View Single Post
Old 05 Feb 2006, 04:23   #241
silver_boy
Guru
 
silver_boy
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 893
Un scurtmetraj românesc, în prima linie a favoriþilor
Magda MIHÃILESCU (Gandul. 4 Februarie 2006)


Georges Brassens este iubit aici, la Clermont-Ferrand. Nu neapãrat pentru cã a scris un cântec, devenit celebru, dedicat oamenilor din Auvergne („Chanson �* l’auvergnat“). Cred cã ataºamentul se trage, mai ales, dintr-o încãpãþânare comunã: aceea de a nu lãsa pe nimeni sã se atingã de ceea ce îþi este mai drag pe lume. „Poþi sã-mi iei nevasta – spunea artistul – evident, tot pe note, poate adresându-se celui care îi va lua locul, dupã moarte – nu ai decât sã-mi iei ºi papucii, dar dacã te vei atinge de pisica mea, va fi vai de tine…“. Aºa ºi cu împãtimiþii festivalului, cele câteva zeci de mii de tineri care iau în stãpânire sãlile. Au îndurat totul, o iarnã cum nu a mai fost de mult pe aici, au trecut peste necazurile pricinuite de imensul ºantier care este, de mai bine de un an, oraºul, din cauza amplasãrii liniilor unui „tramvai uºor“, dar totul are o limitã, totul pânã acum o sãptãmânã, când primãria a anunþat desfiinþarea Braseriei festivalului, locul privilegiat al întâlnirilor de dupã proiecþii. „Este ca ºi cum cineva ar vrea sã ºteargã o parte din istoria noastrã“, mãrturisea un bãrbat acum matur, crescut odatã cu festivalul ajuns la cea de-a 28-a ediþie. Dacã nu ar pune totul la inimã, dacã nu ar þine ca la ochii din cap la tot ce este legat de soarta, de evoluþia în timp a festivalului, dacã nu s-ar bate pentru fiecare palmã de pãmânt ce se cuvine filmului de scurt metraj, clermontezii nu ar fi izbutit sã facã din întâlnirea anualã cel mai credibil reper pe harta unui gen cinematografic.
Am impresia cã pânã ºi ministrul Culturii, oricât ar fi el de ocupat cu treburi importante, a înþeles cã nu este de glumit, odatã ce a promis ceva nu numai festivalului, ci tuturor celor prezenþi, francezilor interesaþi de destinul filmului scurt. Anul trecut, pe vremea aceasta, Renaud Donnedieu de Vabres fãgãduia „inventarea unui nou cadru economic, financiar ºi juridic, în favoarea filmelor de scurt metraj, pentru cã – susþinea domnia sa – nici o soluþie parþialã nu va fi de ajuns“.

Astãzi, vineri, când scriu aceastã corespondenþã, peste numai câteva ore, ministrul se va întâlni cu organizatorii filmului, cu ziariºtii – nu numai cei „de-ai casei“, ci ºi strãini, pentru a anunþa „intrarea în acþiune a planului de relansare a producþiei de filme scurte“. Mã voi duce. Dacã în þarã nu prea am avut prilejul sã vãd un ministru luat la bani mãrunþi pentru ceea ce a fãcut sau nu atunci când este vorba de mersul cinematografiei – ºi numai noi ºtim cât de împleticit a fost el în România – mãcar în strãinãtate sã nu pierd ocazia. Pânã atunci, în aceastã, de fapt, ultimã zi a competiþiei, când fiecare încearcã sã recupereze ceea ce a pierdut, încep sã-ºi ia zborul ºi primele pariuri.

Hazardate, pentru cã, dacã trebuie sã alegi dintr-o masã de ºaptezeci de titluri (mã refer numai la competiþia internaþionalã) nu poþi jongla decât cu ghicitul „în mare“: încotro o vor lua premiile, cãtre filme cu tematicã socialã (multe ºi apãsãtoare), cãtre cele fanteziste, va domina Europa sau Asia? Scriam, data trecutã, cã mã abþin sã lansez vreun pronostic, în ceea ce priveºte „Preþul inocenþei“ al Geaninei Grigoraº. Acum am speranþe, ºi încã foarte mari. Juriul presei care, spre deosebire de alte locuri, aici este numit chiar de conducerea festivalului, nu de Federaþia internaþionalã a criticii, juriu din care am bucuria sã fac parte, a hotãrât sã aplice, însã, aceleaºi reguli ale FIPRESCI, altfel spus, sã aibã în vedere, mai ales, acele filme care pot însemna ºi descoperirea unui nume încã nepremiat la un alt mare festival. Fãrã concurenþa asiaticului amintit alaltãieri, tânãra noastrã cineastã a trecut în prima linie a favoriþilor.
__________________
Beauty is in the eye of the beer holder
silver_boy is offline   Reply With Quote sendpm.gif