Log in

View Full Version : Unde ni sunt scenaristii?


Proletar
15 Oct 2008, 14:41
Unde ni sunt scenaristii?

Scenaristii nu mai incap de regizorii-scenaristi.
Vedeti voi pe vreun regizor din "noul val" (Mungiu, Puiu, Muntean, Porumboiu, Giurgiu, Mitulescu) sa faca filme scrise de altcineva decat ei si omniprezentul Razvan Radulescu?
Celorlalti scenaristi le ramane doar sansa de a li se aloca de catre casele de productie regizori care nu au sau nu mai au succes.
Vor iesi filme proaste, iar scenaristii se vor timora.
Chiar pe forum era discutat aici un caz, de scenariu bun decapitat de un regizor neindemanatic: "Un acoperis deasupra capului".
Si mai sunt si alte exemple.

mafalda
15 Oct 2008, 14:52
@ Prolly

Asa este, din pacate!
Sunt regizori care nu vor sa colaboreze cu un scenarist, prefera sa scrie ei, chiar daca nu stiu sa scrie, unii sunt obsedati sa faca "film de autor"

Led-Ze-Pencil
15 Oct 2008, 14:53
In topicul asta nou as vrea sa vorbim despre relatia scenarist-regizor la filme facute sau in curs de a fi facute.

Pitbull
15 Oct 2008, 14:58
De retinut cä, în U.N.A.T.C., în mod programatic si la instigarea catedrei de regie, scenaristii sunt fututi în cur si folositi drept cârpe de sters pe jos; studentii de la regie sunt învätati sä-i foloseascä dispretuitor, ca pe niste functionärati/slugi färä rost. Ramolitul de Pita, pildä vie a ecuatiei "prost-destul-fudul", declarä ritos cä scenariul e doar "un simplu proces-verbal", iar Doina Maximilian sustine cä "scenaristul trebuie sä scrie dialogurile si atât".
De-AICI porneste desconsiderarea scenaristilor la noi (mostenire a perioadei anterioare, când scenaristul era complet negat, si se promova tembeloid "filmul de autor"). Ce sä mai vorbim de totalul haos de la C.A.V., unde doar Drägusanu (un om corect, riguros, organizat) însearcä sä instaureze cât de cât o metodä pedagogicä. Asa cä nici nu e de mirare cä U.N.A.T.C.-ul nu produce scenaristii de care avem nevoie, iar regisorii de marcä îsi scriu singuri scenariile, sau colaboreazä doar cu oamenii lor. Ei nu sunt vinovati, sunt doar exponenti ai rezultatelor - iar scenaristii trebuie sä fie constienti de acest lucru, când luptä sä se afirme si sä-si cucereascä respectul meritat.

Led-Ze-Pencil
15 Oct 2008, 15:06
Eu am auzit la Nae o vorba care trebuie retinuta: scenaristul scrie partitura unui film, el este autor mai important al filmului chiar decat regizorul. In muzica se spune "Un concert de Ceaikovsky in interpretarea lui Karajan" si nu invers.


PS Multumesc pentru deschiderea topicului.

Led-Ze-Pencil
15 Oct 2008, 17:17
De retinut cä, în U.N.A.T.C., în mod programatic si la instigarea catedrei de regie, scenaristii sunt fututi în cur si folositi drept cârpe de sters pe jos; studentii de la regie sunt învätati sä-i foloseascä dispretuitor, ca pe niste functionärati/slugi färä rost. Ramolitul de Pita, pildä vie a ecuatiei "prost-destul-fudul", declarä ritos cä scenariul e doar "un simplu proces-verbal", iar Doina Maximilian sustine cä "scenaristul trebuie sä scrie dialogurile si atât".
De-AICI porneste desconsiderarea scenaristilor la noi (mostenire a perioadei anterioare, când scenaristul era complet negat, si se promova tembeloid "filmul de autor"). Ce sä mai vorbim de totalul haos de la C.A.V., unde doar Drägusanu (un om corect, riguros, organizat) însearcä sä instaureze cât de cât o metodä pedagogicä. Asa cä nici nu e de mirare cä U.N.A.T.C.-ul nu produce scenaristii de care avem nevoie, iar regisorii de marcä îsi scriu singuri scenariile, sau colaboreazä doar cu oamenii lor. Ei nu sunt vinovati, sunt doar exponenti ai rezultatelor - iar scenaristii trebuie sä fie constienti de acest lucru, când luptä sä se afirme si sä-si cucereascä respectul meritat.

De acord, cu urmatoarea completare:
E adevarat ca nu se invata scrierea scenariilor in scoala, dar nici asta nu ar rezolva problema. Trebuie sa se mai brodeasca si bine pe cineva care are substanta, lucruri interesante de zis, experienta de viata sau mama lui ce i-a dat intre picioare ca sa poata face ceva misto. Ca sa iau exemplu din literatura: degeaba il invata cineva pe Mario Vargas Llosa cum se scriu romanele daca el era sterp si n-avea nica de zis.

Cred ca exista oameni care stiu teoria scenaristica. In marea majoritate insa, ei incropesc povesti pe genunchi, cu rigla si compasul, din cutite si pahare, si nu iese mai nimic. Ca daca-s goi.

Cum se brodeste la altii, domnule?

Pitbull
15 Oct 2008, 17:33
Päi cred cä se brodeste la fel ca-n oricare alte scoli de arte (nu numai ale spectacolului; valabil si-n literaturä, muzicä, plasticä, etc.): multi veniti, putini alesi... Meseria se învatä, arta - mai greu...!
Evident, de äia cärora nu li se brodeste nu ajungem sä afläm.

Profit de ocazie ca sä dau douä dintre aforismele mele favorite:

- Le talent sans génie est peu de chose. Le génie sans talent n'est rien!
- Särman e dascälul pe care nu-l întrec învätäceii lui.

mafalda
16 Oct 2008, 09:09
@ pitbull

Da-ne si noua scenaristilor niste solutii cum am putea sa ne impunem autoritatea in fata unor regizori?

Eu am scris un scenariu ( altul decat "Necunoscutul" :P ) si l-am scapat in mana unui regizor caruia i-a placut inafara de final. Mi-a modificat finalul, a scris doua sevente la sfarsit in locul celor scrise de mine si vrea sa-l trec co-scenarist :( !

Proletar
16 Oct 2008, 09:44
@ pitbull

Mi-a modificat finalul, a scris doua sevente la sfarsit in locul celor scrise de mine si vrea sa-l trec co-scenarist :( !

heh, story of my life 8)

Pitbull
16 Oct 2008, 09:49
Of...
Nu e usor, din motivele pe care le-am expus mai sus: un val de prejudecäti capsoman-infatuat-suficiente... Solutii-cheie nu stiu dacä putem gäsi... E neesarä o schimbare gneralä de mentalitate, care are nevoie de timp - si de oameni (cu o tenacitate si räbdare îngereascä, desigur); putem fi noi aceia, cam ca fremenii lui Frank Herbert.
Oricum, Maffy, apropo de genul de problemä descrisä de tine, o solutie partialä stä în calea legalä: prevederi contractuale cât se poate de clare, privind gradul de interventie regisoralä în scenariu si consecintele privind paternitatea. Nu e lipsit de complicatii (survin elemente greu de cuantificat, desigur), dar genul ästa de rafinäri se rezolvä actionând, nu sezând si cugetând, sau poate numa' sezând...
Iar principiul e geeral valabil, asa cä haideti: sä ne gândim si la ansamblul problemei...
Na, mi-a mai venit o idee partialä: sä generalizäm treptat o modalitate de discutie a filmelor prin care scenaristul sä fie mereu analizat (pozitiv sau negativ, cum e cazul) insistent, marcat, independent de regizor - urmând o asemenea discutie si asupra regisorului, pentru a-i individualiza pe amândoi, si a releva cât mai clar diferentele de fond. Cum stiti, eu o fac deja de regulä, în analizele mele. Voi cäuta s-o impulsionez si prin conversatiile pe care le am cu confratii critici, pe la conferinte de presä, premiere si varii agape.

Led-Ze-Pencil
16 Oct 2008, 11:50
Eu am scris un scenariu ( altul decat "Necunoscutul" :P ) si l-am scapat in mana unui regizor caruia i-a placut inafara de final. Mi-a modificat finalul, a scris doua sevente la sfarsit in locul celor scrise de mine si vrea sa-l trec co-scenarist :( !

Cam asta se intampla in majoritatea cazurilor, nu ai de ales. Accepti sau nu accepti, ca pana la urma regizorul va face filmul. Insa trebuie sa existe colaborare. Daca gasesti un capsoman :) de regizor, cu care nu te intelegi, il dai dracu si cauti altul, nu poate iesi nimic bun. Daca totusi ramai cu el, iti asumi si treaba asta.

Daca el ti-a schimbat finalul si tu ai fost de acord inseamna ca ti-a argumentat si te-a convins ca e mai bine asa. Daca nu, nu inteleg de ce accepti modificarea. Doar de dragul de a se face un film "inspirat din scenariile tale"?

Iar daca ai acceptat, prin asta ai recunoscut ca ti-a imbunatatit scenariul si da, ar trebui sa-l pui co-scenarist, dar asa, cu litere mai mici pe generic :)

mafalda
16 Oct 2008, 11:58
Cred ca stii cai este de greu sa gasesti un regizor care sa accepte o colaborare cu un scenarist!
Te lasa sa intelegi ca iti face o favoare. El tie!
Parca nu ar fi si sansa lui ca regizor de a gasi un scenariu bun, chiar daca nu e scris de el! Eh! Of!
Asa ca, vrei nu vrei, "Bei Grigore aghiazma" :happy:

Led-Ze-Pencil
16 Oct 2008, 12:09
Cred ca stii cai este de greu sa gasesti un regizor care sa accepte o colaborare cu un scenarist!
Te lasa sa intelegi ca iti face o favoare. El tie!
Parca nu ar fi si sansa lui ca regizor de a gasi un scenariu bun, chiar daca nu e scris de el! Eh! Of!
Asa ca, vrei nu vrei, "Bei Grigore aghiazma" :happy:

Asta e din prostia regizorilor, sau megalomania lor care ii face sa creada ca ei pot scrie mai bine, ca au ceva de zis, ca fac film de autor. Total gresit.

E ca si cum ai fi bucatar si ai insista sa cresti tu gaina pe care vrei s-o faci la cuptor. Nu zic ca nu se poate, dar apar destule complicatii si dureaza. Si s-ar putea sa nu te pricepi la crescut gaini.

Cred ca dimpotriva, regizorii ar trebui sa umble in limba dupa scenaristi, doar doar or capata o poveste cu care sa ia Cannes-ul. Si iata ca se intampla cu un anumit scenarist, care a convins: toata lumea il curteaza acum pe Razvan Radulescu.

Cred ca asa se pune problema: au convins scenaristii, ca sa discute de pe pozitii egale cu regizorii. Cu exceptia lui RR.

Proletar
16 Oct 2008, 13:37
eu cred ca si genurile agreate de catre CNC modeleaza stilul scenaristilor.
este bine stiut ca CNC prefera povestile cu aer romanesc.
or, sunt scenaristi care ar vrea si poate chiar pot sa scrie lucruri care sa nu poarte neaparat amprenta locala.

Led-Ze-Pencil
16 Oct 2008, 13:53
eu cred ca si genurile agreate de catre CNC modeleaza stilul scenaristilor.
este bine stiut ca CNC prefera povestile cu aer romanesc.
or, sunt scenaristi care ar vrea si poate chiar pot sa scrie lucruri care sa nu poarte neaparat amprenta locala.

Nu vreau sa apar cnc-ul, ca stim toti cate pacate are. Sau poate nici nu le stim pe toate.
Dar aici inclin sa cred ca procedeaza corect: sunt banii statului roman si trebuie sa iasa ori ceva de arta ori implicat in actualitatea sau istoria Romanichii. Ori de-amandoua, daca nu cerem prea mult. Ce iese de fapt asta e altceva, alta discutie, dar intentia n-as acuza-o. Daca vrei filme cu impuscaturi, karate sau luari de ostatici, scrii frumos scenariul si-l trimiti la Hollywood :). Am auzit ca avem romanachi care fac asta, cu scenarii de serie C. Pentru filme comerciale exista sistemul comercial al filmului, care pe langa arta mai e si industrie.
Nu cred ca daca ai avea un "Amarcord" in concurs ti-ar fi respins, de exemplu. Sau un "Solaris", pe motiv ca nu se intampla in Romania.

Proletar
16 Oct 2008, 13:57
nu ma refeream la filmele de serie C.
dar nu tin minte sa fi vazut filme finantate de CNC si difuzate pe canalul "Arte" :)

redmen
16 Oct 2008, 14:48
sunt banii statului roman si trebuie sa iasa ori ceva de arta ori implicat in actualitatea sau istoria Romanichii.

Daca vrei filme cu impuscaturi, karate sau luari de ostatici, scrii frumos scenariul si-l trimiti la Hollywood :).

Pai chestiile astea nu se pot intampla si la noi in tara ?

Led-Ze-Pencil
16 Oct 2008, 15:08
sunt banii statului roman si trebuie sa iasa ori ceva de arta ori implicat in actualitatea sau istoria Romanichii.

Daca vrei filme cu impuscaturi, karate sau luari de ostatici, scrii frumos scenariul si-l trimiti la Hollywood :).

Pai chestiile astea nu se pot intampla si la noi in tara ?

Asta e o gluma, da? Am râs.


nu ma refeream la filmele de serie C.
dar nu tin minte sa fi vazut filme finantate de CNC si difuzate pe canalul "Arte"


Nu e vina CNC-ului ca n-avem asemenea filme. Poate a scenaristilor, a regizorilor, a producatorilor... A promovarii.

redmen
16 Oct 2008, 15:11
Inseamna ca ai simtul umorului daca ai ras.

Led-Ze-Pencil
16 Oct 2008, 15:21
Inseamna ca ai simtul umorului daca ai ras.

