![]() |
100 Cult Films
![]() ![]() Am gasit recent cartea aceasta, scrisa sub egida BFI, deci un studiu serios, si ma gandeam sa deschidem o discutie despre filmele de cult: ce reprezinta, ce anume face un film sa fie un film de cult, ce parere aveti despre cele 100 de titluri postate mai sus, ce ati mai include, ce ati exlude, care sunt filmele voatre de cult. Cateva definitii si cateva idei despre cult films "A cult film is a movie that attracts a devoted group of followers or obsessive fans, often despite having failed commercially on its initial release. The term also describes films that have remained popular over a long period of time amongst a small group of followers. Although they may only have a short cinema life, cult films often enjoy ongoing popularity through long runs on video, thus being issued in video "runs" with more copies than other movies." (Wikipedia). "The cult movie is any film that for reasons unallied to its intrinsic artistic quality has attracted obsessive devotion from a group of fans." (Ronald Bergan) "A cult film is a movie with a devoted following, but that following is inspired by a number of salient (remarcabil) elements in the film." (100 Cult films) Pe romaneste, un film de cult e un film care atrage in timp un grup de admiratori, indiferent de calitatile artistice sau succesul comercial la debut. Ceea ce ii atrage pe fani la aceste filme reprezinta o serie de elemente remarcabile, iesite din comun. Iata cateva dintre aceste elemente sau cuvinte cheie ce caracterizeaza filmele de cult: "bad taste, camp, cheap, eccentric, extravagant characters and plots, garish sets, offbeat, the expression 'so bad it's good'."(Ronald Bergan) "transgression, abjection, freakery, utopia, exotica, 'badness', intertextuality, irony, preoccupation with 'little people', controversial depictions of sex and violence, substance abuse, critique of capitalism, depictions of religious cultism, slippages in acting performance, poor cinematography, hammy acting, kitsch, hype, 'coolness'" (100 Cult films) Trebuie retinut ca filmele de cult nu se constituie intr-un gen. Un gen reprezinta o categorie de filme ce au in comun anumite conventii, conventii ce sunt luate in considerare la productia filmului. Cult films reprezinta o categorie de filme a caror incadrare in acesta categorie depinde de receptia filmului nu de productia lui. Autorul unui asemenea film nu si-a propus de la debut sa produca un film de cult. Filmul a devenit film de cult datorita unor elemente caracteristice (citate mai sus), probabil si unor circumstante sociale, istorice, care impreuna au determinat atractia admiratorilor. De altfel regasim in categoria filmelor de cult mai multe genuri: musical, horror, SF, fantasy - traditionale - dar si sexploitation, suprarealism, porno, anime, spaghetti western, road movies, gialli, martil-arts, underground. |
Originally Posted by Malombra:
n-am vazut begotten, citesc pagina si iti spun. withnail and I - de ce spui ca nu poate fi incadrat ca si cult film? in realitate faptul ca un film e sau nu e cult nu se poate discuta. atata timp cat exista un grup de fani e de cult. iar autorii au studiat o gramada de publicatii si carti, plus vanzari, video runs si survey pe internet. vezi si www.cultsurvey.org ce ar fi interesant de discutat e ce il face sa fie cult. ce faci, ma lasi sa vorbesc singur? :) |
Ginger Snaps. :x
Restul de 99 (:| /troll mode off Later edit: Nu vazusem Donnie Darko!! Deci doar 98 de filme sunt [-( |
Si ca sa nu trolez degeaba uite ce ar putea intra un top ten personal de filme cult:
Dellamorte Dellamore Adam's Apples (Adams æbler) La cite des enfants perdus Ginger Snaps Spider forest (Geomi sup) Whispering Corridors (Yeogo Goedam) Millennium Mambo (Qianxi manbo) Made in Hong Kong (Xiang Gang zhi zao) Swallowtail Pulse (Kairo) Asiaticii ruleaza la filme cult. :D |
nu te las să vb singur, dar am realizat că noţiunea îmi scapă. adică pentru mine cult înseamnă o serie de atribute estetic-receptive pînă la urmă, însă mai apoi, recitind ce ai scris am văzut că accentul se pune pe receptare şi public, deci oarecum pe elemente de hazard. în sensul că şi mouchette ar putea deveni peste 2 ani un film cult dacă i s-ar redescoperi eu ştiu ce relevanţă pentru moment, cum a fost cu wizard of oz care la ani după ce a apărut s-a trezit încadrat la filme emblematice LGBT. nici nu mai ştiu unde am văzut-citit-auzit chestia asta.
