Mda...
S-o luäm în ordine.
Färä supärare, dar "Columna" n-a fost decât o frectie lesinatä (aka labä tristä): scenariu schematic si tezist, conceptie regisoralä amorfä, naratiune färä nerv, limbaj cinematografic agramat - nici nu e de mirare, de vreme ce era fäcut de Mircea Drägan, una dintre cele mai mari catastrofe ale filmului românesc; a zvâcnit scurt, la începutul carierei, cu "Setea" (un film care, desi curvesc politic, avea ici-colo unele calitäti) si GATA, pân-aici i-a fost!
"Mihai Viteazul" e o superproductie istoricä bine lucratä - hai sä-i zicem un "film bun". Cum am mai spus de-atâtea ori, pe-atunci Nicolaescu era tânär, proaspät, furase binisor meserie de la altii si päcälea seducätor. Totusi, mult mai bine îi reusise "Dacii" (poate cel mai izbutit film al lui). Dar, cu tot regretul, "Mihai Viteazul" (desi mi-e foarte drag ca film), nu inträ nici mäcar între primele douäzeci de filme românesti ale tuturor timpurilor. Pe la treizeci, asa, da, poate.
ACEL film CEL mai românesc, äla cu "chintesenta", nu existä. Am putea spune, cä printre CELE MAI BUNE filme românesti, ar avea cele mai multe elemente de specific national urmätoarele: "Comoara din Vadul Vechi", "Moara cu noroc", "Pädurea spânzuratilor", "Actorul si sälbaticii" (exclusiv falsificarea istoricä), "Vânätoarea de vulpi", "Proba de microfon", "Croaziera", "E pericoloso sporgersi", "Moartea domnului Läzärescu", "A fost sau n-a fost".
(Am exclus unele filme bune, dar färä specific national - animatele lui Gopo, de pildä, sau "Dacii", sau "Duminicä la ora 6" - si altele, cu specific national, dar proaste - ale lui Mircea Drägan, ale lui Mircea Muresan, etc.)
|