![]() |
Octav
Ce e cu filmul ista?
M-am uitat la trailer si pare interesant iar imaginea destul de bine gandita. Din ce am vazut in trailer. Insa acesta pare sa nu vina cu ceva sau acel ceva care sa ma atraga. Intoarcerea la copilarie e un subiect frumos, plin de tandrete. Si sigur... in final filmul poate sa aduca in plan doar aceasta idee si tot sa ramana un film care se sustine pe sine. Dar acum ma intreb, noi cinefilii, care cautam acel ceva artistic de valoare, putem merge sau nu la film? Pentru ca eu pot sa merg in sala pentru o experienta coloristica, sa-l vad pe Marcel Iures si cativa copii talentati miscandu-se pe imaginile viu colorate, intr-o poveste ce vrea sa invoce frumosul (dar nu are pretentii mai mari de la sine) insa e important sa intelegem pana unde putem merge cu nivelul jos, din punct de vedere cinematografic-conceptual... Ma uitam la comentarii pe pagina filmului si tot felul de romani distrugeau cinemaul cu premii in festivaluri ca cica murdaresc imaginea romaniei si ridicau in slavi acest film! Acum, fiecare film are valorea lui iar criticii au nevoie sa imblanzeasca acest mic monstrulet care da tarcoale prin mintile oamenilor cum ca cinemaul noului val murdareste imaginea Romaniei. Fata de cine murdarim imaginea tarii nostre daca UE ne lauda constant ca facem progrse semnificative din punct de vedere al eliminarii coruptiei. Ma rog..asta cu coruptia e o alta discutie. Cred ca important aici ar fi ca... ori criticii ori regizorul sau producatorul sa iasa la microfon si sa vorbeasca pentru acesti mergatori la film, binevoitori si cu ganduri pozitive pentru Romania: "Ori ce film e valoros pentru Romania atat timp cat are valoare nationala sau internationala. Toate filmele romanesti din noul val au cel putin valoare nationala din motivul urmator: acestea aduc in fata un moment important al vietii nostre spre care e mai mult ca important sa privim sincer! Iar filmul "Octav" vorbeste despre "frumosul copilariei", de la sine un subiect frumos. Putea sa vorbeasca despre "frumosul prieteniei" (vezi 432) si tot frumos era doar ca altfel spus, conform perioadei de atunci. Este improtant sa incercam macar sa facem distinctie intre un film care vorbeste despre un frumos, al unui moment care de la sine e colorat, pur si un film care vorbeste despre un alt frumos, mai sumbru, mai gri, daca vreti!" Cred ca acum, mai mult ca niciodata, e important sa ii ajutam pe oameni sa inteleaga diferenta. Din categoria Trivia sau informatii pentru iubitorii de film in general. Regizorul filmului Octav, intrebat de Marcel, cine e batranul din film, acesta a raspuns ca batranul poate fi oricine la care Marcel a raspuns ca atunci... poate sa-l intruchipeze pe tatal lui (Sergiu Celibidache). Este pentru prima oara cand scriu despre un film pe care nu l-am vazut si sper sa fie si pentru ultima oara. Dar sper sa ajung in cinema cat de curand sa vad ce e cu grozavia asta atat de laudata... |
Originally Posted by ilustra.films:
Uitam mereu de estetica uratului, invatata cu ajutorul Florilor de mugicai argheziene, ori Florile raului baudelairene... "E un miraculos privilegiu al artei ca oribilul, artistic exprimat, devine frumusete si ca durerea ritmata si cadentata umple spiritul cu o bucurie linistita." de Charles Baudelaire "Poetul Florilor raului l-a impresionat prin razvratirea impotriva cerintelor esteticii clasice. Precursor al unei estetici a uratului, sincer pana la brutalitate, satanic si amar, el gasea in contemplarea raului, a mizeriei, impulsuri catre puritatea pierduta. Tudor Arghezi a studiat indelung scrierile lui Baudelaire si a intrebuintat pana la ultima poezie uneltele de lucru ale artistului. La Baudelaire se observa o imbogatire a mijloacelor poetice cu imagini neangaduite pana atunci in lirica, asa cum se intampla intr-o oarecare masura si la Macedonski. Dar, aceste imagini ale uratului au o arie limitata: aparitia cadavrului, a locului de perditie, a scenei orgiace. La Arghezi, asemenea imagini au o sfera larga si apar intr-o factura cu totul inedita, incepand cu ciorchinele de negi din Testament, continuand cu stihurile panfletare din Blesteme si Psalmi si ajungand la un microcosmos baroc, cum este viziunea germinatiei enorme a cartofilor leturzi din Har. Interesul lui Tudor Arghezi pentru uratul din viata devine o atitudine estetica, intalnita si la Dostoievski in amintiri din Casa mortilor, la Tolstoi in invierea, la Gorlsi in Azilul de noapte." http://www.calificativ.ro/ESTETICA_U...ZI-a10112.html |
Originally Posted by Cretzulynne:
Cretzu Precum nu am forta sa cred in varsta unniversului, cand o sa moara soarele etc tot asa nu am forta sa cred in contopiri de cuvinte precum estetica si satanic. Dar tu citeaza pe cine vrei mataluta ca nu ma deranjeaza. Tu poti sa crezi in cine vrei si ce vrei. Eu prefer sa ma limitez la cele omenesti cand vine vorba de arta si cand vine vorba de spiritual, sa ma incred in Dumnezeu! |
Bifat Octav
Sunt bucuros sa aflu ca cinemaul Europa inca e in picioare si filmele ruleaza. Am trecut azi, in vizita, pe bulevard si am vazut ca doua cinematografe is inchise: Studio si Patria. Mda... Despre "Octav" pot spune ca sentimentul pe care mi l-a creat pe scaun, uitandu-ma la film, e unul bun. Pozitiv. Asta ca cinefil. Ca spectator mi-a dat nitel mai mult de gandit. Cum am inteles eu povestea: Societatea de azi, in felul ei dura, ne poarta pe carari nu prea curate ale interiorului insa, tot noi, prin felul nostru de a fi, ne putem aduce pe drumul cel bun sau nu. Si spun, prin felul nostru de a fi pentru ca unii dintre noi suntem nascuti cu un anumit dar de a face fata multora dintre provocarile zilnice insa pentru unii... momentele mai dificile pot deveni un calvar cam pentru tot restul vietii (personajul lui Andi Vasluianu). Regizorul incearca astfel sa aduca pe ecran o frantura din toate acestea si sa si ofere o cheie (mica) intru ajutorarea dezlegarii misterului ce sta la baza ajutorarii sinelui propriu; faptul ca ratiunea, bunul simt, bunatatea si rabdarea duc intotdeauna spre o finalitate pozitiva. Ca cinefil: nota 6 Celebidachi aduce pe ecan genul acela de poveste care lipseste cinemaului romanesc si face asta cu bun simt si dragost pentru povestea lui. A adunat in jurul lui o echipa buna: Marcel Iures face un rol de exceptie si cu siguranta acum, se afla pe lista celor de au sa fie nominalizati pentru prestatie actoriceasca, in cadrul premiilor Gopo. Super simpaticul Victor Rebenciuc face si el un rol bun spre foarte bun. Cat despre Andi Vasluianu, speram sa-l vad mai in viu. Inteleg faptul ca personajul este usor traumatizat de anumite momente dar aceasta trauma a lui nu pare veridica. Surpriza a venit insa de la Dana Rogoz care m-a uimit, prin micul ei moment din gara si despre care credeam ca nu avea sa mai aduca vreun personaj pe ecran cu viata. Ma inselasem si ma bucur sa aflu ca ma inselasem. Alessia Tofan (Ana) aduce pe ecran, pentru un personaj de varsta ei, o paleta larga de trairi si face asta in mod natural desi usor exagerata in momentele de fericire. Eric Aradits (Octav copil - sper sa nu imi stric aici sansele de a colabora cu vreunul din acesti actori prin ceea ce scriu pacilea ) vine si el cu talent in a relata povestea personajului sau insa in prim planuri scapa usor carma si pierde controlul. Daca in cazul Alessiei, greselutele apar de la sine, aici la Eric, din contra, baiatul parca vrea sa demonstreze mai mult nitel decat trebuie. Lia Bugnar (mama lui Octav )mi-a parut ca nu prea a inteles deloc personajul ei, dealtfel foarte potrivita pentru rol, cu sanse mari sa duca rolul pe culmi inalte deoarece personajul era extrem de ofertant. Scenariul e bine scris, spre foarte bine insa am avut mereu sentimentul ca se putea mai mult. Cred ca cel mai deranjant a fost sa vad ca povestea merge in directia dramei personajului lui Andi Vasluianu, care dorea de fapt sa vorbeasca, indirec tot despre personajul lui Victor Rebenciuc dar care pe mine m-a pierdut. Cel mai bun lucru ar fi fost ca Octav (Iures) sa afle de la Spiridon (Rebenciuc) ce si cum si aveam personajul in fata si ne confruntam cu el direct si era mai pe linia povestii. M-ar fi bucurat sa stiu ca finalul e nitel mai puternic pentru ca momentul (din final), cu Rebenciuc, aduce multa emotie, fara niciun dar si poate insa cumva intuit iar Spiridon chiar ma lasase sa cred ca totul avea sa fie bine cu el ceea ce m-a dus cu gandul ca finalul nu era justificat dramatic. Adica Octav era foarte bun orisicum, o fapta ca asta doar l-a facut si mai bun in fata mea - nu m-a ajutat sa-i iert vreun pacat etc (adica vorbesc despre o contructie dramatica a personajului mai ampla). Blasco Giurato face o treba foarte buna spre impecabila insa cred ca al nostru Marius Panduru ar fi facut o treaba si mai buna. Dar e doar parerea mea. Ca specator: nota 8.5 Marcel Iures -impecabil, Victor Rebenciuc -foarte bun, Andi Vasluianu -foarte bun, Lia Bugnar -buna desi enervanta prin jocul actoricesc pe alocuri, chiar imi aduc aminte ca o doamna in spatele meu, cand a aparut iar personajul Liei Bugnar a spus "e hai ca esti enervanta" [dar poate era subiectiva]. Imaginea: excelenta. Scenariul: Excelent Multumesc Celebidachi pentru experienta cinematografica! |
Mi-am pus o intrebare recent dar nu am avut curajul sa-mi raspund serios.
Azi, dupa ce am citit stirea pe cinemagia depspre filmul Octav, mi-am pus iar intrebarea asa ca am facut ceva cercetare. Si n-am gasit nimic relevant... Intrebarea pe care mi-am pus-o? "Noi mai avem critici de film in Romania?" Pentru ca am citit azi pe cinemagia, pare sa fie, in sfarsit un text care sa priveasca in mod critic spre filmul Octav si care, intradevar, priveste corect. Niciun alt text nu am putut gasi insa pe net cu privire la ceea ce ar fi trebuit sa insemne critica pertinenta la adresa filmului Octav... Nema. Nu vreau sa exagerez spuand ca situatia pare sa fie grava. Voi cauta mai serios acele cronici ale filmului despre care se discuta aici. Indiferent ce voi gasi, chit ca vorbim de blogeri sau critici renumiti, voi posta aici. Daca nu voi posta nimic atunci o singura concluzie se poate trage: situatia e grava! O felicit pe Gloria pentru initiativa, mustrandu-o nitel in acelasi timp cu privire la faptul ca aceasta stire-cronica ar fi trebuit sa existe inca de la prima proiectie a filmului. Nu am sa postez aici cronica ei deoarece se poate gasi cu usurinta pe prima pagina a cineamgia.ro. Altfel: oricine a apasat butonul de oprire al initiativei sanatoase, necesare, al foarte necesarului proces de analiza la rece a ceea ce se intampla cinematografic in tara noastra si se prezinta ca fiind artistic sau pur si simplu... cinematografic, va rog... reporniti procesul sanatos de analiza critica a filmului romanesc! Nu avem nevoie de oameni care sa laude ceea ce se prezinta ca fiind frumos in cinema dar ceea ce se prezinta ca fiind artistic: de valoare in adevar PRIN frumos. |
PS:rog pe cei de citesc pacilea si vor sa ajute la gasirea criticilor de film din Romania, ascunsi pe nu stiu unde, in cazul in care au citit sau simplu stiu de cronici PERTINENTE aduse filmului de se vorbeste aici despre... sa le copy-pasteuiasca in acest thread!
Multumesc |
Facem aici critica criticii :P :))
Asa. O sa notez unde consider ca recenzia este pertinenta sau nepertinenta si de ce consider acest lucru; de ce mai postez recenzia cand aceasta e nepertienta? - pentru ca autorul trebuie luat ca exemplu (pozitiv sau negativ, in functie de perceptia fiecaruia) Autor: Delia Marc (prezenta la conferinta de presa) Cronica: nepertinenta (de ce? Filmul are greseli (importante) si autoarea noteaza cu 10 din 10 stele "Octav")
Quote:
|
Autor: Stefan Apostol
Cronica: pertinenta (pentru ca ramane cu picioarele pe pamant in ceea ce priveste entuziasmul aparitiei unui astfel de film pe ecranele noastre [dar si exagereaza nitel])
Quote:
Cu ce is si nu is deacord/ imi place - nu-mi place 1. Spiridon nu era poreclit Spiri. Era Poreclit Spiridus (din cate stiu eu) 2. imi place ca nu-i place sa fie carcotas. 3. sunt deacord cu faptul ca nu e un film de vizionat in cinema 4. imi pare corect ce zice despre imagine si director de imagine |
Autor: Teodor Burnar
Cronica: pertinenta (dar ramane in zona cuminte a cuvintelor de lauda suprema)
Quote:
Sunt deacord/nu sunt deacord 1. "singur acasa" romanesc - curajos gandit/ spus! 2.
Quote:
Cred ca am gasit un cronicar pe care-l voi urmari mai atent. Daca ar fi sa vorbesc despre o cronica perfecta, aceasta ar arata in felul urmator: Exprimare academica si idei frumoase a la Teodor Burnar plus duritatea si veridicitatea verdictelor a la Gloria Sauciuc plus datele interesante despre proiect (trivia) a la Marin Apostol (dar si acolo se poate mai bine). |
In continuarea pelegrinajelor mele pe meleagurile internautice in cautarea criticilot de film romani, las aici cronica pozitiva a lui Marin Apostol. Om care isi asuma responsabilitatea de a fi responsabil cand vine vorba de filme ca "Octav". Cel putin asta m-a lasat sa inteleg cronica lui.
Autor: Marin Apostol Cronica: Pertinenta (la fel si blogul lui, *.* blog de cinema)
Quote:
Ce mi-a placut si nu mi-a placut: mi-a placut: "cu cât trecea timpul, am dat o importanță tot mai mică detaliilor din film și am acceptat totul fără să-mi mai pun întrebări. Pentru că cel mai important aspect la filmul lui Celebidachi este starea pe care reușește să ți-o transmită. " - la concluzia asta am ajuns si eu in timpul vizionarii. nu mi-a placut: desi idea de sus functioneaza, ca si critic, nu ai dreptul sa lasi laoparte greselile (importante) din film din simplul motiv ca starea e una pozitiva. Octav clar deschide un capitol nou in ceea ce priveste ideea de stare pe care o poveste/ niste imagini le creeaza in interiorul nostru. Pentru ca, oamenii sunt invatati sa creada ca acest aspect da nastere unei opere de arta sau... nu. Adica idea de existenta a "crearii unei stari" sau "a unei emotii". Si revelatia filmului "Octav" e urmatoarea: nu tot ceea ce creeaza o stare/ emotie se poate numi si arta. Sau, capodopera, intr-o exagerata exprimare de opinie. Ai nevoie de ceva mai mult ca acel film sa intre in zona de arta: o idee importanta. Ceva care vorbeste sensibil despre un aspect important al acestei vieti. Si aici incepe derutarea cand vine vorba de arta. Daca acum 20-30 de ani era usor sa intelegem daca un film era de arta sau nu, acest aspect a fost directionat usor, spre zone mai greu de accesat: o zona derutanta. Nu faptul ca sunt multi artisti face greu identificabila arta azi dar faptul ca s-a construit aceasta derutare privind arta in general datorita faptului ca suntem inconjurati de foarte multa informatie. Ne pierdem printre miile de idei de suntem inconjurati zilnic cu si ajungem sa nu mai privim esentialul, ceea ce sta la baza unei idei; in cazul nostru - arta cinematografica. Deci: o idee importanta care sa portretizeze conditia umana sau un moment sau un obiect chiar si sentimentul, starea sau "the feeling". Aceste doua elemente is importante. Evident, Celibidachi si J. Oliver stiau despre acestea cand au scris scenariul si credeau cu sinceritatea ca ele functineaza in scenariu. Da. In scenariu functionau. Dar pe imagini... lucrurile stau cu totul altfel. Cu un director de imagine foarte bun, intradevar, starea de bine, de pozitiv s-a pastrat, de aici si faptul ca spectatorul traieste momentele in sala de cinema, dar cu o regie subreda... pierzi idea (importanta). Acea idee pentru care personajul exista. Si, pentru ca te simti bine la film, incepi sa sapi dupa idee. Si pentru ca regizorul s-a jucat frumos cu foarte multe metafore (imagistice) iti este usor sa gasesti absolut orice iti trece prin cap. Acesta este motivul pentru care cred sincer ca doamna Delia Marc nu a batut campii cand a scris tot ce a scris (desi exista tendinta a se crede acest fapt) dar a vorbit sincer despre tot ceea ce a gandit ea tot sapand dupa idea filmului adica acel "ce vrea domnule acest regizor sa-mi spuna". Problema e insa faptul ca ceea ce gandit ea despre film, putin probabil sa fi gandit si alt mergator la film cu dragoste pentru cadre frumoase. Si aici e aici. Daca la o carte, ceea ce gandim despre un personaj, e (aproximativ) asemanator cu ceea ce gandesc si ceilalti oameni (ne invata scoala) atunci, firul coerent al unei povesti cinematografic ar fi trebuit sa faca acelasi lucru. Eh... aici incepe delimitarea dintre o opera cinematografica si.. un film ca "Octav". Filmul se vroia a fi un film care sa te faca sa gandesti dar ajunge un film care te face sa iti inventezi propria poveste fata de povestea din film, de aceea aceasi Delia Marc noteaza, inspirant inca din primele randuri, faptul ca povestea este o nepoveste. Si fix aceasta e prima gresala, importanta, a filmului. De aici, i se ia o stea. (...) |
Ilustra.films, îți apresiez efortul!
Mulțumesc pentru sfat! Vin și eu... |
OCTAV, sau „Cum să te îmbeți cu apă plată”
Încă din vară era plin „facebocul” de... Octav! De obicei, nu marg cu sacul la pomul lăudat. Adică merg, dar nu cu sacul! Așa că am mers și la acest film românesc, regizat de Serge Ioan Celebidachi, când i-a venit vremea, adică în octombrie. Dar nu imediat, pentru că am avut treabă în satul natal, culmea, să îngrijesc de casa părintească rămasă singură, s-o pregătesc pentru iarnă. Dar nu asta e problema. Problema este că am venit special în București și trebuia să plec înapoi și mai aveam și alt film de văzut. Așa că, pentru a ajunge la alt cinematograf, am fost nevoit să ies de la „Octav” înainte de final. Final pe care l-am așteptat îndelung și se părea că nu mai vine. Nu intenționam să scriu despre film, pentru că aveam impresia că mă voi contrapune, inutil, unei imense campanii de promovare. Dar m-am apucat de scris pentru că toate cronicile și comentariile, pe care n-am avut timp să le citesc decât pe diagonală, erau extrem de elogioase, și nimeni nu văzuse în film ce se vede cu ochiul liber. Nu văzuse, nu înțelesese, sau n-a avut curajul a spune/scrie. De exemplu, Octav și Spiridon, interpretați, se poate spune, cu măiestrie, de Marcel Iureș și Victor Rebengiuc, sunt prezentați ca fiind cei mai buni prieteni care se reîntâlnesc peste secol. Se despărțiseră în secolul trecut, după naționalizare, și se reîntâlnesc la retrocedare. În realitate, este vorba de o relație între stăpân și servitor. Ce-i drept, se despărțiseră când erau copii, și nu conștientizau încă această relație. Mai mult decât atât, este vorba de un stăpân cult, care știe că nu-ți vei ține aproape servitorul umilindu-l, ci lăsându-l să se umilească