Originally Posted by Alex Leo Serban:
din ac. pdv, nici n-are rost sa mai 'explic', si recviemul mozartian, si 'decalogul' kieslowskian, sint arta - evident! de ce? pt k, dincolo de 'subiect' (scenariul de care vorbeam), exista substanta unor mistere artistice care functioneaza dupa alte reguli, tulburindu-ne; si nu 'simtul moral' este 'gidilat', in ac. caz, ci acela artistic...
si, de fapt, asta e ceea ce face, in ultima instanta, arta (in orice caz, arta ultimului secol): o tulburare morala. kiar si atunci cind porneste de la preceptele cele mai consensuale, lucrarea artistica valoroasa te pune in fata unor dileme.
de aceea, 'concluzia' este moartea artei.
|
"Mistere artistice care tulbura simtul artistic"
mda, dubioasa si limitata viziune asupra artei
In primul rand arta, si mai ales arta filmului, nu e conceputa ca o structura inkistata, esoterica, ca o insula misterioasa inapta de a primi vizitatori....ci, arta este un mijloc de exprimare, de mutare a unui simbol interior (apartinand artistului) intr-un alt spatiu, deskis unui feed-back, unei oglinzi, pt ca fiecare artist isi controleaza reflexia propriei
"explozii" interioare.
"concluzia" apartine criticilor, acesti avocati specializati in testamente, clasamente si plasamente dubioase, manifestandu-se infertil prin paradoxuri.
iar "dilema" ca rezultat palpabil al unei arte, ca perceptie ma refer, e apanajul orbilor, copiilor si trecatorilor grabiti sa surprinda iluzia unui somn in metrou.
PS: definitia mea: un om viu nu are dileme, are alegeri.