Cowboys & Aliens, prima cronică!

de Ştefan Dobroiu în 29 Iul 2011
Cowboys & Aliens, prima cronică!

Prin amabilitatea distribuitorului român, Cinemagia a văzut Cowboys & Aliens cu o lună înainte de premieră şi-ţi poate spune la ce să te aştepţi de la acest melanj al unor genuri (aparent) incompatibile: westernul şi SF-ul. Poţi vedea filmul cu Daniel Craig şi Harrison Ford în rolurile principale de vineri, 26 august, în mai bine de 20 de cinematografe din ţară.

Încă din primele cadre ale filmului îl vezi pe Daniel Craig rătăcind mai mult mort decât viu prin Vestul Sălbatic. Vestimentaţia şi mediul înconjurător îţi dau de înţeles că acţiunea are loc în secolul 19, doar că de încheietura eroului este prinsă o cătuşă de metal cu un design cât se poate de futurist. Automat, atenţia ţi se setează pe descoperirea misterului: de unde provine cătuşa şi cum a ajuns ea în posesia cowboy-ului?

Răspunsurile nu te vor dezamăgi, dar este evident că scenariştii, dintre care fac parte şi Damon Lindelof (serialul LOST) sau Alex Kurtzman şi Roberto Orci (primele două Transformers) nu au vrut să-şi chinuie prea mult imaginaţia: au mers pe calea cea simplă, iar regizorul Jon Favreau a preferat să se ocupe mai ales de aspectul filmului, ceea ce îi iese admirabil. Nu percepi nicio incoerenţă stilistică între cele două genuri, împletirea westernului cu SF-ul mergând la marele fix.

Cowboys & Aliens e categoric un film distractiv, dar n-ar trebui să te aştepţi la mai mult decât un blockbuster lejer, de vară. Cu nişte popcorn în braţe şi câţiva prieteni alături, aventurile sărmanilor cowboy care se aliază cu pieile roşii pentru a înfrunta un atac extraterestru te vor ţine în priză, dar nu privi prea atent, pentru că ai să vezi cum povestea se descoase pe la încheieturi. Bineînţeles, Favreau compensează din plin cu efecte speciale excelent realizate, prin urmare la un moment încetezi să te mai întrebi cum naiba o mână de cowboy şi indieni, cu ceva puşcoace, un cuţit şi o tolbă de săgeţi pot veni de hac unei armate de extratereştri venite într-o navă cu aspect de zgârâie-nori! Nu te mai gândi, îţi spunem noi: aşa scria în scenariu.

Cowboys & Aliens se sprijină apăsat pe umerii lui Daniel Craig şi mai puţin apăsat pe cei ai lui Harisson Ford, în două roluri care ar vrea să amintească atât de James Bond, cât şi de Indiana Jones. Nu există nimic, se pare, care să-i pună în încurcătură pe cei doi, iar Craig şi Ford ies în evidenţă dintr-o distribuţie plină de nume cunoscute, de la Sam Rockwell şi Olivia Wilde (noi n-am înghiţit deloc "natura" personajului ei) la Keith Carradine şi Paul Dano. Dacă ţi se pare că-l recunoşti pe Emmett, nepotul şerifului, nu te înşeli: este Noah Ringer, puştiul care-l joacă pe avatarul Aang în The Last Airbender/Ultimul războinic ale aerului.

Din păcate printre atâtea scene de acţiune este prea puţin timp să dezvolţi personaje, prin urmare Lonergan şi colonelul Dolarhyde sunt reduşi la un statut nedemn: doi pumni (şi, mai important, o încheietură) şi un arătător numai bun de apăsat pe trăgaci. Oricât de eficienţi, Lonergan şi Dolarhyde au puţină carne pe ei, părând mai degrabă nişte contururi evadate din benzile desenate omonime de la baza filmului. De fapt Cowboys & Aliens se inspiră mai degrabă din conceptul benzilor, povestea neavând practic nicio legătură cu acestea.

