View Full Version : Ecranizari dupa Mircea Eliade
Intrucat am cautat pagina cu pagina si nu am gasit un topic dedicat filmului Domnisoara Christina, desi eram convins ca exista, l-am deschis pe acesta, ceva mai cuprinzator.
Box, Illo! :-*
illotempore2002
26 Apr 2009, 17:55
Multumeeeex mult detot.
Deci avem 5 bucati ecranizari dupa Eliade (unele pt micul TV altele pt marele ecran)
1. Domnisoara Cristina (r. Viorel Sergovici)
2 Sarpele (tot Sergovici)
3. Tinerete fara Tinerete (Coppola)
4. Eu sunt Adam (Dan Pita)
5. Nopti Bengaleze (dupa Maytreyi) - cu o echipa de senzatie: scenaristul Jean Claude Carriere (scenaristul lui Bunuel si al lui Louis Malle, regizorul Nicolas Klotz, si rol principal jucat de nimeni altul decat Hugh Grant).
Ati vazut ceva dintre cele mentionate mai sus?
Mai aveti cunostina de alte ecranizari dupa Eliade?
Ma pot pronunta doar in privinta Domnisoarei Cristina. Despre care pot sa spun ca imi place foarte mult (apreciindu-l, desigur, in categoria sa de film de televiziune).
Judex spune ca regizorul, Sergovici a fost intai operator (cameraman?). Nu mi-am dat seama de asta din prima, insa am sesizat cat de mult accent pune pe jocul camerei de filmat: aceasta se misca foarte mult, in foarte multe directii, se apropie, se departeaza, se roteste in jurul personajelor, sondandu-le teama, paloarea.
Pe scurt despre plot: un pictor si un profesor se afla intr-o vacanta undeva la tara, in gazduirea familiei Moscu, alcatuita din mama, doua fiice si o slujnica/doica. Cele 3 membre ale familiei sunt destul de bizare: bolnavicioase, vrbesc uneori in dodii, absente parca de pe lumea asta. Domnisoara Cristina, matusa fetelor, murise cu 30 de ani in urma in mod misterios/controversat, in sat circula tot felul de povesti ciudate despre ea. Insa ceea ce este infricosator in film este ca Domnidoara cristina le apare tuturor in vise, facandu-l pe pictor sa se indragosteasca de ea in viata onirica, si lasand dimineata parfum de violete in odai.
Inca nu l-am terminat de vazut, acum ma uitam la el, revin cu completari.
Judex, ceva detalii tehnice daca poti sa ne ajuti.
Am vazut filmul de foarte multa vreme, eram inca in liceu si eram convins ca voi face automatica sau cibernetica. Nu am ce detalii tehnice sa dau. Pot preciza insa, referitor la intrebarea ta din paranteza, ca orice operator e mai intai cameraman, asa cum orice director de imagine/fotografie (DOP) nu poate ajunge acolo fara a fi intai operator. Ca sa nu se iste prea multe controverse terminologice, precizez ca aceasta standardizare este pur personala si s-a cristalizat in urma experientelor traite alaturi de colegii de la imagine, care au si acceptat-o.
illotempore2002
26 Apr 2009, 18:18
era/este cotat un operator bun, domnul Sergovici?
Da, foarte bine cotat. Cel putin printre cunoscutii mei. A lucrat mult prin televiziune. Poate confund - din cauza acelui Jr. - dar stiu ca a lucrat mult pe reportaj cu Marilena Rotaru. Tin minte ca preciza mereu in stand-up-uri ca materialele sunt filmate "de acest minunat operator, Viorel Sergovici". Nu-mi cere insa prea multa acuratete informationala in acest caz, vorbesc mai mult din amintiri.
illotempore2002
26 Apr 2009, 18:30
spre amuzamentul meu copios, tocmai am descoperit discutant cu un prieten pe messenger, ca este vecin de apartament cu Sergovici :)) how cool is that? zice ca are sa ma prezinte sa-l cunosc :))
Ei, vezi, iti raspunde el in persoana la intrebari.
illotempore2002
26 Apr 2009, 23:11
Deci am vazut Domnisoara Cristina.
Well, teama mi-e ca mi-a placut ca influenta a nuvelei in sine pe care am studiat-o in liceu. Nu pentru ca ar fi lipsit de certe calitati cum ar fi:
- o tehnica foarte frumoasa in care este filmat - cum am mai spus, camera este foarte dinamica, insa acum tin sa completez: camera se misca fix in ritmul unui duh/unei stafii. Incet, invaluitor, soptit, se indeparteaza si se apropie tacuta, in camerele de dormit, in parc noaptea, in vise. Ai impresia ca intreg filmul este povestea vazuta prin ochii raposatei domnisoara Cristina;
- o muzica foarte invaluitoare si ea, se potriveste si puncteaza foarte bine prin tematica diferite momente ale filmului: atunci cand are loc intalnirea onirica dintre pictor si Dra Cristina -tema muzicala este una cu accente romantice, trista, intunecoasa (precum povestea in sine dintre cei doi, apartinand unor lumi diferite)
- actori buni - Pintea, Dragos Pislaru (care s-a calugarit), George Constantin etc
- decorurile si scenografia - extrem de elegante, am innebunit dupa rochiile domnisoarelor (lungi, stranse pe talie, feminine, elegante), dupa casa in sine unde se petrece actiunea, piesele de mobilier (intotdeauna am sa salivez cand am sa vad divane, scaune inalte etc; frumosul parc
- strongest point: atmosfera din nuvela lui eliade este redata intocmai. simti tristetea si durerea disparitiei ei, simti innebunirea personajelor (fetele devin din ce in ce mai palide, mai obosite, vorba tot mai greoaie), simti starea de vis (culorile, luminile, cadrele sunt deosebit de bine realizate, se simte mana cuiva cu adevarat priceput si talentat)
hai ca am scris cam mult. as mai avea de spus, insa pt cat interes este acordat filmului pe acest forum, cred ca e suficient :P
illotempore2002
27 Apr 2009, 13:44
Da Doamne sa mai raspunda si altcineva la topicul asta!
Da Doamne sa fi vazut si altcineva vreo ecranizare dupa Eliade!
corinka
27 Apr 2009, 13:50
Am vazut Domnisoara Christina, dar a trecut mult timp de atunci. Si nu prea am ce posta. L-am urmarit cu interes atunci, datorita admiratiei pe care o am pentru Eliade.
Tinerete fara tinerete l-am vazut doar partial, vreau sa il vad odata ca lumea si sa il putem comenta.
Imi amintesc, cam vag, din pacate, ca au fost niste ecranizari dupa Eliade la TVR 1 prin anii '90. Nu mai tin minte prea mult, stiu numai ca juca si Mihai Dinvale, am in minte o imagine cu el alergand printr-o zona cu vulcani noroiosi. Ar fi culmea sa fie din Domnisoara Christina. As investi in spirulina.
illotempore2002
27 Apr 2009, 14:04
gandindu-ma la esecul pe care l-a avut Tinerete fara tinerete si "slabiciunile" Domnisoarei Cristina, as putea trage concluzia ca Eliade este neecranizabil sau greu ecranizabil.
Poate pt ca povestile lui sunt foarte spirituale (nu in glumete, ci referitoare la spirit), metacognitive (dincolo de o anume ratiune diurna), sunt drumuri initiatice ale personajelor (pictorul plecat de acasa undeva la tara, sau personajul masculin principal din La Tiganci plecat in oras, asteapta tramvaiul cu care va efectua un drum)....
gandindu-ma la esecul pe care l-a avut Tinerete fara tinerete si "slabiciunile" Domnidoarei Cristina, as putea trage concluzia ca Eliade este neecranizabil sau greu ecranizabil.
Dupa cum ti-am mai povestit - sper ca tu erai aceea :D - s-ar putea ca in cativa ani sa ai o surpriza.
corinka
27 Apr 2009, 14:09
... sau poate nu s-a gasit inca regizorul care sa ii faca fata.
Poate ca La tiganci este mai greu de realizat sau ar fi un film tare dificil de vizionat/inteles, dar Maitreyi imi pare mai accesibil.
Btw, ati citit Dragostea nu moare?Cred ca ar fi interesant un film care sa combine cele doua versiuni ale povestii.
corinka
27 Apr 2009, 14:11
gandindu-ma la esecul pe care l-a avut Tinerete fara tinerete si "slabiciunile" Domnidoarei Cristina, as putea trage concluzia ca Eliade este neecranizabil sau greu ecranizabil.
Dupa cum ti-am mai povestit - sper ca tu erai aceea :D - s-ar putea ca in cativa ani sa ai o surpriza.
Judex, pregatesti tu ceva? Vreo ecranizare dupa Eliade?
illotempore2002
27 Apr 2009, 14:13
Culmea, o vad pe Sofia Coppola regizand o ecranizare dupa Eliade. Pare mai senzitiva la subtilitatile de genul acesta, gandindu-ma la Virgin Suicides. O vad intrand in mintea tzigancilor sau a fetelor bolnavicioase din Domnisoara Cristina, asa cum a reusit sa surprinda entuziasmul si aplecarile dubioase ale virginelor suicidale.
Din La tiganci exista numeroase elemente in Eu sunt Adam.
Nu, Cori, pregatesc ceva mai mult decat atat! ;) Deocamdata nu pot intra in detalii.
corinka
27 Apr 2009, 14:28
Din La tiganci exista numeroase elemente in Eu sunt Adam.
Nu, Cori, pregatesc ceva mai mult decat atat! ;) Deocamdata nu pot intra in detalii.
Orice-ar fi, eu m-am autoinvitat deja la premiera. :D
Tot altceva e. ;)
Dar daca ai amintit termenul, hai sa facem un pact aici, noi astia "eliadisti": la prima premiera a unei ecranizari dupa Eliade, daca avem posibilitatea, hai sa mergem in gasca.
corinka
27 Apr 2009, 14:35
Tot altceva e. ;)
Dar daca ai amintit termenul, hai sa facem un pact aici, noi astia "eliadisti": la prima premiera a unei ecranizari dupa Eliade, daca avem posibilitatea, hai sa mergem in gasca.
\m/ Si da, Doamne, sa aiba premiera in cadrul TIFF-ului! :-bd
illotempore2002
27 Apr 2009, 17:19
de la marx citare:
ORICE ECRANIZARE DUPA ELIADE ESTE AMORFA.
se cam pupa cu ce incepusem si eu sa cred.
Dar poate vii totusi si cu o sustinere. Marx.
Pitbull
27 Apr 2009, 17:45
Mai exact:
ORICE ECRANIZARE NEEMPATICA E AMORFA.
illotempore2002
27 Apr 2009, 17:48
mah, eu am simtit ca Sergovici a empatizat foarte foarte foarte mult cu personajele si masculina si feminine in Dra Cristina, ba mai mult, le-am simtit si eu tensiunea, ameteala, ceatza dar cu toate astea, produsul final e un pic ciudat. Desigur, nuvela in sine e stranie.
Acuma tu nu ai vazut filmul, ca sa-mi poti confirma: dialogurile nu prea au fost adaptate pt ecran, au ramas aceleasi din carte, si par extrem de teatrale si nelalocul lor (sper ca am scris corect nelalocul, mi-e lene sa verific). Sunt mai mult soptite, uneori greu de inteles.
O sa fie posibila si structurarea regulata.
Pitbull
27 Apr 2009, 18:13
Intr-adevär, despre "D.C." nu mä pot pronunta.
Afirmatia mea era de ordin general.
Evident, pot exista si ecranizäri non-amorfe dupä Eliade; încä nu s-au fäcut, da' n-au intrat zilele-n sac. Una dintre conditii (nu singura) e empatia.
illotempore2002
27 Apr 2009, 18:15
Pit,
E o conditie insuficienta. Pe bune. Sergovici are mai multa empatie decat trebuie pt personaje si intelege perfect proza fantastica a lui Eliade.
Judex, ce este structurarea regulata, let me know?
Pitbull
27 Apr 2009, 18:26
Una dintre conditii (nu singura) e empatia.
E o conditie insuficienta. Pe bune.
Altfel spus: we agree to agree.
Illo, este ceea ce-i lipseste ecranizarii dupa Eliade ca sa nu mai fie amorfa.
illotempore2002
27 Apr 2009, 18:38
Judex, pai de ce naiba am deschis topicul asta?
Spune ce ii lipseste ecranizarii dupa eliade, ce Dumnezeu!
Pntru numele lui Dumnezeu, nu ma forta sa sar anumite etape in munca mea normala!
illotempore2002
27 Apr 2009, 18:42
Atunci spune-ne: ce crezi tu ca lipseste ecranizarilor dupa Eliade?
Come on, cat de greu poate sa fie?
Spune-o ca un critic obisnuit de film, ca un spectator comun, ce lipseste, ce lipseste?
Cunoasterea operei lui Eliade in totalitatea sa, intelegerea ei. Eliade trebuie studiat enorm pentru a ajunge sa poata fi transpus cinematografic. Si gata! Ti-am zis ca deocamdata nu vreau sa particip prea mult la dezbaterile serioase. :D
Mercutio
27 Apr 2009, 18:48
gandindu-ma la esecul pe care l-a avut Tinerete fara tinerete si "slabiciunile" Domnisoarei Cristina, as putea trage concluzia ca Eliade este neecranizabil sau greu ecranizabil.
In ce sens esec? Nu cred ca se putea face mai mult, tinand cont ca e un film de mic buget, independent. Poate sunt putin subiectiv, fiind de origine din Piatra Neamt unde s-a filmat si unde n-am mai fost de ani de zile :) , anyway nu mi s-a parut ca ar fi un esec.
Am remarcat-o in plus cu placere pe actrita din rolul principal, Alexandra Maria Lara (http://www.imdb.com/name/nm0487884/). Cred ca are potential si e inzestrata cu o frumusete, as zice clasica, gen Meryl Streep, ceea ce ii da posibilitatea unui registru larg de roluri. Am vazut-o recent in filmul Control (pe care il recomand in treacat) unde face cu succes un rol destul de diferit in comparatie cu cel din Tinerete fara tinerete, si anume amanta unui rock star.
illotempore2002
27 Apr 2009, 18:53
@Judex
sincer, cred ca supraevaluezi opera fantastica a lui Eliade. El insusi a marturisit ca beletristica a fost pt el o joaca, si-a incercat mana si cu asta.
Eliade este faiomos nu pt nuvelele sale relativ cliseistice, ci pt lucrarile din zona istoriei religiilor.
Nu trebuie sa fii geniu ca sa intelegi nuvelele lui, are cateva teme recurente pe care le tot uziteaza in mai toate nuvelele: tema intoarcerii in timp, a dilatarii timpului, sau a comprimarii lui, visele, chakrele, disparitia pe insula serpilor etc. Let's get serious, doar e literatura de liceu!
Asadar, repet: lui Sergovici nu i-a lipsit intelegerea lui Eliade, ca doar nu era tampit.
Altceva ii lipseste! Ma elucidez eu pe drum, ma duc acasa!
illotempore2002
27 Apr 2009, 18:56
gandindu-ma la esecul pe care l-a avut Tinerete fara tinerete si "slabiciunile" Domnisoarei Cristina, as putea trage concluzia ca Eliade este neecranizabil sau greu ecranizabil.
In ce sens esec?
De fapt, cand am spus "esec", nu era tocmai vocea mea (pt ca eu nu am vazut decat un singur film, asa cum am si specificat). Era vocea criticii care l-a etichetat ca fiind un esec.
Insa e destul de dubios ca un regizor roman de talie medie si un regizor strain de talie mondiala, super oscarizat, au dat chix cu cate o ecranizare dupa Eliade.
Nu m-am prins unde e problema, e drept ca nevazand filmele, nu am informatia cu care sa jonglez.
A, si Noptile Bengaleze a fost cam de mana a doua, din cate am inteles.
Hai du-te acasa ca n-ai inteles nimic. Tocmai asta-i problema, abordarea lui trebuie facuta la nivelul INTREGII opere. Trebuie patruns in adancuri, extrasa esenta si de-aici inceputa si rearanjata o anumita poveste bazata pe beletristica folosind (si) formele puse la dispozitie de aceasta.
illotempore2002
27 Apr 2009, 19:01
de ce trebuie luata in considerare intreaga opera?
adica cum, ecranizez o nuvela despre yogini care se teleporteaza pe insula serpilor si bag si o informatie despre religia islamica?
pai ce e asta, film de Godard? :))
in alte cuvinte: nuvelele sunt nuvele la Eliade, nu trebuie amestecate cu restul operei lui de cercetare.
Parca ne certaseram. =))
Da, tocmai asta e ideea. Problema e ca ACUM nu exista posibilitatea asta. Va exista, sper eu, in cativa ani. De-aia ti-am zis sa nu ma fortezi.
Mai bine ne-am axa pe analizarea filmelor deja aparute, in detaliu, pentru a gasi puncte forte si, mai ales, puncte slabe - astea observ ca suntem toti de acord ca exista.
illotempore2002
27 Apr 2009, 19:09
pai atunci de ce nu zici: ce lipseste ecranizarilor deja facute dupa Eliade? ca asta am si intrebat de atatea ori.
Lipseste cineva care sa stie cum sa ecranizeze opera lui, pentru ca nici n-ar avea de unde sa apara acum. Insasi filozofia care genereaza principiile ecranizarii trebuie reanalizata. Eu, aici, consider ca mai degraba prin studiul intregii opere a lui Eliade se va ajunge sa fie abordata altfel ecranizarea, astfel incat sa nu ne mai lovim de dificultati cand avem de-a face cu texte problematice precum insasi beletristica lui Eliade.
Neuptolem
27 Apr 2009, 19:20
M-ati dat gata cu topicul asta! Nu deschide nimeni un topic despre ecranizarile dupa "Winnetou" ori dupa 'Moara cu Noroc", "Ion", "Tinerete fara batranete..", ceva mai la mintea cocosului???
De ce Eliade?
Intrebare de om smart: Hipocrates ar putea fi ecranizat???
ORICE ECRANIZARE NEEMPATICA E AMORFA.
Discutia voastra imi aduce aminte de un dvd cumparat prin 2008.."The Trial" .
Vorbesc de ecranizarea dupa "Procesul" lui Kafka. Total neinspirata, searbada, respectand minutele din film cu numarul paginilor dar pe deasupra deteriorand catastrofal trairile, continutul, savoarea. Filmul e in regia lui David Hugh Jones (SUA 1993) cu Anthony Hopkins si cu ala de-a jucat in Tuins Pix.
http://www.cinemagia.ro/filme/procesul-the-trial-10297/
Cand citeam romanul lui Kafka mi se zbarlea parul de pe mine, iar pe alocuri frustrari nemaiintalnite ori crezute moarte, ma rascoleau ca un vulcan batran, cand am vizionat filmul - dvd de 7-8 roni, atentie! astfel de dvd-uri se comercializeaza cu ziarele! de pe CineMagia am aflat de el. - filmul in schimb mi-a zbarlit spiritul zgarceniei, regretului, ca am aruncat 1/3 dintr-o carte oarecare ori un bilet la cinema pe un asemenea dividi pe care nu cred ca am sa-l mai revad, cel putin daca nu am 4 beri la bord + un coniac sa ma pot infricosa pe bune sub efectul alcoholului. Mesaj: Copii, spuneti Nu alcoolului!
Aviz amatorilor, ecranizarile nereusite pot fi intregite prin "special" effects-uri. ;)
ceva mai la mintea cocosului???
Mistah J! Come here now! Tu ce desen animat ori ce anime, ai vrea sa ecranizezi? Ori ce roman celebru, nuvela, proza scurta, etc.?
Ti-am zis ca deocamdata nu vreau sa particip prea mult la dezbaterile serioase.
Omul e "Cineva", un "ajuns", deja, dar se ascunde sub nick-ul anonimatului. Parsiv! Arogant! Superiomaniatic! De-asta am ceva cu el. Sa-si dezvaluie identitatea: "Sunt Marele G.!"
corinka
27 Apr 2009, 19:24
Nu trebuie sa fii geniu ca sa intelegi nuvelele lui, are cateva teme recurente pe care le tot uziteaza in mai toate nuvelele: tema intoarcerii in timp, a dilatarii timpului, sau a comprimarii lui, visele, chakrele, disparitia pe insula serpilor etc. Let's get serious, doar e literatura de liceu!
Faptul ca e literatura de liceu nu-l coboara cu nimic pe Eliade. Si Eminescu se studiaza in liceu si cam toate numele grele din literatura romana. Daca nu in liceu, cand sa mai fie studiate?
Revin mai tarziu aici, acum vreau sa vad Sanjuro.
Ti-am zis ca deocamdata nu vreau sa particip prea mult la dezbaterile serioase.
Omul e "Cineva", un "ajuns", deja, dar se ascunde sub nick-ul anonimatului. Parsiv! Arogant! Superiomaniatic! De-asta am ceva cu el. Sa-si dezvaluie identitatea: "Sunt Marele G.!"
Nu sunt vere deloc Marele G. Dar n-am nici cel mai mic chef sa fiu altceva pe acest forum in afara de utilizatorul Judex. Exista cateva persoane care ma cunosc si pe care le-am rugat exact acelasi lucru: sa ma considere judex si-atat si alte detalii sa ramana intre noi.
Si hai sa ne pastram on topic, ca nici eu n-am venit la Atelier sa scot vreo caterinca din capul meu de fotbalist.
illotempore2002
27 Apr 2009, 20:11
@Neuptolem
Trebuia sa vezi Procesul in ecranizarea lui Orson Welles, cu el in rol principal, desigur :) acolo ai fi simtit ce inseamna lumea absurda, care isi ascunde sensurile, infricosatoare, oamenii dezumanizati and all the rest.
@Corinka: Eminescu si Eliade se studiaza in liceu prin operele lor mai accesibile, remember? Nu s-a studiat in liceu nimic din istoria religiilor si nimic din publicistica politico-filosofica a lui Eminescu. Ce ai studiat in liceu? La tiganci si Floare-albastra, sau Atat de aproape 9poezii de dragoste si scrisoarea a treia, un tablou istoric, let's get serious)
@Judex - nu ne zici nimic concret, incerci sa ne iei mintile cu teorii, vorbe sucite din condei.
Ce sa fac si eu? Unii zice ca sunt talentat. :D
Pitbull
27 Apr 2009, 21:09
Trebuia sa vezi Procesul in ecranizarea lui Orson Welles, cu el in rol principal, desigur :)
Unde "el" = Anthony Perkins ;)
(Orson era în rol secundar: avocatul.)
A fost un film care mi-a schimbat viata, un adevärat "plot-point" biografic.
I mean... W-O-W-!-!-!:| :-O :x :x :x
illotempore2002
27 Apr 2009, 21:17
da, asa e, l-am vazut demult tare.
da' vezi ca ne-ai deviat de la subject.
si asa o frecam pe aici si ne dam in truisme.
illotempore2002
29 Apr 2009, 11:25
Un interviu Coppola, in directa legatura cu realizarea filmului Tinerete fara Tinerete. Despre Eliade, Ceausescu, Bucuresti.
http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=40049
illotempore2002
30 Apr 2009, 15:59
Interesant, dar parea o casa la tara, in camp undeva, avea un parc imens, ca o padure in jur :)
V-am zis ca nu imi mai amintesc prea mult din film, dar este foarte posibil ca interioarele sa fi fost filmate intr-un loc si exterioarele in altul.
saskiul
16 May 2009, 22:29
Multumeeeex mult detot.
Ma pot pronunta doar in privinta Domnisoarei Cristina. Despre care pot sa spun ca imi place foarte mult (apreciindu-l, desigur, in categoria sa de film de televiziune).
Judex, ceva detalii tehnice daca poti sa ne ajuti.
am fragmente din soundtrack. daca vrei iti trimit. aici e unul dintre ele:
http://www.esnips.com/doc/700832c5-3ff0-4bdc-9393-10c4ccc6f1df/DOMNISOARA-CHRISTINA-%5B1%5D
illotempore2002
17 May 2009, 00:41
Document Disabled.
:)
illotempore2002
17 May 2009, 20:00
The Bengali Night
Nu stiu cat succes a avut, insa inteleg ca destul de silentios. Nu imi este foarte clar de ce. Asa cum am mai spus, scenaristul este fabulosul Jean Calude Carriere, in rol principal joaca Hugh Grant, romanul e al lui Eliade, tara unde se intampla povestea este una fascinanta, India exotica fiind un taram inepuizabil in povesti, fantasme, mitologie, spiritualitate...dac-as face filme, le-as face pe toate in india.
