Originally Posted by halebardul:
te citez chiar pe tine:
Quote:
În 1981 intra în producţie filmul Concurs, un proiect mai vechi al regizorului Dan Piţa, gândit încă de când era student, la sfârşitul anilor şaizeci. Pe atunci se numea Pădurea, căci este vorba despre o echipă de funcţionari ai unei întreprinderi ce participă, în ziua lor liberă, la un concurs de orientare turistică într-o pădure.
|
|
Tocmai despre asta este vorba. Asemanarile evidente intre cele doua filme si faptul ca "geneza" CONCURSULUI a inceput cu cel putin zece ani inainte de premiera CALAUZEI demonstreaza nu atat ca filmul lui Pita nu are nimic comun cu filmul lui Tarkovski, ci faptul ca in lume - in lumea ideilor - se intampla adesea ca aceeasi idee (sau o idee asemanatoare) sa-i bantuie pe artisti despartiti de zece ani sau de o suta ori o mie de ani distanta in timp. Sau chiar mai mult.
Revin si spun: stilul si universul lui Andrei Tarkovski este unic, in felul sau, pastrand proportiile, incercarea lui Dan Pita de a crea un univers al sau este si ea unica. Nu identitate, ci suprapunere de idei.
Gandeste-te ca nu poti nega suprapunerile tematice, de stare, de idee, de mesaj pe care le intalnesti la Tarkovski, la Mizoguchi, la Kurosawa, la Bresson, la Bergman, la Bunuel etc. Nu inseamna ca Tarkovski = Kurosawa et co. dar nu poti spune nici ca Bunuel, Kurosawa etc sunt total altceva decat ceea ce a facut Tarkovski.
Revenind la Dan Pita, sigur ca se poate discuta in ce fel este viabil universul sau si in ce fel se regsasesc si circula pirn filmele lui ideile din filmele regizorilor amintiti mai sus (si ale altora). Sa nu uitam, radacinile lui Tarkovski sunt cam altele, infinit mai profunde. Insa acesta ar constitui, eventual, un alt
thread de discutie...