Unlikely Messiah
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
|
Gunoi - "Dincolo de America"
Andrei Gorzo
Ce fel de film e "Dincolo de America"? Nu e un film de nici un fel, dar, dacã ar fi sã-l includ într-un gen, aº spune "porno cu comuniºti". Mã grãbesc sã subliniez cã e la fel de departe de a se împlini ca porno pe cît este de a-ºi onora promisiunea din caietul de presã - aceea de a fi "un "Casablanca" est-european". Dar bruma de logicã pe care o are e o brumã de logicã porno.
Acþiunea se petrece într-un pornotimp greu de definit - nu pentru cã aºa-l vor realizatorii, ci pentru cã aºa-l face pornoscenografia de tip "veniþi ºi voi cu ce obiecte mai vechi gãsiþi prin casã". Cert e cã acest pornotimp colcãie de pornocomuniºti - indivizi care poartã halat muncitoresc sau uniformã de tip sovietic ºi care spun: "Pe tine te reeducãm prima." sau: "Eu sînt tovarãºul Stan ºi am putere mare.". În labele acestor bestii se zbate frumoasa scriitoare Milena (Daniela Nane), care la începutul filmului cere protecþie de la rafinatul intelectual Ian (ªerban Ionescu). Ian e un rol de compoziþie pentru Ionescu, care prin datele lui naturale se situeazã mult mai aproape de ideea de "Ion" (de altfel, a ºi debutat cu rolul lui Ion din "Ion"), ºi compoziþia lui constã în: a) bãrbuþã distinsã; b) eºarfã purtatã pe sub cãmaºã; c) pahar de coniac; d) faþa lui obiºnuitã. Rezultatul e un pornointelectual perfect - adicã un partener potrivit pentru pornoscriitoarea Milena, care pare sã-ºi desfãºoare o bunã parte din activitãþile literare (cum ar fi cititul din propria carte sau compunerea de denunþuri împotriva tovarãºului Stan) echipatã în pornoneglijeu. Ian ºi Milena au fost împreunã, dar s-au despãrþit acum un an ºi Ian nu rateazã ocazia de a-i aminti pornomotivul despãrþirii lor: refuzul ei de a-i îndeplini niºte "fantezii bolnave". "Anul trecut eram nebun ºi acum ai nevoie de nebunia mea...", continuã el s-o hãrþuiascã (da, se presupune cã Ian e un personaj pozitiv). În fine, rãmîne neclar dacã acum, în schimbul protecþiei, Milena acceptã sã-i îndeplineascã fanteziile bolnave, dupã cum neclarã rãmîne ºi natura exactã a fanteziilor lui. (Ce vedem între ei, ca sex, e penal - din cauza gratuitãþii ºi a pornoþipetelor lui Nane -, dar ºi perfect banal.) Deci ce l-a apucat pe scenaristul Eugen ªerbãnescu sã facã aluzie la ele? L-a luat valul sau ce? Judecînd dupã pretenþiozitatea semidoctã a dialogurilor lui, ªerbãnescu trebuie sã-ºi închipuie cã face literaturã, dar scrisul lui e plin de impulsuri de pornograf. (Motivul pentru care i le atribui lui ºi nu regizorului Marius Th. Barna este cã acesta din urmã e prea nul ca sã aibã pînã ºi impulsuri de genul ãsta.) Cum altfel se explicã secvenþa în care securistul interpretat de Dorel Viºan o împunge între picioare pe Milena cu propria ei carte, iar ea, care pînã atunci a arborat o expresie stoicã, începe brusc sã-l provoace prin gîfîieli excitate? Singurul sens al comportamentului ei e un pornosens: ªerbãnescu se înfierbîntã scriind despre gagici torturate de comuniºti.
Sigur cã n-ajunge niciodatã prea departe - din cealaltã direcþie îl podideºte mereu "literatura". "De ce s-a sinucis marinarul?", zbiarã Viºan, referindu-se la un personaj din cartea Milenei. Cum Milena ne-a regalat la începutul filmului cu un pasaj din cartea ei, din care reieºea clar cã marinarul s-a sinucis pentru cã n-a reuºit sã fugã în America, întrebarea sunã ca un început de banc ("De ce-a trecut puiul strada?"), dar ªerbãnescu ºi Barna fac din ea un mister care chinuie personajele - un fel de Rosebud într-un "Citizen Kane" al celor defavorizaþi neuronal. Cel mai tare îl chinuie pe Manu, zidarul visãtor (Mihai Stãnescu), personaj care, ce-i drept, nu pare sã vinã din porno, ci din niºte reziduuri de realism socialist amestecate cu ce-ºi mai aminteºte ªerbãnescu de pe vremea cînd mergea la Cinematecã ºi orice film respectabil pãrea sã conþinã un personaj numit Visãtorul sau Nebunul.
Cu prietena lui Manu, Ingrid (Maria Dinulescu), ne întoarcem însã pe tãrîmul fantasmelor masculine vrednice de milã: Ingrid e un animãluþ ostil oricãrei idei de spiritualitate ºi concentrat numai pe supravieþuire, care, atunci cînd nu-l încalecã pe Manu ca sã-l împiedice sã citeascã, îl pornoserveºte pe tovarãºul Stan ("Daaa, tovarãºe Stan...") sub un tablou cu tovarãºul Lenin, la care Barna taie periodic în interesul a ceea ce în capul lui e un comentariu ironic despre obscenitatea comunismului, dar în realitate nu e decît o mostrã de pornoumor: nu comunismul e obscen aici, ci nivelul intelectual al comentariului. Altã mostrã: tovarãºul Stan, cel cu putere mare, dã dovadã de o potenþã surprinzãtor de micã. Cliºeul ãsta mizerabil (aha, deci comuniºtii erau complexaþi sexual!) spune totul despre calitatea omului de culturã ªerbãnescu (actualmente preºedintele CNC), aºa cum tãietura aceea spune totul despre inteligenþa ºi sensibilitatea lui Barna: asemenea minþi nu pot sã producã decît gunoi.
Dilema Veche, octombrie 2008
|