Apreciez oricand o gluma buna. Imi place Seinfeld, de exemplu. Si Amarcord. Nu-mi plac filmele cu karate, impuscaturi si luari de ostatici facute numai de dragul de a arata karate, impuscaturi si luari de ostatici. De aia nu le-as da bani daca as fi statul roman - nu le dau nici ca spectator.
Dar sa revenim: unde ni sunt scenaristii? Cum ar putea fi ei stimulati sa scrie mai mult si mai frumos? Ce se poate face?

redmen
16 Oct 2008, 16:36
Nici eu nu ma refeream la filmele alea neaparat.Dar avem nevoie si de filme care sa prinda la public,nu numai la festivale si la critica.Cu filmele comerciale iti faci bani si pentru filmele de arta.Nu am zis`o io,au zis`o altii.

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 08:25
Nici eu nu ma refeream la filmele alea neaparat.Dar avem nevoie si de filme care sa prinda la public,nu numai la festivale si la critica.Cu filmele comerciale iti faci bani si pentru filmele de arta.Nu am zis`o io,au zis`o altii.

Repet: pentru filmele comerciale exista industria filmului. Poti fi un producator abil, care prinde un scenariu de film comercial beton, gaseste finantatori (dar nu de la stat) face filmul si-si scoate banii inzecit, inmiit. Foarte bine, si chiar ar fi bine sa se intample - e si asta o parte a economiei nationale, banii intrati in tara si pe calea asta ar fi la fel de buni ca la vanzarea de otel. Dar CNC-ul, statul roman, nu cauta profitul prin investitii in film. Nu profitul in bani.

redmen
17 Oct 2008, 08:51
Repet: pentru filmele comerciale exista industria filmului.

Pai aia e,ca la noi industria filmului e un zero barat.

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 09:09
Corect. Dar asta nu inseamna ca statul trebuie sa suplineasca lipsa ei.
Am vazut ce a iesit cand s-a bagat statul in industrie, in general.

Dar exista industria filmului prin alte parti, nimeni nu te opreste sa apelezi la ea. Mai ales cand nu vrei sa fie cu specific romanesc.

Proletar
17 Oct 2008, 09:15
@led-ze-pencil

din ceea ce spui tu ar rezulta ca tot ce nu e specific romanesc inseamna karate, impuscaturi in filme de serie C.

macar de-am face noi filme de serie C cum fac americanii!

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 09:29
@led-ze-pencil

din ceea ce spui tu ar rezulta ca tot ce nu e specific romanesc inseamna karate, impuscaturi in filme de serie C.


:D Da. Daca masa are 4 picioare si 4 picioare are si cainele, masa e un caine.

hai sa facem un exercitiu: sa-l consideram pe statul roman producator de filme, unul independent si caruia nu-i pasa de bani, de incasari. Ce filme l-ar interesa pe el sa faca?

Proletar
17 Oct 2008, 09:34
@led-ze-pencil

din ceea ce spui tu ar rezulta ca tot ce nu e specific romanesc inseamna karate, impuscaturi in filme de serie C.


:D Da. Daca masa are 4 picioare si 4 picioare arte si cainele, masa e un caine.

hai sa facem un exercitiu: sa-l consideram pe statul roman producator de filme, unul independent si caruia nu-i pasa de bani, de incasari. Ce filme l-ar interesa pe el sa faca?

bineinteles, filme de calitate.
dar ce spui de faptul ca, desi membri ai juriului CNC se plang de calitatea proasta a scenariilor din ultimele doua sesiuni, totusi banii sunt alocati integral?
de ce nu zice CNC-ul: dom'le, noi aveam pregatit un fond de 10 milioane de lei, dar nu dam decat 2 milioane pt doua filme, pentru ca restul ni s-au parut tampite! Iar banii ramasi necheltuiti acum ii reportam pentru concursul urmator.

redmen
17 Oct 2008, 09:34
Despre manastirea Voronet :lol:

Proletar
17 Oct 2008, 09:40
Despre manastirea Voronet :lol:

mai degraba despre Tanacu. :)

redmen
17 Oct 2008, 09:43
Da ar merge un film dupa Tanacu.

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 10:10
Simpatice sugestii! :)

Daca ar fi sa compari insa, da, mai degraba despre Voronet decat filme cu karate.
E vorba de autopromovare a statului: filme de arta, care sa ia premii, filme care sa promoveze Romania in vreun fel. Nu-mi spuneti ca n-ati vrea sa vedeti Rimini chiar si numai pentru faptul ca acolo s-a nascut Fellini. Eu as vrea. Asta e un efect al filmului italian de calitate, din care profita statul italian.

Nu sustin ca statul roman o face bine, repet. O face prost. Jenant. Dar de principiu, face bine ca nu sprijina filmele comerciale.

Sunt pe fuga, raspund in fuga, revin mai incolo pe larg.

Pitbull
17 Oct 2008, 10:23
Am auzit cä Pintilie pune la cale un film despre Tanacu.
Damn! Alt subiect bun de care-o sä se-aleagä praful... :((

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 10:58
Am auzit cä Pintilie pune la cale un film despre Tanacu.
Damn! Alt subiect bun de care-o sä se-aleagä praful... :((

He, he.
Eu nu pot sa uit ce spunea el in conferinta de presa din Franta la un film de-al lui (cred ca Prea tarziu)
- aproximativ -
"Daca statul roman e atat de prost incat sa-mi dea in continuare bani sa fac filme, eu voi continua sa le fac" :)

redmen
17 Oct 2008, 11:02
Apropo ... dupa tine care crezi ca ar fi un subiect de film care sa il finanteze CNC si sa faca mandrie Romaniei ?

Proletar
17 Oct 2008, 11:07
aflu de pe liternet.ro:

"Cei care credeau cã tinerii cineaºti români au epuizat subiectul comunismului mai au de aºteptat. Gabriel Achim, proaspãt licenþiat al UNATC-ului, pregãteºte, spune el "o reconstituire ironicã, deºi sângeroasã, a cinismului corectitudinii politice".
Produs de Saga Film, Visul lui Adalbert (reconstituire) îºi plaseazã acþiunea într-o singurã zi a anului 1986, 8 mai - adicã imediat dupã ce Steaua câºtigã Cupa Campionilor Europeni. Ziua PCR va fi marcatã de o serie de evenimente neprevãzute, aproape suprarealiste, ai cãror eroi sunt câþiva membri ai compartimentului de protecþia muncii dintr-o mare întreprindere bucureºteanã".

iar filme despre comunism? mai da-o-ncolo de treaba!! :x :x

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 11:11
Revin acum cu discutia despre statul roman ca producator independent, ca am fost provocat si ma bucur.

Hai sa facem o simulare a ceea ce si-ar dori unii:

Care va sa zica avem un scenariu de film, sa zicem Terminator III.
Avem si o casa de productie, sa zicem Paradox Film.
Intra proiectul la CNC, este admis, i se dau bani (presupunem ca are cnc-ul milioanele necesare).
Se face filmul, e un mare boom, succes de casa pe toate meridianele. Incasari garla. Cine ia banii? Paradox Film. Cu ce s-a ales statul roman? Cu un film comercial. Cu ce ne-am ales noi? Vedem un film de actiune antrenant intr-o dupa-amiaza ploioasa, la care insa am participat si noi financiar, nu? Ca din banii de impozite s-a facut acel film.
Si uite asa am contribuit noi la bunastarea lui Paradox Film... si cam atat.

redmen
17 Oct 2008, 11:12
Pai trebuie sa ii ajungem pe americani la numarul de filme facute despre Vietnam :)

Proletar
17 Oct 2008, 11:18
@led-ze-pencil

nu terminator 3 vreau sa faca cnc-ul, ci "arta viselor", de exemplu!

redmen
17 Oct 2008, 11:19
Cu ce s-a ales statul roman? Cu ce ne-am ales noi?

Pai daca e s`o luam asa ar trebui sa nu se mai faca filme deloc,ca nu`mi convine sa dau impozit sa vad nu stiu ce porcarie de film.Asta imi aduce aminte de unele dintre cunostintele mele care au/vor masini scumpe dar cand vine vorba sa plateasca taxele pentru ele se plang ca ii fura statul.

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 11:32
@led-ze-pencil

nu terminator 3 vreau sa faca cnc-ul, ci "arta viselor", de exemplu!

ar fi minunat.
si cred ca s-ar putea intampla minunea sa fie aprobat de cnc un astfel de film.

zic iar: cnc-ul nostru e de tot kktul, e vorba acolo de cumetrii, coruptie, aranjamente, incompetenta, tembelism, tot ce vreti. de acord cu asta. tot ce vroiam eu sa spun e ca nu sunt de acord sa se faca filme gen terminator III pe banii mei si sa imbogatesc nu stiu ce paradox film. Nu sunt de acord nici cu ce filme se fac acum, in mare parte a lor niste dejectii.

Dar nici nu pot accepta pozitia unor scenaristi/regizori: au scris sau ar scrie un scenariu de film comercial, dar mai departe nu vor sa urmeze calea normala pt gen, vor bani de la buget, sponsorizari, ajutoare, risc financiar zero ca sa-si vada filmul facut. Pai nu nene, intri in sistemul comercial, asuma-ti.

Pitbull
17 Oct 2008, 12:48
Apropo ... dupa tine care crezi ca ar fi un subiect de film care sa il finanteze CNC si sa faca mandrie Romaniei ?
Un fel de "12 oameni furiosi" - sä zicem: "Sase bäieti destepti".
Un decor, timp real, sase personaje: discutia comisiei C.N.C. la concursul de scenarii.
(Deja încep sä-l väd în minte... :happy: )

mafalda
17 Oct 2008, 13:09
Revin acum cu discutia despre statul roman ca producator independent, ca am fost provocat si ma bucur.

Hai sa facem o simulare a ceea ce si-ar dori unii:

Care va sa zica avem un scenariu de film, sa zicem Terminator III.
Avem si o casa de productie, sa zicem Paradox Film.
Intra proiectul la CNC, este admis, i se dau bani (presupunem ca are cnc-ul milioanele necesare).
Se face filmul, e un mare boom, succes de casa pe toate meridianele. Incasari garla. Cine ia banii? Paradox Film. Cu ce s-a ales statul roman? Cu un film comercial. Cu ce ne-am ales noi? Vedem un film de actiune antrenant intr-o dupa-amiaza ploioasa, la care insa am participat si noi financiar, nu? Ca din banii de impozite s-a facut acel film.
Si uite asa am contribuit noi la bunastarea lui Paradox Film... si cam atat.

Fondul National Cinematografic din care CNC finanteaza casele de productie film NU sunt bani publici! NU sunt bani din impozitele cetatenilor! Citeste legislatia cinematografica, Ordonanta 39, la capitolul "Sursele de constituire a Fondului National Cinematografic, in care intra un % variabil din minutele publicitare incasate de televiziuni, de le exploatantii de lanturi cinematografice, etc!

Asta nu inseamna ca banii astia trebuie cheltuiti aiurea pe filme proaste, pentru ca nu sunt bani publici

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 14:22
hai sa vedem:

(1) Fondul cinematografic se constituie din urmãtoarele surse:
a) colectarea unei contribuþii de 2% din preþul de vânzare ºi/sau de închiriere al casetelor video înregistrate, al DVD-urilor sau al oricãrui alt suport înregistrat, care poate fi multiplicat video sau digital, care se adaugã la preþul acestora, plãtibilã de operatorul economic care face vânzarea ºi/sau închirierea angro; operatorii economici distribuitori angro de casete video înregistrate, DVD-uri sau orice alt suport înregistrat, care poate fi multiplicat video ori digital, sunt obligaþi sã transmitã Centrului Naþional al Cinematografiei lista contractelor de vânzare ºi/sau de închiriere încheiate, cuprinzând valoarea acestora ºi datele de identificare a partenerilor contractuali, prezentând ºi licenþele pentru titlurile respective; în cazul filmelor clasificate în Registrul cinematografiei în categoria XXX, cu interdicþie de proiecþie publicã , contribuþia este de 10%;

b) colectarea unei contribuþii de 4% din contravaloarea minutelor de publicitate contractate de posturile de televiziune publice ºi private, contribuþie care se adaugã la acest preþ ºi care se încaseazã de la agentul de publicitate, de la firma intermediarã cumpãrãtoare a minutelor de publicitate sau de la operatorul economic cumpãrãtor al minutelor de publicitate care este obligat sã transmitã Centrului
Naþional al Cinematografiei lista cu contractele încheiate, cuprinzând valoarea acestora ºi denumirea agenþilor vânzãtori;

c) colectarea unei contribuþii de 3% din preþul minutelor de publicitate vândute din spaþiul programului propriu de cã tre societãþile de televiziune prin cablu, care au licenþã pentru producþia de programe, ºi care se adaugã acestui preþ; plata contribuþiei cãtre Fondul cinematografic se face de postul de televiziune prin cablu;

d) colectarea unei contribuþii de 3% din încasãrile provenite din exploatarea filmelor cinematografice, de orice gen ºi pe orice fel de suport, în cinematografe sau în alte spaþii destinate vizionãrii cu public; obligaþia de platã revine exploatanþilor;

e) colectarea unei contribuþii de 1% aplicatã asupra veniturilor realizate lunar de agenþii economici pentru retransmisia prin cablu, prin satelit ºi prin retransmisia digitalã a emisiunilor de televiziune;

f) colectarea unei contribuþii de 4% din profitul anual realizat de operatorii
economici care organizeazã jocuri de noroc; plata se va face pânã la data de 31 mai a anului în curs pentru anul precedent;

g) 50% din veniturile obþinute din vânzarea sã lilor ºi grã dinilor de spectacol cinematografic, precum ºi a terenurilor aferente;

h) dobânda aferentã disponibilitãþilor din contul Fondului cinematografic aflat în Trezoreria Statului;

i) alte venituri dobândite în condiþiile legii.

(2) Sumele datorate pentru contribuþiile stabilite la alin. (1) lit. a) - f) reprezintã cheltuialã deductibilã la calculul profitului impozabil al operatorilor economici respectivi, în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.

(3) Contribuþiile prevãzute la alin. (1) lit. a) - f) se aplicã asupra încasãrilor totale realizate, din care s-a dedus TVA aferentã ºi/sau impozitul pe spectacol, precum ºi taxa de timbru cinematografic.

