Sundance 2015 a fost un an puternic pentru filme de calitate, cele mai multe dintre titlurile care au debutat în Park City s-au împotmolit la box-office. Prestigiosul sezon de toamnă, un moment de obicei bun pentru lansări de filme independente și orientate spre adulți, s-a dovedit a fi la fel de rece: printre victime au fost „Steve Jobs”, „Our Brand Is Crisis”, „The Walk: Sfidează limitele”, „Freeheld”, „99 Homes” și „Burnt – Super Chef”. Iată, via variety.com, cele mai subestimate 13 filme din 2015 care merită cu adevărat vizionate.
1. „The End of the Tour”
Box office: 3 milioane de dolari
Această dramă biografică regizată de James Ponsoldt este printre cele mai bune ale genului – în aceeași ligă cu „Aproape celebri” sau „Minciuni”. Un fel de „Frost/Nixon” pentru o generație mai tânără, acest film prezinta cele cinci zile din 1996 în care reporterul David Lipsky (Jesse Eisenberg) de la Rolling Stone şi le-a petrecut cu David Foster Wallace (Jason Segel) după publicarea operei sale fundamentale „Infinite Jest”. Eisenberg oferă cea mai bună performanța a sa de la „Reţeaua de socializare”, dând viaţă prototipului unui redactor înfometat, iar Segel, care ne-a rămas în memorie ca bărbat obişnuit în comedii precum „Înșelat de Sarah Marshall”, acaparează filmul într-o transformare dramatică care ar trebui să schimbe traiectoria carierei sale.
2. „Truth”
Box office: 2,5 milioane de dolari
Acest film facut de Sony Pictures Classics prezintă căderea lui Mary Mapes (Cate Blanchett), producătoarea emisiunii „60 de minute” și a reporterului ei, Dan Rather (Robert Redford), după ce au difuzat o poveste despre serviciul lui George W. Bush in garda aeriană națională din Texas, înainte de alegerile prezidențiale din 2004. CBS News a declarat că filmul este plin de minciuni, ceea ce a afectat perspectivele comerciale ale filmului, dar este imposibil să nu fii captivat de povestea dramatică a lui Mapes. „Truth” are cea mai bună performanță feminină din 2015: Blanchett va fi, probabil, nominalizată la Oscar pentru interpretarea din „Carol”, ea ar merita din plin un al treilea premiu Oscar pentru acest portret uluitor.
3. „Me and Earl and the Dying Girl”
Box office: 6,8 milioane de dolari
Deşi regizorul Alfonso Gomez-Rejon a primit Marele premiu al juriului Sundance pentru această comedie dramatică inventivă în tradiţia lui „Juno”, recomandată şi de Premiul publicului pentru dramă la acelaşi festival, filmul nu s-a bucurat de mari încasări la box-office. Subiectul filmului este o fată de liceu (Olivia Cooke) afectată de cancer şi relaţia ei de prietenie cu vecinul ei de pe stradă (Thomas Mann). Filmul va câştiga mai multă apreciere pe măsură ce va fi descoperit.
Box office: 1,8 milioane de dolari
Kristen Stewart a demonstrat că ar putea fi Jodie Foster a generaţiei sale, în ciuda bagajelelor rămase de la „Amurg”, în acest portret luxuriant al relației unui asistent american cu un star european îmbătrânit (Juliette Binoche). Regizat de Olivier Assayas, „Nori peste Sils Maria” a debutat la Cannes, iar Stewart a devenit mai târziu prima actriţă din SUA care a câștigat premiul Cesar (Oscarul francez), înainte ca filmul să ajungă în Statele Unite ale Americii, prin IFC Films. Deşi filmul a avut încasări mici, Stewart a primit un premiu surpriză pentru cea mai bună actriţă în rol secundar, acordat de New York Film Critics Circle.
5. „The Diary of a Teenage Girl”
Box office: 1,5 milioane de dolari
Povestea despre maturizare a regizoarei Marielle Heller o distribuie pe Bel Powley în cel mai bun debut cinematografic de la Carey Mulligan în „O lecţie de viaţă”. Dacă juraţii Oscar ar fi corecţi, ea ar intra în cursa pentru cea mai bună actriţă pentru portretizarea adolescentei din California care se îndrăgosteşte de iubitul mamei ei (Alexander Skarsgard). La fel ca şi „Me and Earl and the Dying Girl”, acest film a făcut valuri la Sundance, dar s-a pierdut într-o lansare de vară.
6. „Departe de lumea dezlănţuită”
Box office: 12,3 milioane de dolari
Comparativ cu alte filme de pe această listă, această poveste de dragoste din Anglia victoriană (adaptată după romanul lui Thomas Hardy) se califică drept hit pentru Fox Searchlight. Dar filmul, care s-a lansat în mai, ar fi putut face mai mulţi bani. Drama de epocă este ușor de pus pe lista celor mai bune filme ale anului, fiind susţinută de performanța demnă de Oscara lui Carrey Mulligan. Dacă Academia nu ar uita filmele lansate la începutul anului, ar putea câştiga cursa.
7. „Miss You Already”
Box office: 1,2 milioane de dolari
Pe hârtie, povestea unei lodoneze (Toni Collette) care se luptă cu cancerul în timp ce prietena ei cea mai bună (Drew Barrymore) încearcă să rămână gravidă sună ca un fel de fabulă potrivită pentru Hallmark Channel. Dar, în mâinile regizoarei Catherine Hardwicke, devine un film lacrimogen crud, elegant și surprinzator de eficient.
8. „Mistress America”
Box office: 2,5 milioane de dolari
Noe Baumbach a lansat în acest an două comedii. În mod surprinzător, povestea incoerentă „While We’re Young” despre criza vârstei a doua a avut încasări de trei ori mai mari decât această comedie despre newyorkeza de 30 şi ceva de ani (Greta Gerwig) care îşi ia noua ei soră vitregă (Lola Kirke) într-o o aventură ca să-şi găsească adevarata chemare în viață, care include în mod natural o oprire la casa de un fost iubit din Connecticut. „Mistress America” este filmul cel mai vibrant al lui Baumbach de la „Câinele şi pisica”, dar a căzut şi el victimă blestemului Sundance 2015.
9. „Sleeping with Other People”
Box office: 800.000 de dolari
Deși începe cu banala premisă a unei femei (Alison Brie) care reia legătura cu bărbatul (Jason Sudeikis), care i-a luat virginitatea în facultate, este imposibil să rezişti farmecului acestei comedii regizate de Leslye Headland. Dialogul inteligent și intriga inventivă (un scenariu scris de Headland) aminteşte de „Totul despre sex” intrat pe mâna lui Woody Allen.
10. „Tangerine”
Box office: 700.000 de dolari
Cei mai mulţi critici care au scris despre această comedie de Sundance au făcut mare caz de aspectele tehnice ale filmării regizorului Sean Baker cu un iPhone5S. Dar au ratat esenţialul. „Tangerine” e o poveste minunat construită, amintind de verva primelor filme ale lui Spike Lee, despre două prostituate transsexuale (jucate cuceritor de debutantele Mya Taylor și Kitana Kiki Rodriguez) care colindă de Crăciun pe străzile din Los Angeles.
11. „The Voices”
Box office: nu există informaţii
Cel mai recente film al regizoarei Marjane Satrapi a generat o furtuna la premiera de la Sundance. Ryan Reynolds, într-una dintre cele mai bune interpretări ale sale pe marele ecran, este un tip aparent obișnuit, care poate vorbi cu pisica lui, iar pe măsură ce acest thriller de groază avansează, „The Voices” nu se reţine de la răsturnări demente de situaţie. Din păcate, filmul a fost marginalizat printr-o lansare minusculă în luna februarie și rămas în mare parte nedescoperit.
12. „Love”
Box office: 240.000 de dolari
După premiera de la Cannes, filmul a primit eticheta de „film porno 3D” cu sex explicit, sex oral şi sex în trei. Chiar şi cu această etichetă exagerată, care a făcut ca „Cinzeci de umbre ale lui Grey” să pară „Confidenţe de pernă”, „Love” se dovedeşte a fi una dintre portretizările cele mai brutale ale subiectului de la „Blue Valentine”. În plus, beneficiază de interpretările puternice ale actorilor Karl Glusman, Klara Kristin și Aomi Muyock.
13. „Room”
Box office: 4,8 milioane de dolari (încă în lansare)
Un alt mister al box office-ului din 2015: de ce nu este „Room”, susținut de critici și premiile de sezon, nu are încasări mai mari? De la lansarea din octombrie, drama bazată pe romanul best-seller al Emmei Donoghue nu a ajuns la 5 milioane de dolari, poate pentru că e o poveste întunecată despre o mamă (Brie Larson) și fiul ei (Iacov Tremblay) ținuți ostatici într-o baracă din grădină. Să sperăm că nominalizările la Oscar vor da un elan mai mare acestei lansări.
Părerea ta
Spune-ţi părerea