View Single Post
Old 17 May 2006, 15:49   #77
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
Legendele "Codului"
13 Mai 2006
Alexandru Bala

Bestsellerul lui Dan Brown a creat o industrie de romane care-i semnaleaza greselile.

"Codul lui Da Vinci", bestsellerul international al lui Dan Brown, se doreste a fi o "ancheta" despre o presupusa legatura intre Iisus Hristos si Maria Magdalena. Autorul se prezinta drept un crestin obisnuit, care vrea doar o dezbatere asupra religiilor. Erorile care impanzesc romanul sunt insa reperate in cantitati din ce in ce mai mari, expunand lucrarea lui Brown ca un roman facut dupa o reteta infailibila de marketing.


"Un furnicar de greseli"

Primul capitol al "Codului lui Da Vinci" pomeneste doua societati secrete, "Abatia Sionului", fondata in 1099, si controversata "Opus Dei". Un studiu al dominicanului Jean-Michel Maldame, profesor la Institutul Catolic din Toulouse, demonteaza insa structura subreda a romanului. "Cartea este un asemenea furnicar de greseli incat cititorul avizat poate trage concluzia ca autorul a creat intentionat o opera polemica, urmarind sa distruga traditia crestina", crede Maldame.

De fapt "Abatia Sionului" a fost fondata in 1956 de niste amatori de ezoterism, care au fabricat si depus la Biblioteca Nationala papirusuri numite "Dosarele secrete", exact ca in carte. O alta controversa iscata de Dan Brown se refera la "Opus Dei", societate reprezentata in roman de calugarul Silas, un asasin platit. Dar institutul secular al "Opus Dei" nu a avut niciodata in randurile sale un calugar.

"Orice reticenta care ar putea exista in privinta "Opus Dei" nu justifica fabulatiile si chiar calomnia pura ce apare in roman", scrie teologul iezuit Bernard Sesboue in lucrarea sa "Codul lui Da Vinci explicat cititorilor".


Locuri, opere si documente fictive

Studiile care desfiinteaza reteaua de fabulatii din "Codul lui Da Vinci" se refera invariabil si la gustul lui Brown pentru deturnarea intelesului unor nume de locuri sau documente.

Un exemplu este biserica pariziana Saint-Sulpice, al carei obelisc este, ca si in roman, un gnomon (instrument astronomic din secolul 18). Insa initialele de pe constructie, P si S, nu fac trimitere la "Staretia Sionului", cum scrie Brown ("Prieure de Sion", in franceza), ci la sfintii Pierre si Sulpice. "Cina cea de taina", faimoasa fresca a lui Da Vinci, il arata pe Iisus printre apostoli. In dreapta lui Iisus, conform traditiei picturale, se afla Ioan, insa Dan Brown inlocuieste apostolul cu Maria Magdalena, pentru a-si oferi un pretext in rezolvarea "puzzle"-ului din roman.

Un moment cheie in istoria crestinismului, probabil singurul punct asupra caruia Brown cade la intelegere cu criticii sai, este Consiliul din Nicea, din anul 325. Insa scriitorul vede intalnirea dintre Imparatul Constantin si liderii clerului vremii drept o manevra menita sa il impuna pe Iisus ca pe o prezenta divina, si nu umana. Revista "Christianity Today" dovedeste contrariul bazandu-se pe Evangheliile lui Matei, Marcu, Luca si Ioan, scrise intre primul si al doilea secol dupa Hristos, inainte de Consiliul din Nicea.

--------------------------------------------------------------------------------

Hanks, fata-n fata cu Iisus

Tom Hanks a acceptat sa-l interpreteze pe Robert Langdon, personaj central din ecranizarea romanului lui Dan Brown, "Codul lui Da Vinci". Cariera actorului nominalizat de cinci ori la Oscar, scutita pana acum de prea multe controverse, s-a transformat insa intr-un meci continuu cu reprezentantii Bisericii.

Proteste-le au culminat cu o intamplare inedita la show-ul "Saturday Night Live", de sambata trecuta. Acolo, Hanks a fost infruntat de un comic deghizat in Iisus, care l-a informat, crestineste, ca il iarta pentru implicarea in pelicula "Codul lui Da Vinci". Hanks era deja angajat intr-o discutie cu reprezentanti ai clerului, contrariati de asocierea dintre numele actorului si un film care contesta Scriptura.

--------------------------------------------------------------------------------

Miturile Mariei Magdalena

Introdusa in "Codul lui Da Vinci" ca iubita a lui Iisus Hristos, Maria Magdalena l-a inspirat pe Dan Brown in romanul sau. Acesta a speculat asupra excluderii Mariei Magdalena din Evanghelii pe motiv ca aceasta era femeie. Iubirea dintre Maria Magdalena si Iisus a facut deja subiectul unor carti, ca "Ultima tentatie a lui Iisus Hristos", scrisa de grecul Nikos Kazantzakis. Mult timp Maria Magdalena a fost privita ca un personaj de compozitie in Biblie, reunind trei femei citate in Evanghelii: Maria din Magdala, Maria din Betania si o pescarita necunoscuta.
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif