Originally Posted by Alex Leo Serban:
filmul pe care-l vezi iti trimite, atunci cind se deruleaza, referinte la toate filmele pe care le-a vazut regizorul respectiv si pe care tu, ca spectator, le identifici in filmul pe care-l vezi... e ca o 'big happy family' cinefila dupa mai bine de o suta de ani de cinema, nici un film nu este o 'tabula rasa' si, chiar si atunci cind e polemic fata de o estetica sau tendinta anterioara, el include acele referinte ca un 'case in point'.
|
asta este deja o utopie a criticii, in care toti cinefilii analisti se folosesc de o memorie / cultura cinematografica indestructibila pt a depista eventuale referinte cinematografice. cred ca daca tot ceea ce incerci sa faci cand urmaresti un film este sa depistezi conexiuni in cadrul cinematografiei, s-ar putea sa iti autosufoci emotia vizionarii.
in plus, mintea unui regizor se poate dovedi un mecanism extrem de complicat (ex LVT, respectiv trimiterea despre care povestea ca ar fi dorit s-o faca la 'touch of evil' - inca ma mai gandesc daca danezul nu facea decat o gluma sadica), iar 'sursa' poate fi atat de bine pocita si 're-estetizata' (dau un exemplu prozaic - 'the hills have eyes' inspirat de celebrul film al lui bergman !), incat poti fi facilisim indus in eroare.