Cinemagia Forum

Cinemagia Forum (https://www.cinemagia.ro/forum/index.php)
-   Clasic (https://www.cinemagia.ro/forum/forumdisplay.php?f=247)
-   -   Ingmar Bergman (https://www.cinemagia.ro/forum/showthread.php?t=85623)

europe_east 24 Dec 2004 18:21

Ingmar Bergman
 
INGMAR BERGMAN: unul dintre cei mai mari regizori ai tuturor timpurilor.
Foarte personal in toate filmele lui. He uncovers what's meant to be covered... Pasiuni, ura, tradari... De-asta imi place Bergman. Filmele lui au ritmul gandirii si trairilor noastre interioare. Nu se grabeste... si e deschis, accepta orice tine de conditia noastra. Sufera in mod deschis. Filmele lui par sa fie (si nu au cum sa nu fie, zic eu) luate din propria viata, ea insasi extraordinara. Acompaniat de un regizor de imagine exceptional, Sven Nykvist, Bergman creaza bijuterii precum Persona, Cries and Whispers, Through a Glass Darkly. Alte filme care m-au impresionat: Fanny and Alexander, Oul de Sarpe, The Seventh Seal, The Passion of Anna.

PS: Imi cer scuze Cinemagistilor care au citit deja ce am scris despre Bergman ca am deschis acest subiect aici, dar dat fiind ca thread-ul de pe Clasic a fost sters IN INTREGIME si cum nu mai am chef sa va plictisesc cu inca o reclamatie fara ecou despre asta, m-am decis sa il deschid aici.
INGMAR BERGMAN MERITA UN SUBIECT!

keyzer soze 26 Dec 2004 11:22

Bravo Europe East!
Bergman merita un subiect separat, dar userii acestui forum nu prea :(
In fine, pentru cei 4-5 forumisti deschisi la minte care s-au bucurat macar de una din capodoperele maestrului, voi reveni cu ceva pe tema 'Fanny and Alexander'. Asta dupa ce ma voi incumeta la maratonul de 5 ore + sau, cum ii spunem noi, varianta Director's Cut :)

europe_east 27 Dec 2004 01:09

Si eu mi-am planuit sa revin legat de Persona... Intotdeauna m-au intrigat scenele de la inceput din film. Aparent aleator, dar totusi... how could that be? Mereu scenele acelea imi dau senzatia ca Bergman vrea sa ne faca constienti de faptul ca PRIVIM ceva... Parca zice: luati de aici si uitati-va... ce sentimente va trezeste faptul ca vedeti ce vedeti... dar de ce o mana in care se bate un cui? sau altele...

Ma intrebam mai demult si care-i treaba cu close-up-urile... Nu mai stiu pe unde am citit ca Bergman se inspira si din Dreyer cu ele... De fapt, e o scena in The Seventh Seal care mie mi se pare clar inspirata din La Passion de Jeanne D'Arc... Cea cu arderea pe rug.

A citit cineva "The Magic Lantern" autobiografia lui Bergman?

herbert 02 Jan 2005 00:33

“Lanterna magica”, autobiografia lui Bergman, este scrisa excelent. Bergman este necrutator cu omul si regizorul Bergman, dar destul de generos cu ceilalti. iata un fragment despre Tarkovski:
“Filmul, cand nu este document, este vis. De aceea Tarkovski este cel mai mare dintre toti. El se misca in camera viselor cu naturalete. El nu explica nimic si in definitiv, ce-ar putea sa explice? El este un vizionar care a reusit sa-si puna in scena viziunile, folosind cel mai greu, dar totodata si cel mai simplu dintre procedee. Toata viata am batut la usile camerelor in care el se misca cu atata naturalete. Doar rareori am reusit sa ma furisez acolo. Eforturile mele constiente au sfarsit, in cea mai mare parte, in esecuri jenante: “Oul de sarpe”, “Atingerea”, “Fata-n fata” si asa mai departe.
Fellini, Kurosawa si Bunuel se misca in aceleasi zone ca si Tarkovski. Antonioni se afla pe drumul cel bun, dar a murit sufocat de propria-i plictiseala. Mellies s-a aflat tot timpul acolo, fara ca macar sa se gandeasca la asta. Era un magician al profesiei.
Filmul ca vis, filmul ca muzica. Nici o alta arta nu reuseste, asa cum o face cinematograful, sa ocoleasca constiinta noastra diurna si sa se indrepte direct spre sentimentele noastre, in profunzimea casei crepusculare a sufletului…”.

