Boyhood, capodopera banală

de Ştefan Dobroiu în 12 Ian 2015
Filmul lui Richard Linklater a câştigat mai multe trofee Globul de Aur

Boyhood tocmai a câştigat premii importante la Globurile de Aur (lista completă aici) şi pare a se transforma într-unul din marii favoriţi la Oscaruri. Celebrăm succesul acestei producţii filmate de-a lungul a 12 ani republicând cronica scrisă o dată cu lansarea mondială a filmului, în cadrul festivalului de la Berlin. Premiera românească a filmului va avea loc pe 6 februarie, exact la timp ca să fie proaspătă în memorie pentru gala premiilor Oscar.

"Totul a început în 2002, când Richard Linklater, regizorul trilogiei Before şi nominalizat anul acesta la Oscar pentru scenariul lui Before Midnight, a anunţat că pentru producţia noului său proiect va avea nevoie de 12 ani. Pe atunci încă fără titlu, Boyhood urma să-l aibă în centru pe micul Mason (Ellar Coltrane) din primii ani de şcoală până la terminarea liceului. Lansat în 2014 în cadrul festivalului de la Berlin, filmul avea să-i aducă lui Linklater un bine-meritat Urs de argint pentru Cea mai bună regie.

Regizorul face istorie cu acest film care reinventează complet naraţiunea cinematografică. Adio celor trei acte, adio construirii tensiunii, adio twist-urilor şi dezvăluirilor. Avem de-a face cu ceea ce catalogul festivalului de la Berlin considera o "fotografie panoramică" a adolescenţei, personajul fiind urmărit alături de familie, câteva zile pe an, de-a lungul întregii sale copilării şi adolescenţe, până la plecarea la colegiu.

Richard Linklater a filmat în fiecare an cu actorii, iar pe ecran evoluţia personajului arată ca o succesiune de crâmpeie din existenţa acestuia, cu aspectul unei "fotografii timelapse a unei fiinţe umane", după cum spune Ethan Hawke, vechi colaborator al lui Linklater şi interpret al tatălui natural al lui Mason. Patricia Arquette apare în rolul mamei, iar Lorelei Linklater în cel al surorii lui.

Cele 164 de minute ale filmului explorează un mod inedit de a face cinema, pentru că spectatorul aşteaptă în zadar derularea momentelor specifice oricărei opere de ficţiune. Nu există intrigă, punct culminant şi deznodământ, ci doar contemplarea fragmentată a unei existenţe. Micul Mason evoluează de la puştiul de şase ani preocupat de soarta ratonilor şi de jocuri video la un tânăr independent şi raţional, gata să pună totul sub semnul întrebării şi să dea piept cu viaţa, cariera şi dragostea o dată cu plecarea la colegiu.

Nu se ştie deocamdată dacă Boyhood va fi adus în România, dar producţia lansată mondial la Sundance nu ar trebui să lipsească de pe lista unui cinefil preocupat de noi posibilităţi ale cinema-ului. Linklater pur şi simplu schimbă regulile jocului, iar Boyhood emană treptat un realism acaparator care ascunde faptul că scenariul nu este prin nimic ieşit din comun. Dacă Linklater ar fi filmat Boyhood folosind copii actori diferiţi pentru fiecare vârstă a personajului, ar fi ieşit imediat în evidenţă banalitatea scenariului. Dacă vrei, Boyhood este echivalentul familial al lui Gravity, filmul lui Alfonso Cuarón, care culege acum laurii îmbinării unei reuşite tehnice cu un scenariu denunţat de mulţi critici ca mai mult decât banal. Marele merit al lui Boyhood nu este povestea, ci metoda.

În 2004 Robin Williams juca rolul principal în The Final Cut, un film nebăgat în seamă de prea multă lume, despre un viitor în care un implant din creierul unei persoane înregistra fiecare secundă a vieţii, înregistrare folosită de monteuri specializaţi pentru a realiza un "final cut" al existenţei respective, proiectată sub forma unui lungmetraj după decesul posesorului. Boyhood este un "final cut" al copilăriei lui Mason, cu imagini de la entuziasmul în faţa unui catalog Victoria's Secret şi până la dezamăgirea primei despărţiri şi satisfacţia primelor succese în cariera fotografică.

Richard Linklater ne-a obişnuit cu discuţiile sale savuroase, punct principal de atracţie în celebra sa trilogie Before, care poate fi considerată un exerciţiu pentru Boyhood, explorând cum se schimbă cei doi protagonişti interpretaţi de Ethan Hawke şi Julie Delpy de la prima lor întâlnire în Before Sunrise în 1995, la reunirea lor din Before Sunset (2004) şi provocările relaţiei pe termen lung în Before Midnight (2013). Boyhood face acelaşi lucru, doar că tema centrală a sa este maturizarea. Filmul a fost lăudat pentru modul cum descrie "esenţa copilăriei americane", dar eticheta ni se pare interpretabilă: când ceea ce vedem la cinema este "extrastatistic", adică realităţi la care cei mai mulţi dintre noi au acces numai prin intermediul marelui ecran, cât de entuziasmantă va fi familiaritatea experienţelor în definitiv banale ale lui Mason?"

Exploreaza subiecte similare:

Boyhood, Richard Linklater, Ethan Hawke, Patricia Arquette

Alte știri din cinema

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Părerea ta

Spune-ţi părerea
AlineziaBumfi pe 12 ianuarie 2015 19:35
Nu stiu ce parere aveti voi despre film, dar eu il consider unul dintre cele mai bune filme din 2014 si posibil al tuturor timpurilor... Am ramas profund impresionat si, de cand l-am vazut, m-am tot gandit la el. Intr-adevar, este genul de film pe care ori il iubesti, ori il urasti, iar eu am ales sa il iubesc.
alin9314 pe 12 ianuarie 2015 21:51
Dumnezeu sa-i binecuvanteze pe pirati, datorita lor am vazut filmul inaintea premierei la cinema. Eu personal am dat nota 9 filmului, un 9 poate tras de urechi cum se mai zicea pe la scoala.De ce 9 am comparat partile bune cu cele rele si am ajuns la concluzia finala, in primul rand filmul nu are intriga,punct culminant ,deznodamant, este incadrat in genul drama de unde a si primit globul de aur, si nu are mai nimic tipic genului drama, nu are impactul acela, este previzibil si poate plictisii, pe mine unul nu m-a plictisit,chiar daca a durat aproape 3 ore asteptam din moment in moment sa se intample ceva (sa vina o 'bomba') nu a mai venit,iar ce este de apreciat,am aflat dupa ce am vizionat filmul de pe cinemagia ca filmul a inceput acum 12 ani si restul,asta a fost un plus mare, nu imi venea sa cred ca mason acela de la 6 ani e acelasi personaj ca cel de 18 ani,asta este de apreciat munca si rabdarea regizorului. da este o poveste interesanta dar am mai zis in alte comentarii ca nu ar merita niciodata premiul Oscar un astfel de film,si vad ca a luat globul de aur si cel mai probabil va lua si oscar(ceea ce-l va transforma in una din cele mai slabe editii de oscar din ultimii ani). eu i-as da premiul lui Gone Girl a fost foarte intens si nici n-a primit nominalizare
Pantaleon pe 13 ianuarie 2015 20:03
Nu-mi vine sa cred. Chiar nu-mi vine sa cred. Daca in anii trecuti eram iritat si chiar de-a dreptul suparat ( de exemplu, cand Saving Private Ryan a pierdut Oscarul acordat pentru cel mai bun film in favoarea rahatului puturos cu titlul Shakespeare in Love) anul acesta chiar mi-a venit sa vomit cand am vazut porcaria la care nici macar n-am avut rabdare sa ma uit (am facut-o cu mari eforturi). Sa fie asta cheia succesului ? Adica sa faci un film banal, fara esenta, fara emotii, care sa nu miste absolut deloc privitorii, dar sa-l faci intr-un stil anume, adica filmand un gaozar de cand era pitic si urmarindu-i evolutia banala si fada prin viata ? SI chiar daca n-am vazut niciunul din filmele care au concurat cu el, sunt absolut sigur ca macar unul din ele imi va placea infinit mai mult decat aceasta incalcitura banala, fara vlaga.
JohnnyAddams pe 13 ianuarie 2015 20:51
Mie personal mi-au dat lacrimile cand am auzit piesa "Hero" atunci cand Patricia Arquette si Linklater si-au primit premiile. Filmul are ceva ce multe filme nu au, emotie. Este natural, nu este construit mecanic din 5000 de acte, cu schite, cu twist-uri, scene excesive de sex, nuditate, scene de violenta excesiva, chiar si drama este construita intr-un mod realist, nu sunt scene de un dramatism excesiv. In schimb avem o drama de ansamblu, e autentic si asta il face asa de bun. Linklater nici macar n-a folosit un scenariu, a avut doar ideile, astfel dialog a fost si mai autentic. Sigur, nu e pentru toata lumea, cineva care catalogheaza personajul principal ca fiind un "gaozar", n-a inteles nimic din cinema. Filmele nu sunt facute pentru efecte speciale, pentru twist-uri nenumarate carora le pierzi numarul, ci sunt facute pentru a spune povesti, iar Boyhood a spus o poveste pe parcursul a 12 ani, fiind primul film al carui personaje imbatranesc pe ecran fara CGI. Respect Richard Linklater!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells