Alternanta
Racord contemporan la parabola cinematografica a creatorului si creaturii, a monstrului “uman” faurit de monstru moral, consacrata de James Whale in 1931 cu Frankenstein si Bride of Frankenstein in 1935, Splice (Hibrid), este un horror-S.F. riguros si exigent construit in linii clasice, subordonat autodeclansatei morale fapte-consecinte, dar care in final imbratiseaza prea lesne (si surprinzator) conventiile unui horror mediocru, in cliseata lui expunere.
Desfasurat in lumea ingineriei genetice , un cuplu de cercetatori interpretati de Adrien Brody si Sarah Polley – unitari si solidari, dupa modelul Cristopher Walken-Natalie Wood din Brainstorm – incalca reguli, ignora proiecte anterioare, sfideaza directivele conducerii laboratorului si pasesc ilicit pe teritorul controversat al mutatiilor genetice extreme. Rezulta Dren: diforma si vascoasa intr-o prima faza, animal bizar (asemanator alien-ului-pui) in cea de-a doua, copil bolnavicios apoi, splendida si irezistibila creatura in maturitate , monstru diavolesc in apogeul evolutiv la final – si totul in doar cateva luni.
Filmul lui Vincenzo Natali e bine proportionat: nu plictiseste prin terminologii stiintifice si repetabile experimente esuate sau nu (in fond, Dren nu se configureaza decat ca o mixtura de A.D.N. uman si animal); subliniaza suficient si justificat cand dragostea paternal-incestuoasa fata de “creatie”, cand aversiunea fata de ea - generata indeosebi de considerente morale; marcheaza succesiv si explicit etapele evolutiei mirificei creaturi – de la generoase incadraturi la tipologia dezvoltarii obligatiunilor narative: creste conditionata de “parinti”, comunica, descopera (o scena in care Dren priveste lumina zilei pentru prima oara printr-o fereastra din acoperisul hambarului, aminteste de Boris Karloff in Frankenstein - in cadrul ciclulului “scene-simbol”), se maturizeaza iubind si se metamorfozeaza intr-o himera razvratita, in tonuri amuzant-infricosator-dramatice.
Variatiune atipica, capodoperial-vizionara, a omului de stiinta devenit sursa problemelor, a simbiozei speciilor, Hibrid finalizeaza insa prea conventional in transformarea brusca din revelator film-fantastic intr-un epuizat tipar horror. (Inchipuita de Natali ca un pradator, Dren declanseaza intr-o succesiune de scene urgii gratuite, punctandu-si inutil si ametitor morala intrinseca).
|