ei bine, dupa acest elogiu facut filmului, Bergman declara intr-un interviu publicat in "Expressen": "Sunt fericit cã am pãrãsit mãcelãria, bransa curviei, adicã filmul."

e cu atat mai seducator acest batran singuratic (87 de ani) de pe insula Faro.

herbert 02 Jan 2005 00:37

imi place Bergman pentru ca stie(a stiut), mai bine decat altii, ca moartea este cel mai devotat insotitor al nostru in viata…

exista multa otrava in filmele lui Bergman, dar otrava aceasta nu omoara, ci intareste… uneori a filmat adevarate poeme ale unei dulci si seducatoare agonii…

Bergman (regizorul demon, iritabilul fara izbavire) a facut din filmografia sa un manual de lectura, de descifrare a fiintei umane. nici el nu poate afirma ca a inteles/a aflat totul, dar ne-a ajutat, pe fiecare in parte, sa ne cunoastem mai bine…

a vorbit/povestit despre om cu destula cruzime. am simtit mereu o usoara incomoditate la filmele lui Bergman (pentru ca spunea ceea ce multi nu indrazneau sa afirme), insa e adevarat ca m-am simtit la final “eliberat” si cunoscator.
scandalos, stanjenitor si indecent e, mai ales, studiul sau aplicat despre “desenul viscerelor” sau “lectura” personajelor in cheie psiho-biologica. a “infatisat” niste dementi si handicapati antologici… iar femeia la Bergman – si are destule in filmele sale - mi se pare - si chiar este - mai mult decat un simbol al fragilitatii lumii...

keyzer soze 02 Jan 2005 09:36

Originally Posted by herbert:

Antonioni se afla pe drumul cel bun, dar a murit sufocat de propria-i plictiseala.


brilliant

europe_east 03 Jan 2005 00:39

Herbert, aproape cred ca fiecare fraza a ta din al doilea mesaj vorbeste despre cate un film, nu?... :) Mi-ar placea sa inteleg mai bine ce vrei sa zici cu lectura personajelor in cheie psiho-biologica... Sunt total de acord cu tine in rest, admir foarte mult formularile... Nici ca se putea mai exact... Si eu am simtit ca unele din filmele lui contin o otrava... Cries and Whispers... desi minunat vizual, nu stiu cand am sa pot sa-l vad din nou.

corinka 03 Jan 2005 12:08

Din pacate am vazut prea putin din opera lui Bergman, sper sa remediez acest handicap. Pot, totusi, sa va spun ca "The Seventh Seal" m-a impresionat in mod deosebit, l-am vazut demult, dar mi-ar placea sa il revad.
Ar fi frumos daca televiziunile de la noi ar programa cateva filme semnate Bergman, ca de porcariile care se tot reprogrameaza la nesfarsit eu una m-am saturat!

keyzer soze 03 Jan 2005 12:14

Originally Posted by corinka:

Ar fi frumos daca televiziunile de la noi ar programa cateva filme semnate Bergman


Au fost - pro tv, undeva pe la 1 noaptea, dupa reclamele la 89 89 - vargtimmen, hostsonnaten, persona :)

Longshot 08 Jan 2005 20:03

am vazut recent pe dvd inchiriat vargtimmen.maan, cat de tare a putut sa fie.cred ca am gasit cel putin vreo 5-6 faze pe care 100% le-a reluat lynch in twin peaks.a mai scazut putin in felul asta in ochii mei d-l david.

keyzer soze 08 Jan 2005 22:01

Si o sa tot scada pe masura ce cresti

nume 08 Jan 2005 22:28

Originally Posted by keyzer soze:

Originally Posted by corinka:

Ar fi frumos daca televiziunile de la noi ar programa cateva filme semnate Bergman


Au fost - pro tv, undeva pe la 1 noaptea, dupa reclamele la 89 89 - vargtimmen, hostsonnaten, persona :)

Da le-a dat protv in vremurile bune.

Eu n-am vazut decat Fragii salbatici si Ora lupului. Primul este cu certitudine un film mare. Cu toate astea mi s-au parut destul de pretentioase si foarte plictisitoare. La primul am apreciat flash back-ul ca tehnica si visul batranului.

obvious 08 Jan 2005 23:06

partea cu visul batranului din fragii salbatici este unul dintre cele mai misto manifeste de arta suprarealista posibila.e puternic si timeless, vizual perfect si din partea imaginii si datorita scenografiei.
in rest alte momente din film s-au dovedit un pic anemice actoriceste.but hey. e oricum de necontestat.

crissis 03 Mar 2005 15:20

the serpent's egg, 1977
inceputul nu e rau, david carradine e un tip cu probleme in berlinul anului 1923 [somaj, inflatie, tulburari politice etc] dar cred ca la un moment dat bergman a fost vizitat de spectrele unui thriller de duzina. pe neasteptate doctorul vergerus [un mengele avant la lettre] ne tine un discurs al naibii de demonstrativ, demn de creierul mic al unui scenarist de la hollywood. asa ca dupa 2 ceasuri am ramas cu metafora oului de sarpe prin membrana caruia se intrevede reptila perfecta si cu liv ullmann in versiune de cabaret. sper sa am mai mult noroc cu riten.

herbert 05 Aug 2005 00:20

un articol proaspat dsp Bergman, scris de Gabriela Melinescu, publicat in "Rom. lit".

Bergman, mina de aur

In aceasta vara rece lumea filmului din Suedia il omagiaza mai mult decat oricand pe Ingmar Bergman. inca de la inceputul verii marele cineast a fost in atenþia unui simpozion, reunind timp de trei zile actori, regizori si cercetatori preocupaþi de filmele, teatrul, literatura, muzica din creaþia sa.

A fost realizat si un site pe Internet, pentru regizorul care nu s-a gandit niciodata sa ocupe un loc in spaþiul virtual, pentru a þine la curent mapamondul in legatura cu persoana si opera sa.

Acest webb, cel mai serios, se spune, s-a constituit din materiale originale aparþinand arhivei personale a regizorului, arhiva daruita Fundaþiei Ingmar Bergman acum trei ani. Site-ul prezinta manuscrise, schiþe, insemnari facute in timpul filmarilor, pot fi auzite si sunetele muzicii alese de regizor pentru filmele sale. Se poate urmari chiar procesul de creaþie al unor filme, de exemplu A saptea pecete, ,de la spic pana la paine", cum se spune in suedeza. Se pot viziona filmele din spatele fiecarui film, facute de Bergman cu o camera de filmat mai mica, ,filme de lucru", imagini si portrete colorate, de exemplu portretele lui Victor Sjöström si Bibi Anderson in Fragii salbatici.

Site-ul Ingmarbergman mai conþine si materiale din cele 125 de piese pentru scena, radio si TV si interviurile acordate jurnalistilor.

Cu ocazia simpozionului din acest an a fost creat si un post de visiting professor pentru a fi studiate colecþiile de documente si a se da o baza solida cercetarii creaþiei marelui regizor si a mediului in care a evoluat. Printre participanþii la simpozion s-au numarat regizorul Lars von Trier, actorii Erland Josephson, Pernilla August si Liv Ullmann, aceasta amintind, in cuvantul de deschidere, ce a spus Bergman despre ea: ,Liv, tu esti un Stradivarius pentru mine". A fost, a spus actriþa, cel mai frumos compliment pe care un regizor il poate face unui actor.

