeth şi Niedermann, e complet ruptă; în plus, secvenţa e penibilă (din nou, vizibila inapetenţă a lui Daniel Alfredson pentru acţiune şi lupte), Lisbeth părând hotărâtă să facă tot ce poate ca să se bage-n gura lupului. Şi ca să le pună capac la toate mai apare şi un epilog scurt şi complet inutil, cu Lisbeth şi Mikael la ea acasă, amortizând de-a răulea orice impact.
O deosebire semnificativă faţă de primele două filme, revendicată încă de la Larsson, subzistă în contextul politic. Dacă în primul roman personajele negative erau de sorginte nazistă, iar în al doilea urmau o filiaţie kaghebistă, acum avem de-a face cu o conspiraţie guvernamentală, în zona apărării şi a serviciilor secrete, asociată cu refugiul oferit fostului ofiţer sovietic - cel puţin, avem satisfacţia de a vedea că şi într-o societate super-civilizată cum e cea suedeză e loc pentru corupţie la nivel înalt (iar secvenţele din acest domeniu sunt printre cele mai tăioase şi convingătoare - incomparabil mai credibile decât poveştile de speriat copiii, cu nemţi satanişti şi obsedaţi sexual, şi ruşi traficanţi de carne vie). Din păcate, şi aici cădem într-o doză de repetitivitate, supralicitare şi redundanţă - prin adaosul pedofiliei lui Teleborian, un personaj deja venal şi reprobabil, gata să fie dovedit ca atare (cu atât mai mult, cu cât şi Bjurman fusese un agresor sexual: violator sadic - cam flagrantă lipsă de imaginaţie...!) Putem înţelege că ideea era ca Lisbeth să aibă un destin de victimă a bestiilor de acest gen, dar sigur s-ar fi putut găsi o idee mai originală pentru Teleborian.
Altfel, aceeaşi revenire parţială, dar notabilă, şi în privinţa actorilor - mai puţin vizibil în cazul lui Michael Nyqvist, cu stilul lui discret de joc, dar cât se poate de clar la Noomi Rapace, care pe vremea când "...s-a jucat cu focul" devenise amorfă, stinsă, de nerecunoscut. Se mai distinge un tânăr actor în rolul medicului, fin şi nuanţat, şi mai ales Lena Endre, expresivă fără ostentaţie. În plus, muzica lui Jacob Groth, excelentă ca atare, nu mai e folosită atât de abuziv ca în "Bărbaţi care urăsc femeile", ceea ce nu poate fi decât de bine.
...Şi cu asta, serialul a luat sfârşit. Dacă moartea prematură a lui Stieg Larsson, în 2004, a forţat ciclul "Millenium" să se reducă, din păcate, la doar o trilogie, ne rămâne satisfacţia unei încheieri măcar onorabile, dacă nu la acelaşi nivel cu începutul - şi curiozitatea de a vedea remake-ul lui David Fincher după "The Girl With the Dragon Tattoo".
Cronică Millenium: The Girl Who Kicked the Hornet's Nest
de Mihnea Columbeanu în 4 Nov 2010Citeşte şi:
Taguri:
The Girl With the Dragon Tattoo, Flickan som lekte med elden, Daniel Alfredson, Jonas Frykberg, Stieg Larsson, Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, Ulf Ryberg, Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, David Fincher, actor
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
„Ai făcut din viața celor mai apropiați oameni ai mei un iad constant”, a scris băiatul, pe când avea 16 ani, într-un mesaj pe contul său privat de Instagram - Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
- Will Smith, la un an de la palma dată lui Chris Rock
Ştiri cinema
-
5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
Epopeea SF a lui Zack Snyder continuă. Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici este disponibil de astăzi pe Netflix - Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
- Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
- Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
- Interpretul lui Kang Cuceritorul din MCU, obligat la un an de psihoterapie după acuzațiile de violență domestică
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Abigail: cu poantele (şi incisivii) pe jugulară
Horror-ul interzis minorilor captivează cu un mix inedit de elemente - Nasty - mai mult decât tenis
- Micuța Ping și dragonul: despre puterea din adâncul nostru
- La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte
- Lassie - O Nouă Aventură - Asigură distracție pentru spectatorii de toate vârstele
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Andrada Popa
The Man from Nowhere
Down to You
Trainwreck
My Father the Hero
Savanna Samson
Aladdin
Lottery Ticket
Adela Noriega
Road Trip: Beer Pong
Kuno Becker
John Wick: Chapter 4
Florin Busuioc
Everly
Sarah Jones
Spirit: Stallion of the Cimarron
North & South
Los abrazos rotos
The Hitman's Wife's Bodyguard
Anahí
The Secret Life of Bees
Tarzan
Ben Chaplin
Hercules in the Underworld
Ewan McGregor
My Big Fat Greek Wedding 2
The Front Runner
Stellan Skarsgård
Scara
Haiducii
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- Challengers
- Government of Children II
- Buzz House: The Movie
- Combat Wombat: Back 2 Back
- Sting
- Only the River Flows
- The Book of Solutions
- The Fall Guy
- Boy Kills World
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Cats in the Museum
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
Filme noi în SUA
- Nowhere Special
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Watchers
- The Crow
- Inside Out 2
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Cronică Millenium: The Girl Who Kicked the Hornet's Nest
Părerea ta
Spune-ţi părerea