Aici trebuie sa fiu complet de acord cu dl. Serban.
Originally Posted by Alex Leo Serban:
..k un pictor kre face o fresk, p bucati: cind e gata ai 'the bigger picture' - si e singura kre conteaza!
pt mine filmu e ceea c vezi la cinema, restul e surogat...
|
Intai sa clarificam o chestie de procedura: niciun film nu e lansat pana cand realizatorii lui nu-l vad in proiectie si pana nu decid cu totii (regizor, dp, editor - dupa caz producator, actori etc) ca merita lansat.
Daca e facut pentru panza - si asta e aspiratia finala a tuturor celor care fac filme - atunci fiecare cadru e muncit pentru a avea efect in sala in relatia spectator-ecran. Ne panicam si ne ingrijoram, ne bucuram si ne mandrim 12 sau 18 ore pe zi doar pentru ceea ce se vede in dreptunghiul de proiectie. Si asta se simte: printr-un fenomen unic de transfuzie, proiectia filmului devine brusc o absorbtie din partea constientului si subconstientului, uneori si din partea sufletului spectatorului. De fapt asta e micul mare secret al cinema-ului: sa fii in stare sa pictezi, cu tuse groase sau subtiri, direct pe constientul si subconstientul privitorului, si daca esti smecher chiar pe sufletul lui.
Iarasi,pentru cei care nu stiu: odata cu aducerea inauntrul monitoarelor sau televizoarelor, filmul trebuie
adaptat pentru a se conforma legilor noului spatiu pe care il ocupa.
Formatul ecranului trebuie ajustat, fie prin cropping (care arunca la tv in mod normal aproape 2/3 din imaginea originala a filmului) fie prin letterboxing (care scaleaza multe din cadre sub posibilitatea de perceptie initiala si le ofera alt sens, alt impact). Culoarea va fi cu totul alta decat cea la care s-a muncit niste luni - sa fim seriosi, cati dintre dvs aveti monitoarele si televizoarele calibrate ? Sunetul trebuie sa treaca printr-un proces de filtrare si impachetare din care la tv nu mai ramane mare lucru iar pe dvd nu va suna niciodata in doua locuri la fel.
Si tot asa.
Explozia de vanzari a dvdurilor, hd dvdurilor, sistemelor home cinema etc se datoreaza mult speculatiei inteligente a acestor limite, ceea ce explica de fapt ca ele exista si ca intre ecranul de film si reprezentarea pe monitor nu poate fi decat o relatie intre original si copie.