View Single Post
Old 26 Nov 2008, 09:16   #27
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
Domnilor
Cristian Mungiu, Andrei Creþulescu, Dana Duma, Alexa Visarion, Doru Mitran, Radu F. Alexandru

Stimaþi colegi,
Am aflat cu bucurie de numirea dumneavoastrã în cadrul juriului C.N.C. pentru ediþia noiembrie 2008 de finanþare a proiectelor de filme româneºti de ficþiune. Þinem sã vã adresãm felicitãrile noastre ºi sã vã urãm succes în aceastã calitate.
Totodatã, având în vedere anumite decizii extrem de discutabile ale concursurilor din anii trecuþi, considerãm cã e de datoria noastrã sã vã sprijinim spre a evita repetarea unor asemenea situaþii ºi la ediþia de faþã. Vã asigurãm cã demersul nostru urmãreºte exclusiv ridicarea continuã a nivelului calitãþii filmelor româneºti, ºi nicidecum alte scopuri sau interese.
Ne prezentãm scuzele, dacã dãm cumva impresia cã, prin acest demers scris, am pune la îndoialã competenþa dumneavoastrã profesionalã - ºi nãdãjduim sã înþelegeþi cã ne animã numai existenþa acelor precedente menþionate mai sus, nedrept de numeroase, în care alþi colegi, într-a cãror putere de judecatã aveam deplinã încredere, au creditat, din motive greu de înþeles, filme de naturã sã compromitã sub toate aspectele cinematografia româneascã.
Avem în vedere cu precãdere cazurile în care eºecul se poate preconiza cu cvasi-certitudine încã din etapa de proiect. Au primit punctaj de finanþare numeroase scenarii ale cãror valenþe erau în mod evident nule, fie la nivel artistic, fie ca ºanse de box-office - dacã nu chiar în ambele privinþe. Putem cita, spre exemplificare, materiale ca "Dincolo de America", "Aripi de fluturi" / "Dragoste pierdutã", "Legiunea strãinã", "Marilena", "Tanti", "Pãcalã se întoarce", "Ticãloºii", "Logodnicii din America", etc.
Pe de altã parte, acelaºi lucru se remarcã în raport cu regia. Existã un numãr apreciabil de realizatori ale cãror rezultate susþinute din ultimii ani dovedesc cã, cel puþin în momentul de faþã, ei trec printr-o perioadã mai dificilã, eventual încercând sã se desprindã de vechile lor mijloace de expresie cãzute în desuetudine, sau poate cãutând sã ºi le defineascã pe cele noi, ceea ce duce la incertitudini de naturã sã coboare calitatea filmelor cu mult sub cel mai de jos nivel acceptabil pentru ecran. Le încurajãm eforturile, ambiþia ºi voinþa, ºi le urãm succes acestor cineaºti, printre care figureazã la loc de cinste Mircea Daneliuc, Sergiu Nicolaescu, Geo Saizescu, ªerban Marinescu, Marius Theodor Barna, Cristina Nichituº, Petre Nãstase, Adrian Popovici, etc., dar considerãm cã este în interesul filmului românesc ca experimentele, cãutãrile ºi tentativele lor actuale sã se desfãºoare exclusiv cu fonduri private, ºi evitându-se difuzarea rezultatelor în reþeaua publicã ºi pe posturile de televiziune, pentru a nu coborî nivelul de ansamblu al filmului românesc ºi a nu favoriza rãspândirea confuziei de valori. Nu au motive de a se teme cã am urmãri îngrãdirea libertãþii lor de expresie: experienþa de datã recentã a demonstrat cã orice film realizat cu mijloace limitate ºi pentru circuit închis, dacã e cu adevãrat valoros, va rãzbate imediat ºi la nivelul publicului larg.
ªtim cu toþii cã, din dorinþa de a ºoca vizual, de a demola unele tabuuri de tip învechit, de a promova nonconformismul ºi "libertatea de expresie" greºit înþeleasã, s-a ajuns la un mare numãr de excese vizuale ºi sonore, constând în folosirea abuzivã a nuditãþii, erotismului, limbajului licenþios, funcþiilor fiziologice ºi dejecþiilor fizice, spaþiilor ºi decorurilor insalubre, etc., fãrã a le investi cu acele justificãri dramaturgice ºi mijloace de expresie stilistice care le-ar legitima ca argumente artistice, înscriindu-le în incontestabila esteticã a urâtului. Dacã majoritatea cineaºtilor formaþi dupã 1989, într-un climat mult mai permisibil, au dovedit o stãpânire dezinvoltã ºi echilibratã a acestor elemente problematice (dupã cum o dovedesc filmele lor), e evident în schimb cã, din pãcate, cei mai mulþi reprezentanþi ai generaþiei anterioare, condiþionaþi de constrângerile fostei cenzuri, au basculat în extrema opusã, actualmente nefiind capabili sã le stãpâneascã judicios ºi cãzând în stridenþe ostentative, vulgaritate agresivã ºi kitsch. Desigur, emiterea a priori a unor asemenea judecãþi ar fi riscantã, frizând o reinstituire a cenzurii, motiv pentru care, evitând orice antepronunþare, facem apel la dumneavoastrã, ca profesioniºti ai criticii ºi artei filmului, sã filtraþi cât mai riguros propunerile de acest sens, respingând toate proiectele care, atât prin propriul lor conþinut, cât ºi prin antecedentele profesionale de datã recentã ale realizatorilor, promit continuarea violenþelor imagistice ºi verbale de acest fel.
Vã asigurãm de tot sprijinul nostru profesional ºi moral în acest sens, garantând cã vom urmãri cu cea mai mare atenþie desfãºurarea concursului. Din pãcate, întrucât condiþiile legale de desfãºurare a acestuia nu ne permit cunoaºterea prealabilã a proiectelor, vom fi nevoiþi sã le comentãm abia post factum, în mãsura în care elementele lor de conþinut vor deveni publice. Ca atare, vã investim cu deplinã încredere ca arbitri responsabili care sã previnã repetarea situaþilor neplãcute ºi pernicioase create atât de frecvent în ultimii ani, promovând de astã datã o selecþie bazatã cu adevãrat pe criterii valorice.
Cu consideraþie, ai dumneavoastrã,

Pitbull (Mihnea Columbeanu)
...
...
...

* * *

Comentaþi, propuneþi...
Deocamdatã, mã intereseazã în special urmãtoarele:
- Alte titluri ºi nume de pe listele de "exemple", pe care poate le-am uitat (cu o precizare: ne intereseazã numai cazurile negative CLARE, nu ºi cele discutabile - cum ar fi debutanþii, filmele slabe din unele puncte de vedere, dar reuºite din altele, sau gusturile personale ale fiecãruia).
- Observaþii referitoare la ton ºi formulare, pentru a evita riscul oricãror acuzaþii nefondate (ca de pildã: cã jignim comisia, cã susþinem cenzura, cã avem ceva cu ãla sau cu ãlãlalt, etc.)
- Observaþii privind eventuale detalii legale, regulamentare, tehnice ºi administrative.
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif