It's a violent pornography
"It's a violent pornography! / Choking chicks and SODOMY! / The kinda shit you get on your TV!""
In romanul "Cel mai iubit dintre pamanteni", Victor Petrini considera ca traim intr-o era a ticalosilor si ca ,in lipsa divinitatii, cei care fac rau nu vor fi pedepsiti de pronie pentru ca dupa moarte nu mai exista nimic. As vrea sa incercam sa raspundem la doua intrebari: 1. este omul prin natura lui, o fiinta violenta? 2. care sunt limitele voyeur-ismului pentru o persoana obisnuita? Foarte multe filme pot constitui baza pentru discutie si as vrea sa incep cu trei productii diferite: "Sympathy for lady Vengeance", "Funny Games" si "Irreversible". Cu primul film, Chan Park-Wook incheie trilogia-razbunarii. Trecand peste diferentele dintre cele trei parti componente, as vrea sa ajung la finalul lui SFLV in care ucigasul este prins si i se hotaraste sentinta. O prima problema morala: este justificata Legea Talionului in societatea moderna? Apocalipticul deznodamant din "Irreversible" este declansat de dorinta lui Marcus de a se razbuna, cand este abordat de cei doi recuperatori. Oricum el este vinovatul moral pentru ceea ce i s-a intamplat sotiei sale si gestul lui disperat nu face decat sa pecetuiasca destinele triunghiului amoros. De o violenta greu de digerat pentru multi, filmul lui Gaspar Noe a starnit aprige controverse: de ce atata violenta explicita dar nicidecum gratuita, de ce o scena de viol atat de lunga? Citind niste board-uri dedicate filmului, am avut surpriza sa constat ca anumite personaje au gasit incitanta scena de viol. Unii au sarit ca arsi iar cateva fete si-au impartasit groaznicele experiente de a fi fost violate pentru a blama aceasta afirmatie teribilista. Dar totusi e o diferenta cum bine au observat criticii mai cerebrali: una e violenta de pe ecran al carei scop e de a induce o senzatie si alta e experienta reala, care nu poate fi descrisa in cuvinte sau imagini. Acesta ar fi un atu al privitorului: desi e deranjat el pastreaza o punte cu realitatea stiind ca ceea ce vede este fictiune. Dar cata fictiune poti urmari fara sa te afecteze? E normal ca violenta grafica, sub mantia fictiunii, sa nu deranjeze? Sa ne intoarcem la SFLV unde intr-o scena familiile victimelor vad la video cum unul dintre copii este spanzurat sau sa trecem la "Funny Games", filmul in care binelui i se refuza sansa de a triumfa. La ce este redus intelectualul rafinat in fata inteligentei brute, a raului incarnat? Este redus la stadiul de nefiinta, la un patetic instinct de conservare, la groaza pura, sleire fizica si psihica si intr-un final la un ilogic sfarsit. Spectatorul socat, se intreaba de ce? De ce este violata Alex in "Irreversible"? Pentru ca prietenul ei s-a purtat ca un dobitoc si astfel, ea a ajuns in locul nepotrivit la momentul nepotrivit. Hazard? Destin? De ce, cei doi tineri din "Funny Games" au ales sa joace acea sarada perversa cu o familie aparent nevinovata? Un instinct anarhic de distrugere a tot ceea ce e bun si frumos, din dorinta de a arata ca realitatea e prea dura si nu se conformeaza legilor firii? Defularea pe care o traiesc parintii din SFLV nu le aduce copii inapoi si le pateaza constiinta cu o crima (imi pare mie sau scena este o prelucrare dupa "Crima in Orient Expres"). Intr-un gest de un patetism emotionant, Geum-Ja trage in cadavrul ucigasului la fel cum si Pirre loveste de repatete ori cu extintorul in fata violatorului. In "Sympathy for Mr. Vengeance" razbunatorul este pedepsit la randul lui deoarece moartea fetitei a fost un tragic accident. Astefel cercul se inchide, ca si in "Funny Games". Intr-o lume in care granita dintre bine si rau e foarte fada si multi considera ca iadul s-a dezlantuit pe pamant (revelatoare scena de la club "Rectum"), cativa cineasti au curajul de a spune lururilor pe nume si de a transmite un mesaj pacifist. Problema e ca prea multi nu pot citi printre randuri... |
Quote:
|
Pe mine in "Irreversible" nu m-a socat scena violului in sine (ca doar nu e primul film in care apare o scena de viol) ci contextul in care s-a petrecut. Modul in care a fost filmata cu camera la pamant, faptul ca la un moment dat cineva intra in pasaj dar se retrage crezand ca cei doi doar fac sex, modul in care Alex incearca sa se retraga, tarandu-se inapoi. Daca vreau sa vad sex ma uit la pornosuri si daca vreau senzatii tari ma uit la exploatation-uri. Mie nu asta mi s-a parut a fi scopul lui "Irreversible".
|
Aici se vb despre exploitationuri?
|
Atata timp cat justifici violenta si raspunzi la cele 2 intrebari, be my guest! Stiu ca esti un specialist in domeniu! :)
PS: Sorry for the misspelling dar am gandit in romana... |
1. este omul prin natura lui, o fiinta violenta?
2. care sunt limitele voyeur-ismului pentru o persoana obisnuita? 1. da. 2. funk limits! Nu am de ce sa justific violenta. A fost justificata in momentul in care a aparut exploitationul ca gen cinematografic. It's the need to see people humiliated and killed. And it's fun.
Quote:
si...
Quote:
Intr-o oarecare masura, exploitationul este voyeurism numai ca without all the trouble. :D |
mie Irreversible mi s-a parut o frectie... singura chestie simpatica din film sunt cassel :love: si bellucci in scenele lor din zilele bune.
|
Originally Posted by Twinsen:
ba zic: ea kiar 'transmite un mesaj'- se keama 'timp real'. daca nu era filmata in timp real - the whole 10 terrible minutes - nu reusea sa-ti transmita, 1. sentimentul de disconfort k asisti la un viol 'pe bune' si k nu poti interveni, 2. agonia femeii... in plus, faptul k e plan fix contribuie din plin la ac. sentiment; e unul din putinele, din pacate, cazuri cind violenta nu este 'gratuita' sau 'stilizata' gretzos (think of 'nbk'!), ci aratata k un fapt divers: brut & dur & implacabil. cit dspr emotia filmului (caci ea exista), ac. vine din faptul k totul e povestit a rebours: mai intii violenta, apoi - incet-incet - revenirea la lumina & seninatate... ult. scena, dar si secventele la care facea referire europe_east, sint atit de tulburatoare pt k noi stim k sint anterioare ororii! daca era filmat cronologic, 'irreversible' era ratat - k film; emotia vine din faptul k paradisul este anterior infernului, dar tu il vezi/cunosti ulterior acestuia... in ac. twist (de perceptie) sta tot clenciul. |
Originally Posted by europe_east:
Now here's something u don't see everyday! din reflex, am vrut s zic k nu ai pus bine inimioara! :lol: De acord cu als in ceea ce priveste scena violului si filmul (despre film de acord selectiv si cu Terror_IST)... Eu am auzit foarte multe laude (unele usor teribiliste) despre film, astfel ca in momentul vizionarii auzisem multe despre scena violului si ceva cu un extinctor in cap (de n ori)... Am fost dezamagit de loviturile cu extinctorul, my expectations were so high, incat m-a dezamagit calitatea (laudata de altii) inferioara a efectelor craniului zdrobit! |
Originally Posted by Alex Leo Serban:
|
Originally Posted by Twinsen:
In cate filme proaste ai vazut tone de oameni omorati (in cele mai diverse moduri), torturati, femei violate samd. ? Te-au emotionat vreodata in vreun fel? In extenso, te-au schimbat/imbogatit in vreun fel? Oricat ar fi de socant (pt unii) filmul (prin violenta sa) nu e gratuit. el cauta sa emotioneze, sa sensibilizeze! de aici, fiecare "reactioneaza" cum vrea/poate/simte/stie/etc. (ma limitez la a spune asta pentru a nu intra (din nou!) in discutii despre moralitate si scopul artei :P ) |
Si de ce ai vrea sa asisti la ororile razboiului (make your pick: "Apocalypse Now", "Full Metal Jacket", "Platoon", "The Deer Hunter")? Din motive intelectuale sau din motive de S&M?
Mai vin cu doua exemple: "A Clockwork Orange" si "Ondskan". In filmul lui Kubrick, Alex este un adept al ultraviolentei pana devine o victima a ei. Magistral cum, in urma procesului de reeducare, el dezvolta o repulsie fata de violenta dar si fata de muzica asociata acesteia. Desi nu mai poate comite acte de violenta, el nici nu se mai poate apara si are de infruntat demonii trecutului. In final desi este vindecat, alege sa nu mai mearga pe acelasi drum, deci ,intr-un fel, Alex si-a obtinut izbavirea. In filmul lui Hafstrom, bazat pe romanul lui Jan Guillou (aparut si la noi la editura Humanitas) , Erik da dovada de o agresiune cerebrala, o violanta nascuta din violenta (bataile regulate primite de la tata). Este provocat si se apara, dar o face in stilul sau. In final are de ales intre razbunare (crima) si a-si domina psihic adversarul. Face alegerea cea buna... |
Cat despre trilogia lui Chan-Wook Park sunt de acord ca este un fetisism bine filmat atat timp cat cu exceptia lui "JSA", razbunarea este arhimotivul filmelor lui Park. Dar este DOAR un fetisism bine filmat?
|
Originally Posted by Supastar:
Originally Posted by Terror_IST:
N-as vrea si nici nu o fac. Ma uit rar la filme cu ororile razboiului, actiune etc. Chiar acum 2 zile am rezistat la Das Boot doar o ora, desi mi s-a parut bun nu m-a atras subiectul. Sa nu se intleaga ca as fi vreun sfant, dimpotriva dar violenta fizica nu ma intereseaza, decat in cazuri rare. Chiar ieri m-am uitat la Requiem For A Dream si m-a impresionat mai mult decat o suta de violuri, gloante si capatani sparte. |
hello? de ce vorbiti doar despre exploitationuri mainstream?
|
Originally Posted by Twinsen:
1. faptul k 'nu te emotioneaza' & 'nu simti nimic' la filmul acesta poate fi o forma de frigiditate sau - dimpotriva - de 'blocare'/aparare; ambele sint destul de banale, no need to 'exploit' them further...; 2. daca 'nu iti pasa de personaj' poate fi si vina regizorului, care nu l-a 'dezvoltat' suficient... dar, let's face it: ce inima tre sa ai sa vezi o femeie violata & omorita intr-un gang sordid si sa NU te emotioneze?! :shock: 3. nu vad 'vulgaritatea' unei astfel de scene; sordida - poate, dar este sordidul situatiei; cum scriam si mai sus, noe a filmat totul in modul cel mai onest posibil. 'vulgar' ar fi fost sa adauge 'inflorituri'; 4. kestia cu 'filmul sincer care vine din inima' e pura speculatie: nu ai de unde sti k asa stau lucrurile in realitate... in plus, exista tone de 'filme sincere care vin din inima' & care sint downright vulgare. sinceritatea nu te pune la adapost nici de vulgaritate, nici de ridicol; uneori, kiar dimpotriva ;) |
Originally Posted by Alex Leo Serban:
Originally Posted by Alex Leo Serban:
Prin comparatie e mult mai greu sa creezi un personaj complex sau o poveste care sa n-aiba nevoie de scene viscerale ca sa atraga atentia. Una sau mai multe scene dure din punct de vedere fizic pot fi uneori necesare, dar daca domina restul filmului atunci valoarea acestuia e indoielnica. Despre Irreversible se vorbeste mereu amintind de scena violului. Violul din Lilja 4-ever nici nu e mentionat in multe cronici, in schimb aproape toate vorbesc de mesajul pe care il transmite si de impactul emotional generat de personaje. Asta e diferenta. |
Originally Posted by Twinsen:
Cred ca atita analiza ti-a ocultat putin sensul strict al termenilor. Nu de alta, dar nu este nimic pornografic acolo, in nici o acceptiune. Sexploatare, sa zicem. Porn, no way. Iar 'arta' vs. 'pornografie', mai ales in contextul Irreversible, nu e altceva decit maniheism ieftin si scolaresc. Ma uit la voi, oameni buni, cu ce v-ati ornat Pastele: cu discutii de rerum natura. Ma rog. Ca tot vorbiti de violenta, amintesc si eu violul din Straw Dogs, al lui Peckinpah. |
Deci, dupa tine, violul din "Irreversible" nu e emotionant pentru ca e scena prea lunga si camera fixa? E lunga pentru ca prezinta cap-coada un caz de molestare. Daca s-ar fi miscat camera si s-ar fi prezentat scena din mai multe unghiuri poate ca as fi simtit un usor iz de pornografie, dar asa cum este filmata scena nu are nimic pornografic in ea. Ce e obscen in ea? Sau ce e mai obscen decat scena din "Requiem for a Dream" cand Marion este supusa la perversiuni (personal am avut aceeasi senzatie de iad ca si in club "Rectum"). Normal ca cei care nu au prins mesajul (subliniat foarte clar de ALS) vorbesc despre "Irreversible" ca despre filmul cu violul asa cum se vorbeste despre "Brown Bunny" ca filmul cu m***. Esenta filmului lui Gaspar Noe nu sta in violenta de la inceput ci in partea linistita din final, unde ni se arata ce a fost distrus in acea noapte.
|
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 20:16. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.