View Single Post
Old 19 Jul 2014, 01:39   #32
alali
Guru
 
alali
 
Join Date: May 2011
Posts: 871
Am impresia ca, oricat ai aduce argumente, uneori date chiar de catre cei ce posteaza, tot timpul va veni altcineva care sa repuna problema pe tapet.

Asa cum spunea si Twinsen, filmul Portocala Mecanica are in spate o opera literara ce se vrea o satira. Cam ca Ferma Animalelor, de George Orwell, (pfiu! alta carte pe care am reusit s-o parcurg in decursul vietii, noroc ca era destul de subtirica ). Nu vorbesc aici despre carte. Asta o facem pe scrib.ro Aici vorbim de film.
Filmul, promoveaza un mesaj. Cred ca pana aici toti suntem deacord. Mesajul este ca nimeni nu are voie sa indoctrineze alte persoane si astfel sa creeze constiinte incolonate intr-un sir lung de alte constiinte identice, doar ca ele sa fie in armonie si astfel regimul indoctrinant sa isi duca traiul in liniste. Asta ucide individualul, partea creatoare din om. Cred ca si pana aici, in mare, toti suntem deacord.
Apoi vine morala. Nimeni nu trebuie ca nici sa incerce sa ghideze un spirit liber sa se manifeste, sa ii impuna restrictii, ca astfel ii ucide parti ale unicitatii si genialitatii. Totul bine si frumos.
Aici am venit eu cu problema mea. Totul e adevarat, atata timp cat acel individ, prin modul lui de a se manifesta liber nu impiedica alta manifestare libera, a altui individ. Adica, schingiuindu-l, injosindu-l sau poate omorandu-l, este un mod impropriu de a trata acest subiect. Facad toate acestea, automat afectezi la randul tau. Cum tu nu trebuie sa fii afectat, nici tu nu trebuie sa afectezi.
Plus de asta ca, in comentariile voastre vorbiti despre libertatea de alegere dintre bine si rau. Din pacate, binele nu apare nici macar insinuat in aceste doua ecranizari. NU VORBESC DE CARTI!!!

Si mai vorbeai de contradictie in termeni, asta ti-am demonstrat-o eu cat se poate de clar ceva mai sus. Nu o iau de la capat. Despre ce spui tu ca e de neinteles la mine, fa te rog distinctia intre ideea unei opere si impactul produsului final. Iar cand mai pui si un cuvant indrumator sub opera finita, nu prea mai lasi loc de interpretari.

PS.
Originally Posted by rvn:
n-are trebui sa detestam filmele care incita la violenta sau prezinta devieri comportamentale de care suntem oripilati. ar trebui sa fim capabili sa luam ceea ce este bun in ele, fiindca cei care le interzic, nu realizeaza ca, interdictia, are intotdeauna efectul advers.

afirmatia asta este penala! Si imi asum duritatea cuvintelor pe care le folosesc. Incearca sa faci "o opera" care sa instige la violenta si o sa fii martor, pe propria piele la repercursiunile faptei tale. Orice instigare la violenta, in orice tara civilizata se pedepseste cu inchisoarea. Ceea ce spui tu e interesant. In fond, portocala asta si face, dar subtil. Te lasa sa alegi cum vrei TU sa fii, dar iti prezinta ca si exemplul pozitiv, comportamentul violent. A mai fost o astfel de problema cu un film ce a facut intr-adevar un scandal la Cannes acolo unde a incercat sa intre in competitie. E vorba de Trainspotting-ul lui Boyle. Numai ca acolo se vorbeste de viata unui individ. Morala filmului e ca s-a distrat, a probat tot si in final cum intra in viata normala? Plin de bani. In timp ce tu mergi la serviciu, ai familie, probleme... Dar aici e vorba de un individ aparte. De povestea cuiva. Nu se trag concluzii, nu se inclina catre anumite categorii. Iar ulterior filmul a avut succesul cuvenit pentru ca intr-adevar este un film genial.
alali is offline   Reply With Quote sendpm.gif