Unlikely Messiah
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
|
Vä multumesc, tuturor celor care v-ati antrenat în acest topic si-l tineti în viatä. Nu mä asteptam sä meargä atât de bine. Importantä aici nu e bucuria mea personalä, ci necesitatea unor discutii pe aceastä temä.
Înainte de toate, doresc sä remarc câteva lucruri:
Pe lângä "fabulele cinematografice" cu adevärat, apar aici multe alte relatäri hazlii sau semnificative care au o tangentä mai redusä cu subiectul. Desi, slavä Domnului, nimeni nu le-a combätut, vreau sä preîntâmpin orice asemenea observatii, precizând: SI ACELE CONTRIBUTII SUNT BINEVENITE! Nu vä autocenzurati, relatati liber tot ce vi se pare demn de povestit. Pe de o parte, de multe ori însäsi modestia tinde sä vä inhibe - chiar pe aceastä paginä, Klein se îndoia de adecvarea relatärii sale cu aparatele de aer conditionat si oile moarte, când de fapt continea exact datele tipului de fabule care ne intereseazä aici. Pe de altä parte, si "non-fabulele" sunt foarte necesare, tocmai pentru cä relevä, prin contrast, träsäturile fabulelor autentice. În sfârsit, dincolo de considerentele de utilitate, nu avem de ce sä respingem orice mici întâmpläri amuzante, chiar dacä le lipsesc unele elemente. Si ele îmbogätesc topicul, fäcându-l antrenant si cuceritor. Singurele contributii nedorite sunt cele care se înscriu în definitia datä cândva de Paul Cälinescu: "existä un singur gen prost de film: genul plicticos".
De altfel, ati observat cä, ori de câte ori se impune, am subliniat care "fabule" erau cele mai reprezentative si care aveau doar caracteristici partiale, cât si ce anume le lipsea ca sä se rotunjeascä. În treacät fie zis, as vrea sä se lanseze si altii în asemenea observatii si comentarii; eu sunt doar initiatorul topicului, nu cine stie ce staroste pe-aici, si mai avem destui profesionisti în forum, fie propriu-zisi, fie ca nivel de gândire; iar pentru ceilalti, preocupati sä devinä regisori sau scenaristi si aflati încä în curs de formare, si discutiile constituie un exercitiu interactiv extrem de util.
În ultimä instantä, ceea ce avem aici începe sä devinä un mic atelier de dramaturgie si chiar de regie - sau, mai precis, cursul de initiere. Cu asemenea exercitii si discutii începe orice scoalä de cinema.
În sfârsit, venind în întâmpinarea altei posibile nedumeriri, voi preciza acum si de ce folosim cu precädere definitia de "fabule" si "non-fabule".
Cum stim, fabula este, la un prim nivel, genul satiric în versuri care distribuie animale (sau alte personaje neantropice) în roluri umane. Dar calitatea ei de fond este "morala" din final - care, oricât de declarativ ar fi enuntatä acolo, nu se poate constitui färä acel "clenci" imediat anterior, bazat pe o contradictie de termeni, care rotunjeste tâlcul fabulei (cel mai ingenios constituit în exemple ca "iepurele si broasca testoasä" sau "broasca si boul": prea marea sigurantä de sine a iepurelui îl face sä piardä cursa; din vanitate, broscoiul se umflä pânä plesneste; etc.) Acestea sunt modelele structurale pe care le regäsim în cele mai relevante dintre relatärile noastre de-aici.
Întâmplätor, cea mai celebrä fabulä a lui La Fontaine, "Greierele si furnica", este... nedesävârsitä! Desi îsi revendicä o afirmatie moralizatoare justä în final, povestirea rämâne liniarä... Nu are cârlig! Furnica a muncit, a agonisit, iarna are ce mâna; greierele s-a distrat toatä vara, iar acum vine cu miloaga; furnica îl refuzä. Ei, si? Nu degeaba, unii comentatori au luat în räspär neomenia furnicii, alti autori au reluat subiectul, tratându-l cu variatiuni (vezi Topârceanu), iar umoristii chiar au dus mai departe fabula. Cu totii simteau, constient sau nu, lipsa ei de finalitate. Personal, consider cel mai adevärat deznodämânt al fabulei "sechela" de mai jos:
Venea furnica de la slujbä, în zi de salariu, cu bratele pline de sarsanale încärcate, cu cartofi, ceapä, varzä, vinete, etc. cä trecuse si pe la piatä. Când, la un stop, opreste în fata ei un B.M.W. decapotabil - la volan... greierele!
