Ce e „cool” și ce nu la vizionarea în sala 4DX a filmului Jurassic World

de Gloria Sauciuc în 16 Iun 2015
Jurassic World se poate vedea la cinema în format 3D, IMAX și 4DX, din 12 iunie

Am văzut în weekend filmul Jurassic World în format 4DX, la noul Mega Mall din București, iar experiența a fost un amestec eterogen de încântare, cu momente de disconfort, surpriză dar și așteptări nesatisfăcute. Spre deosebire de filmul San Andreas căruia efectele 4DX îi amplificau potențialul de divertisment și distrăgeau atenția de la clișee și formula arhicunoscută a filmelor cu dezastre, Jurassic World are suficiente atuuri încât să nu aibă nevoie de adăugarea (până la urmă) artificială a efectelor live, încât să poate fi urmărit cu sufletul la gură în orice sală de cinema din România. Acțiunea, suspansul, aventura, o poveste de dragoste, un protagonist care e și mascul alfa al unei haite de raptori (Saga Amurg reloaded) și reiterarea nostalgică a unor elemente din primul film Jurassic fac filmul de neuitat.

Faptul că efectele 4DX nu respectă regula perspectivei unui personaj e deranjant.

Cred că acel Point-of-view/POV/perspectiva subiectivă folosită ca tehnică de filmare ar trebui transferată și în conceperea efectelor 4DX...

Jurassic World este al treilea film pe care îl văd în format 4DX, după Mad Max și San Andreas, ceea ce m-a ajutat să-mi clarific și să pot așterne pe „hârtie” ce e bine, captivant și ce nu funcționează ok la această nouă tehnologie. Primul sfat: să prindeți și reclamele în sala 4DX. Reclamele sunt, de fapt, trailere. Câteva au peste ele „suprapuse” efectele live. Înainte să înceapă Jurassic World am prins trailerul în format 4DX la Misiune: Imposibilă. Naţiunea secretă. M-a surprins combinația de efecte live pregătită de sud-coreenii de la Grupul CJ, lider pe piața asiatică de entertainment, pentru scena în care Tom Cruise încearcă să deschidă ușa avionului, în timp ce acesta decolează, ba chiar se ridică la câteva sute de metri în aer. Bineînțeles că nici trailerul la filmul Terminator nu e mai prejos ca efecte 4DX. Dar trailerele date înaintea filmului sunt doar „încălzirea”. Urmează Jurassic World.

Dar e o bizarerie pe care am remarcat-o și la celelalte filme, ceva ce m-a deranjat și atunci. E bizar că până și genericul filmului e coroborat cu efecte 4DX. Poate caut eu prea mult sensul/logica în toate, însă - totuși - filmul nu a început, iar genericul deja mă orbește cu câteva efecte de fulger. Oare cum se spune în coreeană „ce e prea mult, strică”?

Survolarea deasupra fantasticului parc tematic Jurassic World e însoțită de mișcări line de scaun și o ușoară briză îți mângăie fața în sala 4DX. Sunt la fel de entuziastă de tot ce văd în parc pe cât e personajul fratelui mai mic din film, jucat de Ty Simpkins. Ce dă, însă, un sentiment haotic este că ești bombardat de acest 4DX, singura regulă fiind - „tot ce mișcă, râul, ramul” să se reflecte și în efectele live din sală... Nu ai perspectiva unui singur personaj, să zicem a celui cu cel mai mult timp pe ecran.

Cred că se pierde mult din sensul acestei noi experiențe cinematografice prin faptul că efectele live nu respectă regula perspectivei unui personaj, a protagonistului, de exemplu. Cred că acel Point-of-view/POV/perspectiva subiectivă folosită ca tehnică de filmare ar trebui transferată și în conceperea efectelor 4DX. De exemplu, să existe opțiunea, ca la jocurile video, de a alege un personaj și a trăi experiențele prin care el trece. În vechile săli 4D sau 6D, la fiecare filmuleț de 15 minute dat în sală, se alegea programul de efecte aferent respectivului film, selectând un buton virtual de pe un monitor aflat în sală.

Cred că, în viitor, spectatorii din sala 4DX ar merita să aibă pe mâner un mic monitor cu butoane aferente principalelor personaje din film, iar efectele live să fie cele simțite în realitatea din film de căte personajul ales de spectator...

Cred că, în viitor, spectatorii din sala 4DX ar merita să aibă pe mâner un mic monitor cu butoane aferente principalelor personaje din film, iar efectele live să fie cele simțite în realitatea din film de către personajul ales de spectator. În San Andreas devenise ilar faptul că scaunul vibra inclusiv la închiderea și deschiderea portbagajului mașinilor din film...

O scenă care există și în trailerele deja lansate la Jurassic World vă va face să simțiți în sala 4DX o picătură de apă pe mână. Ceea ce dă fiori, pentru că scena e plină de tensiune. La scena cu un elicopter în cădere din Jurassic World nu s-au reluat efectele live de rotire a scaunului care mă surprindeau în filmul San Andreeas (când elicopterul pilotat de Dwayne Johnson ateriza forțat). Cred că și scena cu girosfera în care sunt cei doi frați, scena pe care o vedem în trailere, în care pe geam se reflectă imaginea înfricoșătoare a lui Indominus Rex, putea fi mai creativ susținută de efectele 4DX.

Cu toate astea, o fugă la cinema pentru Jurassic World și în format 4DX merită tot efortul și banii. Grăbiți-vă, pentru că în sala 4DX nu sunt programate alternativ mai multe filme. Jurassic World nu se va mai putea vedea în acest format odată ce va intra la cinema Terminator: Genisys, așa cum  nu se mai difuzează la 4DX nici Mad Max nici San Andreeas, acum că Jurassic World are premiera.

Grăbiți-vă, pentru că în sala 4DX nu sunt programate alternativ mai multe filme.

Jurassic World nu se va mai putea vedea în acest format odată ce va intra la cinema Terminator: Genisys, așa cum  nu se mai difuzează la 4DX nici Mad Max nici San Andreeas, acum că Jurassic World are premiera...

 

4DX este considerată la scară largă cea mai mare inovație de până acum în materie de tehnologie cinematografică. Dezvoltată în Coreea de Sud de către Grupul CJ, lider pe piața asiatică de entertainment, această experiență uluitoare a fost îmbrățișată cu entuziasm de către marile studiouri de la Hollywood. Tehnologia 4DX oferă o experiență cinematografică revoluționară care activează toate cele cinci simțuri. Noua sală 4DX beneficiază de scaune high-tech mobile și efecte speciale ce includ vânt, ceață, fulgere, baloane de săpun, apă, ploaie și mirosuri, disponibile atât pentru filmele 2D cât și pentru filmele 3D. Aceste efecte sunt perfect sincronizate cu acțiunea de pe ecran, dând naștere unei experiențe cinematografe memorabile.

Prin lansarea multiplexului din Mega Mall, ce include prima sală 4DX din România, Cinema City își subliniază poziția de lider de piață ca număr de cinematografe, număr de bilete vândute și inovații în tehnologie. După București, până la finalul anului se vor deschide săli 4DX în Constanța și Timișoara. Preţurile biletelor pentru filmele 3D proiectate în sala 4DX sunt de 36 de lei, de luni până joi, înainte de ora 17.00, iar după această oră biletele costă 37,5 lei. De vineri până duminică, înainte de ora 17.00, costul este de 43,5 lei, ulterior urcând la 45 de lei de persoană. Biletele pot fi cumpărate de la casa de bilete, complet digitalizată, și online.

Cinema City este cel mai mare operator de cinematografe din România și face parte din Cineworld Group, al doilea mare lanț de cinematografe din Europa. Compania are multiplexuri în 13 orașe din țară: București, Arad, Bacău, Baia Mare, Brăila, Cluj, Constanța, Iași, Ploiești, Pitești, Târgu Jiu, Târgu Mureș și Timișoara. În total, Cinema City operează 18 multiplexuri, cu 168 de săli și 32.449 de locuri. Cineworld Group este prezent în 9 țări, deținând 205 multiplexuri cu 1.890 săli, dintre care 23 IMAX și 9 săli 4DX. Primul cinematograf al companiei a fost deschis în 1930 în Haifa, Israel, compania extinzându-se în Europa Centrală în 1997, și intrând în România în 2007.

Exploreaza subiecte similare:

Jurassic World, San Andreas, Terminator: Genisys, Mission: Impossible - Rogue Nation, Dwayne Johnson, Mad Max: Fury Road, Ty Simpkins

Alte știri din cinema

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Jeff Koons: Portretul unei vieți - O incursiune în viața și opera unui artist emblematic

Există puțini artiști în arta contemporană care polarizează și fascinează în egală măsură precum Jeff Koons.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells