|
[quote="Alex Leo Serban"]
Acestea sînt tenace, ca de obicei, doar cã au îmbrãcat de astã datã – simptomatic, aº zice – culori contrastate dar „asortate”. Unii (cei mai vehemenþi, ca Iranul) au reproºat pur ºi simplu „conþinutul”, vãzînd în 300 nici mai mult, nici mai puþin decît un fel de pledoarie pentru militãrie... Idei precum „onoare”, „curaj”, „sacrificiu colectiv” º.a.m.d. – coroborate cu ceea ce se ºtie despre Sparta: anume, faptul cã numai cei puternici erau lãsaþi sã trãiascã – au fost reinterpretate de un cor de critici pe vocile tremoloului politic-corect, care au decretat: 300 e un film „nazist”! (Un critic sugera, chiar, cã puºtimea care vibreazã la el ar trebui sã se salute – întru recunoaºtere – cu „Heil!” în loc de „hi5!”)
pe vrema noastra ne jucam de-a hotii si vardistii acum pustimea se bate de-a persii si spartanii ( ecampionat dupa blocuri la mine, grupa mica, se lasa si cu prelungiri). Spiritul nazist voit sau nevoit din film e speculat via Leni Riefenstahl, la capitolul baietii bine antrenati,survival of the fitest, darwin rules.Daca vreu pusti a simtit vreun fior neo nazist dandui tarcoale dupa finalul filmului se intampla, mare e gradina Domunului iar portile sunt larg deschise. Eu dupa film m-am dus la ora de kick boxig, numai buna de cafteala ( multumes Snyder pentru pep tal
Alþii (mai numeroºi) s-au întrecut în a ironiza condiþia fizicã a actorilor; critica adusã filmului s-a rezumat la a numãra pectoralii actorilor ºi figuranþilor cu un fel de ofticã de slãbãnogi, „uitînd” cã muºchii erau obligatorii pe cîmpul de luptã.
Ce spune acest lucru despre noi, cei de astãzi? Ceva trist. Dincolo de retroproiecþia kitsch de a muta Germania lui Hitler în Sparta lui Leonidas, faptul cã nu ne recunoaºtem în aceastã imagine de bãrbãþie ºi curaj aratã limpede cît de mici am ajuns… Mãreþia e luatã la miºto de niºte pigmei; sacrificiul devine prilej de bancuri proaste.
ironia se bazeza pe interpretarea individuala a filmului, uitand semnificatia actului istoric de la Termopile.
Deºi Snyder ºi-a permis libertãþi foarte mari în vizualizarea bãtãliei de la Termopyle (de la “uniforme” la dispunerea falangelor spartane pe cîmpul de luptã), trebuie spus cã el nu a fãcut altceva decît sã dea o dimensiune cinematograficã poveºtii desenate de Miller; nu a pretins nici o clipã cã acesta este “adevãrul istoric”, ci doar a creat un produs destinat entertainment-ului care este viziunea culturii populare despre eroism. Sparta de atunci nu mai poate fi “reconstituitã”: de ea ne despart secole de civilizaþie ºi douã milenii de creºtinism… Dar “barbaria” spartanã – care sacrifica pruncii socotiþi inapþi pentru a deveni soldaþi – nu ar trebui sã fie chiar atît de scandaloasã: astãzi se vorbeºte tot mai mult despre dreptul de a decide întreruperea unei sarcini dacã fãtul este “inapt” pentru o viaþã normalã! Spartanii nu aveau mijloacele de a ºti dinainte acest lucru: cruzimea era felul lor de a “corecta” natura atunci cînd aceasta juca feste oamenilor."[/quot
se pot bate apropoul pe diferenta de mentalitate intre crestinism si "barbaria pagana". Prin prisma asta se tot judeca filme gen "Alexander"( film criticat si para criticat dar pe care putini critici l-au priceput sau si-au silinta, pe langa subdicutatul "Alexander was bi", singura chestie care a ramas in mintea poprului dupa cele 3 ore de film, mai nou 3h 40 min pe al dvd valabil peste ocean). Daca asa ne punem problema inseamna ca n-am priceput nimic din film. Avem de a face cu o societate care nu se ghida dupa morala crestina dar traia bine mersi cu un set de valori foarte sanatoase in acele vremuri.
"Troia", "Alexander", "300" pompeaza auditoriul cu infuzii de eroism si wannabe heroes. Si ne plac, mergem la aceste filme, le dezbatem de mama focului pe forum, doar ca filmul dureaza doua ore si dupa aceea iesim din sala... Then what? Spartanul din noi se calmeaza si trece la birou. Vorba lui Aerosmith " Dream on" ( merge si Eminem " Sing for the moment")....
__________________
Better rule in Hell than serve in Heaven.
|