Comisarul Moldovan mai atractiv pentru cinematografe decat Cavalerul negru

de Gloria Sauciuc si Mihnea Columbeanu în 17 Dec 2008
Comisarul Moldovan mai atractiv pentru cinematografe decat  Cavalerul negru

In luna aprilie se lansa la cinema "Supravietuitorul", in regia lui Sergiu Nicolaescu, filmul romanesc care a adus in 2008 cel mai mare numar de spectatori, comparativ cu celelalte 12 productii romanesti care au rulat la noi anul acesta: este vorba de 26.772 de persoane. Explicatia ar fi faptul ca productia a rulat in cinematografe un numar record de saptamani: 16 - fata de noua saptamani cate a rulat in Romania un blockbuster - de exemplu Cavalerul negru/The Dark Knight. Daca tinem cont de faptul ca mentinerea unui film in cinematografe este dictata de succesul la public al filmului, atunci putem trage concluzia ca la noi Comisarul Moldovan este mai profitabil decat Cavalerul negru, cel putin in viziunea managerilor cinematografelor. "Cat timp ruleaza un film este stabilit de exploatant; potentialul comercial al filmului e cel care decide" explica Georgiana Bujgoi, PR Executive la MediaPro Distribution, distribuitorul filmului, parte a trustului MediaPro - posesorul mai multor sali de cinema...

Pe langa avantajul numarului mare de saptamani tinut in cinematografe, se pare ca Nicolaescu a gasit formula de a aduce lumea la cinema, in pofida gafelor din film, care au schimbat frecvent genul din policier in comedie involuntara. A readus pe marele ecran unul dintre cele mai cunoscute personaje din cinematografia noastra, Comisarul - pe care in anii '70 adolescentii il desenau in caietele de scoala, curuit sau nu, si-i cunosteau replicile pe de rost. Miclovan (din "Cu mainile curate" si "Ultimul cartus", 1972-1973) apoi Moldovan (acelasi personaj, dar cu nume schimbat pentru rezolvarea problemelor de copyright, in "Un comisar acuza" - 1974 "Revansa", 1978 si "Duelul", 1981) a "reinviat" anul acesta in "Supravietuitorul", flancat de vedete ale showbiz-ului romanesc: Ileana Lazariuc - in rolul Zaradei, Loredana Groza - ca Lorry, vedeta de cazino, Simona Patruleasa - Miss Monde. Regizorul a mizat si pe actori consacrati: Jean Constantin, George Mihaita, Vladimir Gaitan, Ion Dichiseanu etc. Prin urmare, un personaj indragit (cei in jur de 50 de ani isi amintesc cum se jucau, in copilarie, de-a comisarul si legionarii, acestia din urma condusi de un Paraipan), un brand - Sergiu Nicolaescu - aflat la apogeu intre anii '70 si '76, coroborate cu vedetele fabricate in ultima perioada, plus mari actori a fost formula care sa urce "Supravietuitorul" in fruntea clasamentului.

Pe locul doi in topul filmelor romanesti cu succes la public in 2008 este "Restul e tacere" (regia Nae Caranfil), care a adus la cinema 22.024 de persoane, in zece saptamani. MediaPro Distribution s-a ocupat de distribuirea ambelor filme si a inregistrat incasari de 339.345 lei noi la "Supravietuitorul" si de 248.619 ron la "Restul e tacere". Productia lui Nae Caranfil se impune prin precizia de ceasornic a mecanismelor profesionale, prin sensibilitatea artistica de profunda vibratie, si mai ales prin umorul sclipitor al secventelor comice care constituie pasii spre tragedia fara iesire din final. Povestea este cea a realizarii primului lungmetraj de fictiune de la noi, "Independenta Romaniei" (1912). In mod clar un film de vazut, este si propunerea Romaniei pentru Oscar 2009. Daca nu l-ati prins la cinema, se poate achizitiona DVD-ul.

Pe locul trei, cu 9000 de spectatori in minus fata de primul clasat, se situeaza "Boogie", in regia lui Radu Muntean. Povestea constientizarii varstei de „treizeci si ceva” de ani care nu mai are nimic din savoarea adolescentei, cu Dragos Bucur , Mimi Branescu, Adrian Vancica si Anamaria Marinca in rolurile principale, a avut 17.552 de spectatori si incasari de 233.389 ron in 2008. In conditiile in care prea putini cineasti romani se dovedesc capabili sa povesteasca actiuni in imagini, Munteanu ajunge deja dincolo, la nivelul de a povesti sentimente - oferindu-le o lectie tuturor celor ce se straduiesc sa descopere ce inseamna "film de stare".

Plutonul de filme romanesti pentru care spectatorii s-au dus in numar mare la cinema se incheie cu "Nunta muta" (regia Horatiu Malaele) care, in a treia saptamana de cand ruleaza, a convins 10.202 de platitori de bilete, avand pana acum incasari de 124.108 ron. Debutul in regia de film al lui Horatiu Malaele a starnit cele mai multe controverse: publicul a ras in salile de cinema si a aplaudat, dar critica l-a catalogat ca fiind "un kitsch ingrozitor" (Andrei Gorzo) din cauza imitarii unor elemente trademark Fellini, Kusturica, Dan Pita si prin clisee. In filmul lui Malaele doi tineri (jucati de Alexandru Potocean si Meda Victor) hotarasc sa se casatoreasca; este primavara lui 1953.