eu cred că treaba asta cu cult funcţionează ca şi revivalurile în muzică. sau ţine de sensibilităţi de moment. nu am văzut majoritatea filmelor din listă, care e prea americanocentrică. dar despre cele pe care le-am propus aş zice următoarele: hotel ozon - filmul cult prin excelenţă, cînd l-am văzut asta mi-a venit prima oară în minte. e filmul care după atîtea decenii rămîne underground cu atîta vigoare, că nu l-ai scoate din underground nici dacă l-ai da la televizor la ore de vîrf. şi e cult pentru că are o scenă care îl face să şchiopăteze şi sunt sigură că scena aceea e conştient plasată acolo, e lingura aia de oţet care strică tarta cu bună ştiinţă. pentru că fără lingura aceea de oţet nu ar fi fost decît o altă capodoperă cehă printre atîtea - multe şi calofile - altele. trash humpers şi gummo - bine, chiar nu ştiu cum să justific astea, dar cred că îşi au locul acolo. gummo probabil pentru soundtrack. humpers e unul din filmele cele mai divizive ever, de la superlativ la groapă de gunoi în ce priveşte receptarea, cel puţin printre oamenii pe care îi cunosc. withnail and i - bine, e haios şi conţine unul dintre cele mai mari cuie pe care le-am văzut vreodată, dar altfel nu ştiu ce l-ar putea face cult. vorbeşte despre condiţia studentului la actorie, dar aşa şi Carrie vorbeşte despre condiţia studentei cu puteri paranormale. Mujo şi Heroic Purgatory - chiar au potenţial de filme cult, dar probabil sunt prea artsy pentru cult, deşi tematica e orice numai numai nu pudibondă. werner shroeter - camp, ultracamp chiar, dar îmi place, moartea mariei malibran :-* radley metzger - i se aplică perfect duma aia cu so bad it's good -lickerish quartet şi camille 2000, dar nu lui cat and the canary. şi, ca o chestie personală - urăsc brazil şi mai ales the big lebowski, pe care îl găsesc dezgustător :| . |
E cool (si surpinzator) ca In Bruges e in lista. Nu e deloc cool (si suprinzator) ca o persoana poate uri Brazil 8-|
Cred ca ai inclus deja in primul post ce anume face dintr-un film cult un film cult: in primul rand o armata infocata (sau macar un regiment) de fani obsedati. Cred ca Star Wars e cel mai bun exemplu. |
mda, aşa şi american pie e cult, dacă ajunge regimentul 1 infanterie care să-l placă.
|
Pai da, asta e "faza". Nu sunt neaparat filme de calitate.
|
pentru mine, cult film are mai puţin legătură cu cultura , cît cu subcultura, contracultura. filmul cult după mine defineşte un grup, o generaţie: homosexuali, sludgeri, feminişti, trannies, sau ia în răspăr politicile dominante, industrializarea şi tehnologizarea excesivă, modelul uman ideal, etc. sunt, oarecum, contra a ceva. dar felul în care o fac e şi el, să zicem, necanonic. de ex., J'accuse e un film împotriva războiului, dar nu e cult pentru că e făcut după toate canoanele artei. gance nu e epigon, dar el contribuie la istoria amplă, oficială a filmului, şi nu o ia pe cărări ce nu duc nicăieri. e inovator, dar inovaţia aia iese din ceva şi evoluează în altceva, nu reformează morala, nu propune un nou fel de a fi.
