Personal nu-mi place Kubrick - consider ca filmele lui au mari probleme, iar el este unul din categoria supraapreciatilor. Dar ma inchin "Odiseei", o adevarata opera de arta.
Asadar, o impresie de a mea vizavi de film si de montajul care il "lipeste"...
Magistral, maimutele "raman in picioare". In mana dreapta se tine un os de animal, cu care fusese ucisa o alta maimuta. Pare sa se inteleaga cata putere este castigata prin folosirea osului ca arma. Bratele paroase ridica osul spre cer. Camera urmareste osul in prim-plan cand se ridica, intorcandu-se spre cer; si cand loveste pamantul. E o taiere brusca de montaj acolo: albastrul cerului devine negura spatiului interplanetar, iar in locul osului vedem o nava spatiala. O singura "taietura" inlocuieste milioane de ani de ani de evolutie si milioane de kilometri parcursi, juxtapunand trecutul preistoric anticipatului viitor. E o "taietura" ce cotine toata istoria umanitatii. Secventa din "2001: A Space Odyssey" este probabil cel mai faimos "taiata" din istoria cinematografiei. Termenul descris ca "taietura de montaj" poate fi departe ca "spatial" sau "temporal", insa aici contine similaritati vizuale izbitoare. Elementele plotului identice, similaritatea miscarii aceleasi persoane/personaj poate crea o conexiune intre aceste doua filmari unite de montaj prin prezervarea sentimentului de continuitate. O "taietura perfecta", ce poate cauza un moment de surpriza si incertitudine, ceea ce este un important element in economia filmului narativ, pentru care barierele spatiului si timpului cad.
|