![]() |
Ecranizari dupa Mircea Eliade
Intrucat am cautat pagina cu pagina si nu am gasit un topic dedicat filmului Domnisoara Christina, desi eram convins ca exista, l-am deschis pe acesta, ceva mai cuprinzator.
Box, Illo! :-* |
Multumeeeex mult detot.
Deci avem 5 bucati ecranizari dupa Eliade (unele pt micul TV altele pt marele ecran) 1. Domnisoara Cristina (r. Viorel Sergovici) 2 Sarpele (tot Sergovici) 3. Tinerete fara Tinerete (Coppola) 4. Eu sunt Adam (Dan Pita) 5. Nopti Bengaleze (dupa Maytreyi) - cu o echipa de senzatie: scenaristul Jean Claude Carriere (scenaristul lui Bunuel si al lui Louis Malle, regizorul Nicolas Klotz, si rol principal jucat de nimeni altul decat Hugh Grant). Ati vazut ceva dintre cele mentionate mai sus? Mai aveti cunostina de alte ecranizari dupa Eliade? Ma pot pronunta doar in privinta Domnisoarei Cristina. Despre care pot sa spun ca imi place foarte mult (apreciindu-l, desigur, in categoria sa de film de televiziune). Judex spune ca regizorul, Sergovici a fost intai operator (cameraman?). Nu mi-am dat seama de asta din prima, insa am sesizat cat de mult accent pune pe jocul camerei de filmat: aceasta se misca foarte mult, in foarte multe directii, se apropie, se departeaza, se roteste in jurul personajelor, sondandu-le teama, paloarea. Pe scurt despre plot: un pictor si un profesor se afla intr-o vacanta undeva la tara, in gazduirea familiei Moscu, alcatuita din mama, doua fiice si o slujnica/doica. Cele 3 membre ale familiei sunt destul de bizare: bolnavicioase, vrbesc uneori in dodii, absente parca de pe lumea asta. Domnisoara Cristina, matusa fetelor, murise cu 30 de ani in urma in mod misterios/controversat, in sat circula tot felul de povesti ciudate despre ea. Insa ceea ce este infricosator in film este ca Domnidoara cristina le apare tuturor in vise, facandu-l pe pictor sa se indragosteasca de ea in viata onirica, si lasand dimineata parfum de violete in odai. Inca nu l-am terminat de vazut, acum ma uitam la el, revin cu completari. Judex, ceva detalii tehnice daca poti sa ne ajuti. |
Am vazut filmul de foarte multa vreme, eram inca in liceu si eram convins ca voi face automatica sau cibernetica. Nu am ce detalii tehnice sa dau. Pot preciza insa, referitor la intrebarea ta din paranteza, ca orice operator e mai intai cameraman, asa cum orice director de imagine/fotografie (DOP) nu poate ajunge acolo fara a fi intai operator. Ca sa nu se iste prea multe controverse terminologice, precizez ca aceasta standardizare este pur personala si s-a cristalizat in urma experientelor traite alaturi de colegii de la imagine, care au si acceptat-o.
|
era/este cotat un operator bun, domnul Sergovici?
|
Da, foarte bine cotat. Cel putin printre cunoscutii mei. A lucrat mult prin televiziune. Poate confund - din cauza acelui Jr. - dar stiu ca a lucrat mult pe reportaj cu Marilena Rotaru. Tin minte ca preciza mereu in stand-up-uri ca materialele sunt filmate "de acest minunat operator, Viorel Sergovici". Nu-mi cere insa prea multa acuratete informationala in acest caz, vorbesc mai mult din amintiri.
|
spre amuzamentul meu copios, tocmai am descoperit discutant cu un prieten pe messenger, ca este vecin de apartament cu Sergovici :)) how cool is that? zice ca are sa ma prezinte sa-l cunosc :))
|
Ei, vezi, iti raspunde el in persoana la intrebari.
|
Deci am vazut Domnisoara Cristina.
Well, teama mi-e ca mi-a placut ca influenta a nuvelei in sine pe care am studiat-o in liceu. Nu pentru ca ar fi lipsit de certe calitati cum ar fi: - o tehnica foarte frumoasa in care este filmat - cum am mai spus, camera este foarte dinamica, insa acum tin sa completez: camera se misca fix in ritmul unui duh/unei stafii. Incet, invaluitor, soptit, se indeparteaza si se apropie tacuta, in camerele de dormit, in parc noaptea, in vise. Ai impresia ca intreg filmul este povestea vazuta prin ochii raposatei domnisoara Cristina; - o muzica foarte invaluitoare si ea, se potriveste si puncteaza foarte bine prin tematica diferite momente ale filmului: atunci cand are loc intalnirea onirica dintre pictor si Dra Cristina -tema muzicala este una cu accente romantice, trista, intunecoasa (precum povestea in sine dintre cei doi, apartinand unor lumi diferite) - actori buni - Pintea, Dragos Pislaru (care s-a calugarit), George Constantin etc - decorurile si scenografia - extrem de elegante, am innebunit dupa rochiile domnisoarelor (lungi, stranse pe talie, feminine, elegante), dupa casa in sine unde se petrece actiunea, piesele de mobilier (intotdeauna am sa salivez cand am sa vad divane, scaune inalte etc; frumosul parc - strongest point: atmosfera din nuvela lui eliade este redata intocmai. simti tristetea si durerea disparitiei ei, simti innebunirea personajelor (fetele devin din ce in ce mai palide, mai obosite, vorba tot mai greoaie), simti starea de vis (culorile, luminile, cadrele sunt deosebit de bine realizate, se simte mana cuiva cu adevarat priceput si talentat) hai ca am scris cam mult. as mai avea de spus, insa pt cat interes este acordat filmului pe acest forum, cred ca e suficient :P |
Da Doamne sa mai raspunda si altcineva la topicul asta!
Da Doamne sa fi vazut si altcineva vreo ecranizare dupa Eliade! |
Am vazut Domnisoara Christina, dar a trecut mult timp de atunci. Si nu prea am ce posta. L-am urmarit cu interes atunci, datorita admiratiei pe care o am pentru Eliade.
Tinerete fara tinerete l-am vazut doar partial, vreau sa il vad odata ca lumea si sa il putem comenta. Imi amintesc, cam vag, din pacate, ca au fost niste ecranizari dupa Eliade la TVR 1 prin anii '90. Nu mai tin minte prea mult, stiu numai ca juca si Mihai Dinvale, am in minte o imagine cu el alergand printr-o zona cu vulcani noroiosi. Ar fi culmea sa fie din Domnisoara Christina. As investi in spirulina. |
gandindu-ma la esecul pe care l-a avut Tinerete fara tinerete si "slabiciunile" Domnisoarei Cristina, as putea trage concluzia ca Eliade este neecranizabil sau greu ecranizabil.
Poate pt ca povestile lui sunt foarte spirituale (nu in glumete, ci referitoare la spirit), metacognitive (dincolo de o anume ratiune diurna), sunt drumuri initiatice ale personajelor (pictorul plecat de acasa undeva la tara, sau personajul masculin principal din La Tiganci plecat in oras, asteapta tramvaiul cu care va efectua un drum).... |
Originally Posted by illotempore2002:
|
... sau poate nu s-a gasit inca regizorul care sa ii faca fata.
Poate ca La tiganci este mai greu de realizat sau ar fi un film tare dificil de vizionat/inteles, dar Maitreyi imi pare mai accesibil. Btw, ati citit Dragostea nu moare?Cred ca ar fi interesant un film care sa combine cele doua versiuni ale povestii. |
Originally Posted by Judex:
Judex, pregatesti tu ceva? Vreo ecranizare dupa Eliade? |
Culmea, o vad pe Sofia Coppola regizand o ecranizare dupa Eliade. Pare mai senzitiva la subtilitatile de genul acesta, gandindu-ma la Virgin Suicides. O vad intrand in mintea tzigancilor sau a fetelor bolnavicioase din Domnisoara Cristina, asa cum a reusit sa surprinda entuziasmul si aplecarile dubioase ale virginelor suicidale.
|
Din La tiganci exista numeroase elemente in Eu sunt Adam.
Nu, Cori, pregatesc ceva mai mult decat atat! ;) Deocamdata nu pot intra in detalii. |
Originally Posted by Judex:
Orice-ar fi, eu m-am autoinvitat deja la premiera. :D |
Tot altceva e. ;)
Dar daca ai amintit termenul, hai sa facem un pact aici, noi astia "eliadisti": la prima premiera a unei ecranizari dupa Eliade, daca avem posibilitatea, hai sa mergem in gasca. |
Originally Posted by Judex:
\m/ Si da, Doamne, sa aiba premiera in cadrul TIFF-ului! :-bd |
de la marx citare:
ORICE ECRANIZARE DUPA ELIADE ESTE AMORFA. se cam pupa cu ce incepusem si eu sa cred. Dar poate vii totusi si cu o sustinere. Marx. |
Mai exact:
ORICE ECRANIZARE NEEMPATICA E AMORFA. |
mah, eu am simtit ca Sergovici a empatizat foarte foarte foarte mult cu personajele si masculina si feminine in Dra Cristina, ba mai mult, le-am simtit si eu tensiunea, ameteala, ceatza dar cu toate astea, produsul final e un pic ciudat. Desigur, nuvela in sine e stranie.
Acuma tu nu ai vazut filmul, ca sa-mi poti confirma: dialogurile nu prea au fost adaptate pt ecran, au ramas aceleasi din carte, si par extrem de teatrale si nelalocul lor (sper ca am scris corect nelalocul, mi-e lene sa verific). Sunt mai mult soptite, uneori greu de inteles. |
O sa fie posibila si structurarea regulata.
|
Intr-adevär, despre "D.C." nu mä pot pronunta.
Afirmatia mea era de ordin general. Evident, pot exista si ecranizäri non-amorfe dupä Eliade; încä nu s-au fäcut, da' n-au intrat zilele-n sac. Una dintre conditii (nu singura) e empatia. |
Pit,
E o conditie insuficienta. Pe bune. Sergovici are mai multa empatie decat trebuie pt personaje si intelege perfect proza fantastica a lui Eliade. Judex, ce este structurarea regulata, let me know? |
Originally Posted by Pitbull:
Originally Posted by illotempore2002:
|
Illo, este ceea ce-i lipseste ecranizarii dupa Eliade ca sa nu mai fie amorfa.
|
Judex, pai de ce naiba am deschis topicul asta?
Spune ce ii lipseste ecranizarii dupa eliade, ce Dumnezeu! |
Pntru numele lui Dumnezeu, nu ma forta sa sar anumite etape in munca mea normala!
|
Atunci spune-ne: ce crezi tu ca lipseste ecranizarilor dupa Eliade?
Come on, cat de greu poate sa fie? Spune-o ca un critic obisnuit de film, ca un spectator comun, ce lipseste, ce lipseste? |
Cunoasterea operei lui Eliade in totalitatea sa, intelegerea ei. Eliade trebuie studiat enorm pentru a ajunge sa poata fi transpus cinematografic. Si gata! Ti-am zis ca deocamdata nu vreau sa particip prea mult la dezbaterile serioase. :D
|
Originally Posted by illotempore2002:
In ce sens esec? Nu cred ca se putea face mai mult, tinand cont ca e un film de mic buget, independent. Poate sunt putin subiectiv, fiind de origine din Piatra Neamt unde s-a filmat si unde n-am mai fost de ani de zile :) , anyway nu mi s-a parut ca ar fi un esec. Am remarcat-o in plus cu placere pe actrita din rolul principal, Alexandra Maria Lara (http://www.imdb.com/name/nm0487884/). Cred ca are potential si e inzestrata cu o frumusete, as zice clasica, gen Meryl Streep, ceea ce ii da posibilitatea unui registru larg de roluri. Am vazut-o recent in filmul Control (pe care il recomand in treacat) unde face cu succes un rol destul de diferit in comparatie cu cel din Tinerete fara tinerete, si anume amanta unui rock star. |
@Judex
sincer, cred ca supraevaluezi opera fantastica a lui Eliade. El insusi a marturisit ca beletristica a fost pt el o joaca, si-a incercat mana si cu asta. Eliade este faiomos nu pt nuvelele sale relativ cliseistice, ci pt lucrarile din zona istoriei religiilor. Nu trebuie sa fii geniu ca sa intelegi nuvelele lui, are cateva teme recurente pe care le tot uziteaza in mai toate nuvelele: tema intoarcerii in timp, a dilatarii timpului, sau a comprimarii lui, visele, chakrele, disparitia pe insula serpilor etc. Let's get serious, doar e literatura de liceu! Asadar, repet: lui Sergovici nu i-a lipsit intelegerea lui Eliade, ca doar nu era tampit. Altceva ii lipseste! Ma elucidez eu pe drum, ma duc acasa! |
Originally Posted by Mercutio:
De fapt, cand am spus "esec", nu era tocmai vocea mea (pt ca eu nu am vazut decat un singur film, asa cum am si specificat). Era vocea criticii care l-a etichetat ca fiind un esec. Insa e destul de dubios ca un regizor roman de talie medie si un regizor strain de talie mondiala, super oscarizat, au dat chix cu cate o ecranizare dupa Eliade. Nu m-am prins unde e problema, e drept ca nevazand filmele, nu am informatia cu care sa jonglez. A, si Noptile Bengaleze a fost cam de mana a doua, din cate am inteles. |
Hai du-te acasa ca n-ai inteles nimic. Tocmai asta-i problema, abordarea lui trebuie facuta la nivelul INTREGII opere. Trebuie patruns in adancuri, extrasa esenta si de-aici inceputa si rearanjata o anumita poveste bazata pe beletristica folosind (si) formele puse la dispozitie de aceasta.
|
de ce trebuie luata in considerare intreaga opera?
adica cum, ecranizez o nuvela despre yogini care se teleporteaza pe insula serpilor si bag si o informatie despre religia islamica? pai ce e asta, film de Godard? :)) in alte cuvinte: nuvelele sunt nuvele la Eliade, nu trebuie amestecate cu restul operei lui de cercetare. |
Parca ne certaseram. =))
Da, tocmai asta e ideea. Problema e ca ACUM nu exista posibilitatea asta. Va exista, sper eu, in cativa ani. De-aia ti-am zis sa nu ma fortezi. Mai bine ne-am axa pe analizarea filmelor deja aparute, in detaliu, pentru a gasi puncte forte si, mai ales, puncte slabe - astea observ ca suntem toti de acord ca exista. |
pai atunci de ce nu zici: ce lipseste ecranizarilor deja facute dupa Eliade? ca asta am si intrebat de atatea ori.
|
Lipseste cineva care sa stie cum sa ecranizeze opera lui, pentru ca nici n-ar avea de unde sa apara acum. Insasi filozofia care genereaza principiile ecranizarii trebuie reanalizata. Eu, aici, consider ca mai degraba prin studiul intregii opere a lui Eliade se va ajunge sa fie abordata altfel ecranizarea, astfel incat sa nu ne mai lovim de dificultati cand avem de-a face cu texte problematice precum insasi beletristica lui Eliade.
|
Eliade sa fie!
M-ati dat gata cu topicul asta! Nu deschide nimeni un topic despre ecranizarile dupa "Winnetou" ori dupa 'Moara cu Noroc", "Ion", "Tinerete fara batranete..", ceva mai la mintea cocosului???
De ce Eliade? Intrebare de om smart: Hipocrates ar putea fi ecranizat???
