Zi-le, Loredana!
Anca Gradinariu (Adevarul Cultural si Artistic)
Ultima oarã când am fost la un film de Nicolaescu, un timiºorean a azvârlit cu punga de chipsuri în ecran, acuzându-l cã ar fi furat Revoluþia.
La „Supravieþuitorul", nu s-a aruncat decât cu cuvinte, abrazive ºi ele, direcþionate spre soþia producãtorului care confiscase vreo 20 de minute din „acþiune", arãtând tot ce poate – þâþe, coapse ºi faptul cã e o copie la mâna a ºaiºpea a tuturor divelor pe care vrea sã le imite.
ªtiam cã acest „sequel" e proiectul de vanitate al unui regizor îmbãtrânit, dar nu ºtiam cã ascunde unul cu mult mai dizgraþios – cel al lui Andrei Boncea de a face din Lori o vedetã de cinema (a reuºit s-o introducã pânã ºi în toate coproducþiile filmate la Buftea).
Ajutat de voin�*þa slãbitã a autorului, de puternicul curent nostalgic pe care-l stârneºte singurul erou cult pe care l-a dat cinematografia româneascã – comisarul Moldovan – ºi de imensa maºinãrie publicitarã Media Pro – un studio care a distrus orice proiect autohton pe care a pus mâna –, a reuºit cel mai extins product placement din câte mi-a fost dat sã vãd recent pe ecran (la concurenþã cu „Spider Man", dar ãla a fost fãcut cu bani privaþi ºi nu cu complicitatea unei instituþii de stat cum e CNC).
Scena în care apare „Lori" (al cãrei prenume de scenã s-a scurtat direct proporþional cu þinutele de scenã ºi invers proporþional cu vârsta) se întâmplã „undeva în Europa", în anul ’78, un loc unde s-a strâns, miraculos, jumãtate din România, printre care toþi prietenii ºi duºmanii comisarului, ºi asta fãrã sã fie nevoie de mirajul cãpºunilor.
Acolo „în Europa", un cabaret gãzduieºte la scenã deschisã o variantã mai hardcore la clasica ruletã ruseascã, introdusã ca un concurs de Miss. Idioþenia devine ceva mai logicã atunci când descoperi cã secvenþa e fãcutã doar ca Lori sã ne cânte un potpuriu care dureazã cam 15 minute, fãrã vreo legãturã cu intriga (deja aiuritoare).
Poveste prosteascã, replici stupide
De ridicol, e ridicol – este însã ºi amuzant? Nu. E ca un coºmar de care nu vrei decât sã te scuturi. Publicului venit „la caternicã" i se oferã un comic relief anemic în momentele cu Jean Constantin – care, mãcar, apucã sã înjure cu nãduf – ºi în cele în care regizorul se închipuie încã un action star ºi este urmãrit de o gaºcã de vlãjgani copleºitã de agilitatea seniorului.
Tot ce mai rãmâne e o poveste atât de prosteascã încât nici nu meritã sã fie amintitã, vocea spartã a lui Nicolaescu reverberatã din douã guri (cehul Peter Falc e dublat neverosimil în rolul comisarului la tinereþe) ºi cele mai stupide replici pe care vi le puteþi imagina („Avem un dialog total idiot", spune un personaj.
ªi cine sã-l contrazicã?). „Supravieþuitorul" e doar prilej pentru Media Pro de a-ºi etala actualele ºi viitoarele achiziþii: buzele ºi þâþele Ilenei Lazariuc, buzele ºi privirea tâmpã a lui Lucian Viziru, buzele ºi þâþele Nicoletei Luciu (pardon, ale Simonei Pãtruleasa) etc.
|