Dead Man Walking
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,985
|
mda, hai si eu cun ultimul film vizionat.
munich - spielberg
unde s-a dus forta cu care stia nenea spielberg sa-si povesteasca filmele....? deh, in filmul asta lasa la o parte acea putere narativa cinematografica care-i definea filmele de genul 'duel pe autostada', si o schimba cu un fel narrativ bazat pe o senzatie, pe o atmosfera, si pe privire in ansamblu.
cu un look al aniilor 70' cinematografic, folosindu-se de o pelicula potrivita si de zoomuri folosite excesiv, filmul porneste si incearca sa descrie o situatie politica, lasand la o parte orice sentiment uman, orice relatie intre personaje, si orice legatura cu fiinta omului as such.
nu in ultimul rand, spielberg se foloseste de un citat la inceput, 'this is inspired from actual events', si intra astfel intr-un ciclu manipulativ foarte periculos.... numai atentatul de la olimpiada din muenchen se bazeaza in totalitate pe relatitate, the rest is pure fiction, with a touch of historical background-information. si, drept sa spun, exact partea aceia de realitate este folosita in cel mai labagist fel, in niste elipse puse in momentele cele mai nasoale, si intr-un mod care-ti lasa un gust amar dupa vizionare.
si nu vorbesc de acel gust amar intentionat care-l vroia spielberg, ci gustul ala de dezamagire cinematografica, pentru ca, desi am intrat la filmul asta fara great expectations, nu am fost impresionat in nici o clipa.
desigur, filmul are si puntele lui forte, momente, nu secvente, unfortunately... adica diferite portiuni de dialog sunt bune, si scot la iveala un umanism care lipseste in restul filmului, situatii sunt alese bine din cand in cand, insa rezolvate nasol, si mici povesti si detalii unesc la sfarsit esenta povestii... aici spielberg a avut grije la constructie, insa a ignorat puterea lor.... in ansamblu, foarte slab...
personajele sunt ok, desi de multe ori pierzi orice interes in ele, exact din felul distant in care regizorul a decis sa le descrie. personajele secundare mult mai interesante (d.e. familia informatoriilor francezi) decat cel principal, exact pe motivul ca reusesc sa surprinda si sa fascineze uman.
last, but not least, the message. parc-am citit p-aci ca filmul se vrea echidistant, si ca reuseste sa nu te traga in nici o parte.... well, wrong from my p.o.v. filmul este clar pro-american, not necessarily pe plan politic, ci pe plan ideologic (we add here also the wide-angle and way the nyc-shots were framed in contrast cu focala lunga folosita in majoritatea celorlate locatii), iar conflictul intre arabi si evrei este lasat deschis, si intr-un ton pesimist.... there's nothing to be done now anymore.... it's too late.
filmu asta a fost mult prea ambitios, iar de data asta spielberg a dat-o-n bara.... stick to sci-fi, dude, from now on.
pentru mine filmul nu a atins nici politica, nici ideologia si nici mentalitatea conflictului, ci a facut poate numai o mica descriere, care nu a dus nicaieri.... pentru 2 ore si ceva de film, it's too little, so it's boooooooooring man.
de asta..... filmul nu merita mai mult de 4/10, with great benevolence.
pese... nota n-am dat-o pe criterii politice, trecute sau prezente, ci pur si simplu pe rezultatul cinematografic. parerea mea fata de tot ce se intampla acolo nu are nici o importanta, si am avut grije s-o las afara din sala de cinema....
|