Caci acum privim printr-o sticla intunecata
Am avut impresia unei piese de treatru profund dramatizate, cu imagini coplesitor de lungi, cu alternante zi-noapte imperceptibile, dar surprinzatoare in acelasi timp. Ce m-a impresionat? Lumina. Luminile sunt "negre", dar cu contururi clare si cu contrast naucitor. Acel contrast frumos si pur, ce aminteste parca de un filmul de propaganda. Imaginea "e mai perfecta" decat chipurile actorilor, o afirmatie care sustine impecabi acel "constructio ad sensum" in forma cinematografica.
Intreaga desfasurare marcata de cateva accente din muzica lui Bach, e excesiv dramatizata, secventele fiind aproape chinuitor de lungi. Dialogurile sunt intense, dar rare si lente, iar daca subtitrarea nu inseala "Traduttore, Traditore!" atunci aproape ca as suspecta ca filmul a fost scris pentru teatru.
Ciudate relatii, ciudate cupluri. Odata il avem pe David, un scriitor vaduv, cu un suflet gol al carui egoism las este umplut doar de suferinta fiicei sale, folosita ca subiect de studiu in scrierile sale. Apoi un frate, Minus, cu o sexualitate cel putin indoielinca care fuge de colo colo pe plaja pentru a spori tensiunea dramatica, apasat si complexat fiind de relatia sa spunem neprincipiala frate-sora. Si in fine, un sot Martin foarte iubitor si resemnat care... ei bine, nu participa in film decat ca element de legatura. Pe masura ce defectele tuturor ies la iveala, singura normala in ciuda halucinatiilor sale mistice, ramane chiar... Karin, a carei expresivitate actoriceasca nu fascineaza in toate ipostazele, jocul ei purtand clar marca anilor 60.
M-as mai gandi apoi si la felul in care este impartit filmul - cu granite clare, distincte, pe episoade sau chiar acte (episodul picnicului, episodul ploii, episodul lectiei de latina). De-ar fi sa aleg un fragment reprezentativ pentru compozitia filmului acestuia, atunci cred ca m-as opri la scena din gradina in care dupa o lupta intre frati (soldata cu un scuipat) lectia de latina continua ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic. Dar actele nu au importanta, pentru ca practic tot filmul e un pretext pentru fundal: simbolistica sugerata subtil si jocul puternic dar aproape imperceptibil de lumini creat Bergman, care te poarta de la amurg la rasarit in cateva cadre.
Last edited by zeno.marin : 26 Jul 2011 at 09:31.
|