singur. În acea „minunată” perioadă interbelică, funcționa fără greș principiul „fiul stăpânului nostru va fi stăpânul fiului nostru”, la care s-a revenit în vremurile noastre, după ce a trecut prin forma comunistă „fiul șefului nostru va fi șeful fiului nostru”. Cine a trăit mai mult, înțelege despre ce e vorba! Se spune că Spiridon, nume de slugă, l-a așteptat zeci de ani pe Octav să revină. În film, dimpotrivă, Octav îl așteaptă în gara pustie, iar Spiridon cu fiu-su întârzie. De fapt, n-aveau nicio grabă, pentru că Octav venea să vândă conacul părinților săi, pe care îl redobândise cu mare greutate în Instanță, iar bătrânul Spiridon urma să părăsească anexa în care locuia. Ca dovadă, când ajung, Octav îi întoarce spatele lui Spiridon și intră în casă. Chiar și când venea cu trenul, Octav „mergea” cu spatele, iar trenul care înainta din stânga spre dreapta, sosește în gară din dreapta spre stânga. Ceea ce se numește săritură peste axă. În film nu se insistă, pentru a nu umbri nostalgia întoarcerii pe meleagurile natale, dar unii dintre noi știu că, după naționalizare, Spiridon a rămas în spațiul locativ pe care îl ocupa, plătind statului o chirie modică. Mentalitatea lui Spiridon se vede încă de copil, moștenită, desigur, de la părinți. Tatăl lui Octav aduce de la București două locomotive electrice de jucărie și oferă, la egalitate, câte una celor doi copii. Spiridon, care-și cunoștea statutul, spune: nu trebuia... Numai că Octav avea în conac o cameră cu o machetă imensă cu gară, poduri, tuneluri, căsuțe și pomi, iar Spiridon nu avea nici șine. Când venea să se joace cu Octav, se considera un privilegiat. În timp ce copiii stăpânului se băteau cu desertul în sufragerie, Spiridon nu avea altă prăjitură decât coliva de „ Sâmbăta morților”. Dar el era mulțumit, chiar și acum, cu pensia de la stat, era mulțumit. E drept că nu avea „plasmă” și „microunde”, ci doar o DACIA. Ba chiar dezagrea „cutiile de chibrituri” în care locuiau tinerii orășeni. Iar faptul că acum stăpânul se întorsese și voia să vândă i se părea normal, firesc. El n-avea decât să pice pe capul unui nepot mai înstărit, de pe lângă Cluj! Se pare, însă, că Marcel, fiul lui Spiridon, avea alte gânduri. Îl primește pe Octav cu răceală. La un moment dat, i se destăinuie. Tatăl său, Spiridon, nu fusese la căpătâiul soției, mama lui Marcel, când aceasta a murit. Plecase la București cu niște documente la Tribunal, pentru că punea datoria înainte de toate. Nu spune mai mult, dar faptul că-i spune lui Octav, e suficient. Când Octav, la 84 de ani revine, Spiridon îi spune cât de greu i-a fost să-i vadă pe „nenorociții ăia” stând la biroul tatălui său și mâncând la masa din sufrageria lor. E vorba de aceeași mentalitate; „nenorociții ăia”, comuniștii adică, erau inferiori. Mai mult, Spiridon spune ce crede el că vrea să audă stăpânul. Dacă spectatorii acestui film, mobilizați pe facebook, 27 de mii doar în prima săptămână, ceea ce nu s-a mai văzut la un film românesc, ar citi câte ceva din ce s-a scris după perioada interbelică, sau ar vedea ceva filme de-atunci, ar afla că în unele „conace” , naționalizate cu forța, că de bună voie nu le-a cedat nimeni, s-au făcut internate pentru copiii din satele îndepărtate, pentru a învăța 7 clase, sau, la oraș, pentru liceeni.Aceștia luau Bacul aproape integral, nu ca acum, și cu puține excepții ajungeau profesori, medici, ingineri, construind tot ce s-a construit! Cum spune un cronicar despre „Octav” că este o nepoveste, adică o realitate, așa și ce spun „cronicarii” de atunci este o realitate. Dar nu poți spune așa ceva fără să fi acuzat de propagandă comunistă, așa că mulți scriitori pe facebook preferă să nu facă pipi contra