Thread: Teatru
View Single Post
Old 02 Feb 2007, 12:40   #147
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
Timpul liber, 25.01.2006

Spectacol pentru liceeni

Teatrul de Comedie gãzduieºte "Biloxi Blues", un spectacol al Fundaþiei artEst ºi ArCub, sponsorizat de câteva firme respectabile, rezultat al proiectului actriþei Iarina Demian ce se manifestã din nou ca un regizor apropiat de tineri, un sprijin de nãdejde pentru afirmarea lor. Piesa lui Neil Simon despre ºase tineri americani ce se înroleazã în armatã la sfârºitul celui de al doilea rãzboi mondial, este o comedie dramaticã, tratatã simplist regizoral într-un spectacol dedicat parcã mai mult publicului din licee.
Supranumit "regele comediei de pe Broadway", Neil Simon este unul din dramaturgii americani de prestigiu ale cãrui scrieri au înregistrat numeroase succese, atât în teatru, cât ºi prin ecranizãri. ßi "Biloxi Blues", dupã o strãlucitã carierã pe Broadway, a fost ecranizatã cu succes. Piesa face parte din trilogia lui Neil Simon de inspiraþie autobiograficã; "Brighton Beach Memoirs" a fost pusã în scenã la Teatrul de Comedie în regia Iarinei Demian cu titlul "A fost odatã în Brooklyn", a doua piesã a trilogiei este "Biloxi Blues", ultima fiind "Broadway Bound" ("Destinaþia: Broadway") care are toate ºansele în viitor sã vadã luminile rampei tot la Teatrul de Comedie. Firul narativ al acestei trilogii are la bazã însemnãrile, jurnalul lui Eugene Morris Jerome care în "A fost odatã în Brooklyn" invoca relaþiile din familia sa de evrei, ca apoi în "Biloxi Blues" sã relateze observaþiile sale cu privire la instrucþia militarã ºi colegii de armatã subordonaþi sergentului Toomey. Instrucþia celor ºase tineri înrolaþi în 1945 se petrece în Biloxi (Mississippi), iar cadrul istoric tensionat al sfârºitului rãzboiului nu are influenþe majore în conflict, Neil Simon urmãrind doar efectele autoritãþii ºi comportamentului sergentului Toomey asupra destinelor recruþilor. Dramaturgul mai adaugã, fireºte, ca un fin psiholog, evoluþia maturizãrii tinerilor, cât ºi debutul lui Jerome în viaþa sexualã. Povestea prin replica vie, inteligentã a lui Neil Simon musteºte în discrete substrate sociale, etnice, degajã un umor dulce-amar, comicul se dubleazã sensibil prin dramatismul situaþiilor. Viziunea regizoralã impusã de actriþa Iarina Demian dovedeºte o lecturã corectã a laturii comice, dar fãrã profunzime, iar rezultatul este un spectacol amuzant în special pentru tinerii liceeni care pânã mai ieri erau speriaþi de obligativitatea înrolãrii în armatã. Adaptarea scenicã a Iarinei Demian deruleazã ca într-un scenariu de film o serie de secvenþe, fiecare având conflictul sãu particular: prima masã a recruþilor sau "jocul" cu tâlc al petrecerii ultimelor zile de viaþã, reluat sub o altã formulã spre final, ori "furtul" celor 62 de dolari sau permisia urmatã de aventura cu o prostituatã ciudatã ori cazul descoperirii unui homosexual printre soldaþi. Totul pune în evidenþã construcþia unor caractere bine definite psihologic de Neil Simon. Chiar dacã nu a aprofundat trimiterile subtile ale dramaturgului la datele biografice ale personajelor care conþin ºi un scop dramatic de analizã socialã, marele merit al regizoarei Iarina Demian rãmâne alegerea distribuþiei prin care scoate la ivealã talentul deosebit al unor tineri aflaþi la început de drum creator.
Decorul ßtefaniei Cenean este simplu, funcþional, uºor deplasabil în turnee. çntr-un cadru neutru sunt manevrate elemente de mobilier: valize, paturi, dulapuri, care vor indica spaþiile de joc cerute de diverse situaþii. Manevrele schimbãrii elementelor de decor îngreuneazã însã, ritmul reprezentaþiei. Costumele imaginate de ßtefania Cenean sunt sobre. Pe deplin nu este exploatatã instalaþia de luminã în unele scene, precum în cea de debut sau în cea a despãrþirii lui Jerome de fata de care se îndrãgostise. Ilustraþia muzicalã aleasã de George Marcu, alcãtuitã în ritmuri de blues, impune o plãcutã atmosferã spectacolului. çn acest cadru simplu majoritatea actorilor sunt remarcaþi prin firescul, trãirea interiorizatã sincerã, emoþionantã a fiecãrei situaþii.
Admirabil este Bogan Cotleþ în personajul Arnold Epstein, tânãrul evreu cu staturã moralã fermã, care luptã sã îi impunã sergentului adevãrul unor situaþii conflictuale, cât ºi necesitatea recunoaºterii lui. Actorul înfãptuieºte un savuros personaj tragicomic, prin posibilitatea sa aparte de a jongla cu subtextul replicii prin expresie ºi a nuanþa cuvântul cu mãsurã în dezvãluirea sensurilor sale. Epstein al sãu pare un înþelept, ridicol pentru o lume tensionatã ºi haoticã. Bogdan Cotleþ s-a afirmat de acum, ca o personalitate a tinerei generaþii. Câºtigã din nou preþuire prin spontaneitatea ºi fineþea relevãrii nuanþate a trãirilor lui Jerome, Paul Ipate. A fost lansat în lumea filmului cu "Hârtia va fi albastrã", este în ultimul an de studiu la clasa de actorie a prof. univ. Ion Cojar ºi susþine un examen reuºit în "Trilogia belgrãdeanã". Cu o deosebitã sensibilitate îºi mai completeazã personajul, Paul Ipate în scena descoperirii fetei visate, care va fi Ioana Barbu, rol de debut în teatru pentru ea. Actriþa lansatã cu succes în filmul "Legãturi periculoase" are o graþie a expresiei impresionantã în Daisy, fata de care se îndrãgosteºte Jerome. Atât Bogdan Cotleþ, cât ºi Paul Ipate trãiesc ºi urmãresc singular, sincer, fiecare situaþie dramaticã, nefiind speculaþi mai amplu regizoral pentru manifestãrile de ansamblu. Sunt în spectacol ºi scene memorabile. Amintesc, de pildã, cea în care Toomey îl ameninþã cu pistolul pe Epstein unde, prin mãsura jocului lui Bogdan Cotleþ se reuºeºte ºi domolirea exploziilor temperamentale exagerate ale lui Tudor Chirilã, interpretul sergentului. Abia în acest moment, Tudor Chirilã îl scoate pe Toomey din tendinþele manieriste strident manifestate la începutul spectacolului. Actorul nu a fost sprijinit regizoral sã sugereze ºi tainele ascunse ale frãmântãrilor sergentului care îi determinã comportamentul tiranic. Pertinent, activ, ºiret, apare Joseph prin interpretarea cu forþã dramaticã acordatã de Radu Iacoban. Cu perfecþiune sunt concepute de tinerii actori, personajele din planul doi. Temerile, fricile, nesiguranþa în hotãrârea atitudinilor, specifice lui Donald le creioneazã sugestiv Dan Rãdulescu. Timid, retras, nefericit pare James interpretat de Andrei Vizitiu, care reuºeºte o altã scenã impresionantã, când personajul sãu se dezvãluie a fi homosexual. Constantin Diþã accentueazã abil laturile incomode, negative ale lui Roy, dar ºi motivele ce îl provoacã la manifestãri condamnabile moral. Exterioarã, superficialã este Caroline Gombe în Rowena, fata ce se prostitueazã.
Efortul tinerilor interpreþi uimeºte în "Biloxi Blues" prin modul de a-ºi impune talentul, trecând peste fragilitatea tratãrii regizorale a unor situaþii. Distribuþia este alcãtuitã în marea sa majoritate din absolvenþii ultimelor douã promoþii de la UNATC, care la fiecare apariþie într-o premierã aduc spectaculoase surprize.

Ileana Lucaciu
http://www.port.ro/pls/w/general.art...16&i_area_id=4
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif