Originally Posted by Alex Leo Serban:
3. ideea ca ceea ce vezi 'ti se intoarce inzecit' este - recunosc - putin ermetica; am vrut sa spun - prin asta - ca filmul pe care-l vezi iti trimite, atunci cind se deruleaza, referinte la toate filmele pe care le-a vazut regizorul respectiv si pe care tu, ca spectator, le identifici in filmul pe care-l vezi... e ca o 'big happy family' cinefila :love: dupa mai bine de o suta de ani de cinema, nici un film nu este o 'tabula rasa' si, chiar si atunci cind e polemic fata de o estetica sau tendinta anterioara, el include acele referinte ca un 'case in point'. pe de alta parte, evident ca nici spectatorul nu este un 'inocent', iar faptul identificarii unor influente nu exclude bucuria spontana a descoperirii unui suflu nou.
nu stiu daca e 'ideea mea', neaparat - i-as fi recunoscator mereu-vigilentului marx daca mi-ar spune cine a mai afirmat-o; eu, exact in acesti termeni, nu am cunostinta sa mai fi fost spusa! -, dar nu cred ca are mare importanta; mi se pare mai important sa o recunoastem drept valida.
|
Teoriile astea traditionaliste parca le-am mai intalnit la Guido Aristarco si Alessandro Rosselli. Din punct de vedere tehnic
tabula rasa deja s-a instaurat (se mai utilizeaza ceva din secolul Lumiere?), iar dialectologic discutia e prea exhaustiva pt a fi relevanta.