Originally Posted by keepwalking:
minimalismul nu mai poate rezista mult in romania.
exact cum spuneau unii critici de film intr-un material postat undeva, pe forum, o sa ajungem sa filmam in timp real o gospodina care pune muraturi.
si acolo se termina totul, acolo e maximumul minimumului!
si ce vom face? premii nu vom mai lua, public nu vom avea, iar imaginatia, deloc intrebuintata in peliculele actuale, va fi atat de atrofiata incat nu va mai scoate nimic stralucitor!
ce nu apreciez eu la filmele minimaliste e prea putina utilizare a imaginatiei.
aceasta functie, tot mai putin intrebuintata, va disparea din bagajul artistic al scenaristilor si regizorilor romani.
iar cei care vin din urma par a nu aduce nimic nou, din pacate.
|
Hai, mä Keepy, cum poti îndruga asa ceva?
In primul rând, stii foarte bine cä filmele minimaliste folosesc o imaginatie nu numai consistentä, dar si extrem de îndräzneatä - dacä era "deloc întrebuintatä", ele pur si simplu n-ar fi existat, dincolo de vreo douä-trei experimente esuate, la început, acum opt-nouä ani. N-ar fi cucerit pe nimeni, nici mäcar sub motive false sau fabricate, si nimeni n-ar fi ajuns sä vorbeascä despre un "nou val", în nici un sens - pozitiv, negativ sau neutru. Deosebirea e cä filmele minimaliste folosesc imaginatia pe douä paradigme speciale: 1) subtil si în profunzime, nu în plan formal, imediat perceptibil; 2) în formule macro, care cuprind secvente si filme întregi, nu la nivelul numeroaselor sclipiri märunte (care, din nou, ar fi fost foarte vizibile).
Dincolo de aceastä gravä eroare de fond, abundenta de "profetii" din mesajul täu (de sapte ori folosesti viitorul categoric de tip "va", "vom", "o sä" - uneori, cu "nu" în fatä) nu poate decät sä mä surprindä în modul cel mai nepläcut. Toate acele evolutii aberant/dezastruoase pe care le preconizezi n-ar putea apartine decât unei adunäturi de capsomani buimaci care s-au îmbätat cu câteva reusite arbitrare si o iau razna - nicidecum unui grup de cineasti inteligenti, lucizi si responsabili. Auzi, "sä filmäm în timp real o gospodinä cum pune muräturi" - în discutia aia, exemplul ästa a fost folosit teoretic,
to make a point, în nici un caz ca proiectie posibilä a unui viitor real! Mai mult, toatä lumea, inclusiv cei mai convinsi reoprezentanti si sustinätori ai minimalismului, sunt constienti de caracterul lui aparte, care exclude perpetuarea la nesfârsit, precum si de faptul cä se apropie de final. In fond, tine deja de aproape zece ani - a durat vreun curent cinematografic mai mult timp? Expresionismul german, Neorealismul,
Free Cinema, La Nouvelle Vague, Scoala Cehoslovacä...? Un deceniu e un ciclu firesc în "dinamica fluidelor" cinematografice.
Prin urmare, fii sigur cä estetica minimalistä n-o va lungi aiurea la nesfârsit - decât poate în zona câtorva eventuali imitatori epigonici, pe care încä nu i-am observat si, la drept vorbind, mä si îndoiesc cä vor apärea. In cel mai bun caz, filmul minimalist va evolua spre noi forme de expresie. In cel mai räu caz, se va stinge, înlocuit de o platitudine astilisticä oarecum similarä celei dinainte de 2001, dar cu sigurantä mai evoluatä (mai profesionistä, mai corectä): sä zicem, "mediocritate" în locul fostului neant. Dar nu existä nici un risc sä degenereze în bucla închisä pe care o postulezi tu -
asta e singura certitudine aici!