hotel ozon de ex. nu se compară cu nimic, arată femei sălbăticite, desexualizate, într-un ambient postatomic. nu sunt fătucile lui forman, nici proletarele sovietice, nici viperele noirului. da, white, dar nu sunt nici neapărat filme de necalitate. şi asta e faza. vezi space odyssey. iar mă mir că nu văd richard stanley în listă. |
Cred ca de asta e destul de prost inteleasa sintagma de "film cult" in Romania. Nu are nici o legatura cu cultura. Ci cu filmele pentru care fanii dezvolta un adevarat cult. Si Harry Potter tot film-cult e. Cel putin eu asa percep termenul , se poate ca tu sa il fi descris mai bine.
|
hairy potter e cult? de ce?
|
Originally Posted by Mercutio:
Originally Posted by Mercutio:
Originally Posted by Mercutio:
Originally Posted by Mercutio:
Originally Posted by White1:
:P E in acelasi sens un film cult in care sunt Star Wars, Star Trek sau LOTR. |
Originally Posted by White1:
|
adică audienţă. adică mainstream şi box office? atunci de ce cult?
|
Promotion campaigns will try anything to present a film as ‘cult’, from Barnum-like stunts to William Castle-type gimmicks. Still, in most cases a film becomes cult through a failure in effectiveness or containment of tested techniques (missed opportunities, messed up openings, unintended scandals). A good example is the ‘freak’ programming of The Texas Chainsaw Massacre as a 1970s children’s matinee movie. Next to that, specialist screenings and festivals play an important role. The 1970s circuit of midnight screenings that led to the cult reputations of El Topo, Eraserhead, or The Rocky Horror Picture Show is one example. Exploitation cineastes like Lucio Fulci and Jean Rollin, and the more edgy work of iconoclastic directors like Guy Maddin or Gregg Araki thrives on such circuits. The lack of availability often determines a film’s cult. The cult reputation of the ‘video nasties’ in the1980s was directly connected to their unavailability in the UK. Other ‘inaccessible’ films include Zéro de conduite (1933, banned for decades), or Superstar: the Karen Carpenter Story (1987, blocked by courts). In some cases, a soundtrack is as close as one can get to a film, as was the case with Koyaanisqatsi (1982) for a long time. Even so-called blockbuster cults, such as Pirates of the Caribbean (2003-2007) or The Lord of the Rings (2001-2003), which are available in abundance, operate according to this mechanism of limited access – in this case the element of ‘rarity’ shifts back to specialist events like dress-up screenings or red carpet premieres, or elite merchandise.
|
na, că m-am pus şi eu pe căutat.. hehe, soundtrackul ca element determinant pentru cult. bingo, Gummo!:D
disensiuni în paradisul criticii The emphasis of cult films is not on box-office figures and mass audiences. Nor do cult films rely too heavily on the critical acclaim so essential for art-house and independent cinema. Their reception does not typically end at the vaults of a bank or the archives of a museum of heritage. Instead, it relies on continuous, intense participation and persistence, on the commitment of an active audience that celebrates films they see as the opposite of ‘normal and dull’ cinema. |
Originally Posted by Malombra:
|
da, white, mersi, eşti un dulce, dar ştiu şi eu ceva engleză. :">
|
Se pare ca romana o intelegi putin mai greu. Oricum, macar suntem amandoi de acord cu partea "White e un dulce".
|
doar se pare.
aici e o listă de scurtmetraje cică cult. eu sincer nu pricep de ce sunt alea cult. sunt experimentale, unele de avangardă, dar din nou: what the fuck makes them cult? cool sunt , iar de la cool la cult nu e decît puţin. a, daaa, stai puţin, dacă partea comunitară, de comunitate ce face galerie la filmuleţele astea e îndeplinită, atunci sunt cult pentru că sunt apreciate de comunitatea cinefililor, nerzii celuloidului. daa! http://mubi.com/lists/cult-short-films |
All times are GMT +2. The time now is 12:38. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.