PDA

View Full Version : ODISEEA SPATIALA 2001


Windom
16 Jul 2007, 10:35
Am revazut recent capodopera lui Kubrick si as avea si eu o intrebare, poate ma lamureste si pe mine cineva (de fapt ar fii mai multe chestii nelamurite - dupa vizionarea unui asemenea film cine poate afirma ca a inteles totul?): care credeti ca e semnificatia decorului renascentist din camera in care ajunge eroul la sfirsitul calatoriei?
Am gasit o teorie foarte interesanta referitoare la semnificatia monolitului - cum ca ar simboliza ecranul de cinema asezat pe verticala. De fiecare data cind apare in film, e insotit de muzica aceea insinuanta. Exista insa si doua secvente in care e prezenta muzica dar ecranul este negru. Sa nu fie chiar nimic acolo, sau, de fapt, in acele momente privim de fapt monolitul, fara sa ne dam seama?

Pitbull
16 Jul 2007, 11:41
Decorul camerei din final e relativ simplu de descifrat: este o ambiantä artificialä, reconstituitä pentru ca Dave Bowman sä-si träiascä în ea ultima parte a vietii "materiale" (de tip... "clasic", sau "euclidian", pour ainsi dire,) dinainte de a deveni Starchild (apropo, vezi si evolutia celor trei ipostaze ale lui - în spetä, ale Omului: Moonwatcher [apoi Moonwalker], Bowman, Starchild). Deci, la un prim nivel, un decor comod, familiar, în care omul sä se regäseascä; la un nivel mai profund, un decor simbolic, semnificativ, în care Omul sä se regäseascä...
Strict în plan S.F., monolitii negri sunt niste aparate complexe si polivalente; functia celui dintâi e evidentä: examineazä creierele antropoizilor, constatä cä sunt gata sä facä "pasul" spre umanoizi, si le dä impulsul necesar (apropo de dihotomia evolutionism/creationism); altä functie evidentä a monolitilor negri este cea de "porti" transspatiale (capsula lui Dave inträ, printr-un monolit, în gaura-de-vierme care-o va duce în acel spatiu artificial discutat adineaori); vezi celebra replicä (inseratä începând cu "2010"): "My God, it's full of stars...!" AI DREPTATE - în acele cadre negre la care te referi, de fapt suntem foarte aproape de monolit... la un pas de a intra "în" el...
Prin modul de a filma monolitul, Kubrick îi dä valente multiple... El devine si "usä" (care se poate deschide), si "treaptä" (pe care se poate päsi - vezi cadrul cu alinierea planetelor)... si, da, ca meta-metaforä, ar putea fi si un ecran cinemascop întors pe toate pärtile... ;)

Faber
16 Jul 2007, 12:48
@Windom

Pt. a intelege mai bine capodopera lui SK poti sa te uiti putin peste analizele, eseurile de aici: http://www.visual-memory.co.uk/amk/index.html :) .

Windom
17 Jul 2007, 08:09
Merci mult pentru raspunsul exhaustiv. :)
Sint curios, de cite ori ai vazut filmul?

Pitbull
17 Jul 2007, 13:33
Mai stiu eu...? :?
Cinci mi le amintesc (când, unde, cum)... Au mai fost si altele, si pe fragmente... Naiba mai stie de câte ori si-o fi pus fi-miu caseta, când era mic, eu lucram în aceeasi camerä, si mä fura inevitabil câte o secventä...
Dar conteazä mult si lecturile despre el, si discutiile - Doamne, cât îl mai forfecam la cencalurile S.F., pe la sfârsitul anilor '80! Una dintre cele mai interesante analize pe care le-am citit a fost cea din volumul "CULT Movies" de Danny Peary, dacä nu mä-nsel... (Foarte bunä colectie de analize ale unor filme "de cult", am învätat mult de-acolo.)
Apropo, altä temä de gândire:
Motivul aniversärilor în "2001..." ;)

* * *

L.E.
Da, era Danny Peary. Am cäutat analiza. N-am gäsit textul, dar cartea, da. Voil�* de vezi:
http://film.virtual-history.com/film.php?filmid=186