Toate aceste recente manifestari consacrate lui Bergman isi propun sa contribuie la elucidarea tainelor creaþiei regizorului care a impus un stil inconfundabil in arta cinematografica, stil care trebuie studiat. Numai prin studiu poate fi elucidata o personalitate complexa, care a influenþat atat de mult filmul nordic. Viaþa lunga, plina de creativitate a batranului, eremit de pe insula oilor", forþa poetica a exprimarii sale la varsta senectuþii, capacitatea lui de a-i infrunta pe contestatarii artei sale ii pun pe ganduri mai ales pe tinerii cineasti de azi, cautatori la randul lor de noi forme dar si cultivatori ai unor clisee la moda.

Mina de aur Ingmarbergman, site-ul de pe Internet la indemana tuturor, e un eveniment si o provocare. Toþi stim ca ,marii elefanþi" nu pot fi definiþi usor si nici depasiþi cu una cu doua. Ne ramane senzaþia ca, in fond, despre Ingmar Bergman inca nu

s-a spus ce era esenþial - maestrul nu poate fi elucidat atata vreme cat mai poate crea, surprinzator de viu.

Se pot, prin urmare, scufunda mainile pana la coate in acest site generos, pentru a scoate de acolo aur pentru uzul propriu si pentru a constata ca ,mina" este departe de a fi fost epuizata. Dar pentru ca vorbim de o mina de aur sa nu uitam ca mai exista si ,scoriile", þinand de mediul in care ,metalul preþios" s-a format. Bergman a fost, la inceputul carierei sale si mult dupa aceea, foarte rau primit de critica, ridiculizat. Detractorii sai n-au murit inca. in 1950 ideile sale metafizice erau luate in deradere. in 1960 a fost si mai rau - stanga l-a atacat violent pentru atmosfera burgheza a artei sale, pentru lipsa eroismului si a ,idealurilor luminoase". in 1970, organismele financiare l-au umilit profund pe marele artist, urmarindu-l la locul de munca (Dramaten) ca pe un ,criminal", pentru neclaritaþi in plasa impozitelor, silindu-l sa se exileze in Germania sapte ani. O trauma pentru creator.

Prezentand totul numai in culori vii, luminoase ar fi sa contravenim adevarului vieþii. Bergman a purtat lupte acerbe cu presa (reunita parca impotriva lui) si cu oficialitaþile, ceea ce ar fi trebuit sa fie infaþisat pe site-ul de pe Internet. I s-ar fi atenuat astfel caracterul publicitar inevitabil, intr-un moment in care ,regizorul-demon" de altadata pare a deveni, impotriva voinþei sale, cea mai cautata marca de export a Suediei.

Romania literara Nr.27 din 13 Iulie 2005
Corespondenþa din Stockholm - de Gabriela Melinescu

Cinemania 05 Aug 2005 01:35

se stie cumva si adresa site-ului?

herbert 05 Aug 2005 01:47

credeam ca se intelege din articol.
e simplu: www.IngmarBergman.com

Cinemania 05 Aug 2005 09:22

mda...cred ca eram prea obosit azi noapte ca sa-mi dau seama :lol:

crissis 05 Aug 2005 14:05

INGMAR BERGMAN MAKES A MOVIE, de Vilgot Sjöman, un documentar al naibii de interesant realizat in timpul filmarilor la winter light. geneza unui film de la scenariu, alegerea locatiilor, repetitii, pina la montaj [prima data cind vad cum se monteaza un film]. apoi primele reactii critice. apar si sven nykvist, ingrid thulin, gunnar björnstrand etc

cherryblossom 05 Aug 2005 14:21

Originally Posted by crissis:

INGMAR BERGMAN MAKES A MOVIE, de Vilgot Sjöman, un documentar al naibii de interesant realizat in timpul filmarilor la winter light. geneza unui film de la scenariu, alegerea locatiilor, repetitii, pina la montaj [prima data cind vad cum se monteaza un film]. apoi primele reactii critice. apar si sven nykvist, ingrid thulin, gunnar björnstrand etc


suna bine... winter light nu e printre favoritele mele, dar un 'making of' a la Bergman m-ar interesa...


All times are GMT +2. The time now is 04:59.

Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.