![]() |
Concurs CNC - 2008
Cred cã e cazul sã creãm alt topic, deºi am postat ºi pe cel referitor la concursul CNC din 2007. Cineva poate ºterge mesajul de acolo, pentru cã am sã-l postez ºi aici.
Se pare cã anul acesta va fi doar o sesiune a concursului de proiecte cinematografice. În ziarul Gãndul din 12.03. scrie cã din cele 16 contestaþii, 8 au fost admise, deci au primit finanþare încã 8 proiecte. http://www.gandul.info/arta/inca-3-m...l?3940;2445764 Halal comisie, halal Concurs Naþional ! Unii au participat „la secret”, pânã ºi titlul scenariului a fost eliminat, iar alþii au câºtigat la lumina zilei. Aº fi foarte curios cum s-au desfãºurat lucrãrile comisiei de rezolvare a contestaþiilor. Eu tot speram sã punã altcineva aceastã problemã, de aceea am încercat sã scot acest topic mai la luminã, dar vorba unui user: „cei care castiga, nu pot comenta decat daca au ajuns la un anumit statut care le permite sa ia atitudine. cei care s-au saturat sa nu castige vor fi critici inversunati ai sistemului. cei care sunt undeva la mijloc vor fi evazivi...„ Unde sunt jurnaliºtii care se bat cu pumnul în piept pentru „dreptul la informare”? De ce n-a obligat nimeni CNC-ul sã publice pe site-ul sãu situaþia fiecãrui concurs organizat? Sã ºtim ºi noi, plãtitorii de taxe ºi impozite, ce scenarii au fost promovate ºi de cãtre cine, ºi ce s-a ales de ele. Eu am pus ºi pe acest topic problema separãrii etapei de selecþie a scenariilor de etapa evaluãrii producãtorilor ºi a mai pus-o cineva, dar scenariºtii independenþi nu sunt uniþi, ºi nici presa nu-i sprijinã. Am pus problema ºi la Ministerul Culturii ºi Cultelor ºi am primit un rãspuns de-a dreptul uluitor: „Nu considerãm cã se produce vreo discriminare în acest mod de jurizare , din contrã. Faptul cã dvs. nu aþi putut participa la concurs pentru cã nu aþi avut producãtor nu este ca rezultat al legislaþiei existente ºi nici a prevederilor Regulamentului de concurs.” Rezultã cã eu, „din contrã”, sunt favorizat cã nu pot participa la concursul CNC, nu discriminat. Nu mi s-a spus cui se datoreazã aceastã situaþie, dacã nu legislaþiei existente ºi regulamentului. Dacã acest concurs ar fi fost organizat de o instituþie privatã ºi ar fi fost mai multe astfel de instituþii, m-aº fi prezentat la cea al cãrui regulament mi-ar fi convenit. Dar CNC este o instituþie a Statului ºi eu sunt plãtitor de impozite al acestui Stat. Statul Român trebuie sã susþinã filmul românesc prin esenþa acestuia, scenariul. Banii trebuie alocaþi scenariului, nu scenaristului, nu producãtorului, chiar dacã vor fi folosiþi de producãtor. Producãtorul trebuie selecþionat ºi tras la rãspundere, astfel încât banii Statului sã fie investiþi cât mai eficient. Se invocã reglementãrile Europene. Probabil cã în alte þãri se face o evaluare obiectivã a proiectelor, dar nimeni nu ne poate impune sã nu separãm etapa evaluãrii scenariilor de etapa evaluãrii producãtorilor. Eu tot nu înþeleg de ce producãtorii se opun evaluãrii separate a scenariilor. Oricum nu ar avea nimic de pierdut. Sau poate cã da, riscã sa aparã un scenariu independent mai bun decât al lor. Cã nu organizeazã concursuri proprii de scenarii, este evident de ce. Le au pe ale lor, iar pe de altã parte, ar fi inutil, pentru cã gusturile comisiilor CNC sunt imprevizibile. Pentru cã despre gusturi e vorba, în lipsa unor criterii clare de evaluare. Pe de altã parte, membrii comisiei de jurizare nu trebuie sã aibã absolut nicio legãturã cu scenariºtii, regizorii sau producãtorii care participã la concurs. Este aberant sã se facã selecþia acestora dintre cei propuºi de participanþi. Dacã fiecare participant ar avea în comisie pe cineva pe care l-a propus, tot ar fi ceva, dar din comisie nu vor face parte decât cel mult 5 membri. Tot în Gândul citeam: “Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu, Cristian Comeagã, Radu Gabrea, Eugen ªerbãnescu, Vlad Pãunescu sunt doar câþiva dintre participaþii la o dezbatere publicã unde a fost discutatã…” Îmi vor susþine aceºtia interesul meu? Nu, îl vor susþine pe al lor. Mã opresc aici, cã m-am enervat! |
Dar este foarte clar de ce nu se doreste o asemenea separare. Le e teama, fiindca stiu ca:
a. multe dintre scenariile lor pot fi desfiintate, fiindca nu sint in regula dupa criteriile profesioniste b.comisia e subiectiva si nu-si permit sa nu cistige, daca asa si-au facut ei planul. Unii dintre ei, asta e adevarul, au salarii de platit si familii ale angajatilor de intretinut. Din pacate, vina nu e neaparat la producatori, ci la scenaristi. Ei sint cei care se lasa calcati in picioare si zic saru-mina la orice li se ofera. De-asta nici nu au nici un drept. Insa, in vreo 50 de ani, ca sa fiu optimist, poate se va infiinta si la noi un sindicat autentic al scenaristilor. Pina acum, ei sint membri la gramada in sindicate care exista mai mult pe hirtie, laolalta chiar cu cei care le incalca drepturile. Daca nu se lupta fiecare pentru drepturile lui, si daca ceea ce a cistigat nu face public, ca sa se stie ca exista un precedent, sa profite de el si altii, nu se va reusi niciodata nimic. Cit despre jurii, nu cred ca avem ce face. De unde sa iei 5 oameni care sa fie profi pe film dar sa nu cunoasca pe nimeni? Eu stiu citeva persoane care n-ar face jocul nimanui, dar astea n-o sa intre niciodata in jurii si comisii. Daca esti scenarist si vrei sa faci film, incearca intii afara. Dupa ce reusesti ceva afara, vei gasi suport si in tara. Insa, ca sa inchei totusi optimist, eu cred ca daca esti bun va veni si vremea ta. De unde atitea proiecte cu care sa umple spatiul macar pentru cota parte de proiecte nationale, si cu care sa se imbogateasca sa ia si producatorii? La un moment dat, cind ii vei suna, iti vor raspunde: ia da sa citesc. Si daca ii prinzi cu subiectul, poate ca ii va interesa, sa stii ca sint si ei oameni, la urma urmei, fiecare vrea sa se simta generos. |
Originally Posted by rocky:
msi :oops: |
Dragi laureati, care aveti azi puterea de a schimba soarta filmului romanesc, va rog folositi-o. Puterea nu o veti avea toata viata, si e bine sa faceti ceva important cu ea, si pentru ceilalti, dar si pentru voi, mai tirziu.