vântului! Mă așteptam ca finalul acestui film să ducă în zona condamnării distrugerii intelectualității și culturii interbelice, mama lui Octav fiind o pictoriță „celebră”, iar tatăl nu știu ce era, dar îl preocupa politica la București, iar la conac avea pian cu coadă și cunoștea teorie muzicală. La Tribunat, Octav spunea că „statul” a beneficiat abuziv de casa părinților săi, dar, după 50 de ani, o găsește intactă. Mult timp am crezut că e doar o iluzie a personajului și urmează deconspirarea, dar n-a urmat. Așa că, intrigat, văzând că numărul spectatorilor se apropie de 55 de mii, am vrut să aflu cum s-a sfârșit filmul și am întrebat prin MP un ilustru cinefil/comentator. Mi-a recomandat să merg să-l văd. Și m-am dus! Surpriză! Octav vinde conacul, dar nu și căsuța în care stătea îngrijitorul, adică Spiridon, și o lasă acestuia moștenire. Și brusc se făcu lumină. Filmul se sfârșise! Atunci am înțeles valul de comentarii și cronici elogioase ale filmului, considerat „o lecție de generozitate, dublată de una de noblețe și bun-simț, care țin de o eleganță a omului etc., etc....” De fapt, Octav n-a făcut decât singurul lucru firesc pe care putea să-l facă. Adică n-a făcut nimic. Spiridon era în acea casă și a rămas în acea casă. Și cu pensie de la stat, că de la Octav n-ar fi avut pensie! Cum nici tatăl lui nu a avut pensie de la tatăl lui Octav. Dar e vorba de propagandă, noua propagandă. Sau, mai bine zis, noua direcție a propagandei, care acum beneficiază de o mașinărie perfecționată de spălat creiere, facebook-ul! Acești cronicari și comentatori, născuți de curând, ca și zecile de mii de spectatori ai filmului, generalizează atitudinea lui Octav, care de fapt este aproape o excepție, uitând, neștiind, sau ignorând sutele de mii de cazuri în care Spiridonii au fost aruncați în stradă, sau au picat tot în grija „statului”. Ce spun eu, nu sunt povești, sunt nepovești! Dar să lăsăm politica, deși e cam greu, și să revenim la filmul „Octav”. Mi-aș fi dorit foarte mult un film biografic, chiar și romanțat, despre compozitorul și dirijorul Sergiu Celebidache, tatăl regizorului scenarist, dar n-a fost să fie! Într-o astfel de abordare, totul ar fi stat în picioare. Sau aproape totul. Conacul, respectiv toată proprietatea, s-ar fi putut pune, pe bună dreptate, pe seama muncii sale de-o viață, a talentului și recunoașterii internaționale, și nu pe moștenire sau speculații, cum s-au obținut averile în acești ani de nou capitalism, ca și în capitalismul anterior, călcând pe cadavre. Deși Serge Ioan Celebidachi spune că a lucrat vreo 30 de ani la scenariu, împreună cu James Olivier, i-au scăpat unele greșeli, sau, mai blând spus, inadvertențe sau inconsecvențe. Filmul are scene memorabile, foarte bine realizate, emoționante, cum este cea din gară la plecarea pe front, unde îi regăsim pe cei doi frați şi sora lui Octav adolescenți, dar și iubirea lui neîmpărtășită, Ana. Deși se dorește elogierea educației interbelice, secvențele alese pentru exemplificare sunt rupte de context, ba mai mult, contrazise de altele. De exemplu, copiii nu sunt primiți în camera de pictură a mamei. Când Octav îndrăznește, i se reproșează că nu a „ciocănit” . În traducere, însemnând să fi bătut la ușă. Apoi, mama compară un tablou cu o „fotografie vie”. Dacă facem o socoteală, la vremea aceea, fotografia era o perspectivă îndepărtată. Tot întâmplător și izolat, Octav primește o lecție de teorie muzicală, scenă considerată memorabilă de cronicari, tot așa, analizată separat, fără să-i fie căutat un sens în evoluția personajului principal. Interpretul micului Octav, Eric Aradits, parcă plutește. Fără niciun efort, arată blândețe și înțelegere, ceea ce se potrivește foarte bine cu Octav octogenarul, adică Marcel Iureș. De asemenea, micuța Ana, interpretată de Alessia Tofan. Inedit pentru filmul românesc este amestecul, bine dozat aici, dintre personaje reale și cele imaginare, mai ales când au altă vârstă decât cea corespunzătoare replicilor. Tatăl lui Octav, deși mai trăgea la măsea în sala de biliard, era un soț iubitor, rezultatul fiind 4 copii, deși se pare că era iubit mai mult de servitoare, decât de soția sa, pictorița. Cu toate acestea o respectă și-i înțelege sacrificiile, căutând să-i transmită verbal aceste sentimente fiului său, Octav, într-o altă secvență considerată remarcabilă, dar este ,de asemenea, izolată. Relația dintre părinți și copii rămâne totuși rece, cazonă. Dacă Octav avea 10 ani, ultimul dintre frați, adică sora, nu putea avea decât cel mult 6 ani, în mod normal, 4, iar în film, interpreții aveau toți cam aceeași vârstă. Și aceasta încă nu ar fi o problemă, dar toți s-au evaporat brusc, rolul lor în film fiind suprimat fără nicio justificare și fără moștenitori. Întoarcerea octogenarului la casa părintească este prezentată exclusiv... boemic! Verdeață, spațiu, soare, liniște și pace. Acestea au produs un tsunami literar în aproape toate cronicile, încât în multe se insistă excesiv pe lângă film, în afara lui, această tendință fiind considerată un merit al filmului. Cineva chiar scria că și-a reamintit „mirosul bunicii”. Din păcate, cei care cunosc realitatea sătească de atunci s-au abținut să scrie. De fapt, bunica mirosea a vacă. Știu că sună macabru, dar nu avea baie să se spele, nu avea apă caldă, iar apa cărată cu cobilița îngheța în găleți. Primăvara și toamna, lutul înmuiat din jurul casei îi scotea galoșii din picioare, iar iarna devenea derdeluș, desigur, spre bucuria copiilor. Colțurile mai îndepărtate de la „camera bună” miroseau a mucegai, iar toți cei 4 copii dormeau în același pat, unde era și soba, adică în bucătărie. Desigur, este vorba despre cei care nu aveau grăjdar, și nu aveau pentru că nu aveau pământ. Să nu cunoști sau recunoști toate aceste realități și să crezi că totul era minunat, înseamnă să te îmbeți cu apă chioară, apă rece, sau, mai modern, cu apă plată! Și, de fapt, era atât de simplu de dres busuiocul, pentru ca filmul și personajul principal să merite risipa de elogii. În primul rând, să fi lipsit replica „nenorociții ăia”. Putea lipsi și secvența de început și referirile ulterioare din care rezultă cât de greu a intrat Octav în posesia moștenirii. Marcel Iureș spunea la conferința de presă că personajul său nu are resentimente. Păi dacă nu are, nu trebuia să facă ce au făcut toți îmbogățiții din retrocedări, adică să vândă și să ducă banii peste hotare. Pentru că dezastrul retrocedărilor nu a constat în revenirea averilor la proprietarii de drept, acceptând că le dobândiseră cinstit, ci în faptul că foarte multe au fost evaluate însutit, iar banii plătiți de stat au plecat în țările calde. Generozitate, noblețe și prietenie adevărată ar fi însemnat ca Octav să rămână în anexă cu Spiridon, iar conacul să capete o destinație cu adevărat memorabilă, nu locuință pentru o familie, care nu înțeleg de unde avea atâta bănet ca s-o cumpere! Îmi și imaginez secvența din gară, văzută dinspre peron, cadru fix. Printre alți călători, Octav își îmbrățișează prietenul și pe fiul acestuia, care se duc apoi la DACIA lor. Trenul intră în gară, umple cadru, stă o clipă, se pune în mișcare, iese din cadru, iar pe peron nu mai rămâne decât Octav cu bagajul său nesemnificativ. Cei doi însoțitori coboară contrariați din mașina lor. Sfârșit! |
All times are GMT +2. The time now is 07:32. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.