Originally Posted by Pitbull:
Vorbesc de ecranizarea dupa "Procesul" lui Kafka. Total neinspirata, searbada, respectand minutele din film cu numarul paginilor dar pe deasupra deteriorand catastrofal trairile, continutul, savoarea. Filmul e in regia lui David Hugh Jones (SUA 1993) cu Anthony Hopkins si cu ala de-a jucat in Tuins Pix. http://www.cinemagia.ro/filme/procesul-the-trial-10297/ Cand citeam romanul lui Kafka mi se zbarlea parul de pe mine, iar pe alocuri frustrari nemaiintalnite ori crezute moarte, ma rascoleau ca un vulcan batran, cand am vizionat filmul - dvd de 7-8 roni, atentie! astfel de dvd-uri se comercializeaza cu ziarele! de pe CineMagia am aflat de el. - filmul in schimb mi-a zbarlit spiritul zgarceniei, regretului, ca am aruncat 1/3 dintr-o carte oarecare ori un bilet la cinema pe un asemenea dividi pe care nu cred ca am sa-l mai revad, cel putin daca nu am 4 beri la bord + un coniac sa ma pot infricosa pe bune sub efectul alcoholului. Mesaj: Copii, spuneti Nu alcoolului! Aviz amatorilor, ecranizarile nereusite pot fi intregite prin "special" effects-uri. ;)
Originally Posted by Neuptolem:
Originally Posted by Judex:
|
Originally Posted by illotempore2002:
Faptul ca e literatura de liceu nu-l coboara cu nimic pe Eliade. Si Eminescu se studiaza in liceu si cam toate numele grele din literatura romana. Daca nu in liceu, cand sa mai fie studiate? Revin mai tarziu aici, acum vreau sa vad Sanjuro. |
Originally Posted by Neuptolem:
Si hai sa ne pastram on topic, ca nici eu n-am venit la Atelier sa scot vreo caterinca din capul meu de fotbalist. |
@Neuptolem
Trebuia sa vezi Procesul in ecranizarea lui Orson Welles, cu el in rol principal, desigur :) acolo ai fi simtit ce inseamna lumea absurda, care isi ascunde sensurile, infricosatoare, oamenii dezumanizati and all the rest. @Corinka: Eminescu si Eliade se studiaza in liceu prin operele lor mai accesibile, remember? Nu s-a studiat in liceu nimic din istoria religiilor si nimic din publicistica politico-filosofica a lui Eminescu. Ce ai studiat in liceu? La tiganci si Floare-albastra, sau Atat de aproape 9poezii de dragoste si scrisoarea a treia, un tablou istoric, let's get serious) @Judex - nu ne zici nimic concret, incerci sa ne iei mintile cu teorii, vorbe sucite din condei. |
Ce sa fac si eu? Unii zice ca sunt talentat. :D
|
Originally Posted by illotempore2002:
(Orson era în rol secundar: avocatul.) A fost un film care mi-a schimbat viata, un adevärat "plot-point" biografic. I mean... W-O-W-!-!-!:| :-O :x :x :x |
da, asa e, l-am vazut demult tare.
da' vezi ca ne-ai deviat de la subject. si asa o frecam pe aici si ne dam in truisme. |
Un interviu Coppola, in directa legatura cu realizarea filmului Tinerete fara Tinerete. Despre Eliade, Ceausescu, Bucuresti.
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=40049 |
Interesant, dar parea o casa la tara, in camp undeva, avea un parc imens, ca o padure in jur :)
|
V-am zis ca nu imi mai amintesc prea mult din film, dar este foarte posibil ca interioarele sa fi fost filmate intr-un loc si exterioarele in altul.
|
soundtrack
Originally Posted by illotempore2002:
am fragmente din soundtrack. daca vrei iti trimit. aici e unul dintre ele: http://www.esnips.com/doc/700832c5-3...ISTINA-%5B1%5D |
All times are GMT +2. The time now is 16:13. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.