Cred ca trebuie neaparat sa schimbati regulamentul cnc actual, in ceea ce priveste creditele de dezvoltare a proiectelor. Asa cum este acum, este o idiotenie maxima, care pur si simplu ne impiedica sa avem o industrie sanatoasa. Nu e normal ca scenaristul sa dezvolte un proiect (munca grea, de maxima raspundere si consum psihic dar si fizic, calculatorul te omoara daca stai mai mult de citeva ore cu ochii in ecran pe zi) si pe urma, daca proiectul nu cistiga concursul, sa trebuiasca sa dea banii inapoi. E o aberatie, nu ai cum sa fii creativ daca stai cu sabia lui damocles deasupra capului. Nu scrii bine decit daca esti relaxat financiar. Va spun din experienta mea si a altora. Vezi si cazul razvan radulescu, care a scris pe bani toata viata lui, dupa marfa si banii. Si iata unde a ajuns, si odata cu el, si noi. Un scenariu bun nu se poate scrie in pauzele de prinz la o alta slujba. E o munca fulltime, si trebuie sa ai bani de mincare, tigari, cafea, alcool, (mai departe completeaza fiecare). Cind cumperi o piine de la magazin, nu o iei, o gusti si pe urma o dai inapoi. Asa e si cu scenariul, cineva a facut acea munca, trebuie sa i-o platesti. In loc sa se arunce banii pe atitea filme proaste, care nu atrag nici 3 spectatori si pe urma sint bagate sub covor, e mai logic ca statul sa investeasca in continut. Tot ce nu a iesit nu a iesit, in 90 la suta din cazuri, din cauza scenariilor sub orice critica, scenarii care n-ar fi trebuit sa treaca in veci de furcile caudine ale cnc. Fara scenarii profesioniste, scrise de profesionisti sau amatori in curs de a se profesionaliza, nu vom avea industrie, ci doar citeva accidente, mai mult sau mai putin fericite. Nici in alte tari, banii de dezvoltare nu se mai cer inapoi. De ce sa nu le urmam exemplul? Oare de ce ei au industrie si noi nu? Acesta trebuie sa fie riscul, dar si raspunderea cnc. Asa, va fi nevoit sa se implice si intr-un soi de licitare de proiecte pentru producatori, pentru cazurile in care scenaristii sint brici, dar nu au gasit sau nu stiu unde sa caute producatori. Daca proiectele nu se fac, nu e nimic. Ele au ajutat la profesionalizarea unor oameni, care nu au cum sa nu fie de folos mai tirziu. Daca scenariile sint bune, se vor face filme bune si vor avea de lucru zeci de echipe de filmare, iar producatorii vor incepe sa faca bani. Intii cu tiriita, si pe urma bani adevarati. Daca veti reusi sa obtineti asta, veti avea parte de respectul scenaristilor si nu numai, pe viata. |
Dragã Rocky,
Eu am pus problema mult mai realist. Cum îþi imaginezi c-ar plãti cineva, fie ºi CNC-ul, din banii statului, adicã ai nimãnui, dar de fapt ai noºtri, niºte indivizi care ar tot scrie la scenarii, doar aºa, ca sã-ºi facã mâna ?! Sau glumeai ?! “Dezvoltarea de proiect”, dupã pãrerea mea, trebuie desfiinþatã. Sã-ºi scoatã scenariºtii din altã parte bani pentru þigãri, cafea ºi alcool. La un scenariu nu se lucreazã 16 ore pe zi, atunci când ºtii ce ai de spus. Scenaristului nu munca trebuie sã i se plãteascã, ci talentul ºi inspiraþia. Poþi sta ºi 25 de ore pe zi la calculator, inspiraþia s-ar putea sã te caute prin altã parte. Pot sã dau exemple din experienþa altora, dar ºi dintr-a mea. Mungiu, de exemplu, a scris 432 în douã luni. Pot sã-þi dau un scenariu scris în 7 zile care a luat un premiu naþional. Eu am înfiinþat acest topic pentru cã se scufundase cel referitor la ediþia dec 2007. Speram sã se punã la modul serios problema regulamentului. Se discutã inutil despre corupþia CNC ºi a comisiilor, pentru cã, de fapt, nici nu este vorba despre corupþie. Nimeni nu poate dovedi nimic. Este vorba de lipsa de transparenþã în negura regulamentului. Eu nu cred cã se duce producãtorul sau regizorul la un membru al juriului cu geanta cu bani pentru a-i promova creaþia. Juratu’ doar ºtie, întâmplãtor, care scenariu al cui este, ºi doar pe acela îl citeºte, ºi-l gãseºte, fireºte, foarte bun, de nota 10. Sau 9, ca sã nu batã la ochi. Dupã care, celelalte scenarii primesc 2, necitite, cã nici n-ar avea când. Astfel intrã în producþie scenarii cu nota 3,35. Da’ intrã! Poate cã e un scenariu de 9 care a primit pe nedrept 4 de 2, sau un scenariu de 2 care a primit pe nedrept un 9. Problema este câte scenarii cu adevãrat foarte bune au rãmas necitite. Topicul are destui vizitatori, dar puþini intervin. Chiar s-au resemnat toþi ? Sergiu Puiu mai trãieºte? Pãcat cã s-a luat în colþi cu moderatorii… Dacã vom relua discuþiile abia când se va anunþa noua ediþie a concursului CNC, va fi prea târziu. |
Nu glumeam deloc. Si sint foarte realist. Daca nu platesti scenaristul, adica nu il respecti, nu ai ce sa ii ceri.
Mi se pare mult mai fezabil sa dea bani cnc-ul din banii nostri, si ai mei si ai tai, pentru niste oameni care sa dezvolte un proiect bun, oameni care sa fie limpede ca sint talentati (asta se vede din prima in orice scenariu), decit sa arunce de o suta de ori mai multi bani pe proiecte proaste. Sigur, atunci va fi bataia pestelui la dezvoltare proiecte, va fi greu de trecut concursul, dar eu cred ca e singura solutie. Scenarist - nu este egal scriitor de duminica, ci scriitor nerecunoscut ca atare. Daca esti scenarist cumva si gindesti asa, e trist. Este jignitor sa spui sa isi ia scenaristul bani de trai din alta parte, dar sa iti faca tie treaba macar de nota 8. De unde sa si-i ia? Nu e normal sa si-i ia din meseria lui? |
Originally Posted by rocky:
Permite-mi sa nu fiu de acord. Poate din cauza ca asa sunt eu, mai proletar, si nu-mi plac banii primiti aiurea. Mi se pare corect sa traiesti doar din scris (asa cum fac si eu la ora actuala), dar nu exclusiv de pe urma scenariilor finantate de catre CNC. Poti imbina colaborarile la diverse ziare, televiziuni, cu banii veniti in urma unui scenariu castigator la CNC. Nu-mi place spiritul asta aparent boem, de a freca menta jumatate de an pe 100 de milioane primiti pentru dezvoltarea unui proiect. Dupa cum mi se pare aiurea ca acesti bani sa fie inapoiati in totalitate CNC-ului in caz de nereusita a proiectului. Cauta si gaseste un sponsor generos care sa creada in ideile tale, dar statului nu-i poti cere sa iti asigure o astfel de renta. |
Tu chiar crezi ca iti ajung banii de dezvoltare dati de statul roman, si ca poate cineva trai doar din scenarii?
Evident ca trebuie sa le combini. Problema de care eu m-am lovit de multe ori e ca lumea are o boala mare pe scenaristi, i se pare ca astia freaca menta si vor doar bani, pentru ca au, nu stiu de ce, impresia ca niste foi de hirtie pe care sint niste personaje care vorbesc cum vorbesc si eu cu tine nu au de ce sa coste bani, ca pot si ei sa faca asta. Macar noi sa stim adevarul. Scenaristul e cel mai important om din spatele filmului. Nu se vede, dar se simte al naibii pe ecran. Stiu, multi regizori et co zic: adica de ce sa le dau eu bani la astia? Daca eu muncesc la reclame sau la cine stie ce emisiuni de rahat sau trebuie sa fac frumos la tot soiul de sponsori, cum o sa le permit la astia sa se creada mai cu mot? Eu nu zic ca scenaristul trebuie adulat, ci tratat de la egal la egal. Inclusiv financiar. In america, e si mai si. Scenaristul cistiga uneori chiar mai mult decit regizorul. De ce oare? |
rocky,
nu neg importanta scenaristului. si mai stiu cat de umilitor e sa astepti sa-ti vina niste bani care ti se cuvin, dar care intarzie din motive de neinteles. tocmai de aia nu trebuie sa te bazezi doar pe ei. e mai sanatos sa ai o zi de avans si una de chenzina, la orice tip de institutie, n-are importanta. |
ma surprinde pozitia lui proletar, e ca si cum i-ai cere (pastrand proportiile) lui Picasso sa lucreze 8 ore la fabrica de clei si seara, dupa paella, sa-ti tranteasca o domnisoara din Avignon sau o Guernica. Punem pariu ca s-ar fi bagat in pat sa prinda puteri pana dimineata?
Mecenatul institutionalizat e cea mai buna solutie pentru scenaristica. Scenaristul trebuie sa se detaseze de sacaielile zilnice pentru a putea scrie. S-o faci in pauza de masa mi se pare pur si simplu trist si handicapant. |
stefan,
se poate scrie si dupa 8 ore de lucru in alt mediu decat cel creativ. heinrich boll era functionar de banca in momentul in care a luat Premiul Nobel. nu ai nevoie de concedii prelungite pentru a scormoni ceva interesant. inspiratia iti poate veni oriunde, in lift, in autobuz, la coada. fac precizarea ca, intr-adevar, in momentul in care incepi sa ai anumite rezultate in ceea ce priveste proiectele tale, e normal sa emiti pretentii financiare la un nivel care sa-ti asigure o existenta independenta. dar pana atunci, nu le poti spune oamenilor: dati-mi banii inainte, ca va scriu eu un scenariu misto. |
nu te contrazic
dar pozitia ta, aplicata la un doctor (ca tot ne lungim la MDL) ar suna cam asa: "pacientul are pneumonie, da' nu-i dau antibiotic, ca se vindeca si cu aspirina. Ala de luna trecuta s-a vindecat." Psihologia "se poate si asa" e din nou in actiune? Pacat... :) si nu e deloc necesar ca scenaristul sa fie o valoare confirmata/premiata pentru a avea acces la fonduri. Daca proiectul sau suna bine, de ce sa nu primeasca bani pentru a-l dezvolta in liniste? Este a n-a oara cand imi dovedesti pesimismul tau feroce :) |
Originally Posted by Proletar:
omu' era functionar de banca si se duce si el la seful sau sa faca o cerere pt cateva zile libere, ceea ce nu facuse niciodata pana atunci, fiind un tip f modest si retras, la care seful il intreaba la ce-i trebuiesc acele zile, iar Boll ii raspunde f intimidat: tre sa plec la Stockholm sa-mi ridic Premiul Nobel.... :w00t: |
Originally Posted by StefanDo:
M-ai inteles perfect. Din pacate pentru mine :) |
Eu mi-aº fi dorit sã discutãm despre concursul CNC, regulament ºi altele. La topicul “Cum sã ajungi scenarist profesionist” se discuta destre pipiþele de la Ghiºinãu. Ce ar trebui fãcut pentru a ne pãstra… on topic ?
Vin din acel topic cu o concluzie, poate ne oprim aici ºi discutãm despre concursul CNC. În România nu a existat, nu existã, nu va exista ºi nu cred eu cã e nevoie sã existe scenariºti profesioniºti. Pe de o parte. Pe de altã parte, un scenarist trebuie sã aibã foarte multã experianþã de viaþã. De viaþã adevãratã, pe care sã o împrumute personajelor sale. Or, personajele sale nu vor fi scenariºti, decât f f f rar. Se mai vehiculeazã o aberaþie: sã promovãm scenariºti tineri. Parcã suntem la fotbal. Tinereþea ºi bogata experienþã de viaþã nu prea se au bine. Experienþa scenaristicã este altceva. Virtualul scenarist trebuie sã-ºi traiascã propria viaþa, apoi, dacã a acumulat suficient, poate deveni scenarist profesionist. Dar nu în România ºi nu… de lung-metraj. Nici de documentare nu se poate în România. Comparaþia scenaristului cu pictorul nu îºi are rostul. Pictorul nu ia bani în avans de la CNC. Cu medicul, nici atât ! Replica , poanta cu Premiul Nobel este excelentã ºi… realã. Atitudinea Proletar-ului nu este pasimistã, este corectã ºi realistã. Ca sã aibã rost discuþia spre care ne împinge Rocky ar trebui sã lãmurim ce înseamnã “proiect bun”, atâta timp cât n-am stabilit ce este un “scenariu bun”, ºi nici mãcar ce este un “film bun”. ªi nu vom stabili niciodatã. Rocky îºi pune problema dacã sunt scenarist. Atâta timp cât nu am un scenariu devenit film, sunt doar scriitor de scenarii. Dar nu aici e tristeþea. Tristeþea este cã nu am un producãtor ºi, ca urmare, sau invers, nu am un regizor pentru un scenariu care a câºtigat un concurs naþional. Ca sã intru la Concursul CNC producãtorii îmi cer sã plãtesc eu taxa de participare de 5 – 6 milioane. Aº plãti-o, dacã etapa de evaluare a scenariilor ar fi separatã. În situaþia actualã, o plãtesc, dar producãtorul îºi susþine propriile scenarii, direct, sau indirect. Deci problema nu este lipsa de finanþare a dezvoltãrii de proiect, ci blocarea scenariilor pentru care nu s-au luat bani de la CNC. Eu am 10, din care unul ar putea fi bun. Scopul final este “filmul bun”, oricât de… nedefinit ar fi acesta. NOI ar trebui sã sugerãm CNC-ului ce ar trebui sã facã pentru a fi atins acest scop. Dacã se poate |
Atita timp cit nu se va schimba regulamentul cnc, care e o oroare, urmind un model mai civilizat (vezi franta), singurul model pentru tineri ramine porumboiu. Cautati-va singuri sponsori si incercati sa nu depindeti de statul roman, pe care il doare il pix de voi.
|
Rocky, citeºte te rog aici:
www.timeoutbucuresti.ro http://www.timeoutbucuresti.ro/carti...-scriitor.html |
Aceasta oroare - regulamentul de concurs- este rezultatul negocierilor la care au participat Cristi Puiu, Cristi Mungiu, Tudor Giurgiu, Ada Solomon etc.
De la acestia 4 aveam asteptari. 1.Este normal ca un producator sa primeasca finantare de la stat pentru un text asupra caruia nu detine toate drepturile? Ce-i aia "clazua suspensiva". In limbaj de OBOR s-ar traduce cam asa. Ia mataluta acum si semneaza un contract de cesiune si daca cistiga scenariul tau mai vedem. Daca nu cistiga ... scenariul ramine al tau. Daca scenariul cistiga atunci iti dau cit doresc eu. In majoritatea contractelor depuse la CNC nici macar nu este mentionata clar suma ce urmeaza sa o primeasca scenaristul! 2.Aceste contracte cu clauza suspensiva se pot ataca in justitie de catre scenaristi daca nu cad la o intelegere cu producatorul pe onorariul cuvenit scenaristului. 3.Aceasta prevedere din regulament este pe placul producatorilor care vin si depun si cite 20 de proiecte in concurs la CNC. Ia sa scoata bani din desaga ca sa cumpere 20 de scenarii. Sa-i vedem atunci. Este semn de seriozitate depunerea in concurs a 20 de proiecte de catre acelasi producator? |
Sergiu Puiu, vãd c-ai apãrut.
Îþi cunosc într-o oarecare mãsurã poziþia, din mesajele citite, dar sigur nu le-am vãzut pe toate. Am înþeles, dacã nu fac o confuzie, cã eºti jurnalist. Ai fost acuzat de atac la persoanã ºi agresivitate verbalã. Dacã ai început cu “aceasta oroare – regulamentul…” ºi acuze, nu cred cã vom rezolva ceva. Scopul nu este sã-i înjurãm pe ei, sau sã ne înjurãm între noi. Eu propun sã scoatem în evidenþã carenþele regulamentului ºi sã-i invitãm politicos pe cei implicaþi sã ne rãspundã. Eu mi-aº dori sã folosim un limbaj de care sã nu ne fie ruþine atunci când ne vom întâlni faþã în faþã. Cu ei, sau între noi. Fiecare afirmaþie trebuie sã aibã acoperire. ªi fãrã întrebãri retorice, cã ne pierdem timpul! Ai spus cã sunt producãtori care se prezintã cu 20 de scenarii la concursul CNC. Cred cã e o observaþie foarte aproape de adevãr. Dar trebuie sã spunem ce e rãu în asta. În primul rând, ajung la comisia CNC o sutã-douã de scenarii, care, evident, într-un termen de 20 de zile nu pot fi citite, deci nici evaluate corespunzãtor. De unde au producãtorii atâþea bani de aruncat pentru taxa de participare, ºtiind sigur cã în cel mai fericit caz vor gâºtiga cel mult cu un proiect? De ce nu se prezintã doar cu acel proiect? O sursã, pe care o ºtiu sigur, este determinarea scenaristului sã plãteascã taxa de înscriere la concurs, adicã 5-6 milioane. Prima mãsurã care ar rezulta imediat ar fi SEPARAREA ETAPEI DE EVALUARE A SCENARIILOR DE ETAPA EVALUÃRII PRODUCÃTORILOR. Dacã producãtorii ar organiza concursuri proprii serioase de evaluare a scenariilor, nu s-ar ajunge aici. Dar pe producãtori nu-i obligã, ºi probabil nici nu se poate, sau ar fi formal, sã organizeze concursuri proprii. Pe de altã parte, au ºi justificãri. Nu au criterii de evaluare a scenariilor comune cu CNC. Cum a spus ºi Rocky, scenaristul e batjocura tuturor. Cu condiþia sã nu fie ºi regizor ºi producãtor. Dacã e, el scrie, el apreciazã. Este adevãrat cã un astfel de fiml a ajuns aproape de Oscar, dar poate cã altul, dupã scenariul altuia, cu cu totul alt subiect, lua Oscarul. Cine ºtie mai bine, ar trebui sã-i menþioneze pe cei care sunt implicaþi direct în soarta filmului românesc. Mã opresc aici, cã mai am ºi alte treburi. Dacã meritã, mai discutãm, dar nu doar între noi doi. |
Clara Voda va fi Elisabeta Rizea
Una dintre cele mai asteptate productii cinematografice romanesti ale perioadei urmatoare, "Aproape liniste", n-a mai intrat in filmari in martie, asa cum era planificat. Regizorul debutant in lungmetraj Constantin Popescu spune ca filmarile s-au amanat pentru 15 mai. Povestea rezistentei anticomuniste narate prin intermediul partizanilor Haiducii Muscelului si al celor din Banda Gavrila a fost rescrisa pentru trei filme a cate o ora si 45 de minute. "Poate ca e mai scump, dar e mult mai aproape de ce imi doresc", afirma regizorul. Prima parte a tripticului se numeste "Portretul luptatorului la tinerete" si se ocupa de Ion Gavrila Ogoranu - pe care-l va interpreta Constantin Dita -, alaturi de care mai joaca Alin Mihalache, Catalin Babiuc, Vasile Calofir, Bogdan Dumitrache, Alex Potocean si Mihai Constantin. Director de imagine e Liviu Marghidan. Filmarile vor avea loc, pana pe 15 iulie, pe langa Bucuresti, la Breaza si mai ales in Fagaras. A doua parte se va intitula "Elisabeta" si o va avea pe Clara Voda in rolul Elisabetei Rizea si pe Gabriel Spahiu in cel al lui Gheorghe Rizea. Partea a treia, care se ocupa de Toma si Petre Arnautoiu, interpretati de Dragos Bucur si Andi Vasluianu, se va turna anul viitor. Tot anul viitor, in iunie, Constantin Popescu trebuie sa intre in filmari si cu lungmetrajul "Principii de viata", care a castigat anul trecut finantare la concursul CNC. "Aproape liniste" e produs de Filmex cu sprijinul CNC. Cele trei filme ale tripticului vor fi de sine statatoare, vor fi proiectate separat la cinematograf, dar personaje care sunt secundare intr-o parte devin principale in alta. Regizorul isi propune o abordare onesta a "unuia dintre rarele momente de demnitate ale poporului roman". Stere Gulea ar trebui sa intre si el in filmari in acest an cu ecranizarea romanului lui Dan Lungu, "Sunt o baba comunista". "Am inteles de la producatorul Andrei Boncea ca am intra in septembrie, dar n-am castingul, pentru ca mai am nevoie de o luna ca sa inchei "Weekend cu mama", ne-a declarat Stere Gulea. Cineastul doreste sa modifice romanul, si l-a anuntat deja pe scenaristul Lucian Dan Teodorovici, pe care Dan Lungu il mai ajuta la scris. "Viziunea mea i-a cam dat peste cap. Scenariul are o optica obiectiva, eu as vrea sa merg pe cea subiectiva - a personajului principal feminin. Nu ma intereseaza sa fac un studiu despre cineva care are nostalgii dupa perioada comunista, ci sa observ framantarile cuiva care are aceste nostalgii. Da, trebuie simplificat romanul. Trebuie crosetat", spune Stere Gulea, care e dispus la "compromisul" voice-over-ului, dar care nu a hotarat inca ce actrita va lua in rolul Emiliei Apostoaie-Burac - pe Luminita Gheorghiu, pe Dana Dogaru sau pe altcineva. Cel mai fericit film din lume nu e primul "Sunt foarte speriat", spune Radu Jude cand il intrebi daca e presat de primul lungmetraj, "Cea mai fericita fata din lume", ale carui filmari le incepe in luna iunie. Dar cand ii spui ca la al doilea film stresul e si mai mare, replica e: "Dar ca sa ajungi la el trebuie sa faci un prim film cel putin decent". "Cea mai fericita fata din lume", proiect care a iesit anul trecut, in august, pe locul intai la concursul CNC destinat debuturilor (primind un milion de lei credit) se inspira dintr-o intamplare reala traita de Radu Jude cand realiza o reclama: o fata din provincie a castigat o masina la o campanie de racoritoare, dar parintii sunt de parere ca masina trebuie vanduta. Conflictul izbucneste in drumul spre Bucuresti, dar finalul promite sa multumeasca pe toata lumea. Bugetul e de aproximativ 600.000 de euro, iar producator e HiFilm. "Cea mai fericita fata din lume" a castigat in ianuarie Sundance/NHK International Filmmakers Award, adica 10.000 de dolari si promisiunea ca filmul va fi difuzat de cea mai mare televiziune japoneza, NHK. Dupa "Examen", Titus Muntean a asteptat patru ani pana la al doilea film. In luna septembrie el va incepe filmarile la ecranizarea "Caravanei cinematografice" de Ioan Grosan. Filmul e produs de Libra Film, iar scenariul e scris de Titus Muntean, cu "binecuvantarea" prozatorului. Distributia nu e facuta, dar se spera in cooptarea Alexandrei Maria Lara, careia i s-a trimis deja scenariul. Proiectul a participat la prima sesiune a cunoscutului workshop EAVE, unde regizorul-scenarist a primit sfaturi importante. Titus Muntean ar trebui sa il definitiveze in aceste zile, dupa care, prin coproducatorii german si maghiar, proiectul va fi depus la concursurile de finantare organizate de CNC-urile din cele doua tari. La Palilula, in Dolj Un alt proiect Libra Film, care a castigat in 2006 la CNC, se pregateste si el de intrarea in productie. Pentru "Conversatie cu serafim", Silviu Purcarete a terminat recent al patrulea draft. Titlul a fost insa schimbat in "Undeva la Palilula", Palilula fiind, asa cum declara producatorul Tudor Giurgiu, un "Macondo oltenesc". Filmul intra in filmari la toamna si e o coproductie romano-germana-franceza, cu imaginea realizata de Vivi Dragan Vasile, scenografia lui Cristian Niculescu si o distributie din care nu vor lipsi actorii de teatru ai lui Silviu Purcarete - Ofelia Popii, Ilie Gheorghe si Cristian Stanca. In opinia producatorului, filmul va fi "un soi de "Amarcord" romanesc din anii ‘60", iar premiera va avea loc in toamna anului 2009. Tudor Giurgiu nu e insa la fel de optimist in privinta filmului pe care el insusi ar trebui sa-l realizeze dupa scenariul lui Radu F. Alexandru. "sarada" a castigat finantare de la CNC in 2006, dar regizorul si scenaristul au pareri divergente despre cum ar trebui facut filmul. |
Pashpix, nu te supãra, n-am înþeles, intervenþia ta cu ce scop a fost fãcutã?
|
era un articol interesant legat de stadiul in care se afla productii finantate la concursurile CNC...Unde se putea posta altundeva decat la topicul CONCURS CNC?
|
Un articol interesant în ce sens ? Aici nu este vorba despre Concurs CNC, ci despre Concursul CNC 2008. Acum înþeleg cã nu ai citit ce am postat eu, adicã doream sã discutãm, dacã se poate, despre regulament, în principiu, dar ºi despre cum ºi ce se promoveazã la CNC. În acest sens, articolul poate deveni interesant, dacã avem suficienþi combatanþi care sã ºtie cât mai multe ºi sã ºi doreascã sã comenteze. Eu nu am înþeles dacã doreºti sã comentãm ce ai postat. Dar iatã, eu comentez:
Originally Posted by Pashpix:
Originally Posted by Pashpix:
Originally Posted by Pashpix:
Originally Posted by Pashpix:
Originally Posted by Pashpix:
|
eu cred ca, treptat, nu ne vom mai bate capul cu CNC-ul pentru ca vor aparea tot mai multe sanse de a gasi surse private de finantare :)
|
Nu spun ca argumentele tale nu sunt juste...Oricum, mai e mult pana cand CNC-ul va finantza numai filme cu real potentzial. Pana la urma, si americanii fac si multe filme proaste, nu-i asa?
|
@Proletar,
Adicã de ce sã nu ne mai batam capul cu CNC? Care alte oportunitãþi? Acele oportunitãþi acum se duc oficial ºi legal la CNC. Dacã se desfiinþeazã CNC-ul, da, acele oportunitãþi vor fi disponibile. Cum adicã, sã ne retragem noi ºi sã-i lãsãm pe alþii sã se hrãneascã liniºtiþi din banii CNC fãcând filme pentru nimeni? Sursele acelea private, în loc sã dea banii Statului, sub formã de taxe ºi impozite, îi varsã la CNC, devenind bani publici. Unii, crezând cã nu ne pricepem, chiar au afirmat cã nu trebuie sã considerãm cã banii de la CNC sunt ai Statului, deci ai noºtri, pentru cã sunt bani proveniþi din surse private. @Pashpix, Da, fac ºi americanii ºi filme proaste, dar nu pe banii CNC-ului. Pentru cã despre asta e vorba: banii CNC-ului, adicã ai noºtri. Nu mai ºtiu unde este mesajul unui user care fãcea „un apel cãlduros” cãtre viitoarele comisii CNC sã promoveze scenariile dupã valoarerea lor realã, nu dupã propriile lor viziuni. Doar nu-ºi imagina cã aceste comisii vor citi mesajul lui ! Nu e necesar niciun apel cãtre virtualele comisii. Dacã se ajunge la un Regulament nediscriminatoriu ºi la Criterii de evaluare corecte, restul merge de la sine, indiferent de comisie. De exemplu, poate cã „Cea mai fericitã fatã din lume”, care a câºtigat o maºinã, e un scenariu bun. Sau „Principii de viaþã”. Dar sã-mi permitã Regulamentul ºi mie sã le citesc, în calitate de participant la acelaºi concurs, pentru a-mi face o pãrere. Sau, în Criteriile de evaluare, primul loc sã-l ocupe originalitatea. Originalitatea subiectului, a tratãrii subiectului etc. Dacã subiectul poate fi redus la un articol de ziar, o ºtire TV, sau o dezbatere la De 3X femeie, nu are ce cãuta la CNC. Un Proiect cinematografic trebuie sã rãspundã la câteva întrebãri esenþiale : De ce ar merge un cetãþean în sala de cinema la filmul propus?, De ce l-ar aprecia un critic de specialitate?, De ce ar lua un premiu la un concurs internaþional? Dupã „învãþãturile” ªcolii Româneºti de Film, orice subiect poate fi cinematografic. Nu este adevãrat. Adicã filmele realizate nu au demonstrat-o. Cu excepþia celor câteva filme din ultima perioadã, apreciate, cel puþin de criticã, majoritatea filmelor româneºti nu au nimic cinematografic (a scrie cu luminã !). Dar vãd cã este imposibil sã stârnesc o discuþie serioasã despre Regulamentul CNC ºi Criteriile de evalare a proiectelor cinematografice. Sunt mult mai gustate atacurile dintre useri ºi alte scandaluri. Pãcat ! |
firmele care au ca obiect de activitate (sau printre) productia sau distributia de film sunt obligate sa plateasca 3 bulioane la cnc. ala e cheagul unui film, restul vine din surse private. si filmele sunt destul de profitabile pentru cei care le produc, pentru ca o republica bananiera fascineaza in afara. cine nu vrea sa vada comunismul din spitalele romaniei, tara aia asiatica, in care domneste un regim dictatorial? a, asta a fost inainte de '89? cum, romania nu mai e comunista? aaa, excuse me, pardon. si se invecineaza cu rusia?
|
CNC nu verifica utilizarea creditelor alocate din Fondul cinematografic
(Rompres) Centrul National al Cinematografiei nu dispune de o structura specializata care sa aiba competenta sa verifice si sa analizeze modul de utilizare a creditelor financiare alocate din Fondul cinematografic, a constatat Departamentul de Control al Guvernului, în urma unui control efectuat, în 2007, la CNC. Obiectivele controlului au vizat verificarea modului de respectare a prevederilor legale si evaluarea sistemului de control administrativ intern. Departamentul de Control a mai constatat ca CNC a efectuat plati fara a întocmi documente justificative care sa certifice receptia bunurilor sau prestarea serviciilor si nu a înregistrat cronologic în Registrul privind controlul financiar-preventiv toate operatiunile supuse vizei. De asemenea, s-a mai constatat ca CNC nu a respectat termenele de realizare a misiunilor de audit. |
stie careva cam pe cand se va organiza prima sesiune CNC din anul acesta?
|
ieri am vorbit cu marian crisan, regizorul cu care am colaborat la unul dintre proiectele mele.
mi-a spus ca are in lucru doua lungmetraje pe baza unor finantari straine, obtinute printr-un program despre care se pot afla mai multe amanunte pe www.media-desk.ro asadar, iata, se poate face treaba si fara cnc. lucrul asta e cat se poate de imbucurator. |
Se mai stie ceva de filmul DRAGOSTE PIERDUTÃ, regia Petre Nãstase, cu Mircea Diaconu și Daniela Nane? Știam cã trebuia sã se lanseze pe 2 mai...
|
data/ora limita de inscriere pentru urmatorul concurs cnc: 21 iulie 2008, ora 16.
|
Juriile CNC
Fictiune: Radu Muntean Mircea Diaconu Copel Moscu Irina Margareta Nistor Mihai Orasanu (MDV Film) Documentar, animatie: Manuela Cernat Andrei Ujica Eric Nussbaum |
redu muntean-impartial? :)
In mod cert RADU MUNTEAN este cel mai obiectiv dintre toti!
:) Cite reclame a regizat maestrul RADU MUNTEAN? Din interviurile lui intelegem ca ba peste 300, ba peste 400 sau 500 de reclame. La mai mare! Pai acum sa NU numaram si reclamele regizate de RADU MUNTEANU si produse de SAGA FILM sau MULTIMEDIA EST? Pai reprezinta tot atitea contracte. Si la o medie de 3000-4000 euroi/reclama (si aici sint chiar dragut,el incaseaza mai mult. nu dau sumele reale ca o ziceti ca-s invidios) ... eu chiar cred ca RADU MUNTEAN poate sa fie extrem de obictiv cind vine vorba de SAGA FILM si MULTIMEDIA EST. |
Re: redu muntean-impartial? :)
Originally Posted by sergiu puiu:
|
pai nu-i chiar asa!
OK, sa zicem ca Radu Muntean nu are glanda recunostintei bine conturata si deci este complet insensibil la telefoanele celor de la MULTIMEDIA EST si SAGA FILM. Omul a lucrat si cu alte case de productie!
Sa zicem deci ca este obiectiv. :) Raminem insa cu o alta problema. Este competent RADU MUNTEAN ca evaluator de scenarii? Dupa parerea mea NU ESTE. Daca ar fi fost ar fi ales alte scenarii pentru sine. Are FURIA un scenariu bun? Sau HIRTIA ALBASTRA? Sau BOOGIE? :) Radu Muntean este un bun profesionist care din pacate nu a picat pe un scenariu bun. Ca si in publicitate ... reclamele lui cele mai bune sint cele bine scrise de copywriteri destepti! Si cum il putem nota pe RADU MUNTEAN ca scenarist cind el semneaza drept CO-SCENARIST? :) |
In primul rand Radu Muntean nu este singur in juriu...deci nu va hotari el singur ce filme se fac si ce filme nu se fac.
In al doilea rand nu stiu daca atunci cnad citeste scenariile stie si de ce case de productie sunt sustinute. In al treilea rand si Saga Film si Multimedia Est au produs filme interesante deci daca se implica intr-un nou proiect, cred ca are sanse mari sa fie intr-adevar ceva ce merita sa vedem pe ecrane. Nu in ultimul rand, Muntean este totusi unul dintre putinii regizori care a facut 3 lung-metraje in ultimii ani. Nu e chiar o cifra de aruncat pt cinematigrafia romaneasca, mai ales ca desi nu au fost neaparat geniale, filmele lui se pot numi cel putin interesante. Dupa cum cred ca am mai spus, haideti sa facem noi scenariile perfecte si dup-aia sa ne plangem de modul in care e alcatuit juriul. |
Originally Posted by ricutza:
Pai ce, tie ti-ar placea sa faci scenarii perfecte si dupa aia sa te plangi in privinta deciziilor juriului? :) |
Ce glumã! Sã fim serioºi! Ce înseamnã scenariu perfect !? Nici pentru scenaristul însuºi scenariul sãu nu este perfect, darãmite pentru alþi scenariºti. Ar fi suficient sã ne limitãm la calificativul “scenariu bun”. Pentru aceasta ar trebui definit “filmul bun”. Dupã pãrerea mea, pe care am mai spus-o, filmul bun este un spectacol cinematografic în care nu se vãd actorii, ci personajele.
Dar sã revenim la realitate. Alcãtuind juriile din oameni implicaþi pânã peste cap în producþia de film, nu vom avea filme bune decât cu totul ºi cu totul întâmplãtor. Atâta timp cât 5 juraþi trebuie sã citeascã 200 de scenarii în 20 de zile, vom avea puþine filme bune. Eu ºtiu cã nu trebuie sã mãnânci toatã ciorba ca sã îþi dai seama dacã e stricatã, e suficient sã guºti. Dar dacã e bunã, nu e suficient sã guºti, trebuie sã mãnânci pe sãturate, ºi chiar sã mai revii, dacã se pune problema sã alegi 10 ciorbe din 200, pentru cã prima impresie poate sã te înºele. Atâta timp cât nu existã niºte criterii de apreciere larg acceptate, juraþii se vor limita doar la scenariile “recomandate” de cineva. Aºa s-a ajuns în sesiunile anterioare ca un scenariu sã primeascã 2 de la unii membrii ai juriului, ºi 9 de la ceilalþi. Ar trebui sã se înceapã cu desecretizarea, sã ºtim ºi noi cine ce notã a dat, cine ce scenarii a promovat de-a lungul timpului, dar… |
Parca zicea proletar ca de data asta au 2 luni de citit, asa ca le ajunge, cu tot cu vacante si festivaluri.
S-avem pardon, Hirtia va fi albastra are un scenariu foarte bun, nu bun. Chestia cu co-scenaristul e o aberatie. Co-scenarist inseamna scenarist cu merite egale cu ceilalti. Nu inseamna ca nu e in stare singur, ci ca, pentru a face un film si mai bun, a apelat la altii, lasind din orgoliile stupide, si a acceptat ca poate nu el are cele mai bune idei. Cind scrii cu altii, iti spun din experienta, idealul e sa scrii cu unii cu care impartasesti aceeasi viziune, dar care sint mai buni ca tine pe alte zone, iar tu mai bun ca ei unde ei poate scirtiie. Nimeni nu se pricepe in mod egal si la poveste si la personaje si la dialog si la tot. Unii sint mai buni la structura, altii la poante, altii la personaje, altii la melodrama etc. Eu am incredere ca RM va alege niste scenarii bune, nu stiu ceilalti cit se pricep efectiv la subiect. Si va alege din ce va avea, daca nu va avea scenarii bune, va alege din ce exista. |
Poate cã au 2 luni, de data asta, cã au fost multe sesizãri în acest sens, dar nu de citit. Cum ziceai, festivaluri, concedii … Dupã pãrerea mea, un film ar putea avea ºi 10 scenariºti, ar fi cu atât mai bun, sau poate nu. Dar, la noi, problema co-scenaristului este alta. Tot din experienþã îþi spun. Adicã nu e vorba de doi indivizi care se completeazã la scrierea unui scenariu, ci de un regizor, în general consacrat, care ia un scenariu, în general bun, modificã pe ici pe colo câte ceva, în general fãrã sã-l strice sau sã-i mãreascã valoarea, ºi se declarã co-scenarist juma-juma. Scenaristul adevãrat, în general neconsacrat, nu are ce face, pentru cã el nu are dreptul, sau chiar nu poate sã realizeze filmul.
Nu cunosc situaþia concretã a lui Radu Muntean, dar, în general, aºa stau lucrurile. “Hârtia va fi albastrã” are un scenariu bun, coerent, bine închegat, dar are ºi o mare greºealã, din punctul meu de vedere, ca simplu spectator. Eu, care am fãcut armata la tancuri, ca viitor ofiþer în rezervã, ca ºi protagoniºtii filmului, ºtiu cã dacã am fi sãrit din blindat am fi fost mitraliaþi imediat, nu dupã 5 minute. Vreau sã spun cã un scenariu bun trebuie sã aibã multe alte “moaºe” pe lângã scriitorul textului, dar nu se numesc co-scenariºti. ªi din sãrãcie, dar ºi datoritã orgoliilor, filmul românesc nu prea are aceste… moaºe. |
Da, aici ai perfecta dreptate. Si eu mor cind vad dume in scenarii, insa din fericire/nefericire, multi vad, putini cunosc. Si mie mi-au bagat regizori idioti dume de am crezut ca-mi dau telefonul la secret, imi schimb numele si adresa de jena. Lumea nu stie ca nu tu esti autorul acestor idiotenii, ci regizorul, nu neaparat din prostie, ci uneori din graba sau nepricepere. Sau chiar producatorul, sau chiar actorul, pe care il apuca sa fie "creativ" cind nu trebuie, regizorul nu sesizeaza la filmare si te trezesti ca nu mai ai ce face.
Nu, nu este situatia lui RM, pentru el episodul otopeni e chestie de biografie. El a avut ideea si a chemat scenaristi sa il asiste. Si i-a ascultat, se pare. |
Pai TOATA LUMEA STIE CA RADU MUNTEAN nu scrie scenarii!
Asta nu-i un defect atita timp cit nu doresti sa apari pe generic ca scenarist!Dar am rezolvat si cazul Radu Muntean. Este un neprihanit, total strain de interesele firmelor (SAGA FILM SI MULTIMEDIA EST) care l-au platit regeste pentru reclame el o sa lupte cu ceilalti 4 membri ai comisiei ca sa cistige scenariul cel mai bun. :) Pai si LIBRA FILM a produs filme onorabile dar tot pute cind la ultima sesiune(ianuarie 2007) cistiga finantare pentru 9 proiecte. Asta in conditiile in care membrii juriului din 2007 ii erau fie amici fie colaboratori. Eu nu pun in discutie competenta celor ce cistiga finantari ci modul cum acestia cistiga. Si mai ales eu pun in discutie regulamentul idiot al acestor concursuri. Care sint doar concursuri de imprejurari si nu de scenarii. Nota la scenariu reprezinta de fapt o medie. Media aritmetica a 5 note. Cei 5 din juriu sint chemati sa aprecieze ideea scenariului, dialogul,scriitura, posibilul impact in festivaluri si posibilul impact in festivaluri. -ideea filmului(subiectul) -dialogul -constructia dramaturgica(scriitura) -potenþialul de interes ºi impactul asupra publicului autohton; -potenþialul de reprezentare artisticãºi de public pe plan internaþional. Adica daca Maestrul RADU MUNTEAN vine doar cu subiectul(ideea)... sa zicem ca primeste nota 10 pt subiect. Daca restul provine de la ceilalti coscenaristi(dialogurile, scriitura) cam la cite puncte se ridica contributia maestrului? :) Ma plictisiti cind incercati sa va argumentati simpatiile. Iar celui ce se grabea sa-i numere lung metrajele lui Radu Muntean am sa-i pun o singura intrebare. Ce-i lipseste unui regizor sa faca un lung metraj? Ideile sau banii? BANII! Faptul ca unul face 3 filme pe banii altora si in principal pe banii CNC este dovada competentei sale? :) Pai asa de ce nu-l inscaunezi pe SERIU NICOLAESCU presedinte al juriului. Dar pe viata. Este si cel mai prolific dar si cu cel mai mare succes la public! :) Din regulamentul de concurs ... cum se noteaza scenariul: ART. 29 (1) Comisia de selecþie pentru proiectele filmelor de ficþiune de lung ºi scurt metraj analizeazãîntr-o primãetapãcalitatea scenariilor pentru fiecare proiect, care vor fi lecturate ºi analizate sub formãsecurizatã, conform prevederilor prezentului regulament. (2) Aprecierea valorii artistice a scenariilor pentru filmele de ficþiune se face prin acordarea de note de la 1 la 10 pentru fiecare criteriu de selecþie prevãzut în fiºa de notare a scenariului, conform anexei nr. 9a) la prezentul regulament, astfel: 1. subiectul; 2. dialogul; 3. construcþia dramaturgicã; 4. potenþialul de interes ºi impactul asupra publicului autohton; 5. potenþialul de reprezentare artisticãºi de public pe plan internaþional. |
Când pomeneam de criterii de apreciere/evaluare, mã gândeam la detalii. De exemplu, dupã ce criterii este apreciat „subiectul”, din moment ce unul îi dã nota 2, iar altul 9. Chiar ºi titlul mi se pare foarte important. Cine va dori sã vadã „Principii de viaþã”, sau „Cea mai fericitã fatã” ? Nu ºtiu dacã le-am reþinut exact, dar dacã le-am reþinut, nu le-am reþinut ca sã urmãresc aceste filme, dimpotrivã. Dar cu titlul este o poveste chiar hilarã. Deºi în regulamentul CNC nu este specificat expres, nu sunt primite sacenariile care au titlul scris. Dupã pãrerea mea, titlul defineºte lucrarea. Am vãzut la CNC în noiembrie 2006, cred, o scenã memorabilã. Pe toatã lungimea unui, concurenþii îºi înºiraserã scenariile în câte 5 exemplare, sinopsisurile ºi concepþia regizoralã ºi le ºtergeau titlurile cu pastã corectoare. Numele personajelor, cum ar fi comisarul Moldovan, nu-l ºtergeau, cã nu e prevãzut în regulament.
