Thread: Cannes 2007
View Single Post
Old 18 May 2007, 00:53   #70
cat ballou
Junior
 
cat ballou
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 42
@ als - mi se pare inconfortabil genul asta de dialog, peste capetele oamenilor care intra pe topic din cu totul alte motive. dar... cum nu stiu sa existe un loc pentru drept la replica, asta e....

1. cf. Lazar Saineanu editia a doua, din 1906, avem: tribut - 1. ceeace o tara plateste alteia in semn de dependenta (v. haraciu); 2. ofranda; 3. ceeace se da prinos: fluviile aduc tributul lor marii; 4. fig. ceeace e dator a face, a indura: a plati tributul mortii.

so, avem o confirmare a sensurilor de cel putin un veac. asta e, n-am editia princeps. nu m-am multumit si am scormonit mai adinc - recunox, mi-am pierdut fo juma de ora - si n-am gasit la Iorgu Iordan nici o mentiune in valul de importuri pe filiera franceza din sec XIX, ci omul zice clar ca etimologic vine pe filiera latina, ca in toate limbile unde a fost preluat termenul.

acum un veac jumate, cind tributul statea bine pe coada lui, la el acasa, omagiile se prezentau intre prietenii veniti de pe afara, daca intelegi unde bat. am observat ca ai o obsesie de natura purista in legatura cu anumite cuvinte, dar gitlegaul fluturat patriotic face mai mult rau. nu pot uita polemica pe care ai lansat-o acum un an pe tema consumism vs. consumerism, agitind steagul barbarismului. daca nu-ti suna fonetic, oki, e treaba ta, dar unui cuvint trebuie sa-i respecti originea si intelesul. si cum "consumerism" are obirsii americane, cu radacini in apelul lui Kennedy la corecta informare intru protectia consumatorului, si apoi tot ce-a roit in jurul termenului se leaga de consumator, de reglarea unor umori si cautarea echilibrului interior prin drive-ul de consum, toata lumea a adaugat "ismul" in coada lui "consumer", caci el face obiectul de studiu social si economic, nu eugenia pe care o cumpara. toata planeta vorbeste aceeasi limba, numai noi tre' sa fim mai alcoolici decit Papa. prin trunchierea semantica si morfologica, "consumism" e un pur barbarism.

2. daca te referi la filmuletul lui Godard cu fatuca prin apa, io cred ca aia se cheama interventie providentiala. proiectul era filmat si abandonat de Truffaut. Godard l-a montat, l-a pieptanat, a pus neste voci cheie pentru naratiune, a salvat o cauza pierduta. la Müller nu ma bag, ca nu stiu decit Pensao Globo, si aia e alta mincare de peste. in schimb Martin Arnold e exemplu clasicizat pentru rolul montajului in twist-ul intelesurilor: schimbarea tempo-ului, a ordinii cronologice in incadraturi, colorarea personajelor, fade-urile - toate dau alta dimensiune povestii, construiesc un alt text si extratext, te duc intr-o alta zona de asteptare. mie lucrurile astea mi se par meritorii, sa poti interveni original pe o forma data si sa schimbi sau sa imbogatesti continutul. desi am rezistat cu greu, nici lui Decasia n-am ce-i reprosa, pentru ca demersul artistic bate intr-un cotlon rar exploatat. am vazut ce-a facut anul trecut Greenaway cu Rondul de noapte, la Reijkmuseum. ce alt material de lucru avea decit tabloul? si ce show bestial a putut sa fac doar din decupaj, speculatii logice, extratext si neste stropi de ploaie.

asta era nemultumirea mea: daca nu poti adauga sau schimba sensuri, e mai bine sa te orientezi in alta directie. Psycho II se intoarce si Psycho III se razbuna au avut si culoare si tot n-au fost ce-a trebuit. nici macar Perkins n-a vopsit gardul suficient de credibil. originalul era perfect si suficient siesi. si alb-negru. nu vad nici un fel de virtuti in colorare. e o faza in The State of Things al lui Wenders care mi-a mers la suflet si mi s-a intiparit pe cortex: personajul lui Sam Fuller isi intreaba regizorul de ce insista sa faca un film alb-negru, cind tot ce-i inconjoara e atit de ofertant cromatic. si replica era ceva la modul: "Life is in color but black&white is more realistic." si nu cred ca intrebarea era pusa intimplator in gura lui Fuller, care are neste filme marete alb-negru. cu mina pe suflet, nu mi-as dori sa vad vreodata un Shock Corridor pastelat si mi-a picat greu la stomac cind am auzit ca au "reperat onoarea" lui The Big Red One. cum iar, nu as vrea sa apuc vremea sa vad Othello-ul lui Welles sau The Third Man farbuite.

i rest my case. iti urez o saptamina exceptionala si multe satisfactii coltorale pe frontul de vest.
__________________
no rest for the wicked
cat ballou is offline   Reply With Quote sendpm.gif