Päi exact despre asta e vorba!
Cu doar câteva precizäri:
- Da, e firesc sä vizäm penetrarea pietei internationale si cu filme de consum, nu numai cu filme de continut. Dar noi nu avem puterea s-o facem brusc si în fortä - cum au fäcut Americanii în Europa de Est, din 1990 încoace. Trebuie mai întâi sä învätäm sä le facem la un nivel competitiv, apoi sä ne infilträm treptat.
- Si problema "specificului" e foarte importantä. Aici, lucrurile stau undeva la mijloc: evident, ele nu vor putea aborda "specificul national" aidoma trendului minimalist (în cheie "mizerabilistä", conform inventiei lexicale a detractorilor). Dar nici nu vor putea imita tipicurile occidentale. Cheia va fi calea de mijloc: elemente proprii nouä, dar cu atractie si succes si în vest; sau elemente general valabile. Un exemplu concludent în acest sens este mult (si pe nedrept) hulitul "Ho, ho, ho": dincolo de toate hibele lui, filmul se plasa exact în aceastä zonä accesibilä tuturor: Cräciun, frenezia cumpäräturilor, mall, copil istet, escroc sarmant, hoti... Totul e sä învätäm s-o facem din ce în ce mai bine.
|