|
Poate nu ai inteles, simpatia mea nu se indreapta catre radu muntean, ci strict catre unul dintre filmele lui, pe restul nu le comentez. La Boogie nu am sa ma duc, nu ma incita subiectul, daca o sa fie la tv si o sa am chef si nu ma plictiseste dupa primele 2 minute, poate am sa ma uit. Sint foarte subiectiv in acest caz, dar am si eu dreptul, ca oricine, sa fiu.
Eu nu inteleg cum e posibil ca un scenariu sa fie evaluat conform unei fise atit de de rahat. Ce aia dialog, pe planul 2? Dialogul intra in discutie abia ultimul. Pe 2 e structura si pe 3 sint PERSONAJELE. Despre ele nu se spune nimic, desi noi ne uitam la filme pentru oamenii din ele, nu pentru nu stiu ce idee abstracta, daca oamenii reusesc sa transmita ideea, avem si idee, dar primele care se vad si care te hotarasc sa stai sau sa pleci sint personajele. Eu atita mai zic pe acest forum, ca atita vorbarie in gol deja ma plictiseste enorm, atita vreme cit la cnc nu vin niste oameni care vor sa faca treaba si stiu sa o faca si vor fi si lasati, totul va continua sa fie o loterie de amicitii, nepriceperi, hotii si prostie. Punct. |
Rocky,
Nu-i tocmai fara rost. Iti spun sigur ca cele postate de mine si stiute de multi au reprezentat un dus rece pentru destui. Pentru altii au reprezentat un dus caldut. :) Arunca un ochi si pe topicul HBO ROMANIA-Cine decide ce filme romanesti se cumpara HBOhttp://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?t=16104 Dar pentru ca m-au infuriat citiva oameni o sa intram un pic in mizga caselor de productie care au "denver" mare la contractele de publicitate indiferent de cine este la guvernare. Nu ma intereseaza cine este patron! Ma intereseaza cine este taticul patronului, cine este mamica patronului sau cine sint parintii asociatului. Si nu m-ar fi pasionat subiectul daca nu bagau botul la borcanul cu miere de la CNC. |
iata ce cred eu:
1. un juriu total obiectiv in materie de arta nu exista. si juriile de la Cannes sunt discutate...o sa vedeti ca daca va propun acum sa intocmiti juriul perfect pt concursul CNC, nu o sa cadeti de acord. e bine ca macar se schimba de la sesiune la sesiune... 2. interese exista de fiecare data si exista peste tot. credeti de exemplu ca acum la Olimpiada juriul de exemplu de la gimnastica, nu avantajeaza sportivii din China? eu nu inteleg ce ati vrea de fapt...ca banii de la CNC sa nu se duca la Libra sau Multimedia Est (care fac printre altele bani si profit din activitatile pe care le desfasoara) si sa se duca in schimb la un scenarist care n-a facut nimic pana acum, care n-a facut nici un film, nici o reclama, nimic care sa poata fi verificat intr-un fel, si care de preferinta nici n-a trecut printr-o scoala de film... 3. nu stiu de ce plecati mereu de la premisa ca dorinta celor care iau finantare de la CNC, este sa toace banii in alte scopuri. Eu cred sicner ca vor sa faca filme si ca vor sa faca filme care eventual sa aibe succes. motivele pentru care majoritatea fac filme proaste sunt: fie n-au gasit idei mai bune, fie nu sunt in stare sa gaseasca idei mai bune (cum ar fi de exemplu Nicolaescu). revin deci la parerea ca daca scenaristii si-ar face ei treaba cum trebuie (asta insemnand studii, cercetari, si 7000 de variante la scenariul pe care-l prezinta) si-ar vedea si filmele pe ecran... dar poate ca sunt doar eu foarte naiva si optimista... |
Esti tu doar naiva si prea optimista.
:) Sau poate ca nu esti deloc naiva. Regulamentele concursurilor CNC s-au modificat de la o sesiune la alta mereu functie de interesele unor regizori/producatori. Si nu calitatea scenariilor primeaza la CNC. Pai si LIBRA FILM si MOBRA FILMS au cistigat finantari pentru proiecte notate la scenariu cu note suib 5. Dar din mina lor o sa iasa niste filme geniale. :) |
pai daca au primit note sub 5 insemana ca au fost jurizate cat de cat corect nu?
acum problema ramane ca au avut celalat punctaj suficient de mare ca sa fie acceptate. asta e un mod de a privi lucrurile. un alt mod ar fi ca scenariile care au avut note mari au avut celalalt punctaj prea mic. eu daca as fi scenarist, inainte sa ma plang ca juriul nu e ok si partinitor, as incerca sa am grija sa fiu ok din toate punctele de vedere. respectiv in primul si in primul rand sa vad cum mi-as putea imbunatati punctajul. nu mi se pare o cerinta asa de mare si de absurda, de pilda, sa fiu obligat sa fac in primul rand scurtmetraje premiate, inainte a a primi milioane de la bugetul de stat. nu as vrea sa spun tampenii, dar cred ca cel putin 5% din cei care participa la concursul de scenarii de lung metraj, nu si-au vazut nimic realizat concret (reclame, scurt-metraje sau macar videoclipuri). ti se pare normal? iar 10% au facut doar chestii obscure pe care le-au vazut doar ei si prietenii... |
Si cine avea scurt metraje premiate inainte de a primi bani de la CNC pentru debut?
CRISTI PUIU? CRISTI MUNGIU? TUDOR GIURGIU? :) Din alta categorie fac parte Catalin Mitulescu, Cristi Nemescu si Cornel Porumboiu. Ei aveau cu ce sa se laude cind au venit la CNC pt debut in lung metraj. Si aici am adus vorba doar desrpe cei mai mediatizati ca fiind noul val de regizori talentati. Este si mai trist cu restul celor ce au primit bani pentru DEBUT in lung metraj si nu au confirmat.In realitate nu aveau ce sa confirme. Ce avea de confirmat GICA PREDA de a primit bani pentru INGERUL NECESAR? :) |
All times are GMT +2. The time now is 08:51. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.