Mi se par interesante si utile referirile la concursul organizat de CNC si la regulamentul acestuia... Parerea mea insa este ca acest tip de concurs, bazat pe un asemenea sistem, a dus la crearea unui mecanism mafiot. Este logic ca un membru al comisiei propus de o anumita uniune de creatie, asociatie, etc., sa promoveze scenariile celor care l-au propus ca membru al jurilui. Ati mai observat probabil ca unii membrii ai comisiei de selectie au colegi, prieteni, se intalnesc in fiecare zi, lucreaza impreuna, ce vreti, sa nu le promoveze asestora scenariile? Data viitoare vine celalat in comisie si uite asa, mana pe mana se spala... Infim de putinele reusite la cateva festivaluri mai importante ale unor filme, se datoreaza efortului personal al regizorului (in primul rand efortul artistic), care isi cheltuie banu' ca sa-si trimita filmul la aceste festivaluri pentru ca nu are incredere in CNC, care este pur si simplu o institutie birocratica...
Cica scenariile bagate in concurs nu sint semnate si nu au nici macar titlul trecut pe ele. Asta s-o creada prostii. Se stie foarte bine ale cui sint... Ati vazut ce raspuns a dat Serbanescu (vezi cncinema.ro) presei la acuzele ce i s-au adus de necorectitudine a concursului. Ca adicatelea cum pot distinsii ziaristi sa atace cu atata aplomb cand uite cine a fost promovat: Puiu, Porumboiu, Mungiu ! Sper ca-ati inteles. In privinta celor trei (pe care eu ii apreciez cu toata sinceritatea) nu va fi nicio problema, oricand vor trece, indiferent ce scenariu vor depune la concurs, de altfel sare presa in capul CNC-ului si ii acuza pe distinsii domni de acolo de lipsa de competenta. Cu alte cuvinte chestia asta cu secretizarea scenariilor este o gogorita... In conditiile in care exista o lipsa de discernamant crasa in a aprecia valoarea unui scenariu, o stare de fapt creata de cativa entuziasti, devine criteriu de evaluare... Sa se schimbe regulamentul de o mie de ori, lucrurile tot asa vor ramane, cata vreme va exista o singura solutie economica de a face film in Romania: CNC-ul. Cred in intreprinderea privata in ceea ce priveste productia de filme, chiar daca (imi dau sema foarte bine) treaba asta in Romania, in vidul legislativ existent, este o chestiune de sacrificiu personal. Ati vazut cum alearga tinerii regizori cu filmele lor, realizate in mod independent, adica prin sacrificiu, pe la festivalurile internationale, ca sa prinda si ei un punctaj cat de cat si sa poata astfel obtine ulterior o finantare de la CNC. Repet, acest sistem de concurs mi se pare o bataie de joc fata de creatorii de film. Cu certitudine este o masura sociala impusa de politicieni, care insa nu functioneaza asa cum si-au propus ei. Realitatea arata ca o buna parte dintre profesionistii din domeniu raman fara ciolan... Naivii de ei se incapataneaza sa tot participe la fiecare sesiune, platind taxe de inscriere care sint din ce in ce mai mari, ca cineva sa-si bata de joc de scenariile lor. Acestia nu inteleg ca muncesc in van si pierd banii de pomana. Sa se desfiinteze acest concurs anacronic, iar creatorii de film sa fie lasati sa se descurce fiecare cum poate. Credeti-ma, chiar si intr-o situatie ca asta se vor face filme, care vor lua si premii, si ceea ce e foarte important, vor readuce spectatorul roman in sala de cinematograf. O intreprindere privata te impune sa cauti solutii. Ai creat un produs, in cazul nostru artistic, esti pus in situatia sa il vinzi, ca sa-ti recuperezi investitia. Adica te vei gandi de la bun inceput cum sa il faci ca sa fie vandabil... Iar CNC-ul cu concursurile lui e o paine de mancat pentru smecheri. A facut filmul, si-a luat banu' si si-a pus mana in cur dupa aceea. In felul asta avem parte de rateuri in proportie de 99 %. Cinematografia romaneasca? Ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha ! Ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha ! Ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha !
__________________
avanti
|