Thread: "Francesca"
View Single Post
Old 11 Oct 2009, 10:33   #25
Coshava
Veteran
 
Coshava
 
Join Date: May 2006
Posts: 259
Originally Posted by Pitbull:
Ceea ce spui despre "Francesca" e corect - dar cum poti abera atât de grotesc, cu monsturozitäti frazal-logice ca aia apropo de "Boogie"? {...} E realizat de Radu Muntean, un cineast de mare talent si înalt profesionalism, si stä cam cu trei niveluri (sau poate opt) peste "Francesca" (altminteri, un film onorabil, care mi-a pläcut si mie).
.</P>
.</P></P>
.</P></P></P>
{...}(Si nu-mi veni cu "pärerea mea / pärerea ta". Existä si criterii general valide, pe lumea asta.)
</P>Scrisesem de ieri seară o replică dar ceva probleme tehnice au apărut şi pierdusem tot ... </P></P>
m să încerc să reiau ce am spus, luând în calcul tocmai "criterii generale" la care făceai referire talent şi profesionalism are Radu Munteanu dar până acuma din trei lung metraje ale sale mie doar unul mi-a plăcut ( foarte mult e drept ) "Hârtia va fi albastră" şi cred că e şi foarte bun la modul obiectiv şi "general valid" în vreme ce "Furia" nu că ar fi rău făcut tehnic dar ... nu e veridic deloc ca să mă exprim delicat ( plus că aici e o discuţie mai lungă - în 2002 poate părea interesant să prezinţi o astfel de temă, însă acuma deja televiziunile au supralicitat pe tema telenovelelor cu ţigani, şatre, cafteli şi lume interlopă şi deja pus în perspectivă "Furia" pare şi mai ţipător doar un alt fim cu "nigga în the hood ... mothafucka geee" şi încă unul din cele mediocre ).</P>
ka geee" şi încă unul din cele mediocre ).</P></P>
. mothafucka geee" şi încă unul din cele mediocre ).</P></P></P>
</P></P></P>
- despre "<STRONG>Boogie</STRONG>" am deja o doză de frustrări de alt ordin decît cele estetice aşa că-i acord un spaţiu separat ... </P></P></P>
Încă odată îmi reiterez părerea - care am susţinut-o şi atunci la rubrica dedicată - că e un film foarte slab, tensiunea şi acţiunea nu decurg "firesc", motivaţiile personajului principal nu sunt logice sau oricum nu decurg din secvenţele prezentate ( aici aş face observaţia că e totuşi extrem de greu să creezi tensiunea şi conflictul necesar pentru o situaţie ca cea din film doar din dialoguri ale personajelor care nici ele nu sunt cele mai inspirate ) - adică bine ... ai chef să faci o "burlăcească cu băieţii" după câţiva ani de căsnicie asta să zicem că e de înţeles, dar atunci ar fi fost la locul lor nişte flash-back-uri ceva, dacă e prima dată atunci să se sugereze cumva stângăcia şi sentimentul de vină, dacă nu e prima dată atunci taman din contră să răzbată doza necesară de "acoperire de rutină" pentru cazuri de-astea etc, ş.a.m.d. - pot să reiau argumentele de atunci oricând că m-a pus naiba să mai revăd odată filmul de plictiseală. Singurul lucru memorabil şi "profesionist" din film rămîne după mine sugerarea prin sunet a unui act sexual oral ... </P></P></P>
</P></P></P>
- partea cea mai iritantă la cît de prost realizat e "Boogie" vine la mine din considerente de alt ordin - şi anume din faptul că în România un segment extrem de important ( poate cel mai important de fapt ) şi anume cel al "clasei mijlocii normale", destul de numeroasă totuşi, nu prea există ca reprezentare şi nu e băgat în seamă ... să zicem aşa nici de politicieni ( decît în campanie electorală un picuţ ) şi nici în plan mediatic/cultural. În grila de program a televiziunilor nu prea are loc de manelişti, telenovele cu ţigani/fete de marinari, vedetuţe porno sau care ar vrea să fie porno, băieţi de bani gata etc.Extrem de iritant e că nici în cinematografie nu e reprezentată ! </P></P></P>
Adică vorba aia ... americanii au fost în stare să toarne n filme, mai mult sau mai puţin bine făcute dar de regulă profesioniste şi bine realizate tehnic, pe tema adolescenţilor "normali" ( adică nu din ghettouri sau viitori cursanţi la "Ivy League" ) care au chef să o facă lată înainte de a pleca la facultă în alte oraşe şi în cinematografia română postrevoluţionară nimic-nimic de-am rămas să ne raportăm tot la "Liceeni" de pe vremea ciuruitului ??? </P></P></P>
Dar ce mă dau eu la creaţii cu astfel de teme "complexe" când în ultimii 20 de ani nu a fost turnat practic nici un "love-story" normal sau o "comedie romantică" acolo să zici şi tu - ca tînăr de 25-30 de ani că măcar construite ci aşa ... creionate pe bază de stereotipuri de clasa a IX ( liceu de seral agricol ) de genul "bărbaţii e nişte porci curvari iar femeile e nişte gâsculiţe niţeluş isteriode(*)" dar pe care probabil ar trebui să le considerăm "capodopere de talie internaţională" că de ... sunt ale noastre iar regizorul/scenaristul/actorii sunt "tinere speranţe mustind de profesionalism". ( pe undeva aş zice, nu fără o doză de maliţiozitate, că reflexele şi moştenirea argumentaţiei celui care compara - prin secolul al XIX-lea - poezia lui Goethe cu cea a lui Ienăchiţă Văcărescu şi trăgea concluzia că primul e un "neamţ îmbâcsit" pe când "Într-o grădină" reprezintă aşa ... chintesenţa valorii lirice universale ... sunt vorba aia ... "live and loud" în cinematografia română ).</P></P>
</P></P></P>
Să mai am la o adică tupeul oare să sper în următorii 10 ani la un film gen "American beauty" care să zugrăvească aspru, dar realist, veridic dar mai ales bine realizat tehnic şi artistic impactul tentativei de a importa cu orice preţ stilul de viaţă consumerist din Occident/SUA ? Neeee ... speranţe deşarte nutresc cred de la actualul set de producători de filme fie ei "noul val", "vechiul val", "anchilozatul val" etc. </P></P></P>
</P></P></P>
- Ca si concluzie concluzie - pur personală fireşte, dar pe care eu zic că o pot argumenta la orice oră chiar dacă primesc calificative de "spus tîmpenii" de la persoane pe care le respect ca opinie ( apropo - cronicile tale Pitbull le folosesc de multe ori ca să aleg filmele pe care să le văd ... cînd e vorba de filme străine că la cele româneşti consider că ai din păcate anumite subiectivisme ... pe linia pe care am enunţat-o mai sus ) - în afară de unele excepţii absolut remarcabile gen "A fost sau nu a fost", "Filantropica", "Examen" şi mai câteva producţiile româneşti post-revoluţionare/mai ales din ultimul deceniu pot fi etichetate - cît de nedrept ar suna - gen : "a douăştreia mediocritate despre comunism, Revoluţie şi persistenţa vechilor structuri", "a şapteşpea producţie despre manele şi lumea interlopă" sau a "cincea aiureală despre viaţa din cartierele sărace, dar unde totuşi tinerii se droghează că aşa e cool". Drace ... nici măcar despre arhidiscutata corupţie la nivel mediu/înalt nu se ezistă un film post-revoluţionar bine făcut ... Şi atunci oare de ce naiba să nu mă exprim critic faţă de respectivii ?</P></P></P>
Şi ce cred că e mai amuzant/ironic e că presimt şi existenţa unui fel de "cerc vicios" în care regizorii şi scenariştii respectivi se şi vaită în particular pe faze de genul "vaiii în ce societate maneloşată şi fără prinţipuri trăim pentru că Revoluţia ne-a fost furată !" aşa că hai să mai tragem un film dă protest pe tema asta şi fleoşc ... mai iese un răhăţel care amplifică "dezbaterile" cvasi-sterile pe temele de mai sus ... etc. </P></P></P>
</P></P></P>
Revenind la oile adică la Franceştile noastre ... am să-mi detaliez ce am spus mai înainte : </P></P></P>
</P></P></P>
- deşi filmul </P></P></P>
</P></P></P>
a) eşuează absolut lamentabil în final ( apelând la ceea ce pare fi acelaşi "truc" din filmele româneşti - folosit şi în "Reconstituirea", "California dreamin'" şi altele - de a omorî unul din eroii principali pentru a "rezolva" cumva conflictul şi a duce chipurile tensiunea la paroxism chit că merge bine sau nu ) </P></P></P>
b) tinde să "aglomereze" inutil compoziţia vrând parcă neapărat să spună că în România e şi corupţia în administraţie şi că există homosexuali sufletişti şi cupluri recăsătorite care stau cu socrii semi-senili etc.</P></P></P>
c) e filmat la un mod care torturează fără sens spectatorul ( deja e plictisitoare şi manieristă abordarea asta de filmare ... ca părere pur personală ) </P></P></P>
</P></P></P>
are unele secvenţe care mie unul mi se par extrem de bine realizate : </P></P></P>
</P></P></P>
Una din ele e cea a cerţii dintre Francesca şi iubitul ei cam luzărel - şi care ceartă mie unul mi se pare net mai bine realizată ( adică e construită cu o logică serioasă, tu ca spectator ştii de fapt unele din elementele care asigură tensiunea reală din spate şi eşti pus să urmăreşti "pista falsă" iniţială primind apoi explicaţia completă odată cu Francesca şi desluşind astfel întregul tablou din care până atunci ai avut doar frânturi, e binişor jucată etc ) decât cea din "Boogie" care e completamente hilară. </P></P></P>
Un alt set de secvenţe ar fi cele cu recuperatorul aşa ... mai ţigănos ( nu s-a sesizat CNCD încă ? ) care chiar e veridic spre deosebire de cei din ... "Furia" să zicem. Inclusiv la fazele cu "Nu eşti prietenul meu ?" urmate de un pumn la ficat sau modul uşor stânjenit cum se poartă când e "în vizită" urmat imediat de tentativa de a fi "macho" cu replica "Ştii - mie îmi place aşa ... sexul mai sălbatic". </P></P></P>
</P></P></P>
Aşa încât aş zice pe undeva şi eu ca tine - e un eşec, da' unul cât de cât onorabil. </P></P></P>
Şi chiar aşa eşec cum e - poate cu trei sau opt clase per ansamblu faţă de alte filme, dar nu faţă de "Boogie" că asta ar fi cam imposibil - la fazele menţionate bate la funduleţ faze similare din filmele lui Radu Munteanu şi asta indiferent cât de megaprofesionist o fi respectivul comparativ cu Bobby Păunescu. Nu mă aştept să-mi dai dreptate că oameni suntem şi avem cu toţii orgoliile noastre ( deşi eu zic că am argumentat folosind criterii cât se poate de "generale şi valide" cele susţinute ) dar na ... ca idee.</P></P></P>

Last edited by Coshava : 11 Oct 2009 at 18:54.
Coshava is offline   Reply With Quote sendpm.gif