- Särumâna furnicuto, ce faci gagico?
- Bine mersi, uite si eu, de la piatä... Vai, nu mai pot de obosealä, mä omoarä toate papornitele astea, dupä opt ore la serviciu... Si-acuma am de spälat si rufele, si de gätit pentru bärbatu-meu, si pentru copii, cä vin de la meditatii... Säptämâna viitoare vrem sä zugrävim bucätäria, si era vorba sä luäm si termopane, da' bani de unde, c-au scumpit ästia întretinerea, ceva îngrozitor... Da' în fine, asta e. Si tu, cum o mai duci?
- A, lasä bäi gagico, tu te plângi? Sä vezi la mine calvar! Toatä varä n-am putut sä mä odihnesc, o duminicä liberä n-am avut si eu, numai concerte pe litoral, am fost la Mamaia, la Costinesti, la Stuffstock, acum vin de la o imprimare, cä-mi scoate Mediapro-ul best of-u' pe trimestrul ästa, disearä am concert în Läptärie, de-acolo m-asteaptä Berti Barbera la "Taverna", noaptea, si mâine filmare pentru videoclip, (Bip-bip, mobilul: tema din "Salcia"). Uf, iar mä reguleazä la cap Moculescu, vrea sä-l bag în Läptärie disearä - dä-l în mä-sa, sä-mi lase mesaj - nu mä mai släbesc ästia o clipä, tot pe drum pe drum pe drum, cä mi s-a bulit si Mercedesul äla vechi, îl stii, cu gropile astea din Bucuresti, noroc cu coproductia aia la Castel Film, c-am luat avansul säptämâna trecutä si mi-am tras si eu B.M.W.-ul ästa... (Mobilul iar: "Am doar 18 ani!") Da, Tudore, disearä la opt în Läptärie, îi zici lu' sefu' cä ti-am rezervat un loc la masa aia... a treia pe stânga... Da, cu pläcere... Alo, bä, stai, nu-nchide! Fii atent, îi zici lu' Lapi cä... lu' LAPI am zis! Räzvan Lupu-Lapi, ce, esti surd?... Ho, cä nu te-am înjurat, LU-PU-LA-PI, asa... Îi zici c-am repetitie cu el si Caminschi mâine dup-amiazä, cä eu nu mai apuc, hai te pup! (Ochi dati peste cap.) Da, Tudore, zi... Ce?... Cine??? E'te, Sulea Spätaru, de un' sä-i fac rost de invitatie la ora asta? Oricum, nici nu bag decât cinci piese noi, în rest, tot alea si tot alea... Zäu? Bine, atunci sä vinä, da' spune-i c-o sä stea în picioare, sä fie clar! Sau îl tii tu pe genunchi! Si färä sepepisti, c-o sä fie omor acolo, n-am unde sä-i mai bag, îi zici sä si-i lase la Cotroceni... Hai pa. - Asa, si säptämâna viitoare, unde crezi cä mä duc? La Paris, bäga-mi-as picioarele, cä aveam o obligatie la manageru' de la Moulin Rouge si-acuma mä pune sä-i cânt tot sezonul...
- Naspa de tot... Si zici cä te duci la Paris?
- Da, säptämâna viitoare, de ce?
- Si cât stai? Cä vreau sä-mi faci si mie un mic serviciu...
- A, nu stau mult, ce crezi cä am eu timp de prostii? O lunä, hai douä... TREI, maximum!
- Bine... Uite ce voiam sä te rog...
- Zi, furnicuto, pentru tine fac orice!
- Ei, dacä se-ntâmplä sä-l întâlnesti pe-acolo pe unu', La Fontaine... Zi-i din partea mea sä se ducä putin în chizda mä-sii!
|