Nunta are loc cand Rusia decreta stare de doliu din cauza mortii lui Stalin; Romania aflata sub "protectorat" sovietic trebuie sa respecte regulile de la Moscova: o saptamana fara petreceri. Insa nuntasii nu pot anula nunta asa ca hotarasc sa sarbatoreasca pe muteste. Secventa propriu-zisa a nuntii mute este cea mai buna a filmului si partea lui memorabila.

Pe locul 5 este "Poveste de cartier", mentinut in cinematografe 14 saptamani, timp in care 5414 de spectatori au adus incasari de 79.191,1600 ron. Filmul a fost distribuit de MediaPro Distribution. Anca Gradinaru, Denis Dinulescu, Raisa Ambros si Maria Manolescu au crezut ca din manele se poate face cinema onest, asa ca s-au straduit sa compuna un scenariu cat de cat profesionist, transpunand in decorul mahalalelor romanesti parafraza shakespeariana din "West Side Story". Inevitabilul s-a produs, iar efortul lor a fost convertit in echivalentul unei cine-manele 100%: agramatism filmic, vulgaritate indigesta, un nivel de prost-gust pe langa care kitsch-ul devine, efectiv, refreshing - un alarmant atentat la adresa culturii si civilizatiei elementare.

"Cocosul decapitat", care se lansa in cinematografele de la noi la sfarsitul lui martie a strans in noua saptamani 3.766 de spectatori si 27.367 ron, situandu-se pe locul 6 in topul preferintelor romanilor.

Drama comunitatii sasesti din Transilvania, in Al Doilea Razboi Mondial, relatata de Reginald Schlattner cu empatie, compasiune si fior tragic autentic, a fost transpusa pe ecran de catre Radu Gabrea in stilul lui bine cunoscut: contemplativ, sfatos si foarte expresiv la nivel plastic - cu atat mai mult cu cat reconstituirea de epoca depaseste admirabil nivelul de exigenta cu care ne-a obisnuit productia romaneasca de film.

Ca numar de spectatori pe locul imediat urmator se situeaza "Legiunea Straina", lansat la inceput de februarie si tinut la cinema timp de noua saptamani de catre distribuitorul Fugasin & Son . Filmul regizat de Mircea Daneliuc a adus 2.415 de romani la cinema. Ei au vazut cum mascatii fugaresc gaini, sub pretextul gripei aviare, Rica Raducanu este escroc miliardar care le promite bietilor tarani moldoveni marea cu sarea, soldatii care vaneaza rate cred ca vor fi inrolati in Legiunea Straina, asa ca fac instructie improvizata printre ruinele unei fabrici de pe care unii n-au terminat de dat jos nici acum literele"Traiasca Republica Socialista Romania". Per ansamblu, o bulibaseala - prea repulsiva ca sa starneasca macar rasul curcilor.

"Schimb valutar" (regia Nicolae Margineanu), lansat in octombrie, a adus 1.922 de persoane la cinema, in conditiile in care a rulat doar patru saptamani. Incasarile au fost de 16.365 ron. Povestea te tine cu sufletul la gura, personajele sunt savuroase, iar scenaristul (Tudor Voican) se joaca luandu-ne prin surprindere datorita turnurilor de situatie.

Urmatoarele productii romanesti au adus fiecare aproximativ 1000 de spectatori; exceptiile sunt doar cele doua filme care nu au rulat in circuitul cinematografic, ci doar in cadrul unor festivaluri, sau doar la un singur cinema: este vorba despre Elevator (regia George Dorobantu) - proiectat la Cluj, in cadrul TIFF si la Eurocinema Tinerimea Romana, in Bucuresti. A fost numit "evenimentul cinematografic al anului" de catre Tudor Caranfil. Documentarul "Podul de flori", in regia lui Thomas Ciulei, a rulat doar la Cinema Studio din Bucuresti. Este ilustrarea unui fenomen social de amploarea - migratia motivata economic - care afecteaza profund structura familiei.

"Dragoste pierduta" si "Dincolo de America" au facut 830, respectiv 1032 de spectatori. Daca primul a rulat sase saptamani, celalalt a fost prezent in cinematografe opt. Ambele filme vor fi nominalizate la categoria „cele mai proaste ale anului” in cadrul Premiilor publicului pentru film romanesc, organizate de Cinemagia.

Filmul cu cel mai mic numar de spectatori in 2008 (si intrat in circuitul cinematografic) este "Un acoperis deasupra capului". Povestea a doua femei de varsta medie, externate din sanatoriul de nevroze in urma unor reduceri de fonduri, care incearca sa se reacomodeze intr-o lume unde nu mai exista loc pentru ele a adus la cinema 739 de persoane, pe parcursul a patru saptamani. Un scenariu consistent, cu articulatii precise (scris de Mara Nicolescu), din pacate compromis de o combinatie amatoriceasca intre regie si imagine.

Asa arata anul cinematografic 2008, pivind retrospectiv. Anul 2009 promite si mai multe productii romanesti - 16, dintre care doua reportate din anul precedent ("Pescuit sportiv" si "Intalniri incrucisate").

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells