![]() |
"Columna" Regia: Mircea Dragan, Scenariul: Titus P
Vezi: http://www.imdb.com/title/tt0062814/
Este capodopera cinematografiei romanesti, asa dupa cum "Citizen Kane" (1941, regia: Orson Welles, Scenariul: Herman J. Mankiewicz si Orson Welles) este considerat un film de referinta pentru cinematografia americana. |
Re: "Columna" Regia: Mircea Dragan, Scenariul: Tit
Originally Posted by Old_Faithful:
|
oficial , toata lumea mai mult sau mai putin docta d.p.d.v cinematografic , afirma sus si tare ca mega capodopera cinematografiei romanesti ar fi "Mihai Viteazul", de Sergiu Nicolaescu?
acu' care ar fi acel film , care ar exprima chintesenta cinematografului romanesc? 8) |
Mda...
S-o luäm în ordine. Färä supärare, dar "Columna" n-a fost decât o frectie lesinatä (aka labä tristä): scenariu schematic si tezist, conceptie regisoralä amorfä, naratiune färä nerv, limbaj cinematografic agramat - nici nu e de mirare, de vreme ce era fäcut de Mircea Drägan, una dintre cele mai mari catastrofe ale filmului românesc; a zvâcnit scurt, la începutul carierei, cu "Setea" (un film care, desi curvesc politic, avea ici-colo unele calitäti) si GATA, pân-aici i-a fost! "Mihai Viteazul" e o superproductie istoricä bine lucratä - hai sä-i zicem un "film bun". Cum am mai spus de-atâtea ori, pe-atunci Nicolaescu era tânär, proaspät, furase binisor meserie de la altii si päcälea seducätor. Totusi, mult mai bine îi reusise "Dacii" (poate cel mai izbutit film al lui). Dar, cu tot regretul, "Mihai Viteazul" (desi mi-e foarte drag ca film), nu inträ nici mäcar între primele douäzeci de filme românesti ale tuturor timpurilor. Pe la treizeci, asa, da, poate. ACEL film CEL mai românesc, äla cu "chintesenta", nu existä. Am putea spune, cä printre CELE MAI BUNE filme românesti, ar avea cele mai multe elemente de specific national urmätoarele: "Comoara din Vadul Vechi", "Moara cu noroc", "Pädurea spânzuratilor", "Actorul si sälbaticii" (exclusiv falsificarea istoricä), "Vânätoarea de vulpi", "Proba de microfon", "Croaziera", "E pericoloso sporgersi", "Moartea domnului Läzärescu", "A fost sau n-a fost". (Am exclus unele filme bune, dar färä specific national - animatele lui Gopo, de pildä, sau "Dacii", sau "Duminicä la ora 6" - si altele, cu specific national, dar proaste - ale lui Mircea Drägan, ale lui Mircea Muresan, etc.) |
@pitbull. "padurea spanzuratilor" ti se pare ca e un film in care se vede "specificul national"?eu cred ca respecta la litera cartea lui rebreanu,o scriere foarte moderna(pe atunci) si care seamana mai mult cu ce incer5cau la momentul ala un doblin,joseph roth sau musil...
p.s.:tot fara legatura cu topicul,dar chiar m-ar interesa parerea ta despre "zidul" lui constantin vaeni(l-am luat acum ceva timp de pe net si am ramas mut). |
Originally Posted by ulrich:
expresiv, expresionist, represiv datorita claustrarii, de fapt, micsorarii spatiului de exprimare, de optiune (dar largindu-se spatiul angoaselor), orice gest sau unghi de filmare devine coplesitor. de aici si "mutenia" privitorului, pe care am resimtit-o si eu. |
'zidul' n-are nimic 'expresionist' :shock:
e un film comunist |
Originally Posted by Alex Leo Serban:
|
Da, subiectul este comunist, dar fäcând abstractie de asta, filmul are calitäti remarcabile, atât de continut uman cât si la nivel stilistic, pe care Vaeni n-a mai reusit sä si le egaleze niciodatä.
Si, tot ca majoritatea filmelor lui Vaeni, e extrem de dezlânat. Vaeni stia sä filmeze, dar nu si sä povesteascä. @Ulrich: E adevärat ce spui despre "Pädurea spânzuratilor", dar pe lângä asta, atât cartea cât si filmul au si elemente de esentä româneascä; totusi, nu îndeajuns încât sä facä din el "filmul chintesential românesc" - de-aia l-am si pus la "cu rezerve", desi valoric este cel mai bun. |
Originally Posted by Pitbull:
adica tipul manca voiniceste rahat, dar avea, asa, o expresie gratioasa. da, Padurea spanzuratilor e in topul primelor 5 filme romanesti all time. subiectul e universal, deci si romanesc... |
Originally Posted by herbert:
|
deci: kestia cu comunismu era o gluma
aia cu expresionismu NU e! p bune, nu's unde a vazut tov marx 'expresionism' in filmu asta... re: 'padurea...': sa fim seriosi, subiectu n-are NIMIC romanesc, doar k are personaje ro (plus scriitoru rebreanu of course!), adik kiar credeti k un roman sadea nu ar fi luptat impotriva fratilor sai?? ar fi avut scrupule morale?? loool :w00t: remember 'miorita'? btw: aia e romaneask? ;) |
@ Zidul
daca tipograful claustrat nu era comunist, ci un luptator in rezistenta franceza, sa zicem, filmul capata valorile inalte demne de niste okisori sclifositi... ?!:sick: iar 'expresionismul' l-am folosit in sensul livresc al cuvantului, de intensitate a expresiei, de aceea l-am si pozitionat langa 'expresiv' , doar nu se astepta cineva sa fac aluzie la expresionismul tip Murnau... |
Originally Posted by Alex Leo Serban:
pai vezi ca in miorita unu chiar nu lupta, ci se resemneaza - decit sa omoare firtatele roman, mai bine se insoara cu mindra moarte. deci 1 din trei romani (dn care unu ungurean) nu ar lupta, iar cum Bologa nu prea vrea sa lupte, e unul dintre cei trei romani, ala reprezentat de cifra 1 din rindu' anterior! (lool) dincolo de asta, subiectul e universal (deci si romanesc), dar intr-o traire moderna, unde ideea de popor-natiune era cea care atita emotiile fiecaruia... azi, cind sintem multiculturali (de ochii lumii, macar), aste povesti isi au rostul trans-national, dar nu mai pot avea implinire: adica avem occidentul intreg sub semnul vechii notiuni de popor ( :D ), iar conflicte in care frate cu frate sa se omoare nu mai is de gindit ( :? )... !!Padurea Spinzuratilor poate fi recontextualizata astfel in disciplina claselor liceale unde (poate ca) mai e pomenita! (:P) |
Intâmplätor, familia mamei mele era formatä din ardeleni sadea, din zona Cluj/Blaj/Aiud, nationalisti si täränisti, fäcätori ai Revolutiei de la 1848 si ai Marii Unirii de la 1918. Unii dintre ei chiar au fost recrutati în armata austro-ungarä - noroc c-au fost trimisi pe alte fronturi (bunicu-meu, de pildä, medic militar, a luptat mai mult prin Italia, si nu mai stiu pe unde).
Asa cä stiu virtualmente de la sursä: drama lui Bologa e FOARTE româneascä. |
Originally Posted by marx:
|
Re: "Columna" Regia: Mircea Dragan, Scenariul: Tit
Originally Posted by Carmine Galante:
Titus Popovici nu este capabil sa creeze ineptii. Ar trebui sa-ti ceri scuze... Pentru a avea un cap de pod in eventuala polemica asupra acestei originale viziuni culturale va propun sa ne reamintim doua momente semnificative: Primul este momentul de bucurie al lui Gerula, ai carui lupi tineri castigasera o prima confruntare cu romanii: "- Am invins ! jubileaza, prematur, Gerula. Dragii mei, copii mei, voi nu stiti sa jucati ?" Al doilea este scena finala - scena care dezvaluie, intr-o singura imagine, cheia critica in care a fost conceput acest exercitiu de cultura: Gerula, credincios juramantului pecetluit cu sangele stapanului sau, Decebal, si devenit, prin acest juramant, pastratorul puritatii neamului, a fost doborat de o forta superioara si zace acum cu fata spre cerul alburiu al iernii. Profilul sau barbos este privit in prim plan intr-o perspectiva care-l face sa sa confunde cu glia stramoseasca. In fundal vedem sirul disciplinatelor cohorte romane urcand spre Sarmisegetusa. Acesti razboinici deja se imbraca la fel ca dacii, beau la fel, si-au lasat barba, au copii in care curge si sange dac. Cei care au pecetluit sfarsitul "barbarilor de la nord" nu au reusit sa stinga spiritul care ne leaga de pamantul asta. Romanii au adus cu ei nestematele unei civilizatii stralucite, neintrecuta inca de contemporani, civilizatie ale carei mosteniri se intind pe trei continente. Aceasta civilizatie, insa, scenaristul si regizorul nu o pot vedea inflorind pe plaiurile mioritice, inlocuind butucii de vita de vie ai lui Burebista. Este incontestabila simpatia lui Titus Popovici pentru ramura romana a neamului. Ceea ce, cu o adanca parere de rau, ne dezvaluie el prin acest scenariu, este tocmai aceasta obtuzitate a intelectului ramurii bastinase, intelect incremenit intr-o schema ancestrala, incapabil de evolutie, sortit fiind astfel sa se resoarba, incet, incet, pe nesimtite, in pamantul stramosesc pe care il iubim atat de mult. |
Originally Posted by Pitbull:
Oare azi, fiul strungarului de la Tractorul Brasov are curajul sa pretinda mana fetei senatorului ? Asa cum eroul lui Titus Popovici alege sa lupte cu arma in mana impotriva senatorului asa si fiul strungarului va alege sa plece in Spania la cules de capsuni. Nici unul, nici celalalt nu-si vor fi astamparat setea de viata adevarta.
Originally Posted by Pitbull:
Originally Posted by Pitbull:
Felicitari pentru selectie ! In fiecare dintre aceste creatii poti gasi cate o frantura din acele pietre de moara care atarna de sufletul fiecarei fiinte umane, nelasand-o sa se ridice la inaltimea morala necesara purificarii sufletului. |
Frumos - la nivel de compunere.
Cu scenariul cum stäm? Apropo, Titus era un scenarist bun, nici vorbä, da' a ejaculat si o droaie de ineptii - asa se-ntâmplä când scrii la metru. Intâmplätor, desi "Columna" era scris, cum spuneam, tezist, livresc si cam schematic, avea virtuti care puteau fi dezvoltate filmic. Din päcate, idiotul de Drägan le-a distrus complet. |
Re: "Columna" Regia: Mircea Dragan, Scenariul: Tit
Originally Posted by Old_Faithful:
Afla despre mine ca sunt bine si sper ca si tie ti-e cald in rai, sper ca esti sanatos, cu mintea limpede si te rog sa ma ierti ca m-am luat de scenariile tale de rahat. Multumesc, cu respect.
Originally Posted by Old_Faithful:
Bai frate de mult nu am mai ras asa de bine. Singurul om care se mai excita la imaginea lui Ilarion Ciobanu (Gerula), imagine din '68 (iti amintesc ca suntem in 2007) esti tu si cu Florin Condurateanu, care l-a avut candva invitat la o emisiune pe otv pe batranul dac Ciobanu. Ilarion (hellas la vie!)de-abia isi mai tara partzurile, iar condurateanu mai avea un pic si in elogiu lui plin de avant se baga sub masa si-i executa o felatie mica. "Vai maestre, Gerula ! Maestre, ma uit la dumneavoastra si-l vad pe Gerula. Gerula maestre, Gerula, atat va zic!!! " Gerula, decrepit, aproape ca-l luase somnu' la masa de plexiglas din studioul saracacios. Acum nu ma uitam, dar mi-a atras atentia moshu', l-am recunoscut si mi-a ramas in minte emisiunea. Pana si Sergiu (sergiulica, ala de se bate cu americanii si e egalul lor, sergiu, singurul roman caruia regimul l-a privat de un oscar, sergiu al carui Triunghi al Mortii se lupta de la egal la egal cu Salvati soldatu' Ryan si Thin red line, pana si sergiu zice ca columna e prafuit si ca a fost facut ca sa bata dacii, care si asta e prafuit. LOL :w00t: Ca un fiu de dac ce sunt, imi cer inca odata iertare lui Gerula si lui Titus P. |
All times are GMT +2. The time now is 16:55. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.