View Single Post
Old 06 Aug 2010, 10:26   #21
Federico
Snob Elitist
 
Federico
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 1,579
1. Eu cred in realismul ontologic al imaginii cinematografice – realism care nu poate fi compatibil niciodata cu muzica de fond.
2. Cred ca muzica limiteaza paleta de sensuri pe care i le poate oferi imaginea « naturala » spectatorului. Poate ca e in stare sa creeze si sensuri unice, dar suprima multe altele si eu zic ca nu merita pretul. E drept ca uneori poate e nevoie de o limitare pt ca specatorul sa nu pedaleze in gol ; sa-i dea un punct de sprijin acestuia.
3. Muzica instiga la o lene a creativitatii. Nu sunt ferm convins de asta, dari mi place sa cred ca nu exista ceva ce imaginea nu poate sa spuna singura. Iar daca-i asa, acestea trebuie cautate asiduu, chiar daca e foarte tentant te-ascunzi sub aripa a doua-trei note muzicale.

Am intalnit multe puncte de vedere, « studiind » treaba asta dar cea mai desteapta explicatie ii apartine lui Corneliu Porumboiu. Aceste spunea ca muzica e o arta mult mai puternica decat cinemaul si nu i se pare fair sa se foloseasca de prima cand lucreaza cu ultima. Eu zic ca muzica e cea mai puternica arta, ea functioneaza si in simbioza cu altele, cu care contrasteaza puternic – teatrul - , dar cu cea mai muzicala dintre celelate – filmul- nu se poate potrivi.
Acuma daca ar fi sa fie adevarat ca muzica are si ea dreptul ei in cinema, cea mai misto parere pe care am auzit-o venea de la Fernando Meirelles. Era odata un dosar in “Sight &Sound” dedicat subiectului, cate 3 intrebari pt 50 de regizori despre muzica de film… si il intreaba pe F.M. : « In what way does music enhances a film? “ , iar el zice “ In the obvious way – music or its absence is the soul of a film” .

Cred ca fragmentele de cinema pe care nu mi le-as putea imagina fara muzica pe fondul careia au fost concepute le pot impacheta intr-un interval de ordinal minutelor. Din ce imi vine prima oara in minte fac parte valsul spatial din « Odiseea » lui Kubrick , prologul din “Antichrist” , incendiul sondei de petrol din « There Will Be Blood » (mai tineti minte muzica aia ciudata ? ) si ca film intreg cred ca cel mai “cinematografic” ( discutabil cat de corect am formulat avand in vedere ce-am spus mai sus) score pe care l-am intalnit e al lui Howard Shore in « Crash » (Cronenberg’s). L-am vazut demult dar tin minte cu m-a socat, nu stiu de ce, si m-a tulburat pt cateva zile bune.
Conchizand, daca muzica are ce cauta in cinema, eu zic ca acesta in niciun caz nu trebuie sa arate ca in 99% din cazuri in ziua de azi, sau cum a aratat pana in anii ’70 (cu cateva exceptii). E nevoie de ceva mult mai minimalist si mai subtil decat ce exista in realitate. Mai bine deloc decat ostentativ, mai bine Dardenne si Haneke decat Scorsese sau Tarantino.
Federico is offline   Reply With Quote sendpm.gif