Log in

View Full Version : C.N.C. - aberatii si coruptie


sergiu puiu
24 Jun 2008, 18:40
Sper sa nu irit pe cineva pt ca incep un nou topic.
Dar gasesc interesanta trecerea in revista a aberatiilor din regulamentul de concurs.


In topicul HBO-Romania .... va semnalam doua uriase aberatii.
Aberatii pentru cei cu bun simt si OPORTUNITATI pentru cei citiva initiati care mulg CNC de citiva ani.

CALITATEA REGIZORULUI DEBUTANT
1. Calitatea regizorului care atirna in proportie de 25% la punctajul final al unui proiect depus in concurs(25 de puncte din max 100).
Din premii/selectii in festivaluri internationale un regizor poate obtine max 15 puncte.
Restul de 10 puncte se pot obtine doar din numarulde televiziuni care au difuzat filmul. Si vorbim de acelasi film! Adica e musai sa iei si o poala de premii cu filmul dar si sa fie difuzat apoi. Pentru difuzare primesti cite 1 pct pentru fiecare televiziune.
:)
OBIECTII
A. Pai daca concurez la sectiunea DEBUT se cheama ca am facut doar scurt metraje. Cite scurt metraje au fost cumparate/difuzate de televiziuni?
Si aici intervin pilele din Romanica care-ti pot deschide usile la televiuni.
Recent am vazut si pe PROCinema un grupaj de scurt metraje.

B. Ce are a face asta cu talentul regizorului? Sint o gramada de filme tembele difuzate de televiziuni si o gramda de filme geniale ignorate de televiziuni. Si cine semneaza contractele cu distribuitorul?
REGIZORUL? De cind?
PRODUCATORUL!

C. Aberatia nu este tocmai o aberatie. Asa esti obligat sa apelezi la casele de productie care au puncte.

Ma cam repet. Promit sa nu o fac pe viitor!
:)

sergiu puiu
24 Jun 2008, 18:42
referitor la cele scrise mai sus ... consultati ANEXA 11 C din regulamentul de concurs-sesiunea 2007 Noiembrie.

il gasiti si in topicul HBO-Romania ....

sergiu puiu
24 Jun 2008, 19:00
Probleme si mai grave apar la CALITATEA REGIZORULUI (categoria-regizori "consacrati").

Se iau in calcul si numarul de spectatori! Dar pentru ca DEDICATIA sa fie clara ... in regulament se spune ... numarul de spectatori inregistrat in cinematografe din alte tari. Nu pun ghilimele pt. ca am citat din memorie. O sa revin cu copy&paste.

Asta in conditiile in care producatorii care tot participa si tot cistiga la CNC ... detin si sali de cinema!
Curat democratic!

Media PRO - detine CINEMA PRO (fostul Luceafarul)
Ion Ionescu - detine Glendale Studio (cinema Cotroceni)
Ada Solomon si Tudor Giurgiu - detin salile din Cityplex

Si astfel ajung sa concureze (pe numar de spectatori) filme care au avut doar 2 copii cu filme care au ajut 6 copii, filme care au fost tinute in cinematografe 7 zile cu filme care au fost tinute in cinematografe 1 luna.

:)

sergiu puiu
28 Jun 2008, 14:54
http://www.cncinema.abt.ro/Files/Documents/fls-734.pdf

Ce aflam citind lista festivalurilor care aduc puncte regizorilor si producatorilor la viitoarea sesiune de concurs-iulie 2008?
Ca s-a imbogatit lista festivalurilor de categoria A.

CATEGORIA 1 (A) -
FESTIVALURI INTERNATIONALE ACREDITATE DE F.IA.P.F
- BERLIN -Germania
- BILBAO -Spania
- CANNES -Franta ( indiferent de sectiunea de participare)
- CAIRO -Egipt
- KARLOVY VARY - Cehia
- LOCARNO - Elvetia
- LOS ANGELES ( AFI FEST)- SUA
- MAR DEL PLATA –Argentina
- MONTREAL -Canada
- MOSCOVA -Rusia
- OBERHAUSEN - Germania ( scurt metraj)
-SAN SEBASTIAN – Spania
- SHANGHAI -China
- TOKYO -Japonia
- TORONTO - Canada ( scurt metraj)
- VENETIA -Italia

Si a aparut pe lista pina si CAIRO!
Bravo!Uite asa ... pina si filmul Cristinei NICHITUS, care a fost selectionat la CAIRO, ajunge sa fie punctat la fel ca un film selectionat la CANNES, Venetia (MOstra, nu vestivalul obscur din Venetia la care a tot luat premii Tica!) sau Berlin(Berlinala)!

Si mai ziceti ca nu sint toti in cirdasie? Ca noul val are si ceva urme de perlan in el?

Cine a avut interes sa apara AFI FIlm Festival si Toronto pe lista celor de categoria A?

Nu mai zic de restul festivalurilor nimic, sint cit sa primeasca toata lumea puncte.
Dragilor de ce nu o faceti pe fata?
Sa fie TIFF, GOPO si NEXT capete de lista si gata.
O tot dati dupa plop ca poate nu se prinde lumea.

Pitbull
28 Jun 2008, 16:25
Ce s-a ales cu scrisoarile deschise adresate ministerului culturii si semnate de nume ilustre ale criticii de film din Ro?

1.Au semnat o scrisoare in care se cerea anchetarea modului dubios in care Eugen Serbanescu a cistigat(prin concurs! adica democratic!) pozitia de DIRECTOR GENERAL al CNC.
Eugen Serbanescu a ajunsa sa candideze singur pe acel post in finala ceilalti doi concurenti fiind eliminati in prima faza cu note ridicol de mici. Exista la acea ora suspiciunea ca ceilalti doi candidati s-au prezentat doar de forma. Ca la o licitatie publica unde-i musai sa existe mai multe oferte.

Rezultatul acelei scrisori?
0

1.Laurentiu Damian , unul dintre contracandidati, a fost apoi prezent intr-un juriu CNC.
2.In sesiunea urmatoare Anca Damian primeste si ea bani pentru debut in lung netraj.

Dar ce s-a ales cu scrisoarea deschisa in care 15 critici cereau demisia lui Eugen Serbanescu?

Nimic!
Unii dintre ei au fost invitati apoi sa faca parte din juriul unor concursuri patronate de CNC care era si este condus de hulitul Eugen Serbanescu.

Citi dintre cei ce aveau un ton critic la adresa CNC si-au mentinut pozitia?
:)

Am mutat aici mesajul ästa, nu e necesar sä deschidem saptejdemii de topicuri despre coruptia din C.N.C. Mai bine mai putine, dar mai eficiente.

m3lku
29 Jun 2008, 23:31
Ingerul necesar a fost la Cairo si Shanghai, deci are 2 selectii in festivaluri (cica) de clasa A :)
Probabil pe viitor orice festival va deveni la fel de important precum Cannes-ul sau Berlinul atata timp cat interesele lor vor cere lucrul asta.

sergiu puiu
30 Jun 2008, 14:30
Dar ma intreb ... CLAUDIU ROMILA care a impuscat si el un premiu la un festival din Moscova(nu stiu daca este acelasi cu cel de pe lista CNC) urmeaza sa fie punctat la fel ca unul ce a bubuit la Cannes, Berlinala sau Venetia-MOSTRA? O sa poata bomba pieptul si Stelian Tanase ca un scenarist premiat ce este!
:)
Nu ar fi prima oara cind cei care calculeaza punctele la CNC gresesc in favoarea unora si in defavoarea altora.

Vezi ... cite contestatii au fost acceptate la ultima sesiune de concurs. A platit cineva pentru acele greseli?

sergiu puiu
01 Jul 2008, 10:17
SI ce noutati mai aflam din ograda ministrului Adrian Iorgulescu si a subalternului sau Eugen Serbanescu?Ce surprize ne-au pregatit pentru iulie 2008?

Ghid de completare - In atentia producatorilor
http://www.cncinema.abt.ro/Files/Documents/fls-751.pdf

ÎN ATENÞIA PRODUCÃTORILOR
2. Producãtorii care au fost coproducãtori într-o coproducþie cinematograficã, vor face dovada participãrii lor prin contract de coproducþie.

ORDIN Nr. 2359 din 27 mai 2008
privind modificarea ºi completarea Regulamentului privind concursul de
selecþie a proiectelor cinematografice în vederea acordãrii de credite
financiare directe pentru dezvoltare de proiecte, producþie ºi distribuire de
filme, aprobat prin Ordinul ministrului culturii ºi cultelor nr. 2.335/2006
EMITENT: MINISTERUL CULTURII ªI CULTELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 452 din 17 iunie 2008
http://www.cncinema.abt.ro/Files/Documents/fls-730.pdf
ART20
6. La articolul 27 punctul 8, dupãlitera d) se introduc douãnoi litere,
literele e) ºi f), cu urmãtorul cuprins:
"e) În cazul în care producãtorul a avut calitatea de coproducãtor într-o
coproducþie cinematograficãinternaþionalã, doveditãprin contract de
coproducþie, acesta beneficiazãde punctajul corespunzãtor recunoaºterii
internaþionale ºi succesului comercial ale respectivei coproducþii.
f) În cazul în care producãtorul a avut calitatea de coproducãtor într-o
producþie româneascã, doveditãprin contract de coproducþie, acesta
beneficiazãde punctajul pentru recunoaºterea internaþionalãºi succesul
comercial ale respectivei producþii, corespunzãtor contribuþiei tehnice ºi
financiare a acestuia în realizarea filmului."

Si cui ii este destinata smecheria asta?

Ati pomenit casa de productie care sa fie COPRODUCATOR la un film si sa nu doreasca sa fie prezenta pe generic?
Ei bine ... exista in ROMANIA!
CASTEL FILM sustine sus si tare ca a fost coproducator la filmul COLD MOUNTAIN. Asta pentru ca este un film premiat cu OSCAR si deci aduce
multe puncte firmei cind aceasta se prezinta la CNC cu alte proiecte.

Dar CASTEL FILM nu este trecut pe generic drept COPRODUCATOR!
http://www.imdb.com/title/tt0159365/companycredits

Aruncati voi un ochi sa vedeti unde este trecuta firma CASTEL FILM.

Si atunci vine smecherasul de Adrian Iorgulescu cu o idee sugerata de Eugen Serbanescu.
Pai calitatea de COPRODUCATOR trebuie dovedita pe hirtie nu pe generic! Asta ca sa le inchida gura celor ce ridica glasul sustinind ca in trecut CASTEL FILM a obtinut puncte nemeritate la CNC!!!

Eu VOMIT, voi nu?
Imi este teama ca o sa vomit peste tambalul peste care au aruncat batista cei din noul val.

Supastar
01 Jul 2008, 11:00
poi bine da' tre s faca dovada de "contract de coproductie", nu?

in mod normal, daca nu sunt coproducatori astia de la castel, americanii n-ar trebui sa le semneze contractul

si pe IMDB scrie la OTHER COMPANIES:

"Castel Film Romania production services: Romania (as Castel Film Services, Bucharest, Romania)"

rocky
01 Jul 2008, 11:19
Deja strutocamila a devenit hipopotamofluture cu trei capete si solzi de peste.

Regulamentul asta e de risul curcilor. Eu zic sa renuntam complet la el si sa il inlocuim cu unul in care sa nu existe decit UNICUL criteriu logic si de bun simt : CALITATEA SCENARIULUI. Regizorul atasat sa dovedeasca prin ce doreste el ca stie meserie, la latitudinea sa. Nu ne intereseaza decit sa stim ca stie meserie, suficient cit sa transpuna cel putin corect un scenariu in film. In primul rind, sa avem certitudinea ca are forta, talentul si dorinta de a se inhama la o intreprindere atit de grea cum este filmul. Si ca isi intelege si simte subiectul si il intereseaza nu banii si faima, ci sa transpuna o poveste cu care sa ne subjuge. Asta e tot ce conteaza.
Premiile au ajuns ceva total derizoriu, iar numarul de spectatori la fel. E fix ca la situatia cu retrocedarile. Chiar nu v-ati saturat de atitea mismasuri si incurcaturi si aranjamente si minciuni bagate in ochi?

Dupa care, sa se atribuie banii, conform notei si alfabetului, ca in filmul lui nae. :lol: Daca nu intri la concursul din iulie, iti vine rindul sa zicem in maximum 2 ani. Ca sa nu mai fie atitea discutii halucinante.

Sa stim o treaba : la primul concurs cistiga cei cu A, B,C.D si poate si E, se pregatesc cei cu F, G etc.

E o bataie de joc de cartea recordurilor. Nu au nici o sansa sa cistige cei realmente buni, ca sa intram si noi in rindul lumii civilizate.

sergiu puiu
01 Jul 2008, 11:20
Pai daca-ti inchiriez tie trotineta si te platesc cu 150 euro/zi pentru trotineta .... se cheama ca tu esti COPRODUCATOR la filmul meu?
Alta-i povestea daca tu pui la bataie trotineta de pe balcon gratis.Dar ar trebui sa pui la bataie si balconul, si scara blocului, si banii din salteaua parintilor!

Tu nu ai vazut pe generice mentiuni de tipul ... multumim firmei X, multumim firmei Y? Astea erau pentru trotinete oferite gratis.Pentru calitatea de COPRODUCATOR la un film cu un buget urias trebuie sa pui multe la bataie.Nu poti sa oferi servicii in valoare de 50-100 mii dolari(preturile oricum sint umflate la CASTEL FILM) la un film cu buget de milioane si sa speri la calitatea de COPRODUCATOR!!!

COPRODUCATOR inseamna mai mult decit sa participi la realizarea unui film. Si in primul rind COPRODUCATORUL are parte apoi din banii produsi de film, din profit !!!

ASTA-I SI MOTIVUL PENTRU CARE UN COPRODUCATOR apare pe generic, afise si alte materiale promotionale.

CASTEL FILM a taxat toate serviciile oferite pt COLD MOUNTAIN. Ca apoi a facut rost de o scrisorica de la americani cum ca romanii au fost coproducatori ... asta-i alta socoteala,tine de moralitatea celor din echipa de productie. Plicul nu-i inventie romaneasca. Ma indoiesc ca acea scrisorica/acel contract este real/legal.Daca exista.

sergiu puiu
01 Jul 2008, 11:42
rocky,
Hai sa discutam pe marginea regulamentului existent.

Daca lasam doar calitatea scenariului sa faca ierarhia finala a proiectelor le acorzi putere discretionara celor din comisia de jurizare.

Si o sa apara din nou in comisie oameni mereu gata sa dea 2 pe linie celor ce trebuie scosi din concurs.O fac ei si acum, daca o sa conteze doar nota pe scenariu nu o sa mai judece deloc.

Cum itit explici faptul ca atunci cind pilosii ce trebuie sa cistige la CNC dar nu au puncte ca regizori ... iau note mari la scenariu(vezi sesiunea de concurs noiembrie 2006)? Si atunci cind pilosii au in spate case de productie galonate ... notele la scenariu scad(vezi sesiunea de concurs noiembrie 2007).Asta ca sa le iasa punctele la socoteala.

Exemplul cel mai graitor de pilos cu nota mare la scenariu ... ALEX ROTARU - sesiunea noiembrie 2006.
titlul scenariului: SFIRSITUL PLOILOR
scenariul&regia: ALEX ROTARU
producator: M-Film
antecedentele regizorului(premii,festivaluri): 0 puncte
antecedentele producatorului(premii,festivaluri): 0 puncte

ALEX ROTARU are o singura calitate. Este fiul lui George Rotaru. Cine este George ROTARU? Prietenul si partenerul de afaceri al lui Adrian Iorgulescu. Si pentru ca juniorul trebuia sa debuteze ... a luat 09.43 la scenariu !!!
:)

Supastar
01 Jul 2008, 11:57
@puiu

nu k tin cu ei, dar nu TU esti cel care defineste cine este coproducator si ce trebuie sa faca acela.
daca americanii i-au trecut la " production services" mie imi poate suna a coproducator

transilvana
01 Jul 2008, 13:17
ma scuzati dar vorbiti in necunostinta de cauza - sau poate e doar semantica de vina. Un co-producator nu este un prestator de servicii, nici chiar daca le face pe gratis. E ca si cum Kodak s-ar trece coproducator la toate filmele din lume care le folosesc pelicula si serviciile de developare contra cost, si la cele carora si-au donat total sau partial serviciile si produsele. Un coproducator are putere de decizie, intr-o oarecare masura. isi da cu parerea. isi ia raspunderea. Nu numai la nivel de bani - la nivel de decizii creative. Are putere, fiindca partenerii sai ii acorda incredere si il respecta - acesta fiind girul profesional si moral pe care clauzele din concursul CNC ar trebui sa-l recompenseze. Firesc, apoi ia parte si in cistigul financiar si de prestigiu al filmului. E un credit care se cistiga greu si nu se acorda usor, mai ales la americani, fiindca inseamna ceva. de asta castel e trecut ca "other companies" - fiindca e cale lunga de la pozitia de prestator de servicii si pina la cea de co-producator. Americanii sint foarte atenti cu creditul fiindca inseamna bani si faima - genericul filmului e considerat document legal si in baza lui poti sa ai pretentii la statut de coproducator, co-scenarist sau mai stiu eu ce. Castel, sa ma scuze, nu e decit un angajat umil al companiei producatoare americane indiferent ce scrie in contract. "Contract de coproductie" ca atare e o sintagma romaneasca. Sint sigura ca in sistemul american se cheama altfel, daca exista. Din partea americanilor, ei si-au exprimat parerea despre contributia Castelului pe genericul filmului.

Supastar
01 Jul 2008, 14:01
da. eu vb in necunostinta de cauza :huh:

transilvana
01 Jul 2008, 18:45
scuze n-am vrut sa pun pe nimeni la punct, doar sa clarific :oops:

Supastar
01 Jul 2008, 19:06
nu eram ironic si nu m-am simtit pus la punct.

doar k pur si simplu aveai dreptate si n-am niciun motiv s nu recunosc kestia asta direct

si smiley-ul ala trebuia sa ilustreze diletantismul

m3lku
04 Jul 2008, 21:38
castel film nu a fost co-producator la Cold Mountain, dupa cum scrie si pe imdb. vezi cazul Joyeux Noel unde pe imdb, Media Pro Pictures apare ca co-producator intr-o lunga lista. Dar ca cei de la Castel au facut o magarie si au facut rost de un contract de co-producator.. asta e alta discutie si nu pune sub semnul intrebarii regulamentul CNC ci legalitatea acelui contract intre Castel si adevaratul producator.
Dar e adevarat, sunt foarte multe nereguli in CNC si nimic nu prea poate fi schimbat. Palme d'orul lui 432, apoi Ursul de aur al Zilei Bune de Plaja, apoi Palme d'orul lui Megatron ii certifica pe cei din CNC s-o tina tot asa. N-o sa vrea nimeni sa se schimbe un sistem care pana acum a dat roade.

sergiu puiu
15 Jul 2008, 14:48
Pai roadele astea seamana cu productiile la hectar raportate partidului inainte de 1989.

Sint mult gonflate de presa si de critica de film. Pai avem critici de film ce jurizeaza scenarii. Sa fie ei oare obiectivi apoi cind film iesit pe ecrane este de toata jena?
Pina acum nu s-a intimplat.

Si daca luam filmele premiate in ultimii ani(chiar si scurt metraje) ... recolta este slaba. Slaba nu la numarul de premii(un singur film poate aduna zeci de premii!) ci la numarul de filme premiate.
Ce folos ca avem 2-3 filme care fac valuri in festivaluri cit timp restul sint mediocre?

Care este valoarea reala a CNC?Cea data de citeva filme premiate sau cea data de grosul filmelor mediocre?

Iar privitor la CASTEL FILM ... CNC este chemat sa vegheze la respectarea regulamentului. Nu-i normal sa inghita ca o stiuca lacoma orice hirtie cu antet colorat.
Va promit insa surprize pe acest subiect. Ca sa fie CASTEL FILM coproducator la COLD M. trebuie sa vrea multa lume. Si nu golanasi vorbitori de engleza care sa fie cumparati cu 3 lei.

sergiu puiu
11 Aug 2008, 17:11
Am niste intrebari pentru voi toti.

1.
Daca un regizor cistiga concursul de scenarii la sectiunea LUNG METRAJ DEBUT cu un film dar il abandoneaza cum este el evaluat pe viitor daca revine la portile CNC?

Tot la sectiunea DEBUT concureaza sau nu?

Sau ... va prezint alta situatie.
2.
Daca cel ce cistiga la LUNG METRAJ DEBUT si abandoneaza apoi proiectul finantat de CNC pentru a realiza un altul pe cont propriu?
Si aici ma refer si la CORNEL PORUMBOIU.
Omul a cistigat in 2004 sau 2005 finantare pentru debut in lung metraj si a renuntat la proiectul respectiv.
Dar Cornel a facut A FOST SAU N-A FOST pe banii sai si a bubuit la Cannes cu el. A impuscat la Cannes marele premiu pentru film de debut.

Daca Porumboiu revine la CNC pentru o finantare el la ce categorie intra?

Se ia in calcul orice debut indiferent de finantare sau se iau in calcul doar debuturile pe banii CNC?

Despre asta nu se zice nimic in regulament/lege.

Pt. moderatori ...
ati schimbat titlul acestui topic desi cel initial pus de mine era mai la obiect. Cel propus de mine era ceva de genul- CNC-aberatii ale regulametului de concurs.
Scuze pt reactia mea intirziata, acum am observat. Chestia cu coruptia arunca topicul intr-o alta zona. Pina acum imi cereati dovezi (eventual poze sau inregistrari video la calitatea HD!) ... iar acum sariti voi pirleazul inaintea mea.
:)

mirodoni
11 Aug 2008, 18:59
M-a surprins apariþia unui topic nou, dar dacã îºi propunea analizarea regulamentului concursurilor CNC, atunci se explicã. Nu neapãrat aberaþii, ci pur ºi simplu „despre regulament”. Eu am sperat sã se dezbatã acest subiect în topicul „Concurs CNC 2008”, dar se pare cã nu avem printre useri, aºa cum speram eu, gazetari care sã pãtrundã la CNC sau alte instituþii, în virtutea dreptului la informare, pentru a implica persoanele cu decizie în acest domeniu. În aceastã situaþie, vorbim noi între noi. Ba mai mult, pentru cã Sergiu Puiu scrie în douã locuri, va trebui sã fac ºi eu acest lucru, ca sã nu fie singur.

StefanDo
12 Aug 2008, 07:30
ati schimbat titlul acestui topic desi cel initial pus de mine era mai la obiect. Cel propus de mine era ceva de genul- CNC-aberatii ale regulametului de concurs.

pit, stii ceva despre asta?

Pitbull
12 Aug 2008, 12:10
Da, eu l-am schimbat, pentru cä formula initialä era prea limitativä; nu e vorba doar de aberatiile regulamentului de concurs, ci si de cele procedurale, precum si de traficul de influentä, de spägi, de tot haloimäsul de acolo. De-asta am optat pentru ceva mai cuprinzätor.

ricutza
12 Aug 2008, 13:01
Tu nu ai vazut pe generice mentiuni de tipul ... multumim firmei X, multumim firmei Y? Astea erau pentru trotinete oferite gratis.Pentru calitatea de COPRODUCATOR la un film cu un buget urias trebuie sa pui multe la bataie.Nu poti sa oferi servicii in valoare de 50-100 mii dolari(preturile oricum sint umflate la CASTEL FILM) la un film cu buget de milioane si sa speri la calitatea de COPRODUCATOR!!!

COPRODUCATOR inseamna mai mult decit sa participi la realizarea unui film. Si in primul rind COPRODUCATORUL are parte apoi din banii produsi de film, din profit !!!

ASTA-I SI MOTIVUL PENTRU CARE UN COPRODUCATOR apare pe generic, afise si alte materiale promotionale.


nu stiu de ce am senzatia ca faci confuzie intre producator/ coproducator si finantator. producatorul nu vine el personal cu banii, ci face rost de resursele finaciare.
tot asa si coproducatorul. se opteaza pentru "angajarea" in proiect a unui coproducator in momentul in care acesta fie vine cu niste relatii, fie cu propriul sau renume. Sunt absolut convinsa ca Martin Scorsese nu a facut absolut nimic concret pentru productia filmului "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", insa faptul ca apare pe generic sunt convinsa ca a deschis multe usi.

sergiu puiu
12 Aug 2008, 16:43
Dar macar apare pe GENERIC!

CASTEL FILM sustine ca este co-producator al filmului COLD M. dar nu este creditat ca atare. Nu apare nici pe genericul filmului si nici in materialele promotionale ale filmului Cold M.
Este co-producator al filmului doar in baza unei fituici care este vinturata la CNC doar ca sa le aduca puncte pentru alte proiecte.

Citeste cu atentie ce a postat Transilvana, a avut grija si rabdarea sa explice cum si ce.

AM DE FACUT O PRECIZARE.
Eu nu incerc sa conving pe nimeni de nimic. Toate mesajele postate de mine pe acest forum sint harazite celor inocenti care chiar cred in ideea de concurs CNC. Sau celor ce cred moraliatea personajelor de tipul TUDOR GIURGIU, CRISTI MUNGIU, ADA SOLOMON sau CRISTI PUIU.
Avem regizori dar din pacate nu avem si caractere.
Aceste regulamente de concurs sint opera celor 4 in principal. Dar si a CORNELIEI PALOS si MONA MUSCA.

sergiu puiu
12 Aug 2008, 16:56
scuze pt literele in plus dar si pentru cele lipsa!

asa mesajele mele sint in spiritul regulamentelor CNC.
:)

transilvana
12 Aug 2008, 18:24
nu stiu de ce am senzatia ca faci confuzie intre producator/ coproducator si finantator. producatorul nu vine el personal cu banii, ci face rost de resursele finaciare.
tot asa si coproducatorul. se opteaza pentru "angajarea" in proiect a unui coproducator in momentul in care acesta fie vine cu niste relatii, fie cu propriul sau renume. Sunt absolut convinsa ca Martin Scorsese nu a facut absolut nimic concret pentru productia filmului "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", insa faptul ca apare pe generic sunt convinsa ca a deschis multe usi.

ricutza, tu faci un pic de confuzie intre co-producator si executive producer (titlul in engleza inseamna cu totul altceva decit ce se intelege in terminologia romaneasca prin producator executiv). Martin Scorsese a fost executive producer la Mitulescu, credit care intr-adevar se atribuie chiar si numai pentru permisiunea de a-ti folosi numele.

ricutza
13 Aug 2008, 14:19
nu stiu de ce am senzatia ca faci confuzie intre producator/ coproducator si finantator. producatorul nu vine el personal cu banii, ci face rost de resursele finaciare.
tot asa si coproducatorul. se opteaza pentru "angajarea" in proiect a unui coproducator in momentul in care acesta fie vine cu niste relatii, fie cu propriul sau renume. Sunt absolut convinsa ca Martin Scorsese nu a facut absolut nimic concret pentru productia filmului "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", insa faptul ca apare pe generic sunt convinsa ca a deschis multe usi.

ricutza, tu faci un pic de confuzie intre co-producator si executive producer (titlul in engleza inseamna cu totul altceva decit ce se intelege in terminologia romaneasca prin producator executiv). Martin Scorsese a fost executive producer la Mitulescu, credit care intr-adevar se atribuie chiar si numai pentru permisiunea de a-ti folosi numele.

da, am retinut gresit si nu am verificat inainte sa postez...mea cupla....
in rest stiu relativ bine si ce inseamna producator (si la noi si la americani), co-producator, exacutive producer si producator exacutiv (care sunt intr-adevar doua lucruri foarte diferite).... ;) :P

sergiu puiu
13 Aug 2008, 20:57
transilvana, corect si la obiect.
am vrut sa arunc un ochi pe genericul filmului lui Mitulescu inainte de a posta mesajul dar n-am avut timp.

este cum spune transilvana. ca executive producer poate sa apara cineva pe generic doar pt. ca numele lui este deja un BRAND capabil sa atraga finantari si interesul distribuitorilor. daca este o celebritate numele lui functioneaza ca un cec in alb.
cec pe deplin meritat de Catalin Mitulescu.

dar in USA cel cu realtii si cu capul bun de deschis usile este in general PRODUCATORUL ASOCIAT.

asta ca sa nu-si imagineze cineva ca MARTIN SCORSESE a stat cu telefonul la timpla pe perioada filmarilor ca sa verifice locatii, ca sa semneze toata faxurile catre CNC, ca sa se certe cu Serbanescu pentru ultima transa de bani, ca sa verifice programarea actorilor etc.
:)

sergiu puiu
09 Oct 2008, 20:43
Mie nu mi se pare tocmai OK ca la CNC sa vina regizori straini si sa impuste finantari.
Pai daca vin regizori din POLONIA, UNGARIA, FRANTA ... de acum incolo timp de 10 ani romanii nu mai prind finantari.
Nu mai spun ca aia au nume uriase, dar mai fac si incasari fabuloase.

Cei ce se bucura la gindul ca ... "uitati cit de europeni sintem, la DEBUT avem o frantuzoaica in 2008!" ... sint complet idioti. In primul rind este vorba de o actrita care are doar doua calitati si un mare defect. Cele doua calitati ar fi ca arata f. bine pentru virsta ei si are relatii. Marele ei defect este ca n-a REGIZAT in viata ei un film!


Si totusi ... citi ROMANI au primit finantari la CNCul din Franta?
:)

Proletar
09 Oct 2008, 22:04
corect.

si, sa-mi fie iertata blasfemia, dar nici Radu Mihaileanu nu prea ar avea ce sa caute la banii romanesti pentru coproductii care nu vor reprezenta Romania in competitiile internationale.

nume
10 Oct 2008, 16:06
E normal sa fie corupt ca e de stat. Lasa ca le convine cand "rumega" banii toti, fie ca iese un cacat fie ca nu. Care e smecher sa faca filmu' pa banu' lui sau pe ai sponsorului.

sergiu puiu
10 Oct 2008, 21:37
Asta am postat pe topicul concurs cnc 2008.
Ca sa intelegi ca nu poti gasi sponsori daca nu ai cistigat la CNC!
Hai ca am ajuns sa citez din mine.
:)


"Ce este de remarcat la ultima sesiune. Punctajul a fost la vedere. Ca sa stim si noi cite puncte ia un regizor sau altul. Cite puncte casa de productie, citi bani au cerut unii si citi bani au primit!
Pentru asta merita felicitari.

Trist este insa ca la debut in lung metraj avem 3 regizori( 3 din 4!) cu ZERO puncte la calitatea regizorului. Dar astia chiar nu au rusine.

Si acum o sa-l vedem pe DAN CHISU si in calitate de regizor "talentat" nu doar in calitate de bucatar, marinar, bursuc gastric. Sa vedeti voi aici cazatura, Barna a fost parfum cu Dincolo de FILM.


Cei ce dau cu bolovani in Cristi PUIU pe motiv ca s-a intors la CNC nu au habar cum este cu legea ce guverneaza fondurile destinate cinematografiei.
Unui regizor ii este imposibil sa obtina bani de la televiziuni si agentii de publicitate pentru un proiect(poate sa fie genial scenariul!) daca acel proiect NU este cistigator la CNC. In lege se spune ca televiziunile, agentiile de publicitate si bla-bla-bla fie dau banii(obligati fiind de lege!) catre OFNDUL CINEMATOGRAFIEI fie isi aleg un film cistigator la CNC catre care pot sa indrepte max. jumatate din banii datorati fondului. Adica daca ai de dat suma X la stat poti sa dai doar X/2 la stat si cu X/2 poti finanta proiecte cistigatoare la CNC.

Adica unora ca MUNGIU, PUIU sau PORUMBOIU le este la fel de greu sa obtina finantari ca unui regizor NONAME daca proiectele lor nu-s cistigatoare la CNC.

Oare am fost clar?"

sergiu puiu
10 Oct 2008, 21:43
Adica poate ca scenariul frantuzoaicei este genial si poate ca nota este luata pe drept.

Eu puneam in discutie principiul, ideea ca unor regizori straini sa li se permita participarea la concursurile CNC.

Stiu ca teoretic si romanii se pot duce la "CNCurile" altor tari ... dar cu ce sanse?

Si acum a venit actrita made in France ... dar ce ne facem daca vin si colegii ei regizori din Franta?
Tudor Giurgiu a deschis CUTIA PANDOREI la aceasta sesiune. Nu ne ramine decit sa fugarim regizori straini cu palmares(si sint o groaza in Europa! )ca sa prindem finantari la CNC.

Are cineva telefonul lui LARS?
:)
Imi pute Mungiu, imi pute Giurgiu, imi pute Muntean ... eu vreau sa fac filme cu LARS!
:)

nume
10 Oct 2008, 22:25
Ca sa intelegi ca nu poti gasi sponsori daca nu ai cistigat la CNC!

Serios ? Cel mai iubit dintre pamanteni e facut 100 % cu banii firmei Electronum. Nici un leu de la stat. Probleme mari pe vremea aia, comunistii de la DRCF nu au vrut sa-l distribuie ca nu de-al lor, s-a vazut in premiera la Circ. Da a ramas un Iordache memorabil, deh vremuri tulburi. Sobolanii rosii al scluptorului Codre facut pe banii lui 100%. Deh, omu' a vrut sa-si demostreze ca poate.

sergiu puiu
13 Oct 2008, 20:49
OK,am gresit. FINANTATORI(televiziuni,agentii de publicitate etc) si nu sponsori.

Deci prin FINANTATORI inteleg firme care ORICUM DAU BANI STATULUI OBLIGATI FIIND DE LEGEA CINEMATOGRAFIEI. Aceste firme pot alege intre a da statului banii direct sau doar 1/2 urmind ca restul de 1/2 sa mearga in proiecte girate de catre CNC.

Sigur, sint mai multe filme productii 100%independente(adica fara bani CNC). Din pacate epoca asta romantica a cam apus. Acum este imposibil sa-ti faci o echipa buna fara bani.

Gloria
24 Jan 2009, 22:38
275.000 lei da CNC-ul pentru un festival care anul trecut baga in competitia principala Supravietuitorul lui Sergiu Nicolaescu si No Country For Old Men al Fratilor Coen.

Rezultatele sesiunii de finantare a manifestarilor cinematografice organizate in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2009 sunt cel putin surprinzatoare: cea mai mare suma acordata de comisia CNC unui festival, dupa cea data Festivalului International de Film Transilvania (TIFF), este pentru Festivalului International al Producatorilor de Film Independenti - IPIFF. Festivalul va avea loc cel mai probabil in iulie 2009 cand se va desfasura ce-a de-a patra editie.


In 2008 selectionerii Festivalui (care este un proiect al Uniunii producatorilor de film si audiovzual din România si al Patronatul societatilor de productie din cinematografie si televiziune - UPFAR/PSPCT) au luat o decizie care discrediteaza aceasta manifestare cinematografica: au pus in aceeasi sectiune competitionala pelicule de Oscar (No Country For Old Men de Fratii Coen, There Will Be Blood de Paul Thomas Anderson, Atonement de Joe Wright, La vie en rose de Olivier Dahan), filme de autor din Asia si Europa (My Blueberry Nights de Wong Kar Wai, Nuovomondo de Emanuele Crialese), precum si doua productii romanesti (Restul e tacere de Nae Caranfil si Supravietuitorul de Sergiu Nicolaescu).

Apoi, o alta nedumerire vine din dubla finantare a APFR-ului (Asociatia pentru promovarea filmului romanesc) pentru acelasi eveniment: ”Shooting Stars- Festivalul de Film de la Berlin”, in conditiile in care anul acesta nu avem din partea Romaniei niciun reprezentant la Berlinale - Shooting Stars. Astfel, pentru “Editarea” cataloagelor de prezentare si a altor materiale promotionale s-a aprobat un buget de 80.000 de lei, iar pentru “altceva”, adica proiectul numit simplu “Shooting Stars- Festivalul de Film de la Berlin” s-au acordat 38.000 lei. Pentru organizarea Pavilionului Romanesc la Festivalul de Film de la Berlin APFR a primit 120.000 de lei.

m3lku
25 Jan 2009, 20:17
Apoi, o alta nedumerire vine din dubla finantare a APFR-ului (Asociatia pentru promovarea filmului romanesc) pentru acelasi eveniment: ”Shooting Stars- Festivalul de Film de la Berlin”, in conditiile in care anul acesta nu avem din partea Romaniei niciun reprezentant la Berlinale - Shooting Stars. Astfel, pentru “Editarea” cataloagelor de prezentare si a altor materiale promotionale s-a aprobat un buget de 80.000 de lei, iar pentru “altceva”, adica proiectul numit simplu “Shooting Stars- Festivalul de Film de la Berlin” s-au acordat 38.000 lei. Pentru organizarea Pavilionului Romanesc la Festivalul de Film de la Berlin APFR a primit 120.000 de lei.

Probabil e inclusa spaga care trebuie data ca sa ia un roman la anul.

Pitbull
25 Jan 2009, 20:45
Foarte posibil! O proportie consistentä din actiunile C.N.C. o reprezintä gestionarea spägilor, delapidärile, spälärile de bani si alte manevre. Acelasi e si motivul producerii/finantärii unor vome ca peliculele lui Barna, Daneliuc, Cärmäzan, Serban Marinescu, etc. Sunt si rusinoase valoric, si falimentare financiar: rolul lor e acela de vehicule bänesti ilicite: din subventii, se alocä sume mari onorariilor asa-zisilor "autori" si spägilor aferente pentru membrii comisiei, toatä lumea e multumitä, iar cu restul de bani se impresioneazä pelicula-pretext.

Led-Ze-Pencil
25 Jan 2009, 21:11
pai ce, autostrazile se fac altfel pe aici?
orice roman viseaza la micul lui butic, in care sa nu piarda nimic dar cu care sa incaseze la max.
money for nothing and kitsch for free.

Airlight
26 Jan 2009, 23:32
Probabil e inclusa spaga care trebuie data ca sa ia un roman la anul.

:lol: :lol: :lol:

la multi ani mey..

m3lku
31 Jan 2009, 18:58
Probabil e inclusa spaga care trebuie data ca sa ia un roman la anul.

:lol: :lol: :lol:

la multi ani mey..

:)

keepwalking
25 May 2009, 11:33
Stimaţi domni,

Vă facem cunoscut că în urma unor propuneri primite din partea Uniunilor şi Asociaţiilor din domeniul cinematografiei transmise Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, precum şi Centrului Naţional al Cinematografiei, se impune modificarea Regulamentului de Concurs, pentru organizarea şi desfăşurarea viitoarelor sesiuni.

În consecinţă vă rugăm ca până la data de 29.05.2009, să transmiteţi către Centrul Naţional al Cinematografiei, propunerile dumneavoastră de modificare ale Regulamentului actual. Propunerile vor fi transmise atât pe suport scris cât şi electronic.

În urma propunerilor primite Centrul Naţional al Cinematografiei, va organiza o dezbatere profesionalăcu reprezentanţii C.N.C., şi Asociaţiile din domeniul cinematografiei. Ca urmare a acestei dezbateri se va realiza proiectul noului Regulament de Concurs, care va fi transmis spre aprobare şi publicare Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional.

Întrucât ne propunem ca următoarea sesiune de concurs să aibă loc în luna septembrie 2009, vărugăm sărespectaţi, ca termen limită, data de 29.05.2009 pentru transmiterea propunerilor dumneavoastră.

Persoana de contact pentru orice alte informaţii şi relaţii este Domnişoara Cristiana Hofmann, tel.021/310 43 04.

Vă mulţumim pentru solicitudine.

Cu deosebită consideraţie,
Eugen ŞERBĂNESCU
Director General

Termenul e strans. Abia azi am vazut anuntul. Documentul (http://www.cncinema.abt.ro/Files/Documents/fls-853.pdf) a fost creat si postat pe 20 mai a.c. Mai aveti vlaga? Mai are sens?

eu zic ca este timp pentru redactarea unui document cu propuneri.
dar putem trimite si noi, oameni neconstituiti in vreo organizatie profesionala?

Pitbull
25 May 2009, 12:00
Sigur cä putem!
Intrebarea e dac-or sä ne ia în seamä...!

Judex
25 May 2009, 16:15
Sigur cä putem!
Intrebarea e dac-or sä ne ia în seamä...!
Redactat, semnat documentul si publicat concomitent si in cateva ziare - asta cred ca ar putea fi o solutie.

Pitbull
25 May 2009, 19:46
Nu ni-l publicä nici dracu'.
Dar, dacä vä adunati sä-l facem, în astea patru zile care este, I'm with you.

keepwalking
25 May 2009, 22:37
eu propun asa:
1. scenariul - 70% din nota finala
2. regizorul - 15%
3. casa de filme - 15 %
4. nota minima pentru scenariu: 7.00
5. toate informatiile despre concurs, note, felul in care a notat fiecare membru al juriului, etc., sa fie publice, conform legii 544 a informatiilor de interes public.
practic, daca eu fac o cerere prin care solicit absolut toate detaliile ce tin de rezultate, sa-mi fie furnizate in maximum 30 de zile.

Pitbull
25 May 2009, 23:41
In mare, sunt de acord cu tine - desi, dac-am sta la o discutie, poate-am mai ajusta procentajele alea - nu stiu...
Mai adaug: o metodologie de jurizare a scenariilor complet separat - nu ca elemente ale proiectelor. O datä notate scenariile, cele admise vor fi apoi incluse în pachetele-proiect discutate pentru finantare, iar nota lor nu va avea nici o influentä.
Astfel, se vor preveni aberatii gen:
- scenariu de nota 5, acceptat fiindcä producätorul si regisorul au punctaje mari;
- Iclozan si Barna, cu proiect acceptat fiindcä scenariul a luat nota 9!

Ideea cä "un regisor poate ridica un scenariu slab" sä se aplice INAINTE DE CONCURS - adicä, sä-l rescrie, sä facä din el scenariul äla bunu', si abia ASA sä-l înscrie!
Evident, reversul e de la sine înteles: nimic mai simplu, decât ca un dobitoc sä distrugä un scenariu bun (vezi Popovici, cu "Un acoperis deasupra capului").

Pashpix
30 May 2009, 20:59
Cineaştii cer desecretizarea proiectelor şi criterii obiective de punctare la concursul CNC

Criterii obiective şi clare de punctare, precum şi desecretizarea proiectelor, se numără printre propunerile făcute de cineaşti pentru modificarea regulamentului la concursul de proiecte organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).

O parte a regizorilor şi-au trimis propunerile chiar vineri, în ultima zi a intervalului pus la dispoziţie de CNC. Alţi cineaşti au precizat, pentru NewsIn, că şi-au mandatat colegi pentru a face acest lucru sau că şi-au exprimat punctele de vedere, în mai multe rânduri, înainte de invitaţia CNC.

"Propunerile centralizate de Cristian Mungiu vor ajunge la CNC în după-amiaza zilei de vineri", au precizat reprezentanţii casei de producţie a lui Mungiu.

În opinia lui Mungiu, selecţia ar trebui făcută de un organism independent, pe baza datelor puse la dispozitie de CNC.

După anunţarea rezultatelor de la ultimul concurs de proiecte al CNC, Mungiu a redactat o scrisoare deschisă către Ministerul Culturii, în care propunea ca tuturor membrilor din comisiile de selecţie să le fie solicitate declaraţii pe propria răspundere, în care aceştia să precizeze dacă s-au făcut presiuni asupra lor de a favoriza anumite proiecte. Membrii comisiei ar mai trebui, în opinia lui Mungiu, să aibă obligaţia de a face o apreciere scrisă despre proiectele câştigătoare, urmând ca ei să nu mai facă parte din viitoare comisii de selecţie in cazul în care carierele publice ale filmelor notate de ei diferă semnificativ de estimările pe care le-au făcut.

Potrivit lui Mungiu, este necesară şi o recalculare a punctajelor aplicanţilor la concursurile CNC anterioare, cu aplicarea strictă a regulamentului şi folosirea doar a datelor care se confirmă din declaraţiile candidatilor, recalculare ce ar putea furniza, în unele cazuri, rezultate semnificativ diferite faţă de cele care au desemnat câştigătorii.

Cristian Mungiu apreciază că, pe termen scurt, regulamentul de concurs trebuie modificat în sensul revenirii la spiritul său iniţial, acela de a sprijini valoarea probată prin succese incontestabile în festivaluri de prestigiu incontestabil, prin vânzări şi încasări probate prin returnări de fonduri către CNC. Regizorul mai spune că este preferabil ca membrii comisiei de selectie şi experţii comisiei financiare să nu fie aleşi de CNC, iar verificarea dosarelor, inclusiv a bugetelor candidaţilor, trebuie făcuta înainte de concurs, în aşa fel încât etapa a doua a concursului să nu fie interpretabilă.

Un alt regizor din "noul val", Tudor Giurgiu, spune că, în ultimii doi ani, a trimis mai multe propuneri de îmbunătăţire a regulamentului. "Ca membru al Asociaţiei Cineaştilor din România, am tot trimis propuneri de îmbunătăţire a acestui regulament. În ultima săptămână nu am trimis, însă ştiu că va face acest lucru Cristian Mungiu. Principala doleanţă a mea este eliminarea oricărui tip de echivoc în ceea ce priveşte criteriile de acordare a acestor finanţări", a declarat Giurgiu, care a fost mandatat şi de Stere Gulea să îl reprezinte în această problemă.

La propunerile lui Mungiu şi Giurgiu subscriu mai mulţi regizori tineri. "Eu, personal, nu am trimis nimic. Din câte ştiu, Cristi Mungiu se ocupă în mod concret de aceste propuneri", a spus Hanno Höfer, care a colaborat cu Mungiu la "Amintiri din Epoca de Aur", unul dintre cele două filme care au reprezentat România la ediţia 2009 a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes.

Printre semnatarii scrisorii lui Mungiu s-au numărat şi Radu Muntean şi Adrian Sitaru, care spun că se alătură, şi de această dată, aşa-zisului grup reformator. "Făcând parte din Asociaţiei Cineaştilor, Cristian Mungiu şi Tudor Giurgiu sunt cei care se ocupă de asta. Noi am tot discutat de-a lungul timpului despre ce anume trebuie modificat în regulamentul CNC. Propunerile au fost incluse într-o serie de documente care sunt sigur că au fost trimise la CNC şi la Ministerul Culturii", a declarat Radu Muntean.

Regizorul Mircea Mureşan este pesimist în privinţa şanselor de schimbare în bine a regulamentului. "Am trimis propunerile din partea Societăţii Cineaştilor Independenţi din România acum trei-patru zile. Nu-mi pun mari speranţe că o să se rezolve ceva, cel puţin pentru noi, cei bătrâni, care şi aşa am mai rămas puţini. Poate va fi ceva bun pentru cei care vor urma. Principalul lucru care vrem să se întâmple este desecretizarea proiectelor. Oricum, această secretizare a fost un bluf. Sunt sigur că toate datele proiectelor erau cunoscute de către juriu", spune regizorul Mircea Mureşan.

Un alt veteran al cinematografiei româneşti, Dan Piţa, invocă prioritatea desecretizării concursului. "Am trimis propunerile mele domnului Mureşan. Principala modificare este cea referitoare la desecretizare", spune Piţa.

Regizorul Mircea Daneliuc, însă, spune că nu a trimis propuneri la CNC. "Am trimis propunerile mele la Comisia de cultură a Senatului. Sper să asimileze ei ce este de asimilat. La CNC nu trimit. Are cine să trimită, sunt băieţii aştia noi care au protestat. Să trimită ei la CNC şi să-şi facă singuri cinematografia lor", a declarat Mircea Daneliuc.

Un alt regizor din "vechea gardă", Constantin Vaeni, se declară rezervat în privinţa şanselor ca noul regulament să aibă urmări pozitive. "Nu am nicio speranţă ca un nou regulament să aducă ceva fundamental bun. Cei care participă nu au decât un ideal: să ia toţi banii. Dar asta nu se poate. Oricum, acolo e un talmeş-balmeş. Nu se mai ştie dacă e concurs de scenarii, de regizori, de producători, când de fapt ar trebui să fie un concurs de proiecte. Iar un proiect se ia de la zero. Faptul că ai avut un rezultat cu un film nu garantează că la următoarea peliculă o să fii la fel de prost sau de genial. Ca să facem o paralelă, după ce Nadia a luat nota zece la Olimpiadă, nimeni nu a clasat-o direct pe locul unu la următoarele concursuri. A trebuit şi ea să treacă prin calificări ca toţi oamenii. Ce este şi mai trist este faptul că în toată această problemă Ministerul Culturii este pe dinafară. Eu cred că cel mai bine ar fi ca CNC să revină în administrarea guvernului şi să nu rămână a unui singur minister", este de părere Vaeni, fost preşedinte al CNC.

În urma propunerilor primite, CNC va organiza o dezbatere profesională la care vor fi invitaţi să participe şi reprezentanţii asociaţiilor din domeniul cinematografiei. "Ca urmare a acestei dezbateri se va realiza proiectul noului Regulament de Concurs, care va fi transmis spre aprobare şi publicare Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional. Întrucât ne propunem ca următoarea sesiune de concurs să aibă loc în luna septembrie 2009, vă rugăm să respectaţi, ca termen limită, data de 29.05.2009 pentru transmiterea propunerilor dumneavoastră", spun reprezentanţii CNC.

farabeuf
31 May 2009, 02:19
jfc

Pitbull
31 May 2009, 03:08
"Jfc"?
(Scuze, abia m-am trezit, sunt cheaun de somn, si nu-mi picä fisa...:"> )

halebardul
31 May 2009, 11:24
cauta aici http://www.urbandictionary.com/

Faza cu desecretizarea mi se pare normala, oricum era o mascarada, dar e fara importanta, fara greutate. Nu inteleg ce tot bat respectivii moneda pe ea. Proiectele erau secrete la faza citirii scenariilor, atat.

Cu alte cuvinte, un scenariu putea fi al cuiva pe care ori il stiau toti din comisie, ori il stiau doar unii ori nu-l stia nimeni.

daca-l stiau toti - la ce bun secretizarea?
daca nu-l stia nimeni - tot aia, era ca si secretizat

ramane varianta daca-l stiau numai unii si incercau sa-i dea o nota "subiectiva". Dar desecretizarea nu rezolva nici aici mai nimic:
cei care nu stiau al cui e scenariul, afla - si mai degraba cred ca vor fi influentati de numele aflat decat ca vor ramane neutri ca atunci cand nu stiau al cui e.
cei care stiau si inainte al cui e vor putea da in continuare aceeasi nota "subiectiva". Ce-i opreste?

Deci: Care-i spilul cu desecretizarea?

Interesant ca in general cei din, scuzati termenul, "garda veche" cer desecretizarea atat de vehement - oare de ce cred ei ca acolo au avut de pierdut pana acum? Ca adica, daca stia ea comisia cui ii respinge scenariul... ... (?)

Bine, desecretizare, si?

Eu as cere nu numai desecretizare ci transparentizare: cat mai multa libertate din partea unor observatori externi sa vada ce se intampla in bucataria respectiva. Ca la alegeri, sau chiar mai bine. Sa se faca publice cat mai multe detalii referitoare la concursul in desfasurare, si dupa. Chiar pana la accesarea libera de catre oricine (poate intr-un regim de Intranet, sau cu parola sau altfel, ca la CNSAS :) ) a proiectelor participante.
Cu grija pentru protejarea drepturilor de autor, fireste.

Pitbull
08 Jun 2009, 23:57
Eu as cere nu numai desecretizare ci transparentizare: cat mai multa libertate din partea unor observatori externi sa vada ce se intampla in bucataria respectiva. Ca la alegeri, sau chiar mai bine. Sa se faca publice cat mai multe detalii referitoare la concursul in desfasurare, si dupa.
De obicei, ei zic "da, sigur...!" si pe urmä se fac cä uitä... Tocmai AICI e marea bätaie a pestelui!

Pitbull
10 Sep 2009, 21:27
Asta e: Noul cinema românesc între împotriveală administrativă, poticneală la public şi vrăjeală critică

Alex. Leo Şerban, în dialog cu Valerian Sava
Idei în Dialog, iunie 2009

Alex. Leo Şerban: Dragă Valerian, vremurile sînt sumbre. De unde ne bucuram că noul ministru al Culturii, Theodor Paleologu, dădea semne că vrea să gestioneze sănătos treburile Cinematografiei - după discursul simpatic de la premiile Gopo, cu "pleaşca" noului val etc. -, evenimentele ultimelor săptămîni ne pun pe gînduri. La discuţia organizată de MCC, la care am participat amîndoi, ministrul a părut depăşit de situaţie - care "situaţie" a fost luată în mîini şi în guri, foarte vocal, tocmai de reprezentanţii "vechiului val", cel care nu duce nicăieri, deşi se agită încolo şi-ncoace, steril, cu bani de la CNC! Spune-mi sincer - pentru că eşti unul dintre cei mai activi, şi aş zice chiar tineri, contestatari ai "sistemului nereformat" -, chiar crezi că se mai poate schimba ceva? Îţi mărturisesc că, în ce mă priveşte, sînt sceptic. Mă tem că alde Marius Th. Barna, Ioan Cărmăzan, Adrian Popovici ş.a. - stipendiaţii pe viaţă ai CNC-ului - vor face filme în continuare, la fel de nepăsători la vociferările noastre şi la fel de nepăsătoare, ele, filmele lor, la dezinteresul publicului, al criticii şi al festivalurilor internaţionale.
Valerian Sava: Dragă Leo, tocmai am întrerupt lectura noii tale cărţi, 4 decenii, 3 ani şi 2 luni cu filmul românesc, scoasă la Polirom concomitent cu cea a lui Andrei Gozo, Bunul, răul şi urîtul în cinema; aveam deja în cap nişte idei şi formule comparatiste, mă cuprinsese febrilitatea sintagmatică a unor notaţii; angajasem o pagină de revistă în acest scop; văzusem în paralel noul film al lui Corneliu Porumboiu, Poliţist, adjectiv, care îmi apare nesperat de sus, printre celelalte vîrfuri ale ceea ce numesc fără ezitare Noul Cinema Românesc; chiar îmi spuneam că nu mai contează abisurile contextului, micimile şi monstruozităţile "sistemului", cu care îmi stîlcesc atît de des frazele şi paginile scrise; cînd, iată, a trebuit să intrăm din nou în vertijul la care te referi. Care e neantul absolut. Fiindcă filmele ca atare nu se discută, la o întîlnire cum a fost cea la care am participat împreună. Nimeni nu vrea să ia act pe loc de imaginea cinematografiei schizoide, care rezultă din vizionarea în aceeaşi săptămînă a filmului lui Porumboiu şi a celui al lui Ioan Cărmăzan (O secundă de viaţă). Plus că, spre a rămîne la instrumentarul criticii de film, al criticii de artă într-un dialog public, am avea nevoie de punctele de sprijin numite ontogenia curentelor şi a şcolilor de film moderne şi postmoderne, într-o istorie a filmului universal şi românesc, ca ramuri sau extensii ale criticii de specialitate, nu ale "cărţii de telefon", cum i-ai zis la un moment dat unei anumite cărămizi editoriale. Ar trebui să găsim denominaţii echivalente ale ignoranţei şi imposturii în sferele conexe. Şi atunci care e terenul unei "dezbateri publice"? Căci nici textele Scrisorilor deschise ale cineaştilor valizi şi ale criticilor nonclientaleri n-au fost acceptate ca puncte de plecare, au fost plasate între derizoriu şi atentat la ordinea de stat. Mă întrebi dacă "se mai poate schimba ceva". Nu, nu se poate schimba nimic, în ce-i priveşte pe cei citaţi şi instituţiile aferente. N-ai scris tu, încă din 2002: "poate România va ajunge să facă reformă, dar Biroul, UCIN-ul - jamais!"? M-ai stimulat să public în noiembrie 1999, în Dilema, un biet text intitulat Manifest în catastrofă, "inspirat" nu atît de filmele curente (a urmat un an şi jumătate fără nicio premieră autohtonă), cît de faptul că ajunsesem să constat, să-mi spun şi să spun peste tot că în fruntea acelor instituţii se aflau (cum se află şi azi) persoane "intratabile şi irecuperabile". Cel mai bine ai spus-o însă tot tu, în acel Scenariu miniatural, perfect actual: "Din 1990, Uniunea Scriitorilor este condusă de Dinu Săraru. / Din 1990, Uniunea Artiştilor Plastici este condusă de Sabin Bălaşa (fie iertat! - nota mea). / Din 1990, Uniunea Arhitecţilor este condusă de Anca Petrescu. / Vi se pare scandalos? / Vi se pare absurd? / De ce? / Din 1990, Uniunea Cineaştilor este condusă de Mihnea Gheorghiu...".

A.L.Ş.: Ai fost, în repetate rînduri, "ghimpele din coasta" CNC-ului, UCIN-ului etc., nelăsînd nesancţionat aproape niciun matrapazlîc (cuvîntul, probabil turcesc, se potriveşte!) din balcanica noastră cinematografie... Dincolo de toate apelurile, anchetele, somaţiile, scrisorile deschise ş.a.m.d. pe care le-ai iniţiat, ce crezi că se mai poate face? "Dinozaurii" - termen care nu acoperă toată fauna clientelară, întrucît Barna sau Popovici, de pildă, fac parte din generaţia medie - se consideră, tocmai ei!, "discriminaţi", cer să facă filme în continuare etc. Prin cîţiva reprezentanţi ai lor în Parlament (Sergiu Nicolaescu, Radu F. Alexandru...), promit / ameninţă să schimbe Legea, ceea ce - cu toţii ne dăm seama - ar fi ultimul cui în coşciugul Cinematografiei româneşti. Se pare că sîntem condamnaţi să tîrîm după noi, în trena "noului val", o democratură de inşi netalentaţi care, în oricare altă cinematografie din lume, ar fi marginalizaţi "după merit". Mă întreb: oamenii ăştia care - e limpede - n-au nicio mîndrie, nicio etică, deci nu ar putea fi cine ştie ce afectaţi de nominalizarea lor pe o eventuală "listă a ruşinii", oamenii aceştia, deci, nu ar putea fi sancţionaţi de însuşi Regulamentul de funcţionare a concursurilor CNC? În ancheta de sfîrşit de 2008 din Observator cultural, dacă-ţi aminteşti, propuneam ca eşecurile repetate să fie penalizate: respectivii ar avea libertatea de a face filme cu bani de oriunde poftesc, dar nu de la CNC. Ministerul - în a cărui subordine este această instituţie - nu poate decide în acest caz o "îngheţare" a creditelor în cazul producţiilor neperformante? Nu ştiu - te întreb pe tine, pentru că eşti mult mai cunoscător în astfel de chestiuni...
V.S.: Nimeni nu-i "cunoscător", în neantul ignoranţei înainte descrise. Ce ar trebui să "cunoşti", în faţa unor texte de lege sau de regulament compuse de persoane care n-au tangenţe certe cu zisele materii de studiu, iar în conturarea portretului lor nici licenţele polemicii şi pamfletului nu sînt suficiente, trebuie să apelăm la instrumentarul panopticumului romanesc? Iar ministerul serveşte de 12 ani diverse proiecte de lege la sorgintea cărora se află un fost inginer, un fost ingineraş şi o fostă consilieră agramată, plus, de vreo şase ani, un Regulament de avarie neputincios. Totul în sucul propriu expirat al unor funcţionari de formaţie jurişti, cărora pare să le fi fost extirpat din memorie abecedarul milenar al jurisprudenţei. Ei ocupîndu-se de orice altceva - cum ar fi procentajele taxărilor, sursele de finanţare, recte nu ştiu ce grilă fixă cu note pentru compartimentele de lucru ş.a.m.d. - şi ferindu-se ca de foc de nucleul şi motorul oricărei legislaţii. Adică de problema Puterii din branşă: căile (noi) şi criteriile (valorice) de alegere sau numire, componenţa şi prerogativele organismelor directoare, executive şi de lucru, reglarea diferendelor, întru asigurarea autonomiei lor funcţionale etc. Dacă mă somezi, cerîndu-mi soluţii concrete, ştii ce-ar trebui să facă Theodor Paleologu, dacă ar putea şi ar vrea să fie un mare reformator? Că unul mic sau mijlociu nu sînt de conceput (n-au fost niciodată) în România (vezi Mona Muscă, a cărei prestaţie ministerială am rezumat-o în distihul "liste / sferto-reformiste"). După ce ar (re)citi Istoria civilizaţiei române moderne a lui Eugen Lovinescu, la care făceam trimitere într-o Scrisoare deschisă personală din 5 ianuarie 2009, din care ar prelua regula mersului împotriva curentului şi a reformelor de sus în jos, ar urma exemplul lesnicios al lui Răzvan Theodorescu, care a desfiinţat "Colegiul Consultativ" condus de Sergiu Nicolaescu, după al doilea concurs fraudat la CNC, în 2003. Ar face astfel un prim pas, destituind (cu mult mai multe argumente în 2009) directorul general ultracompromis şi Consiliul de Administraţie descalificat (poate ar ajuta şi mărturia cîte unui fost membru a unei comisii de selecţie, care a trebuit să alunge de la uşă concurentul cu un plic masiv de bani - unul dintre cei citaţi de tine mai sus). Ministrul ar întreprinde apoi gestul mai dificil şi temerar (că doar nu-i pesedist, ca predecesorul): ar numi un Colegiu Director Provizoriu, compus din semnatarii singurelor proiecte de reformă puse pe hîrtie şi coerente (că doar trăim într-o societate a competiţiei deschise!): cei 22 de regizori, producători, scenarişti şi actori (plus Cristian Mungiu, cu care ei s-au solidarizat, fac 23), plus cei 8 critici, istorici şi publicişti de specialitate. Ar rezulta exact numărul impar de 31 membri ai unui organism împuternicit să gireze jumătate de an treburile curente (alegîndu-şi un Comitet Executiv), dispunînd totodată auditul critic al rezultatelor din ultimii ani ale actualelor acte normative şi elaborarea proiectelor unei Legi Organice şi a Regulamentului aferent (compatibile cu normele europene, sfidate orwellian de cele în vigoare). Iar ministrul ar supune întreg pachetul discuţiei unui Simpozion Naţional care, desfăşurat în una din sălile ronde ale Parlamentului, ar putea mobiliza ulterior cvorumul şi majoritatea de voturi necesare unei refondări instituţionale a cinematografiei.

A.L.Ş.: Nu putem decît să visăm, vorba francezului. Dar cred că, deja, am vorbit prea mult despre "problemele administrative" (pe care, din păcate, nu avem "îndrituirea" să le rezolvăm noi, oricîte bune idei am avea; îţi semnalez şi dosarul foarte convingător făcut de Răzvan Brăileanu în revista 22) şi prea puţin, spre deloc, de însăşi substanţa cinematografului nostru (care "nu există", scriam eu în '93... deloc "vizionar", cum se poate vedea!). Adică, ştim cu toţii - noi, criticii, dar şi o parte, mai fină, a publicului - cum "aşa nu" (care sînt anti-modelele absolute; n-o să-i amintim încă o dată, că nu merită), dar avem oare, noi criticii, un standard comun atunci cînd judecăm "aşa da"-urile? E clar că nu sîntem cu toţii pe aceeaşi lungime de undă atunci cînd receptăm frecvenţele "noului cinema românesc" - unii nu au aceleaşi aşteptări, ca atare nici aceleaşi bucurii etc. -, dar poate că n-ar strica o incursiune în propria noastră breaslă (atît de marginalizată, altfel) pentru a detecta şi discerne - dincolo de simpatii sau antipatii personale - feedback-urile corecte şi coerente de cele confuze şi incongruente.
V.S.: Mă tem că "visul", cum zici, va fi fost deja spulberat, cînd acest text va fi apărut. Dar cărţile semnate de tine şi de Gorzo, de la lectura întreruptă a cărora am pornit, vor rămîne. Nu doar "corecte şi coerente", dar şi active. Cum a fost şi este prezenţa voastră în (eu îl scriu cu majuscule introductive) Noul Cinema Românesc. Încă din start, adică din 2001, cînd tu ai scris că Marfa şi banii "inaugurează o nouă direcţie", iar Andrei Gorzo a notat în Dilema că eu aş fi exclamat după vizionarea în avanpremieră de la Cinema Eforie că ar fi "un film providenţial". Tot atunci, în 2001, tu înfiinţînd şi botezînd parafrastic, în Observator Cultural, echipa "Cei 5 care au speriat restul", incluzîndu-i pe Mihai Chirilov şi Laurenţiu Brătan. Noi n-am vrut "să speriem restul" (cei ce zic "nu critic pe cei de la care iau banii"), dar "restul" s-a speriat singur, pe loc, manifest şi din ce în ce mai agresiv (tu demisionaseşi din UCIN, Eugenia Vodă se recuzase din Birou, eu urma să fiu "radiat"). În acelaşi an inaugural 2001, Mihai Chirilov, care va fi în anul imediat următor cofondator cu Tudor Giurgiu al TIFF-ului clujean, a făcut o selecţie faimoasă la Festivalul Filmului Britanic. Atunci, sincron în reacţii cu tine, dar separat, neconcertat, am titrat un articol Un festival de autor şi o breaslă de precupeţe. Atunci s-a produs implicit o polarizare în critica de film, sincronă (îmi place cuvîntul şi-l repet, mai ales că l-am citat înainte pe Lovinescu), perfect sincronă şi similară cu ceea ce începuse să se întîmple printre regizori, cu ivirea firavă - fiindcă era un singur film, complet izolat şi detestat în context - a Noului Val. Tu îl scrii tot fără verzale şi ai motive, fiindcă abia în toamna lui 2002 au apărut Occident al lui Mungiu şi Furia lui Radu Muntean, pentru ca în 2003 "valul" să fie deja "mort" (am pus cuvîntul într-un titlu), din vina "sistemului", spre a învia abia în 2005, cu... Moartea domnului Lăzărescu, care a fost omorît în 2006, la mereu criminalele Premii UCIN (în recidivă, după mutarea în 2002 de pe locul 1 pe 15 a filmului lui Cristi Puiu şi subclasarea în 2003 a Occident-ului). Fac acest istoric nu de dragul lui, ci pentru că mi-ar place să inversăm puţin rolurile, la expierea inevitabilă a numărului de semne al acestor două pagini. Adică să-ţi pun eu o întrebare sau două-trei şi tu să ai ultimul cuvînt. Dacă ne gîndim cum au apărut şi care au fost relaţiile intestine ale principalelor mişcări reformatoare occidentale de după război, Neorealismul Italian, Noul Val Francez şi Noul Film German, cum îţi explici că - din 2003, cînd cu cei 15+15=30 iniţiatori şi cosemnatari ai unei Scrisori deschise prezentate la Clubul Prometheus, pînă în 2009, cînd cei 22+inspiratorul lor Cristian Mungiu=23 au semnat ultima Scrisoare deschisă -, niciodată n-a existat un minimal gest public de solicitudine şi cooptare în reciprocitate, către (din nou verzale!) Noua Critică, din partea tinerilor cineaşti instituţionalizaţi în ACRO? Care e diferenţa, în acest plan şi în perspectiva elaborării unei strategii fiabile, dintre cei susţinuţi cvasipartizan de noi, pe de o parte, şi, pe de altă parte, un Sergiu Nicolaescu, care, la o emisiunea a lui Stelian Tănase de pe Realitatea TV din luna mai 2009, a precizat ritos că, în Regulamentul planificat de el să însoţească o Lege tot de el (re)moşită, criticii nu vor mai trebui să fac parte deloc din comisiile de selecţie de la CNC ("ei avînd alte treburi"), proiectele urmînd să fie ierarhizate, prin rotaţie, de realizatorii înşişi, întîi şi-ntîi fiind pomeniţi actorii?! Te implor, dă-mi o explicaţie la timpul prezent, a racolării tinerilor, în acelaşi numitor comun al opacităţii refractare faţă de critică şi faţă de critici, o explicaţie care s-o contrazică pe cea istoricistă, dată de mine: că e acelaşi handicap cultural al artizanilor din prima jumătate a secolului trecut, agravat şi perpetuat din deceniile dictaturii.

A.L.Ş.: Dragă Valerian, mă tem că ai dreptate... Dacă ar fi după mine, aş pune în juriile de scenariu numai critici de film (minus eu, fireşte, pentru că se ştie că nu-mi place să citesc scenarii)! Dacă ar fi după mine (şi aş fi ministrul Culturii), mi-aş lua consilieri numai critici de film (eu am refuzat să fac parte dintr-un soi de comisie ministerială...). Iar motivul nu trebuie căutat prea departe: numai criticii pot fi obiectivi atunci cînd judecă un proiect pentru că numai ei au tot interesul să vadă filme bune!
Nu ştiu de ce cred oamenii din cinema că sîntem masochişti... că am vrea să vedem filme proaste... Recunosc că e mai uşor să scrii "de rău", desfiinţînd un film, şi poate fi mai savuros; dar - să ne-nţelegem: critica (de orice tip) este în primul rînd o formă de admiraţie. Vezi sau asculţi sau citeşti ceva ce te-a bucurat şi simţi nevoia de a împărtăşi acea bucurie - asta este critica, în sensul ei originar! Că, uneori, e nevoie să mai şi "veştejeşti" - cum se spune în popor, cu un verb care mie-mi place mult -, asta e, n-ai ce-i face: există şi pagube colaterale ale acestei meserii. Şi cred că proasta părere a multor regizori (şi mai vechi, şi mai noi) faţă de această breaslă a noastră vine din - cum spuneai - acel "handicap cultural" (asta e, sîntem o cultură tînără cu un cinema şi mai tînăr, care n-a fost niciodată considerat ca făcînd parte, de drept, din "artele majore"...), dar şi dintr-o, hai s-o spunem pe-a dreaptă, proastă creştere - văzută şi descrisă şi de Dan C. Mihăilescu printre scriitori. Pentru mulţi artişti, criticul e bun numai atunci cînd laudă; dacă se-ntîmplă să mai şi critice, devine automat un idiot. (Asta am spus-o de atîtea ori încît am senzaţia că fac playback!)
Dar trebuie să spun că şi noi, criticii, sîntem uneori prea chichiricioşi. Unii nu se entuziasmează deloc, fac gura pungă în faţa unor reuşite incontestabile - sau le caută, musai, nod în papură, atunci cînd este evident că suma calităţilor este mai mare decît suma defectelor... Sau scriu, dimpotrivă, "de bine" despre nişte catastrofe. În aceste cazuri nu doar credibilitatea criticului X este în cauză, ci a întregii bresle. Din păcate.
Dar nu vreau să am "ultimul cuvînt", mai ales că sînt gazdă! Aşa că - încă o întrebare pentru tine: Crezi că e bine să existe o solidaritate de breaslă printre critici, în ciuda acestor "defecţiuni"?
V.S.: O solidaritate fără nostalgia comasării! Şi liberă de filistinismul celor care nu înţeleg că "axis mundi" e în acest domeniu caracterul, dar uneori sub aspectul paradoxal al aparenţei contrare. Fără asumarea acestui risc, nu există critică, ci doar gazetărie nombrilistă şi fripturism. E fatal să fie văzută viceversa "polarizarea" care s-a produs în 2001, necesară şi productivă, dar în parte impusă şi agravată de agresiunile la care m-am referit, din nefericire în recidivă la zi.

teo_k3
26 Nov 2010, 13:13
Deschid acest topic in speranta ca vom putea face o analiza a filmelor finantate de CNC dar nefacute, pentru a afla care sunt adevaratii tunari ai filmelor romanesti.

Daca Sergiu Nicolaescu este considerat Tunarul NR.1 al cinematografiei romanesti, atunci care sunt ceilalti tunari?

Sper ca veti veni cu date concrete:
- anul concursului,
- castigatori,
- filme terminate,
- filme neterminate (tunuri sau .....),
- premii optinute,
- incasari,
- alte tunuri date la CNC.
........

Doresc sa luati in calcul toate aspectele.
Care din aceste filme au fost sau vor fi iubite si preferate de public?
Care din aceste filme au fost doar tepe date la CNC.Cine sta in spatele acestor filme?

Se inscrie cineva la discutii?

Angel2010
26 Nov 2010, 16:26
CNC-ul, sacul de box al cineastilor frustrati care nu pot face filme...

Pashpix
26 Nov 2010, 17:07
Cinematografia română în 2010. Războiul "şopârlelor" cu "dinozaurii"
Certitudinea

Războiul dintre generaţia “noului val” din cinematografia românească şi cei numiţi de ei “dinozauri” sau “expiraţi” a început acum 20 de ani şi continuă şi astăzi. Ba chiar a atins amplitudinea maximă. Scânteia care a aprins butoiul cu pulbere este o încurcătură făcută, la sfârşitul anului trecut, de fostul ministru al Culturii, Theodor Paleologu care, într-un puseu de sagacitate (şi inspirat de Cristian Mungiu), a tăiat, de pe lista membrilor consiliului de conducere al CNC, Asociaţia Producătorilor de Film. Aceştia, bineînţeles, au făcut contestaţie.

Între timp a căzut Paleologu şi a venit Kelemen Hunor, care s-a trezit pe cap cu ditamai “războiul civil” între cineaşti. Din abilitate politică, ministrul le-a spus să ia singuri o decizie, adică să-şi numească ei reprezentanţii. Acest lucru era, bineînţeles, imposibil – având în vedere nivelul de presiune al conflictului - , iar tânărul ministru UDMR-ist ştia asta. Aşa că le-a spus: “Atunci voi face eu numirile dar, în cazul acesta, nu voi accepta nicio contestaţie”. Punct ochit, punct lovit şi le-a astupat gura. Consiliul de conducere al CNC e alcătuit din şapte membri: 5 reprezentanţi ai “breslelor” din cinematografie, un reprezentant al MCCPN şi directorul CNC (Eugen Şerbănescu).

Ioan Cărmăzan: “Care producători? Cizmăria SRL?”

Pe fond, situaţia este dramatică, deşi rezultatele internaţionale ale filmului românesc par să prezinte o realitate roz. În aparenţă este un conflict de principii dar, în fapt, e vorba de un război de împărţeala banilor de la CNC. Aceştia se scurg în nişte uriaşe găuri negre, de vină fiind Legea Cinematografiei, căreia îi lipsesc nişte precizări punctuale privind responsabilitatea producătorilor. Conform reglementărilor actuale, înscrierea la concursul de scenarii o face producătorul, nu regizorul sau scenaristul. Acesta (producătorul) vine la pachet şi cu regizorul, pentru a da greutate şi credibilitate scenariului. Pe parcurs însă, regizorul poate fi schimbat, neexistând vreo interdicţie în acest sens. O altă hibă este faptul că CNC-ul dă până 50% din costurile producţiei, urmând ca, teoretic, producătorul să pună restul. În realitate, producătorul face filmul cu jumătate din banii primiţi de la CNC, iar cealaltă jumătate o bagă în buzunar. Ca să faci un film de 2 miliarde de lei vechi (cât ar costa în total) cu doar 500 de milioane (adică un sfert din cât ar trebui) înseamnă bineînţeles să alegi cele mai ieftine locaţii, cei mai ieftini actori, cei mai ieftini operatori. Iese un film pe măsura costurilor. Evident că filmul n-are niciun impact, este pierdere 100%, dar producătorul nu pierde nimic. După 7 ani, dacă nu recuperează nimic, nu păţeşte nimic. Filmul intră în proprietatea CNC-ului şi producătorul scapă. Chipurile, pierde dreptul de exploatare. De fapt, n-are nimeni ce exploata. “Suntem singura ţară din lume în care banii de producţie se dau producătorului. Peste tot, producătorul îşi ia banii din difuzarea filmului, nu din altceva – spune Ioan Cărmăzan. Producătorii nu se îmbogăţesc din asta, dar trăiesc. De fapt, care producători? Au un birou, un telefon şi o maşină şi se intitulează casă de producţie. Nu sunt producători, sunt producători executivi. Cizmăria SRL, asta sunt! Vii şi le dai pielea - îţi fac pantofii. Nu le dai pielea – nu le dai banii - , nu-ţi fac pantofii. Nu pun nimic de la ei”.

Lista “dinozaurilor” şi a regizorilor din “noul val”

Părţile aflate în conflict sunt, pe de o parte, “dinozaurii” sau “expiraţii”, iar pe de altă parte, cei intitulaţi (sau autointitulaţi) “noul val”. Dar şi aici trebuie făcute unele distincţii, pentru că în fiecare tabără sunt mai multe rânduri de generaţii. “Dinozaurii”, de pildă, sunt eşalonaţi pe trei nivele. Din prima categorie (cei afirmaţi în perioada 1950- 1969) mai trăiesc Gheorghe Naghi, Aurel Miheleş (cei care l-au lansat pe marele ecran pe Grigore Vasiliu Birlic), Andrei Călăraşu, Mircea Drăgan, Andrei Blaier, Liviu Ciulei, Geo Saizescu). Urmează generaţia 1960-1969, cu Dinu Cocea, Elisabeta Bostan, Mircea Mureşan, Lucian Pintilie, Alecu Croitoru, Sergiu Nicolaescu şi Radu Gabrea. Ultima generaţie de “dinozauri” în viaţă sunt Dan Piţa, Mircea Daneliuc, Constantin Vaeni, Mircea Moldovan, Stere Gulea, Dinu Tănase şi Nicolae Mărgineanu. Generaţia nouă are şi ea două nivele: Nae Caranfil şi Radu Mihăileanu (1990-1999), urmaţi de Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Radu Muntean, Adrian Popovici, Cătălin Mitulescu, Gheorghe Preda, Sinişa Dragin, Corneliu Porumboiu, Tudor Giurgiu, Napoleon Helmis şi Petre Năstase (2000-2007). Aici trebuie făcută precizarea că Sinişa Dragin e cetăţean sârb. Dar, fiind elevul lui Ioan Cărmăzan şi mai făcând şi un film după scenariul acestuia (“În fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură”) este asimilat cinematografiei româneşti prin care s-a lansat. Numai că, graţie indolenţei CNC faţă de filmele autohtone, producţia a câştigat, în 2002, Tigrul de Aur la Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam ca… film sârbesc…

Nae Caranfil şi Cătălin Mitulescu fac pas înapoi

Revenim la conflict: între cele două tabere amintite se află “intermediarii”, adică viitorii “expiraţi”: Ioan Cărmăzan, Şerban Marinescu şi Laurenţiu Damian.
Liderul “noului val” a devenit, prin prestigiul indus de câştigarea Palme d’Or-ului, Cristian Mungiu. De partea cealaltă, purtătorul de stindard e vicepreşedintele UARF Ioan Cărmăzan. Între timp, cel mai vocal dintre tineri a ajuns Cristi Puiu (cel cu “Marfa şi banii” şi “Moartea domnului Lăzărescu”). Interesant este că, în cadrul “noului val”, poziţiile sunt nuanţate. Nae Caranfil, de exemplu, refuză să-şi mai declare poziţia, preferând să stea departe de teatrul de luptă. Cătălin Mitulescu s-a dezis şi el, la un moment dat, de războiul lui Cristi Puiu cu CNC pentru că, zicea, “nu mi se pare normal să contestăm tot timpul după ce se dau rezultatele (de la concursul de scenarii n.r.). Mi se pare o dovadă că nu vrem să intrăm în normalitate şi că ne place scandalul. Nu cunosc vreo poziţie a lui Cristi înainte de concurs”.

Cristi Puiu: “Până în 2000, cinematografia română, practic, n-a existat”

Abordat în legătură cu acest scandal, Cristi Puiu ne-a vorbit, şi el, tot de normalitate: “Eu nu pot vorbi în numele unei generaţii, pentru că nu îmi pot permite să fac asta, vorbesc în numele meu propriu. Dacă vorbim despre generaţii, este normal să existe conflicte. Dar aici este în primul rând un conflict între viziuni. Ceea ce am reclamat eu, personal, la ora aia, în 2003, era o situaţie de normalitate, ceea ce înseamnă debarasarea de tot ce înseamnă mediocritate şi clientelism. Până în 2000, cinematografia română, practic, n-a existat. Prin generaţia asta tânără - aşa-numită noul val – cinematografia română a fost repusă pe hartă. Ceea ce se întâmplă cu reprezentanţii celorlalte generaţii – mă refer la generaţia lui Saizescu, Cărmăzan… - este că banii pe care-i primesc de la CNC sunt consumaţi, cheltuiţi, pe producţii submediocre, care n-aduc niciodată vreun beneficiu de imagine şi nici bani”. Intrigat de afirmaţia că “până în 2000, cinematografia română practic n-a existat”, i-am amintit lui Cristi Puiu de Ciulei, Pintilie, Blaier şi Piţa. “Au fost nişte accidente fericite în istoria relativ recentă a cinematografiei române, şi anume anii ’60, chiar ‘70, când atenţia publicului european şi internaţional s-a îndreptat spre cinematografia română, prin regizori ca Liviu Ciulei şi Pintilie”.

Petre Năstase: “Mai degrabă filmele premiate după 2000 sunt accidente”

Petre Năstase nu agreează ideea de “autonaştere” a lui Cristi Puiu. “Nu poţi să înveţi meseria asta fără maeştri. Eu am învăţat de la toţi: de la Piţa, de la Daneliuc, de la Blaier, de la Cărmăzan, de la Sergiu Nicolaescu… Premiile internaţionale recent obţinute sunt foarte importante pentru cinematografia română, dar fără cele de dinaintea lor, n-ar fi însemnat nimic. Iar referitor la afirmaţia cu <accidentele fericite>, a lui Cristi Puiu, cred că, prin comparaţie cu <Pădurea spânzuraţilor>, <Prin cenuşa imperiului>, <Lumina palidă a durerii>, <Hotel de lux> sau <Omuleţul> lui Gopo, mai degrabă filmele premiate după 2000 sunt <accidente>”.

Cine-l contestă pe Daneliuc?”

Deşi nu face parte din generaţia “expiraţilor”, Ioan Cărmăzan este cel mai îndârjit împotriva atitudinii “noului val”: “Cum să-l faci zdrenţe pe Daneliuc? Cine-l contestă şi de ce? Pentru că e mai profund decât ei? De fapt, pentru că el chiar e profund! Pentru că ştie să filmeze? Indiferent în ce zonă de expresie se situează, Daneliuc are un instinct cinematografic ieşit din comun. Păi, hai să luăm <Patul conjugal> - care a fost la Berlin şi n-a luat nimic – şi filmele premiate după 2000. Şi să chemăm cineaşti din toată lumea să le vizioneze. Care dintre ele credeţi că rezistă la comparaţie?... <Moartea domnului Lăzărescu>? <4, 3, 2…” Sau <Patul conjugal>?... Sau, auzi: Nicolaescu este un bou! Păi Nicolaescu a făcut, pe vremea lui Ceauşescu, 30 de filme pentru străinătate, printre care <Winetou> şi <Francois Villon>. Păi, dacă era bou, îl chemau ăia să facă filme acolo? Sau şi ăia erau boi? Nicolaescu a câştigat din străinătate un milion de dolari, reprezentând 25% din ce a primit statul român din filmele regizate de el. Mai poate face cineva asta? Mai poate aduce cineva un leu la buget din producţia de filme?... Îl acuză că el împarte banii de la CNC şi-şi trage partea leului. Ştiţi câte filme a făcut Nicolaescu cu bani de la CNC? Trei! Trei filme în 20 de ani”. L-am întrebat pe Ioan Cărmăzan dacă nu cumva are ceva de împărţit cu Cristi Puiu, căci prea îl contestă acesta. “Eu cu el, nu. Poate el cu mine. La <Moartea domnului Lăzărescu> i-am dat nota 4 la scenariu. Eram în comisie… Am considerat că, după primul spital, scenariul se anulează. Toate celelalte “plimbări” ale bolnavului nu adaugă nimic nou, e o repetiţie banală în care nu se schimbă decât spitalul. Nu e suficient, dacă repetiţia nu are şi alte adâncimi, alt relief. Repetiţiile – care oricum sunt prea multe – trebuie să se justifice cinematografic. Nu se justifică. A fost şi este opinia mea de regizor, mi-o asum”.

“Un student al meu a luat bursă la New York University”

L-am mai întrebat pe vicepreşedintele UARF dacă nu cumva e invidios pe succesele confraţilor mai tineri. “Nu, nu sunt invidios. Ba chiar am puterea să mă bucur de orice succes, al oricărui regizor român, pentru că asta înseamnă şi un succes al cinematografiei. Problema e alta. Succesul ăsta i-a făcut pe unii să creadă că, dacă au luat un premiu, chiar ştiu să facă film. Mai mult, li se pare că ştiu totul despre film… Premii am luat şi eu. Uite, în 1992, am luat cu <Ţapinarii> şi <Casa din Vis>, Marele Premiu la New York Festival, în America. Ăsta nu e un festival de doi lei, cineaştii ştiu ce înseamnă o asemenea recunoaştere în America… Premiul mi-a fost înmânat de Milos Forman, iar Cineast Magazin a scris atunci că sunt un Bulgakov al României… O fi mult, o fi puţin?... Dar cea mai mare realizare a mea este faptul că un student al meu de la Media Pro, Vlad Feyer, a luat bursă de regie la New York University. Va face 11 scurtmetraje şi un lung metraj. Asta va fi, într-adevăr, o carte de vizită”.

Cine-s dinozaurii şi cine şopârlele?

Ioan Cărmăzan a scris de curând un raport “subiectiv” despre situaţia cinematografiei româneşti la nivelul anului 2010, în care face şi propuneri legislative. Raportul a ajuns la Kelemen Hunor, ministrul Culturii. Săptămâna trecută trebuia să aibă loc, la Comisia de Cultură a Senatului, o întâlnire între Sergiu Nicolaescu şi regizorii români, pentru discutarea acestor propuneri. N-a venit decât Ioan Cărmăzan. Ceilalţi, ori n-au vrut, ori n-au putut, ori nu i-a interesat. A mai fost şi Eugen Şerbănescu, directorul CNC. Evident, nu s-a întâmplat nimic. Iar Eugen Şerbănescu ne-a declarat că, din punctul său de vedere, nu există niciun conflict şi că cinematografia română traversează un moment de vârf al istoriei sale.
Scandalul din lumea filmului românesc e urât. E aproape la fel de urât ca acela din politică. Greşeli sunt de ambele părţi. Poate că, după ’90, “dinozaurii” şi-au adjudecat unele privilegii. E natural (deşi nu e normal) să vrei să tragi spuza pe turta ta. Dar la fel de adevărat e că, în condiţiile unei legi incomplete, banii CNC-ului s-au împărţit cam juma-juma între regizorii cu palmares şi debutanţi. După 2000 n-a mai fost aşa. “Noul val” a preluat frâiele şi, odată cu ele, şi banii, trăgându-şi grosul. De neînţeles, dar tot ei au făcut mai mare gălăgie, acuzându-i pe dinozauri că risipesc banii CNC-ului. Se vede urât, pentru că dau impresia că vor să ia tot. Iar expunerea statistică şi traiectoria banilor de la CNC, prezentate de Sergiu Nicolaescu în cartea sa “Destin şi film” (şi preluate de Ioan Cărmăzan în “Cinematografia română în 2010. Raport subiectiv”) sunt de-a dreptul jenante şi-i incriminează pe tineri (evident, nu pe toţi). Probabil că adevărul va ieşi la un moment dat la iveală, în toată splendoarea lui. Dacă atacurile “noului val” nu vor înceta, vom asista la o contraofensivă a “dinozaurilor”, apoi a celorlalţi şi, tot aşa, până când tinerii vor deveni şi ei nişte dinozauri. Nişte dinozauri mai mici, e adevărat - nişte şopârle - căci “mărimea” e dată de numărul de filme, de premii, de numărul de spectatori dar şi de perenitatea operei. Un film nu este – sau nu trebuie să fie – un articol de ziar pe care-l arunci după ce l-ai citit…

Pashpix
26 Nov 2010, 17:12
http://www.certitudinea.ro/fisiere/file/Raport%20cinematografic%202010.pdf

hellsteed
26 Nov 2010, 18:14
Cum sa faci un comunicat si sa scrii atat de birjaresc....

Pashpix
16 Dec 2010, 13:31
Centrul Naţional al Cinematografiei alocă 10 milioane de lei pentru următorul concurs

BUCUREŞTI (MEDIAFAX) - Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) a alocat 10 milioane de lei pentru următorul concurs de proiecte cinematografice, a cărui dată nu a fost încă stabilită, a declarat pentru MEDIAFAX directorul instituţiei, Eugen Şerbănescu.

Potrivit directorului CNC, 5,5 milioane de lei sunt alocate pentru proiectele de lungmetraj ficţiune, în timp ce secţiunea debut primeşte 1,7 milioane de lei. Secţiunile animaţie şi documentar primesc câte 1 milion de lei, în timp ce proiectelor de scurtmetraj le revine o sumă totală de 700.000 de lei.

Pentru sesiunea anterioară a concursului CNC a fost alocată suma totală de 9,8 milioane de lei.

Casele de producţie care renunţă la un proiect finanţat deja de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) nu pot participa la sesiunea următoare de proiecte, se arată pe site-ul instituţiei.

În acelaşi anunţ, postat pe site-ul CNC, este precizat că producătorii care nu şi-au îndeplinit obligaţiile faţă de Centrul Naţional al Cinematografiei nu pot participa la următoarea sesiune de proiecte.

"Potrivit prevederilor art. 3 din Regulamentul de concurs aprobat prin Ordin al Ministrului Culturii şi Patrimoniului Naţional nr. 2335/2006, cu modificările şi completările ulterioare, privind concursul de selecţie a proiectelor cinematografice în vederea acordării de credite financiare directe pentru dezvoltare de proiecte, producţie şi distribuire de filme, la concursurile de selecţie proiecte cinematografice organizate de Centrul Naţional al Cinematografiei nu pot participa persoanele fizice şi juridice autorizate care nu şi-au respectat obligaţiile şi termenele stabilite prin contractele aflate în derulare cu Centrul Naţional al Cinematografiei", se indică în comunicat.

"Începând cu data prezentei (13 decembrie, n.r.), nu vor mai putea participa la concursurile de selecţie casele de producţie care, la data înscrierii în concurs, având proiecte de film în derulare cu Centrul Naţional al Cinematografiei, au depăşit termenele contractuale (sau termenele prelungite legal, conf. art. 51 alin.4 din OG 39/2005 privind cinematografia), privitoare la realizarea şi predarea copiei standard a filmului sau la începerea exploatării filmului", se mai arată în anunţ.

"Începând de la data prezentei, renunţarea la contractarea unui proiect cinematografic câştigător la o sesiune de concurs se sancţionează cu interdicţia de a participa la proxima sesiune de concurs (sesiune ulterioară datei renunţării la proiect)", se indică în acelaşi anunţ.

Rezultatele primului concurs de proiecte din acest an au fost anunţate în august.

Angel2010
16 Dec 2010, 13:43
Cum sa faci un comunicat si sa scrii atat de birjaresc....

Pai, suntem pe malul Dambovitei...

Pashpix
22 Dec 2010, 13:41
Centrul Naţional al Cinematografiei organizează un nou concurs de proiecte

BUCUREŞTI (MEDIAFAX) - Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) organizează un nou concurs de proiecte, cu un buget de 10 milioane de lei, cineaştii interesaţi să acceseze fonduri putând să depună dosarele de concurs până pe 31 ianuarie 2011, informează site-ul instituţiei.

Centrul Naţional al Cinematografiei a alocat 10 milioane de lei pentru sesiunea a doua a concursului de proiecte cinematografice din acest an.

În mod concret, o sumă de 5,5 milioane de lei a fost alocată pentru proiectele de lungmetraj ficţiune, în timp ce secţiunea debut primeşte 1,7 milioane de lei. Secţiunile animaţie şi documentar primesc câte 1 milion de lei, în timp ce proiectelor de scurtmetraj le revine o sumă totală de 700.000 de lei.

Valoarea maximă a creditului direct pe care îl poate obţine un producător pentru proiectele declarate câştigătoare la această sesiune de selecţie este de 15 la sută (1.500.000 lei) din creditul direct alocat pentru producţie.

Pe de altă parte, uniunile şi asociaţiile din domeniul industriei cinematografice sunt invitate să transmită către CNC câte o propunere pentru cele trei comisii de selecţie (ficţiune, documentar şi animaţie), însoţite de CV-ul persoanelor respective, până la data de 14 ianurie 2011.

Casele de producţie care renunţă la un proiect finanţat deja de Centrul Naţional al Cinematografiei nu pot participa la sesiunea următoare de proiecte, se arată pe site-ul instituţiei.

În acelaşi anunţ, postat pe site-ul CNC, se precizează că producătorii care nu şi-au îndeplinit obligaţiile faţă de Centrul Naţional al Cinematografiei nu pot participa la următoarea sesiune de proiecte.

"Începând cu data prezentei (13 decembrie, n.r.), nu vor mai putea participa la concursurile de selecţie casele de producţie care, la data înscrierii în concurs, având proiecte de film în derulare cu Centrul Naţional al Cinematografiei, au depăşit termenele contractuale (sau termenele prelungite legal, conf. art. 51 alin.4 din OG 39/2005 privind cinematografia), privitoare la realizarea şi predarea copiei standard a filmului sau la începerea exploatării filmului", se mai arată în anunţ.

Pentru sesiunea anterioară a concursului CNC, organizată în prima parte a acestui an, a fost alocată suma totală de 9,8 milioane de lei. Rezultatele primului concurs de proiecte din acest an au fost anunţate în luna august.

Pashpix
29 Jan 2011, 18:04
Irina Margareta Nistor şi Andrei Ujică, în comisiile concursului de proiecte CNC

BUCUREŞTI (MEDIAFAX) - Irina Margareta Nistor şi Andrei Ujică fac parte din comisiile de selecţie ale concursului de proiecte cinematografice organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), informează site-ul instituţiei. Comisiile au fost alcătuite în urma deciziei directorului Centrului Naţional al Cinematografiei, Eugen Şerbănescu, pe baza propunerilor uniunilor profesionale din domeniu. Astfel, comisia de selecţie a proiectelor cinematografice pentru secţiunea filme de ficţiune de lung şi scurt metraj, producţie si dezvoltare de proiecte are următoarea componenţă: Irina Margareta Nistor - critic, Constantin Chelba - cineast, Florin Mihăilescu - director de imagine, profesor universitar, Copel Moscu - regizor, profesor universitar şi Mihai Orăsanu - producător, profesor universitar.

Comisia pentru film documentar, producţie şi dezvoltare de proiecte este formată din Manuela Cernat - critic, profesor universitar, Sorin Botoşeneanu - director de imagine, profesor universitar şi Andrei Ujică - regizor, iar comisia de animaţie este formată din Viorica Bucur - critic, profesor universitar, Constantin Păun - regizor şi Radu Igosag - regizor, profesor universitar. Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) a anunţat, la sfârşitul lui decembrie, că organizează un al doilea concurs de proiecte pentru 2010, cu un buget de 10 milioane de lei, cineaştii interesaţi să acceseze fonduri putând să depună dosarele de concurs până pe 31 ianuarie 2011.

În mod concret, o sumă de 5,5 milioane de lei a fost alocată pentru proiectele de lungmetraj ficţiune, în timp ce secţiunea debut primeşte 1,7 milioane de lei. Secţiunile animaţie şi documentar primesc câte 1 milion de lei, în timp ce proiectelor de scurtmetraj le revine o sumă totală de 700.000 de lei. Valoarea maximă a creditului direct pe care îl poate obţine un producător pentru proiectele declarate câştigătoare la această sesiune de selecţie este de 15 la sută (1.500.000 lei) din creditul direct alocat pentru producţie.

Casele de producţie care renunţă la un proiect finanţat deja de Centrul Naţional al Cinematografiei nu pot participa la sesiunea următoare de proiecte, se arată pe site-ul instituţiei. În acelaşi anunţ, postat pe site-ul CNC, se precizează că producătorii care nu şi-au îndeplinit obligaţiile faţă de Centrul Naţional al Cinematografiei nu pot participa la următoarea sesiune de proiecte. "Începând cu data prezentei (13 decembrie 2010, n.r.), nu vor mai putea participa la concursurile de selecţie casele de producţie care, la data înscrierii în concurs, având proiecte de film în derulare cu Centrul Naţional al Cinematografiei, au depăşit termenele contractuale (sau termenele prelungite legal, conf. art. 51 alin.4 din OG 39/2005 privind cinematografia), privitoare la realizarea şi predarea copiei standard a filmului sau la începerea exploatării filmului", se mai arată în anunţ. Pentru sesiunea anterioară a concursului CNC, organizată în prima parte a anului 2010, a fost alocată suma totală de 9,8 milioane de lei. Rezultatele primului concurs de proiecte din 2010 au fost anunţate în luna august a aceluiaşi an.

rvn
30 Jan 2011, 18:09
Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) a anunţat, la sfârşitul lui decembrie, că organizează un al doilea concurs de proiecte pentru 2010, cu un buget de 10 milioane de lei, cineaştii interesaţi să acceseze fonduri putând să depună dosarele de concurs până pe 31 ianuarie 2011.


asta-i cea mai buna dovada ca exista MOS CRACIUN!