La un moment dat, după ce isteria extraterestră acaparează ecranul, mai că-ţi doreşti ca filmul să fi rămas un western în toată puterea cuvântului. De fapt, Cowboys & Aliens este piatra de mormânt a unui gen acum defunct: nu mai există nicio şansă ca westernul, atât de popular acum câteva decenii, să-şi mai facă drum spre marele ecran în starea lui pură. Probabil că-l vom mai vedea pe ecrane, dar nu în producţiile marilor studiouri sau poate doar colat pe alte genuri.

Poate că e un rămas-bun, dar Cowboys & Aliens este un rămas-bun plin de energie, care sigur te va ţine în priză.

elpaulet pe 29 iulie 2011 11:18
Nu mai fi asa pesimist domnu'... cum sa dispara westernul?
Bayard pe 29 iulie 2011 11:54
Suna nasol..... si cum adica "natura" personajului lui Wilde?? e extraterestra sau ce? :)
sergiuseling pe 29 iulie 2011 11:56
Dacă nu era True Grit care să aibă niște numere foarte bune la box office puteam spune că genul e pe moarte, dar așa e un film scos de un mare studio care ne dă speranța că vor mai fi și altele.
Sigur nu e la nivelul altor filme ale studioului precum Transformers sau Iron Man, dar peste 170 de milioane de dolari doar în SUA e destul de bine.

BadDreams pe 29 iulie 2011 13:14
Filmul asta chiar astept sa il vad!
natty96 pe 29 iulie 2011 13:34
abia astept:)):):
Manusa pe 29 iulie 2011 13:47
Abia astept sa il vad, cu siguranta nu va dezamagi.
wildinthecountry pe 29 iulie 2011 14:07
o sa fie un film slab
Crist11 pe 29 iulie 2011 15:00
Cred ca un nume este de ajuns Daniel Craig, asta sa nu il pun in tema si pe Indy si pe Damon Lindelof. Deci, nu te pripi.
Crist11 pe 29 iulie 2011 15:01
Eu unul o sa ma uit la el promit, poate apuc sa-l cumpar pe dvd daca nu costa mult.
Un an perfect pentru Bond.

bloodthirst pe 29 iulie 2011 16:18
Cei de la cinemagia si-au pus gand rau cu noi,vor sa ne faca in ciuda: vad filmele inainte de lansare...
johnnyg pe 29 iulie 2011 16:42
Nu as spune ca westernul e tocmai pe moarte cand ma gandesc la "True Grit" si la exceptionalul "3:10 to Yuma".
xerses pe 29 iulie 2011 16:59
Mie imi place comedia asa ca ca daca este nostim filmul, il voi vedea cu siguranta.
Multam' pentru cronica edificatoare....

alex_il_fenomeno pe 29 iulie 2011 17:26
inca de la inceput mi-a trezit interesul ! nu il voi rata sub nicio forma !
Sorin87 pe 29 iulie 2011 23:01
abia astept filmul, se anunta un film foarte tare
legiune pe 30 iulie 2011 11:08
previzibil
legiune pe 26 august 2011 00:03
asteptam si noi o opinie, nu numai aplauze ca nu suntem la congres
keanu24 pe 30 iulie 2011 14:28
e regizat de jon favreau, pentru mine e de ajuns
si pe deasupra il mai are si pe daniel si harrison
plus ca e despre cowboys care se lupta cu extraterestrii asta chiar mi-a starnit curiozitatea

nyuszi pe 30 iulie 2011 23:45
De "True Grit" n-a auzit nenea cu recenzia. :)

Western-ul nu e mort! Nici un subiect de film nu e exact "mort", niciodata. Doar ca nu s-au mai facut foarte multe filme western in ultima vreme. Acum 50 de ani nu se faceau adaptari pe banda rulanta dupa benzi desenate, asa ca... Totul depinde de ce crede Hollywood-ul ca are priza la public la un moment dat. Si de cine crede Hollywood-ul ca merge la film. :)

HarryCineastul4 pe 25 august 2011 11:47
La ce titlu are clar nu o sa ma uit la el decat daca u am la altce altceva ma uita! Si westernul nu a murit..(inca). Mie mi-a placut foarte mult 3:10 to Yuma!
Pok3rFictionMV pe 25 august 2011 17:03