View Single Post
Old 04 Jul 2005, 20:01   #28
Nae
Dead Man Walking
 
Nae
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,985
Send a message via Yahoo to Nae
hai sa incep cu inceputu', pentru ca este mai usor de inteles. cum ziceam mai devreme, adica acu' 3 zile, orasul asta care infloreste o data pe an, primeste si o imaginea noua. peste tot in pras apar niste postere imense, care arata care un cadru' din fiecare film care este aratat. pentru ca acuma trebuie sa vorbesc de Lost and Found, m-am dus si l-am cautat.
nu departe de centru, intr-un loc vizibil bine, apare si poster-ul Lost and Found. cine este in cadrul din film? Turkeygirl cu curcanu' Nastase (cititi cu grije genericele)...

ajung la sala, in grand hotel pupp, unde deja cu 45 de minute inaintea proiectiei se ingramadeau 20-30 de oameni care asteptau sa intre, neavand bilete. asta e normal la un film din festival, existand posibilitatea sa intrii intr-un film chiar daca nu ai bilete si mai sunt si locuri libere.
eu am avut niste treaba, dar am iesit la o tigare cu vreo 20 de minute inaintea filmului... ce zaresc? 60 de oameni stateau deja, asteptand nerabdatori sa intre. am zambit.
asezandu-ma deja pe locul meu, am mai deschis o data ghidul festivalului, si m-am uitat la Lost and Found... cine-ar fi ghicit ca pe poza tot Ana Ularu cu Nastase se afla... deh.
sala este mare, in Jugend-stil, si este folosita des pentru bauri, concerte sau vizionari de filme. in ea incap ca. 450-500 de oameni numai pe scaun, insa mai este loc sa se intre si pe balcoane, deci inca vreo 50. si cu 2 minute inaintea inceperii, balcoanele au fost deschise penrtu cei care mai vroiau sa intre, si s-au umplut.
publicul, cu o varsta medie la cam 28 de ani (i've got good eyes) a stat si a asteptat speach-ul filmmaker-ilor de la inceput, insa dezamagindu-ma pe mine, care ma asteptam la aparitia lu' Cristian Mungiu, nu au venit decat regizorul, producatorul si art-director-ul de la Bulgari. speach-ul lor a fost dezamagitor, si asa ca atunci cand a inceput filmul, lumea s-a bucurat.

Lost and Found
toate filmele au tema din titlu, dar titlul al doilea este: Six Glances of a Generation. asa ca filmele astea prelucreaza si conflictul intre generatii, si schimbarea sistemului de dupa '89 in mai toate tariile (Bulgaria, Romania, Serbia-Montenegro, Ungaria Bosnia-Herzegovina si Estonia).
Nadezda Koseva: The Ritual (Bulgaria)
filmul asta este despre o nunta care este tinuta in felul traditional bulgaresc, cu 2 fanfare, cu multi oameni, cu multa muzica, si cu tot ce se face la tara pentru o nunta. mirele si mireasa insa trebuie sa vina de undeva, si ei vorbesc intre ei franceza, ceea ce arata ca traiesc in strainatate. cand totul este gata, si nunta incepe, se poate vedea cuplul fericit fiind in Canada, la cascadele Niagara. de acolo isi suna familia si sarbatoresc impreuna.
conflictul din acest film este usor de inteles. generatia tanara se desprinde de obiceiurile traditionale, si merge pe drumul ei.
Cristian Mungiu: Turkey Girl (Romania)
povestea din filmul asta ets eun pic mai complicata, fiind de fapt povestea unei fete de la tara care ajunge in bucurestik, pentru ca mama ei este bolnava si trebuie sa fie operata. impreuna cu banii pentru doctor, tatal ii mai da si curcanul, care este pentru dom. doctor. din pacate, curcanul asta este animalul preferat al Tatianei, si asa ca ea incearca sa-l protejeze cat de bine poate... insa: "Curcanii nu zboara."
dupa cateva intamplari mai mult sau mai putin mistrioase, filmul se termina cu un final optimist, si cu titlul pe care il merita filmul asta de fapt.... ■ ● ... (patrat/cerc)
inafara de rolul ecelent pe care il face Ana Ularu, filmul asta face o radiografie perfecta a sistemului Roman. in ghidul festivalului scrie asa ceva: "the Romanian film demonstrates how deeply rootet bribery is in the country"...mda. filmul arata si dimensiunea asta, insa tema principala se concentreaza pe relatiile umane (nu numai intre om si om, ci si intre om si animal).
Jasmila Zbanich: Birthday (Serbia-Montenegro)
un semi-documentar aratand viata in orasul Mostvar, care a fost despartit de razboi in doua orase diferite. prin distrugerea unui singur pod nu se schimba numai peisajul, ci si felul in care oamenii gandesc, mentalitatiile, si prioritatile morale.
toata povestea acestiu oras este insa arata prin intermediul unor fete, una din est, cealalta din vest. prin niste intrebari bine plasate, spectatorul vede ca in primul rand oamenii nu se mai cunosc, si nu comunica intrei ei, desi podul este reconstruit, si ca generatia noua (fetele au intre 9-11 ani) nu mai stie de razboiul care a fost, de ura care a trecut si de razboiul care i-a despartit.
finalul este un montaj intre cele doua fete, cum una ii pune o intrebare celailalte, si aia ii raspunde prieteneste.
Kornel Mundruczo: Shortlasting Silence (Ungaria)
filmul cu cea mai buna imagine din ciclul asta. povetsea este a unui baiat care se ocupa de persoanele care au sanse sa devina sinucigasi, si se intoarce la casa parinteasca intr-o noapte pentru ca decedase ma-sa. acolo descoperim ca el avuse o relatie cu sora lui, si ca aceasta a incercat sa se inuida de cateva ori. aflam la fel de bine ca lumea din satul asta il uraste, si crede ca si-a vandut sufletul diavolului. dupa ce aude aceste lucruri de la sora lui care este vazuta drepta nebuna de oamenii din sat, el se retrage inaoi in viata urbana, si isi lasa sora in urma.
filmul arata deci fenomenul cel mai infricosastor din ungaria: sinuciderea. in acelasi timp arata si fata negativa a satului, insa asta nu direct, ci prin vorbele sorei protagonistului. filmat si rgizat cu o doza de thriller-ism, filmul asta are o putere incredibila, insa te lasa nesatisfacut. totusi, fara intrebare, unu din filmele cel mai reusite din seria asta.
Stefan Arsenijevici: Fabulos Vera (Bosnia-Herzegovina)
filmul cu povestea cea mai tampita, dar facut cu cel mai mult umor de prost gust, si astfel iubitul publicului. povestea unei controluare de bilete dintr-un tramvai, a carei fiica vrea sa plece dupa un barbat in Cuba, insa mama n-o lasa. dupa diferite discutii, mama se urca la volanul tramvaiului si porneste cu viteza maxima. din pacate nu functioneaza frana, si asa ca nu se paoate oprii. politia este trimisa sa faca lucrul asta, si intr-o faza care se crede haioasa, tramvaiul se opreste, si protagonsita pleaca cu bunicul ei senil la statia de politie... desigur, politia este la fel de mult caricaturizata ca restu'.
ideia filmului este buna, si descrie din plin mentalitatea din tara aia: daca ceva etse trist sau dezamagitor, atunci fa misto de el. in felul asta, si cu povestea intre fiica si mama, ideile din titlu si sub-titlu sunt aratate, si lumea pleaca fericita... ... ...
daca acuma cineva se intreaba care este treaba cu Estonia, sau, cum au fost unite filmele astea asa de diferite, raspunsul este simplu: prin ce-a facut
Mait Laas: Animatiile (Estonia)
desi ele se unesc numai intr-o ideie, cea de apa ca aducator al vietii, cele 6 mici bucati de animatie merg bine cu filmele, si impart ideile diferite. aceasta animatie este ciudata, si pentru unii chiar vulgara, insa felul in care este facuta merge bine cu tot restul, si poate fii numita chiar artistica.

all in all, expermentul Bavaria-Films pentru Berlinale din 2005 a fost reusit. cele 6 tari sau prezentat bine, chiar unele foarte bine, si ideia a fost prelucrata cu grije si caldura... astfel, Lsota and Found da o imagine a tariilor din Balkan, cele care se lupta sa se desparta definitiv de umbra si trecutul comunist. 9.5/10

bine deci, this would be it for tonight folks... sper ca te-am satisfacut obvious, insa daca nu, i'll try again.
pentru azi am terminat, si ma duc acasa... hurray, inca cateva ore cu autobuzu. maine: Ernst Abdyshaparov: Sartan / Alexander Payne: About Schmidt / Zhu Wen: Yun de Nan Fang / Mohammad Rasoulof: Jazire Ahani.

good fight, good night!
Nae is offline   Reply With Quote sendpm.gif