Nu, St3fane, nu e asta calea. "Blowup" NU se descifreazä "la nivelul detaliilor", ca un film politist, o parabolä sau un film încriptat, ci invers: i se percepe, emotional si intelectual, ANSAMBLUL (atmosfera, starea, tema, ideile), dupä care, dacä te intereseazä o analizä meticuloasä si aprofundatä, poti aborda si detaliile (dar nu atât ca elemente de dramaturgie, cât ca pärti componente ale întregului asa cum l-am conturat mai sus). Desi pentru Antonioni, un regisor foarte cerebral si precis, toate acele detalii sunt clare, e suficient ca numai el sä fi stiut "cine", "ce" si "de ce" (altfel, nu le-ar fi putut integra bine în povestire). Ca receptor al filmului, nu pierzi nimic dacä nu afli, sau nu ghicesti, sau nici mäcar nu-ti pui problema CINE e tipul din portbagaj, sau DE CE claxoneazä Thomas (apropo, din câte-mi amintesc: îsi pregäteste aparatul si claxoneazä în asteptarea unei posibile reactii din jur, pe care s-o imortalizeze; dar asta nu e important, e doar un amänunt de comportament al personajului; mai importantä e SEMNIFICATIA acelui moment: o încercare de a trezi la viatä lumea letargicä din jurul lui, ale cärei conventii îl vor asimila si pe el pânä la urmä). Important este sä percepi just EFECTELE acestor detalii în compunerea întregii opere.
|