Million Dollar Baby
Un antrenor de box isi pierde unul dintre elevi fiindca ii amana meciul pentru titlul mondial. Atunci hotaraste sa-si calce principiile si incepe sa pregateasca o fata. O duce pana in in meciul pentru titlul mondial, unde totul se naruie. Mai putin visul ei!
Premii Oscar: cea mai buna regie, cel mai bun film, intepretare feminina, interpretare masculina - rol secundar.
Drama.
Trebuia sa vad M.D.B. pentru a putea spune impacat ca acesta imi pare cel mai slab an (din istorie) in ceea ce priveste filmele americane premiate de Academie.
Daca ar fi sa pornesc de la ipoteza ca MDB vorbeste despre despre lumea boxului, atunci ar trebui sa fac abstractie de faptul ca au fost realizate (si oscarizate) filme precum Somebody up there likes me, Rocky sau, mai ales, Raging Bull.
Pe de alta parte, MDB este al treilea film care de-a lungul unui an (2 editii A.A. consecutive) primeste premiul Oscar pe marginea unei teme identice: zbuciumul unei persoane aflate in situatia de a prefera moartea. Celelalte productii sint Mar Adentro si Les Invasions Barbares. Desi sint numeroase diferente de abordare ale temei (scenariul, mana regizorului), virusul este acelasi. Iar dupa primele doua injectii (Les Invasions si Mar) m-am trezit imun la povestea lui Maggie Fitzgerald. Si nu cred ca numai perioada scurta in care mi-am (mi s-a) administrat acest tratament filmic e de acuzat. In primul rand este de vina filmul lui Clint Eastwood, concret - mecanismul aducerii dramei pe ecran (partea a doua a filmului) il gasesc nerealist! Adica: intr-o lupta pentru titlul mondial la box profesionist, fie el si feminin, trantele, loviturile cu cotul, chiar daca-s expediate de catre Ursoaica germana, nu sint imediat sanctionate cu descalificarea agentului provocator? Iar reactia lui Maggie urmand sfatul antrenorului ei: pumni in fund!?
Si, vazand ca suferinta fetei se origineaza in aceasta lupta (mai repede parodica!), nu pot decat sa ma intreb: in ce lume traim? acolo unde ceea ce prezinta filmul acesta ca ipoteza chiar exista? sau cinematografia americana si-a pierdut inspiratia in mainstream si demonstreaza prin MDB ca din nimic se pot naste campioni? - evident, campionul e Eastwood, la el acasa fiind unul dintre cei mai nominalizati si premiati regizori.
Mai staruim asupra faptului ca Frankie Dunn (Eastwood) gaseste in Maggie fiica pe care si-a dorit-o si, in acelasi timp, femeia pe care a visat-o? Asupra faptului ca fiecare personaj traieste intr-o lume a lui, intr-o galaxie prea indepartata? Ori ca preotul injura, ca ciorapii sint gauriti...
Singurul element care m-ar fi facut sa zabovesc asupra filmului ceva mai mult decat vremea scrierii astor randuri, sintagma "mo cuishle", a fost si el deslusit. Ma intreb daca de va mai apropia cineva de Yeats dupa ce a vazut acest film.
+uri: pe alocuri Hilary Swank si Morgan Freeman.
fiica lui Eastwood in film (stie ea de ce!)
familia fetei de milioane (dincolo de exagerarile inerente scopului, pare a fi de pe lumea asta)
-uri: meciurile de box
vocea lui Clint Eastwood si dialogul in general
Danger
toate celelalte personaje de prin sala de sport
publicul venit la galele(!?) de box
eutanasia (nu ea in sine, scena respectiva)
scenariul si inchipurea lui eastwoodiana
Million Dollar Baby, SUA 2004.
regia si muzica: Clint Eastwood; scenariul: Paul Haggis inspirat de povestirile lui F.X. Toole.
imaginea: Tom Stern; montajul: Joel Cox.
cu: Hilary Swank, Clint Eastwood, Morgan Freeman...
|