ritmul filmului este foarte tonic, daca-mi amintesc bine, in romanul lui Eliade totul decurgea mult mai lanced, in ritm cu toropeala climatica, cu incetinitorul.....ei bine, regizorul klotz a stiut cum sa faca sa evite o potentiala senzatie de plictiseala si a imprimat ecranizarii un ritm foarte echilibrat: se schimba priviri intense, se comunica mult pe toate planurile, dialog destept ba chiar foarte amuzant pe alocuri. De exemplu, Allan (protagonistul principal aka Mircea Eliade) doarme dup[a o betie pe scarile de afara ale casei in care locuia (inainte sa fie invitat la familia Sen) si apare un individ jurnalist european si ii zice: I'm delighted to see that West it's still on it's feet" :))
Cum ziceam, priviri intense se schimba, dialog savuros, indience frumoase, interactiune intre personaje bogata. Imaginile sunt relevante si te ajuta sa cunosti India intr-un mod mult mai intim decat cartea insasi: vedem interioare de case bogate si de case sarace, interioare de spital, strazi, cartiere de toate felurile, femei de toate felurile, europeni in India de toate meseriile. Calcutta are un aer cosmopolit minunat, vreau si eu acolo :)
Revin. Sunt abia la jumatatea filmului.
illotempore2002
18 May 2009, 15:48
Gata, l-am vazut pana la capat. Cam 105 minute.
Hugh Grant este mortal in filmul asta si nu e Hugh-ul pe care il stiti voi din filmele sirop de tuse, ci un Hugh fresh, rebel fara sa fie ostentativ sau teribilist, foarte individualizat si specific, un adolescent de 18 ani plin de entuziasm si respect pt fata pe care o iubeste. Ma intreb cum era Eliade tanar.
mie filmul mi-a placut foarte mult si m-a invaluit in atmosfera si spiritul lui. nu as baga insa mana in foc ca si spetcatorii din alte tari au fost la fel de miscati, in fond noi avem povestea Maitreyi-ei in sange, de mici copii.
Ce sa zic, felicitari, cred ca acum vreo luna ti-am spus despre el, in fine, l-ai vazut. Eu nu sunt de acord ca regizorul a luat decizia inteleapta evitand "lancezeala", poate doar dpdv al succesului comercial - care oricum n-a prea existat - sa fi fost bine.
Altfel, da, ai dreptate, cred ca fiecare barbat roman si-a dorit macar o data-n viata sa ciocaneasca o tiganca, fie si numai din curiozitate. Unii au si reusit. Iar cand femeia respectiva este o intelectuala superba care provine dintr-o familie aleasa... Ehei!
illotempore2002
03 Aug 2009, 19:19
"Eu sunt Adam...!, 1996, premiera in ziua de 18 octombrie 1996 la Bucuresti, o productie a Studioului de creatie nr 5 "Solaris Film" si "R.A. Cinerom", folosind ca sursa literara proza literara a lui Mircea Eliade, mai exact nuvelele Pe strada Mantuleasa si La tiganci, este un film rafinat, savant, elegant, o opera cinematografica de exceptie, unul dintre cele mai valoroase filme din perioada amintita si unul dintre foarte putinele repere estetice pentru o posibila scoala cinematografica romaneasca. Filmul nu este o "ecranizare" ci o re-creare a textelor eliadesti prin intermediul limbajului cinematografic.
Realizat in policromie, Eu sunt Adam este construit impecabil, riguros, inspirat, printr-o succesiune si o intrepatrundere de planuri pereche: trecut/prezent, real/oniric, real/fantastic, fizic/metafizic, istoric/anistoric, profan/sacru. Un joc ambiguu, inefabil, intre certitudine si parere, intre lumina si intuneric, intre clar si obscur, intre tonul direct, spontan si cel aluziv, insinuant[.....].
Desfasurarea filmului aminteste de constructia heptameronului sau a decameronuluidin literatura italiana, populara si culta..."
Mircea Dumitrescu
Parca suna prea laudativ ca sa ma convinga. A vazut cineva filmul?
paul_aramis
03 Aug 2009, 19:31
Da. E o chestie de aia filozofică ca şi Hotel de lux. Sau ca şi Glissando. Mă rog, provenind din Mircea Eliade, nici nu putea fi altceva.
illotempore2002
03 Aug 2009, 19:55
Paul,
Si asta e de bine sau de rau? :))
Ca e o chestie din aia filosofica pt mine e ceva pozitiv dar nu stiu ce inseamna pt tine....
paul_aramis
03 Aug 2009, 20:10
Depinde din ce punct de vedere priveşti lucrurile. Că totul e relativ la observator (privitor). E cam ca aia cu durata unui minut. Depinde de parte a uşii de la baie te afli.
Dacă ai timp să îl vezi a doua şi a treia oară, că să începi să îl înţelegi, atunci e bine. Dacă l-ai mai şi citit pe Eliade înainte şi îi înţelegi cât de cât stilul, atunci e bine. Nu e un film de ăla uşor la care să te uiţi şi apoi să îl poveteşti prietenilor într-o seară la terasă.
Dacă nu, atunci e rău. Dacă îl pui pe şefu' lu' Dorel să se uite la film, o să facă precum bou când s-a uitat în calendar. Şi nu pricepe nimic. Doar o încrengătură/încâlcitură de evenimente plasate complect aiurea spaţio-temporal. Şi-şi zice "film de doi bani, ia mai dă-i în măsa cu tâmpenie asta".
E ceva ce cere meditaţie, înţelegere. Ţine de construcţia (a se citi educaţia) fiecăruia. Fără un pic de inteligenţă (nu de aia cu cât fac radical de ordinu' n-şpe din cosinus de integrală de alba-beta) e ca şi cum ai băga un taur într-un magazin de porţelanuri. Toate pictate în roşu.
ricutza
09 Aug 2009, 09:19
@Judex
sincer, cred ca supraevaluezi opera fantastica a lui Eliade. El insusi a marturisit ca beletristica a fost pt el o joaca, si-a incercat mana si cu asta.
Eliade este faiomos nu pt nuvelele sale relativ cliseistice, ci pt lucrarile din zona istoriei religiilor.
Nu trebuie sa fii geniu ca sa intelegi nuvelele lui, are cateva teme recurente pe care le tot uziteaza in mai toate nuvelele: tema intoarcerii in timp, a dilatarii timpului, sau a comprimarii lui, visele, chakrele, disparitia pe insula serpilor etc. Let's get serious, doar e literatura de liceu!
Asadar, repet: lui Sergovici nu i-a lipsit intelegerea lui Eliade, ca doar nu era tampit.
Altceva ii lipseste! Ma elucidez eu pe drum, ma duc acasa!
In primul rand, faptul ca e literatura de liceu nu inseamna ca e si super facila ci doar ca e un scriitor de referinta de care e bine sa auzi inainte sa termini liceul (pentru ca se presupune ca dupa liceu nu mai poti impune oamenilor ce sa citeasca).
Dupa principiul tau si temele din Sarmanului Dionis sunt super simple (caci si nuvela asta tot in liceu se face) si putem imediat sa le facem o lista si sa le insiruim. Insa daca le cercetam cum trebuie si chiar ne apucam sa citim Kant, Schopenhauer si Heggel -sursele de inspiratie ale lui Eminescu- (nu stiu daca le-am scris corect) ne cam luam cu mainile de cap.
De-asta zicea si Judex ca la Eliade e important sa-i cunosti toata opera (si ceva pe langa as adauga eu).
Noaptea Bengaleza e una dintre putinele ecranizari de succes ale lui Eliade, in primul rand pentru ca are loc intr-un spatiu care in conceptia noastra cel putin, e sacru. Si atunci intrii automat intr-o anumita stare si poti sa empatizezi mult mai bine cu personajele.
Problema cu La Tiganci (si cu alte nuvele) este ca spatiul sacru este cuprins in spatiul profan. E greu ca intr-un film (sau pe o scena de teatru) sa arati ca gradina vazuta de afara e cu totul alta fata de cea vazuta dinauntru (si sa mentii ideea ca e totusi aceeasi gradina).
In ceea ce priveste La Tiganci am vazut la Cinemaiubit un scurtmetraj care se vroia un fel de adaptare in zilele noastre. Si filmul e ratat exact din punctul asta de vedere (acolo actiunea se intamp,a intr-un parc ce ramane din pacate tot timpul la fel chit ca personajele din parc par sa devina mai misterioase).
Cred ca deocamdata filmul este un mediu prea restrictiv (comparativ cu literatura) pentru a putea face diferenta dintre sacru si profan in sensul in care o foloseste Eliade (la care nu exista un element "magic" care sa faca tranzitia cum ar fi cartea din Sarmanul Dionis sau Poveste fara Sfarsit). Dar cine stie, poate in viitor cand filmul va deveni o experienta mult mai senzoriala...
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.