Asta e ordonanta.
Hai sa facem iar o simulare, ca ajuta:
Deci eu am un magazin care vinde dvd-uri. Vand de 100 de coco, dau 2 coco la cnc. Raman cu 98. Din astia, cheltuieli, salarii etc, raman cu profit 10 coco. 16% e impozitul, dau la stat 1,6 coco. Daca nu deduceam aia 2 de la cnc, aveam profit 12 si dadeam la stat 1,92. Prin urmare am saracit statul cu 0,32. Statul, fiind saracit, baga mai putini bani in scoli, strazi, sanatate. (Si macar de-ar face-o bine). Sau mai inventeaza niste impozite. Si uite asa, are omul simplu de suferit.
In plus, cumparatorul de DVD va plati mai mult la magazin, ca si eu ca vanzator vreau sa-mi scot parleala daca tot dau taxe si la cnc si la stat.

De taxele aplicate televiziunii si radioului de stat nu mai zic, ca sunt clar bani publici.

Cum se putea ca un sistem functionand sub obladuirea statului (cnc-ul) sa nu aiba de a face cu banii publici? Ce o fi, hollywood privat?

mafalda
17 Oct 2008, 14:30
Daca ai sti la cate discutii din astea am participat, pe subiectul "ba ca-s bani publici, ba ca nu-s"... Am obosit! :huh:

Led-Ze-Pencil
17 Oct 2008, 14:35
Daca ai sti la cate discutii din astea am participat, pe subiectul "ba ca-s bani publici, ba ca nu-s"... Am obosit! :huh:

Ghinionul meu. :) Abia ce ma incalzisem si eu....

hellsteed
17 Oct 2008, 20:45
Oricum ar fi tre sa ne confruntam cu aceasta situatie si sa razbatem. Daca reusim aici , cred ca vom reusi peste tot.

Proletar
18 Oct 2008, 00:32
eu cred ca, totusi, cinematografia romaneasca nu a iesit inca din criza de scenaristi.
poate ca e o criza de sistem, poate ca e un accident genetic romanesc, nu stiu.
si sa nu-mi mai spuneti de razvan radulescu, va rog.
mi s-a aplecat.

hellsteed
18 Oct 2008, 07:56
Cine sunt scenatistii la serialul politist de-aacuma de pe Protv ??

nibo
18 Oct 2008, 09:02
Cine sunt scenatistii la serialul politist de-aacuma de pe Protv ??

Maria Marinescu, Oana Iancu si Denis Dinulescu.

hellsteed
18 Oct 2008, 09:21
o fi si astia cineva daca n-am auzit de ei...

Proletar
18 Oct 2008, 11:18
Denis Dinulescu e un scriitor cu mult umor...a scris "Japonezul albastru", de exemplu.
plus piesa aia de teatru despre Ceausescu, cu Florin Calinescu.
a mai colaborat si la Academia Catavencu.

Oana Iancu...nu stiu...cunosc o Oana Iancu, de la Sagafilm...o fi ea.
Maria Marinescu...chiar nu stiu...

nibo
18 Oct 2008, 12:34
Denis Dinulescu e un scriitor cu mult umor...a scris "Japonezul albastru", de exemplu.
plus piesa aia de teatru despre Ceausescu, cu Florin Calinescu.
a mai colaborat si la Academia Catavenc

...si scenaristul productiei proteviste "Poveste de cartier" ( intamplator sau nu, cu Florin Calinescu in distributie )

Led-Ze-Pencil
18 Oct 2008, 13:36
eu cred ca, totusi, cinematografia romaneasca nu a iesit inca din criza de scenaristi.
poate ca e o criza de sistem, poate ca e un accident genetic romanesc, nu stiu.
si sa nu-mi mai spuneti de razvan radulescu, va rog.
mi s-a aplecat.

si de la mult si numai caviar ti se apleaca. Mai ai nevoie si de altele. Ar mai trebui si alt gen de scenaristi dar DE ACEEASI VALOARE. Aici e problema. Si eu sunt satul de povestile lui RR, care-mi devin deja previzibile nu prin continut ci prin formal, as putea recunoaste un scenariu de-al lui numai vazand filmul, vreau si eu alti povestitori. Un Titus Popovici tanar, actualizat :). Or fi?

Neuptolem
18 Oct 2008, 13:51
Eu as fi curios cum scrie Pitbull in 2008, cum ar suna un LM al lui silver_boy, NoOne, cum ar fi sa vad in cinema un lung-metraj semnat de Airlight, cum ar fi sa citesc noaptea "Apocalipsa" lui Prolly (Prolly, am citit azi-noapte Umilinta de pe liternet, nu citisem, chiar mi-a placut. ;) mi-am schimbat atitudinea, vezi? :D ).
Fratilor, nu mai fiti atat de modesti, ati participat la CNC, ce mai vreti? Ca inca nu s-a intamplat, nu schimba nimic, valoarea unei bancnote de 1000$ nu se modifica daca ea se afla in buzunarul unui bogatan ori in buzunarul vostru.
Mai increzatori, putin! Mai lasati-l pe Cioran si pe Miorita si apucati-va de Corut si Donald Trump! 8)

Proletar
18 Oct 2008, 18:03
Mai lasati-l pe Cioran si pe Miorita si apucati-va de Corut si Donald Trump! 8)

Initial, citisem gresit, "Curut", dar m-am linistit.... :huh:

Pitbull
18 Oct 2008, 18:33
Curut, Corut - tot aia.

Proletar
20 Oct 2008, 08:57
hm...am revazut lista cu proiectele de lungmetraj din sesiunea de vara a CNC.

din 10 proiecte admise, 9 au acelasi autor si la regie, si la scenariu. :huh:

Proletar
20 Oct 2008, 09:03
si, tot la aceeasi sectiune, dar la proiectele picate, urmatorii scenaristi:

Noah Stollman
Szabolcs Hajdu
Haris Petropoulos
Menelaus Karamaghiolis

si cateva coproductii semnate de regizori celebri precum:

Eran Riklis
Szabolcs Hajdu
Menelaos Karamaghiolis
Shani Grewal
Armand Richelet Kleinberg
Maia Vaptasarova

ce cauta acestia la CNC-ul romanesc??

Led-Ze-Pencil
20 Oct 2008, 20:46
Szabolcs Hajdu
Menelaos Karamaghiolis
Shani Grewal
Armand Richelet Kleinberg
Maia Vaptasarova

ce cauta acestia la CNC-ul romanesc??


pam pam!
ce cauta romanii la cnc-ul frantuzesc, sau nemtesc? ca banii ii folosesc romanii, din greu. Chiar trebuie, dupa atata vreme pe forum, sa explicam lucruri simple ca asta?

Mereu o luam de la capat?

Proletar
20 Oct 2008, 20:59
Szabolcs Hajdu
Menelaos Karamaghiolis
Shani Grewal
Armand Richelet Kleinberg
Maia Vaptasarova

ce cauta acestia la CNC-ul romanesc??

pam pam!
ce cauta romanii la cnc-ul frantuzesc, sau nemtesc? ca banii ii folosesc romanii, din greu. Chiar trebuie, dupa atata vreme pe forum, sa explicam lucruri simple ca asta?

Mereu o luam de la capat?

nu, mai, gata.
stai linistit.

Led-Ze-Pencil
21 Oct 2008, 01:51
M-am linistit.

Airlight
21 Oct 2008, 09:06
.



_________________________






e liniste.

sergiu puiu
21 Oct 2008, 11:58
dar care sint romanii care mulg CNCul din Franta? sau pe cel din Germania? ca sa nu mai spun ca in Germania lovele se imaprt pe landuri si este mai complicat.

daca imi dati exemple cu proiecte care au cistigat finantari in Franta DUPA ce au cistigat in Romania ... nu se pun!
:)

sergiu puiu
21 Oct 2008, 12:03
si intrebarea patetica din titlul topicului ma amuza. pai unde-s cei din franta, cei din USA sau cei din germania?

ca peste tot NU EXISTA o sumedenie de scenarii.
daca era asa am fi vazut filme scrise doar de 10 oameni si gata.

in scoala(unatc, media etc) cei de la sectia de scenaristica(CAV) se dau critici cind cei de la regie le cer scenarii si scenaristi cind profesorii le cer analize.
:)
si asta se intimpla indiferent de an,clasa sau profesor.

in plus ... cum este posibil ca un student la scenaristica/regie sa realizeze abia DUPA ce intra in UNATC/MEDIA ca nu are o poveste de spus?
sa puna burta pe carte, sa citeasca si apoi sa se apuce de filme.
cine-i ii tine sa ecranizeze nuvele celebre?
:)
deci unde-i problema?

Led-Ze-Pencil
21 Oct 2008, 12:25
in scoala(unatc, media etc) cei de la sectia de scenaristica(CAV) se dau critici cind cei de la regie le cer scenarii si scenaristi cind profesorii le cer analize.
:)
si asta se intimpla indiferent de an,clasa sau profesor.

in plus ... cum este posibil ca un student la scenaristica/regie sa realizeze abia DUPA ce intra in UNATC/MEDIA ca nu are o poveste de spus?
sa puna burta pe carte, sa citeasca si apoi sa se apuce de filme.
cine-i ii tine sa ecranizeze nuvele celebre?
:)
deci unde-i problema?

Da chiar, unde e?
Jalnicele filme care se fac acum sunt numai din vina regizorilor, altfel scenariile sunt beton!?

mafalda
22 Oct 2008, 15:19
Eu cat am fost studenta la UNATC nu mi-a explicat nimeni ce e aia "scaletta". Ca nu a avut cine sa-mi explice!
Pittbul mi-a explicat de ce mintea habauca a unor "pedagogi" confunda "treatmentul" cu "desfasuratorul de secvente"

Pitbull
22 Oct 2008, 16:27
Nu, eu ti-am explicat cä le confundä! De ce or fi ajuns sä le confunde, numai ei stiu! :hmm:
Apropo, noi de scaletta învätaseräm de la Carabät.
Sca-let-ta = 3 silabe
Des-fä-su-rä-tor de se-cvent-te = 9 silabe
(De ce sä fii simplu, când poti sä te complici.)

Led-Ze-Pencil
23 Oct 2008, 13:00
COMUNICAT DE PRESA privind cea de-a 112-a Reuniune a Comitetului Director EURIMAGES

Centrul Naþional al Cinematografiei a participat la cea de-a 112-a reuniune a Comitetului Director Eurimages care s-a desfãºurat în perioada 12-14.10.2008 la Reykjavik.

Comitetul Director al Fondului Eurimages – Fondul Consiliului Europei pentru sprijinul coproducþiei, distribuþiei ºi exploatãrii operelor cinematografice – a selecþionat 13 proiecte de coproducþie europeanã cãrora le-a atribuit un sprijin financiar de 4.100.000 Euro.
Printre acestea figureazã ºi proiectul „MEDALIA DE ONOARE”- scenariul Tudor Voican, Cãlin Netzer, regia Cãlin Netzer, o coproducþie România (80%) coproducãtor român Scharf Advertising – Germania (20 %), coproducãtor german Pandora Film - a primit un sprijin financiar în valoare de 120.000 Euro.
Reamintim cã proiectul „Medalia de Onoare” a fost unul din proiectele câºtigãtoare la sesiunea I organizatãde C.N.C. în vara anului 2007, primind un credit de 720.000 RON.

Eurimages a susþinut sprijinirea pentru distribuþie a 31 de filme europene, cu suma de 169.100 Euro. Totodatã, distribuitorul român Asociaþia Moebius a primit un sprijin financiar de 6.000 Euro pentru distribuirea în România a filmului„Le petit roi Macius” (Micul rege Macius - Ungaria).
Distribuitorii români Clorofilm Romania ºi S.C.Graffiti Art 2005 au primit un sprijin financiar în valoare de 9.400 Euro pentru distribuirea filmelor: „Die Wilden Huhner”- (Puicuþa Sãlbaticã- Germania) ºi „The Shutka Book of Records” (Recordurile lui Shutka - Serbia).
Comitetul Director Eurimages l-a reales cu aplauze pe actualul preºedinte,
dl. Jacques Toubon pentru un al 4-lea mandat excepþional de 1 an (pânãla
sfârºitul anului 2009). Totodatã, a fost ales anticipat viitorul Preºedinte,
dl. Jobst Plog, pentru un mandat de 2 ani (20.11.2009 -19.11.2011).
EUGEN ªERBÃNESCU DOINA BOSTAN
Director General Cooperare Externã

:D :D :D l-a reales cu aplauze!!!
Si ovatii "Toubon - Eurimages, Toubon-Eurimages!"

Da uite ca vin bani si la noi.
O fi buna Medalia asta de onoare? Sau o sa-i vedem reversul (dosul)?

Led-Ze-Pencil
23 Oct 2008, 19:25
O fi buna Medalia asta de onoare? Sau o sa-i vedem reversul (dosul)?

Am mai rasfoit niste cronici de Gorzo si tare mult mi-a placut asta. Cred ca e on-topic, iar daca ati citit-o la vremea ei, ma scuzati. Merita discutat pe ce spune el aicisa:

>>
Andrei GORZO
A da totul afarã


Care sînt gîndurile ºi aspiraþiile unei cinematografii la ieºirea dintr-o lungã dictaturã? Cu ce o lasã atîþia ani de "nu spune asta" ºi "nu arãta aia", de "epopee naþionalã" ºi de "oglindire a realizãrilor noastre", de mistificare ºi cosmetizare, de tabuuri ºi vaci sacre? Cu o nevoie profundã de normalitate? Cu o dorinþã arzãtoare de a recupera încrederea ºi respectul publicului? Cu o pornire irezistibilã de a spune adevãrul? Aiurea. În realitate, toate astea o lasã cu o pornire irezistibilã de a spune "p**ã" ºi "p***ã". Cu o dorinþã arzãtoare (deºi nerecunoscutã) de a se transforma într-o industrie de film porno. Cu o nevoie profundã de a se descãrca pe cineva. E omenesc, dacã stai sã te gîndeºti. O fi fost chiar necesar, adicã terapeutic. Partea proastã este cã acel cineva pe care s-au tot descãrcat regizorii - din banii noºtri - am fost tot noi.

Mamã, ce-am putut sã vedem în ultimii 16 ani! (ªi încã nu s-a terminat.) Nu vreau sã spun cã a fost întotdeauna neplãcut. O, ce bucurie mi-a adus descoperirea recentã a "primului film particular din România" - ªobolanii roºii (1991) de Florin Codre -, care-mi scãpase la vremea lui! Ce veselie e acolo! Cum se simte euforia realizatorilor - satisfacþia ameþitoare, revanºardã, de a putea bãga într-un film românesc atîtea scene sexy ºi atîtea demonstraþii de arte marþiale cîte poate duce (indiferent dacã au sens în poveste sau nu), de a face un film la fel de miºto ca alea care, circulînd de la posesor de video la posesor de video, ne mai luminaserã puþin lunga noapte a anilor '80! Vãzînd filmul, am intrat în spiritul ãla; nu atît de tare încît sã-mi doresc sã mã întorc în 1991, dar oricum... Dupã cum cred cã pot sã intru în spiritul care a fãcut posibile filme ca Miss Litoral ºi A doua cãdere a Constantinopolului (totuºi nu atît de tare încît sã-mi doresc sã le mai vãd). Cronica Eugeniei Vodã la A doua cãdere (1993) s-a intitulat "Þîþele Loredanei" - o sintezã inegalabilã a calitãþilor filmului ºi, mai mult decît atît, a cuceririlor cinematografiei româneºti libere. Pare puþin, dar acest pas mic pentru omenire poate fi privit ca un pas mare pentru om - pentru omul Mircea Mureºan, regizor veteran: dupã ce te-ai înãbuºit atîþia ani ba în "Cojocul Vitoriei Lipan", ba în "ªuba lui Horea", parcã e ceva sã treci la "Þîþele Loredanei". Parcã respiri altfel, nu? Dintr-odatã, toatã lumea de prin filmele româneºti fãcea sex. Pînã ºi "liceenii" lui Nicolae Corjos fãceau sex (în rest erau la fel de insipizi ca înainte). Nici o actriþã începãtoare nu scãpa neviolatã - dacã nu în primul ei film, atunci în cel de-al doilea. Nici ªtefan Iordache nu scãpa neviolat - de Mircea Albulescu, în Cel mai iubit dintre pãmînteni (1993).

Cu totul altfel ºi-a folosit libertatea un cineast ca Mircea Daneliuc: "Cu o frenezie a libertãþii ºocantã, agresivã, un cineast îi aruncã în faþã unei lumi - lumii lui - cele mai incomode, mai ruºinoase ºi mai devoratoare obsesii ale ei." Aºa scria Eugenia Vodã despre Patul conjugal, satira apocalipticã a lui Daneliuc, care tocmai se lansase pe 26 ianuarie 1993 - de ziua lui Ceauºescu. "Publicul nostru asistã - participã - la Patul conjugal ca la un fel de ºedinþã de terapie naþionalã! Evident, fiind vorba de Daneliuc, o terapie de ºoc... Lumea noastrã apare în toatã splendoarea ºi mizeria ei, ca un mare balamuc sau ca o succesiune teoretic infinitã - balamuc peste balamuc peste balamuc..." Foarte adevãrat. Patul conjugal rãmîne unul dintre filmele-cheie ale epocii lui; avîntul lui distructiv-purificator poate ºi acum sã te amuþeascã - are ceva din grandoarea ºi din oroarea unui autodafé. Problema este: de cîte ori se poate repeta, cu succes, un asemenea act? Cîte apocalipse valabile poate sã producã o cinematografie? Cît poate sã dureze pînã cînd "terapia naþionalã" (de ºoc, neapãrat de ºoc) începe sã aducã a terapie personalã - regizor-de-film-dã-totul-afarã? Cît e de cinstit din partea regizorilor sã punã în cîrca României inclusiv faptul cã filmele lor despre România devin din ce în ce mai greu de suportat? În fine, noi ce vinã avem? În filmele de dinainte de Revoluþie ni se vorbea despre patrie pînã ne ieºea pe nas. ªi despre ce ni se vorbea acum, la fel de insistent? Despre patrie. Aceeaºi pisãlogealã, dar cu semn schimbat; "Cîntarea României" pe invers. Miºto schimbare! De exemplu, Raport despre starea naþiunii (2004) se deschide cu o rafalã de mãscãri la adresa unor mituri naþionale: Eminescu era nuºtiucum, Ana meºterului Manole era o curvã, mioriþa din Mioriþa era tot o curvã º.a.m.d. Autorul Raportului, Ioan Cãrmãzan, se vede, probabil, ca un fel de desperado sacrileg ºi iluminat; e clar cã e mîndru de blasfemiile lui. Dar astea nu sînt blasfemii, sînt doar mãscãri care-ºi dau importanþã. Sau, mai bine zis, sînt blasfemii, dar în cu totul alt sens - poate singurul sens în care se poate vorbi de blasfemie într-un domeniu ca filmul. În fond, nu existã medium mai "lumesc" decît cinematograful (mã rog, nu exista pînã la apariþia televiziunii, ale cãrei înclinaþii ºi deprinderi fac ca pînã ºi cele mai corupte filme sã parã, prin comparaþie, obsedate de transcendenþã) ºi, dacã o cinematografie e obligatã sã aibã ceva sfînt, acel ceva sînt banii - mai ales dacã ei provin ºi din buzunarul meu.

Încã o observaþie: se presupune cã blasfemia, în artã, e un sport al tinerilor. Se presupune cã ei sînt cei care tind sã vadã în jurul lor numai dogme care se cer atacate, numai false pudori care trebuie scãrmãnate. Ei bine, în filmul românesc postrevoluþionar lucrurile au stat taman invers: în general, veteranii au fost cei care "ºi-au bãgat" ºi "ºi-au scos". Dupã atîþia ani, s-au pomenit brusc cã pot sã arate orice - ºi nu ºi-au mai revenit. În esenþã, au continuat sã facã filme ca sã-i ºocheze pe soþii Ceauºescu. ªi tinerii au fost, de regulã, cei care au spus: "Alo! Ne iertaþi cã vã deranjãm, ºi nu cã ce faceþi dumneavoastrã n-ar fi sãnãtos, dar n-ar fi cazul sã se facã ºi alte chestii? De exemplu, filme? Apropo, soþii Ceauºescu nu prea se mai ºocheazã: sînt morþi de mult". <<


E scris adanc!

Pitbull
23 Oct 2008, 19:32
Da da - e unul dintre articolele mele favorite de Gorzo.
http://atelier.liternet.ro/articol.php?art=3475

sergiu puiu
24 Oct 2008, 20:48
Eu altceva nu inteleg ... de ce se asteapta lumea ca o scoala de film sa scoata scenaristi?
Prin scenaristi intelegind oameni capabili sa scrie scenarii bune.

Pai de la LITERE/FILOLOGIE ies doar scriitori de NOBEL?
:)
Mai ies si jurnalisti, moderatori de emisiuni tv, politicieni agramati etc.

Diploma nu tine loc nici de IDEI si nici de TALENT.
Ba chiar ii pune pe cei ce o poseda intr-o lumina proasta daca scriu prost.

Si apoi nu inteleg de unde aversiunea asta pt regizorii care-si scriu scenariile. Din cite cunosc eu in materie de scenaristi si regizori ... cei mai buni scenaristi sint si regizori.
Daca ar publica scenariile autorilor la moda(aici vorbesc de cei ce nu sint si regizori) ne-am lua cu miinile de cap. Nu sint deloc cinematografice, deloc ofertante dpdv vizual.Adica nu sint scenarii. Cel mult piese de teatru.

Si aici dau cu mecla in grinda regizorii neinspirati sau expirati(vezi cazul lui N. Margineanu). Ii omoara textele care NU sugereaza si "ce vedem". Nu doar "ce auzim"(dialoguri).

Led-Ze-Pencil
24 Oct 2008, 23:55
Si apoi nu inteleg de unde aversiunea asta pt regizorii care-si scriu scenariile. Din cite cunosc eu in materie de scenaristi si regizori ... cei mai buni scenaristi sint si regizori.
Daca ar publica scenariile autorilor la moda(aici vorbesc de cei ce nu sint si regizori) ne-am lua cu miinile de cap. Nu sint deloc cinematografice, deloc ofertante dpdv vizual.Adica nu sint scenarii. Cel mult piese de teatru.

Si aici dau cu mecla in grinda regizorii neinspirati sau expirati(vezi cazul lui N. Margineanu). Ii omoara textele care NU sugereaza si "ce vedem". Nu doar "ce auzim"(dialoguri).

Foarte adevarat si merita dezvoltata ideea.

Am citit si eu niste texte care mi-au fost prezentate drept scenarii. In fapt, literatura curata. Mai grav ca erau ale unor absolventi de facultate de film (nu UNATC - si nu ca aia ar fi mai breji). Texte in care erau amestecate si trairi si actiuni, de-a valma, introspectii si fapte concrete, dialoguri interioare si exterioare frumos crosetate... Ei bine, alea ar fi putut deveni scenarii eventual in urma unor ecranizari (sper ca nu-s offtopic si ar trebui sa scriu asta la Ecranizari). Ecranizarea presupune separarea trairilor de fapte si reconstructia trairilor PRIN fapte. Sau vorbe, dar asta e discutabil, tine mai mult de teatru.

Multi nu stiu cum se scrie un scenariu. Nu e numai ca deschizi Final Draft si gata, pac scenariul la Razboiu!
Scenariul e, sa ma ierte cunoscatorii, behaviorist. Vezi ce se poate vedea, auzi ce se poate auzi, iar trairile le intuiesti in spatele faptelor/vorbelor. Si teme, semnificatii, profunzimi, tot de acolo rezulta. Absolventii de Litere sau UNATC tot acolo ajung cand reusesc sa scrie un scenariu valabil.
Si asta pentru simplul fapt ca se ajunge la filmare si un om cu o camera in bratele trepiedului te intreaba: ei, si acum ce filmam? Nu poti sa-i zici: filmeaza inefabilul.

Asta da, e o problema.

Proletar
25 Oct 2008, 00:42
cred cã scriitorii foarte elaboraþi în operele lor nu au cum sã fie scenariºti buni.
scenaristul e un scriitor superficial, talentat mai degrabã la schiþe, nuvele.
e un ins care nu va scrie niciodatã romane foarte adânci.

Led-Ze-Pencil
25 Oct 2008, 01:08
daca e sa filozofam:
scenaristul vede cu un singur ochi ceea ce scriitorii de romane vad cu mai multi. Dar ochiul ala trebuie sa vada la fel de mult si de adanc.

dar poate n-ar trebui sa filozofam.


L.E.
Simt nevoi sa explic mai concret ce am zis mai sus, ca parca e prea abscons. Romancierul poate spune:
"Traia acum aceleasi sentimente ca atunci cand ii pusesera ai lui pentru prima data in mana un stilou, si se simtea acum ca si atunci stingher si neindemanatic, coplesit." ("Scene din viata unui becali" :) )
Daca vrea s-o ecranizeze, scenaristul trebuie sa desfaca ghemul asta de timpi si sa o ia tacticos, sa arate cum era atunci, cum este acum si care e relatia personajului acum fata de acea amintire de atunci. Scaneaza "cu un singur ochi" intr-o insiruire temporara liniara, cele doua momente. Dar mai bine o lasam dreak de filozofie, cui ii trebuie? Ce, suntem Cornel Dinu?

Proletar
25 Oct 2008, 01:11
bine, scenaristul, faþã de regizor, trebuie sã scrie ºi sã vadã în aceeaºi proporþie.
regizorul trebuie mai mult sã vadã, decât sã scrie.

scenaristul e ºi proiectant, ºi arhitect.
regizorul e doar inginerul constructor? :)

Led-Ze-Pencil
25 Oct 2008, 07:43
Si regizorul vede si scrie, in felul lui, mai departe, ca sa putem vedea si noi ceva :)
.........................
Da, s-ar putea spune si ca e inginerul constructor. Poate de aia incearca regizorul sa fie si proiectant si arhitect (scenarist), ca sa fie autor total, de ciuda sa nu fie considerat doar un biet inginer. Dar ce te faci cu regizorii aia care au o viziune proprie, o conceptie care da stil intregii constructii, si care nu exista la scenaristul arhitect?

Si nu ma refer la acei regizori care prin interventia asupra continutului scenariului cred ca si-au facut treaba, si-au impus conceptia. Asta e o prostie. Ei vor alt final, sau baga alte chestii care i se par lor misto (vezi sodomizarea lui Petrini in viziunea lui Serban M.). Nu acolo isi spune regizorul cuvantul. Nici interventia masiva, pe ambele laturi - si de continut si de stil - nu e elocventa (vezi transformarea de la povestirea "Omul din vis" la "Glissando")

Poate un bun exemplu ar fi "Zbor deasupra unui cuib de cuci". Acolo Milos Forman a creat cu stil propriu, pastrand continutul romanului. Acolo poti spune ca a fost si arhitect, si proiectant si inginer.

Proletar
27 Oct 2008, 00:30
uite, eu scriu scenete si episoade de sitcom pentru un anumit grup de umor.
cineva mi-a zis ca scheciurile astea imi influenteaza oarecum negativ stilul scenaristic de cinema.
probabil ca televiziunea iti da o nota de superficialitate, mai ales cand lucrezi pe banda...incepi sa gandesti ceva de genul las' ca merge si-asa.
asa sa fie oare?

si totusi, woody allen a inceput cu scheciuri tv... 8)

Led-Ze-Pencil
27 Oct 2008, 07:14
N-are cum sa nu influenteze. Totusi, exista si variante de scapare. Uite radu muntean: a facut sute de reclame si totusi a putut face boogie, in cu totul alt stil. Una e munca, alta pasiunea :)
La woody allen nu se stie: poate asa era croit el, si s-a potrivit cu scrisul de scheciuri, iar filmele care au urmat sunt influentate de tv sau poate asa ar fi fost, oricum. Toate filmele lui sunt "vorbarete".
Pe el nu-l vad totusi scapand si facand "eternal sunshine... " sau "desertul rosu" :)

Led-Ze-Pencil
24 Nov 2008, 17:29
Prime impresii de la workshop? Sau nu e voie pana nu se termina?