View Single Post
Old 13 Mar 2009, 00:38   #199
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
Discutia despre "Tehnicile de supravietuire", oficializatä de Halebard aici...:
http://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?t=18316
...mi-a amintit urmätorul episod.

In 1991, m-au pus pe liber de la Buftea, în primul val de concedieri care au însotit distrugerea, dezintegrarea si jefuirea studioului. Sorin Stefänescu, care-si dezvolta proaspäta Editurä IRIS (ulterior WALDO, apoi SAVAS, si-n cele din urmä ALDO-Press), începuse sä-mi dea de tradus. Onorariile de la el m-au ajutat mai mult decât ajutorul de somaj, plus colaborärile la Expres-Magazin si Radio NOVA-22. Intre timp, scriam scenarii.
In aprilie, 1992, Ticä Päun m-a cooptat sä fac la TVR (în Redactia Tineret, la Jana Gheorghiu, Dumnezeu s-o ierte), un film SF. A capotat în august, cu fix o säptämânä înainte de începerea filmärilor, cä n-au gäsit fonduri. Atunci m-am dus la Cristoiu, care m-a angajat la Expres-Magazin, unde am fost redactor, cu salariu, timp de un an. Intre timp, continuam sä umblu pe la casele de filme, cu scenariile. Iar NEMIRA mi-a dat sä traduc Stephen King: "Carrie", apoi "It".
Asa stäteam la începutul lui 1993, când Daneliuc m-a bägat în productie cu "Neînvinsä-i dragostea".
Si acum, începe incredibilul!...

Daneliuc a împärtit "echitabil" subventia Casei Alpha Films International, între "Neînvinsä-i dragostea", si "Soapte de amor" (devenit "Aceastä lehamite".) Eu am pornit cu 60 milioane lei. Era primul an al inflatiei lui Väcäroiu, asa cä filmul a urcat la un necesar de 120 milioane. Ministerul culturii a reusit sä mai suplimenteze cu 10 milioane. Cu mare caznä, am mai adunat 30 (preponderent de la Milea S.A., coproducätorul - care a contribuit cu transporturi, costume, spatii de filmare si onorariile câtorva actori principali), si am scos filmul la 100 de milioane.
In perioada de pregätire, încä am mai avut salariul de la Expres-Magazin (pornit de la 38.000, ajuns la 125.000). Pe tot parcursul filmului, am tradus "It", apoi "The Addams Family". Mai dädeam si meditatii pentru admitere. Din astea am träit.
In conditiile de buget descrise mai sus, eram nevoit sä fac economii la sânge, ca sä duc filmul la bun sfârsit. La capitolul "onorarii", aveam de plätit niste actori, nu puteam sä-mi bat joc. Dana Mägdici si Geo Costiniu, roluri principale, lungi, grele, cu dezbräcat, cu sex la morgä, cu consum fizic si nervos enorm, au avut 2,5 milioane fiecare. Plus ceilalti "grei" (Dorina, Vali, Dichi, Bicä, Vistri, Papil, Eugen, Puiu...)
In conditiile astea, mi-au mai rämas, sä-mi dau mie însumi, 1 (un) milion regia, si 800.000 (opt sute de mii, scenariul)!
Aläturi, la "Acestä lehamite" Daneliuc îsi täiase si el feliile: 8 (opt) milioane regia, si 7 (sapte) milioane, scenariul!
Si acum, incredibilul devine "asa ceva nu existä".

A folosit acelasi sediu cu mine (în str. Brosteanu, lângä A.S.E.), aceeasi echipä de productie (director de film, sefi de productie, contabil, mandatar, sofer), aceeasi "Dacie" de la productie (eu, desi era A MEA, o pästram pentru urgente, ca sä facem economii; plecam de-acasä în zori, din Militari pânä-n Floreasca, cu metroul si tramvaiul, sä-l duc pe Collins la grädinitä, reveneam cu tramvaiul la sediu, lucram la pregätire, dupä-amiaza mergeam iar cu tramvaiul în Floreasca, îl luam pe Collins, mergeam la Casa Presei, unde lucram la Cristoiu, si seara, cu tramvaiul, acasä. "Dacia" mea îl lua pe Daneliuc de-acasä, îl ducea acasä, îi mai ducea si actorii la probe.
Dupä primele douä zile de filmare, Daneliuc a vrut sä-mi opreascä filmul - planul era sä i-l dea lui Boros, care sä-l finalizeze într-o formä mult simplificatä, poate chiar sä-l îngroape ("Nu se mai putea face nimic, dom'le!"), si el sä-si mai tragä ce bani mai putea pentru filmul lui (cum fäcuse si cu un an în urmä, cu "Dragoste si apä caldä" început de Octav Brânzei si terminat de Dan Mironescu - iar în 1990, victima fusese "Dumnici cu bilet de voie", al lui Nae Caranfil, asasinat complet, si reînviat apoi de Nae ca "E pericoloso sporgersi".
Pretextul? Cä am cheltuit de trei ori mai mult decât el în perioada de pregätire!
Noroc cä Titel Alexe, directorul ambelor filme, avea o contabilitate beton - în plus, în acele prime douä zile de filmare, eu träsesem metraj dublu fatä de normä! Daneliuc a înghitit în sec si n-a mai zis nimic. S-a räzbunat mai târziu, când mi-a scos din finalul filmului "secventa cu lopata", si mi l-a läsat în coadä de peste.

Nu i-am purtat picä, fie si numai pentru cä n-a reusit sä mä învingä - si, în fond, îi datorez debutul meu.
Dar, dacä-l consider o scursurä moralä, mäcar am motive.

P.S.
In 1991, l-a trimis Ministerul Culturii în Italia, ca director al Alpha Films, pentru niste tratative. Italienii au plätit totul, de la transport pânä la scobitori. Daneliuc a pästrat toate biletele, bonurile si chitantele, si la întoarcerea acasä, a cerut de la Minister decontul. Si l-a primit.
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif