PDA

View Full Version : Din nou despre filmele rusesti: nasoale sau capodopere?


sinaxis
20 Apr 2007, 15:47
Cinematografie rusa isi revine incet dar sigur.
Dupa parerea mea cel mai important film al anului 2006.
http://www.ostrov-film.ru/

Reiko
20 Apr 2007, 16:10
Filmele rusesti sunt si au fost si va ramne cele mai nasoale :sick: :sick: filme din lume :sick: :sick:

illotempore2002
20 Apr 2007, 16:12
Ba, du-te ma de aici...du-te pe alt forum, tu, Reiko!

illotempore2002
20 Apr 2007, 16:14
De fapt, Reiko, imi retrag cuvintele! Mi-am dat seama ca afirmatia ta e o gluma, mai degraba vrei sa vezi care sunt reactziile celorlalti, nu e asa?

Adica doar daca ceva nu iti functioneaza bine, organic, poti sa spui asa ceva

Reiko
20 Apr 2007, 16:19
Ai zis bine ca e gluma te prinzi cam greu si oricum mie nu imi plac acele filme dar asta nu inseamna ca sunt cele mai nasoale :D :D :D :D

illotempore2002
20 Apr 2007, 16:23
Acum o dai intoarsa.....kiar ai zis adevarul atunci, la inceput, dar acum te simti rusinat....

Reiko
21 Apr 2007, 11:31
Nu ma simt rusinat :(( :((e vorba ca fiecare are gusturi diferite in filme mi nu imi place pentru ca suna tare naspa limba lor ;) ;) la fel ca francezi si itatlieni
nu imi place cum suna nici limba bulgarilor si ale mai multi asa ca fiecare are gusturile lui :D :D si inplus nu as avea de ce sa ma simt rusinat :D :D

freackboy
21 Apr 2007, 12:43
Singur motiv deoarece nu-mi plac filmele europene in general este acela ca mojoritatea sunt drame de prost gust cu un subiect banal,gol si pueril.Dar asta nu inseamna ca nu sunt niste exceptii.(cum ar fii 'THE NEST'). Iar in materie de sf sunt praf. :(

marx
21 Apr 2007, 13:12
Singur motiv deoarece nu-mi plac filmele europene in general este acela ca mojoritatea sunt drame de prost gust cu un subiect banal,gol si pueril.
eu ti-as baga pe vena niste truffaut combinat cu fassbinder, pe nas te-as pune sa inhalezi dardenne, saura, svankmajer si un fir de istvan szabo, iar in anus ti-as baga toate ineptiile care le ai in cap...

ps: daca intri in coma te impaketez in filme nordice.

marx
21 Apr 2007, 13:18
Nu ma simt rusinat :(( :((e vorba ca fiecare are gusturi diferite in filme mi nu imi place pentru ca suna tare naspa limba lor ;) ;) la fel ca francezi si itatlieni
nu imi place cum suna nici limba bulgarilor si ale mai multi asa ca fiecare are gusturile lui :D :D si inplus nu as avea de ce sa ma simt rusinat :D :D
cred ca o sa fii surprins cand o sa afli ca un rus (Stanislavski) e Dumnezeul actorilor.
iar de Eisenstein nu ma mai obosesc sa-ti vorbesc pt a nu-ti skimba cursul curentilor de aer dintre ureki....

Reiko
21 Apr 2007, 17:30
Frate pentru mine filmele rusesti sunt cele mai nasoale pentru alti cele mai marfa :hmm: :hmm: fiecare cu cei place :x

marx
21 Apr 2007, 17:34
Frate pentru mine filmele rusesti sunt cele mai nasoale pentru alti cele mai marfa :hmm: :hmm: fiecare cu cei place :x
daca stai in limba la filme normal ca-ti acoperi okii....

Reiko
21 Apr 2007, 18:51
:hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :hmm:

illotempore2002
21 Apr 2007, 19:52
Marx, ce naiba, nu ai minte? Iti bati capul cu de alde astia de se uita la filme americane? N-auzi ca filmele europene sunt de cacat?

Jesuse, eu le-as interzice accesul pe forumul asta, dar uite ca nu pot!

Marx, ar fi o infamie pt Truffaut sa aiba asa spectatori asa ca mai bine nu le mai spune de regizorii adevarati!

marx
21 Apr 2007, 20:01
Marx, ar fi o infamie pt Truffaut sa aiba asa spectatori asa ca mai bine nu le mai spune de regizorii adevarati!
eh, azi ma simt un pedagog de scoala veke...

imi aduc aminte de ce spunea Truffaut prin anii' 60: " am ajuns sa fim judecati de oameni ce n-au vazut in viata lor un film de Murnau "
si extrapoland in actualitate: au ajuns sa discute despre filme oameni care n-au vazut in viata lor un Truffaut.

illotempore2002
21 Apr 2007, 20:05
Pai vezi, Marx?
Ma bucur ca ti-ai revenit
:D

Chiar acum sunt la perioada French New Wave, ingurgitezla greu Godard si Truffaut, ma gandesc sa vad in seara asta Le mepris, e unul din putinele pe care nu le-am vazut...

Carmine Galante
21 Apr 2007, 20:09
iar de Eisenstein nu ma mai obosesc sa-ti vorbesc pt a nu-ti skimba cursul curentilor de aer dintre ureki....
Lol.
Bataie intre juvetzi.

marx
21 Apr 2007, 20:10
ingurgitezla greu Godard si Truffaut,
si la Malle nu acostezi deloc?!

illotempore2002
21 Apr 2007, 20:18
Recomanda-mi ceva de Malle, nu neaparat best off-urile, ceva care ti-a placut tie...

illotempore2002
21 Apr 2007, 20:20
Calcutta cum e?
Asta ma atrage, daca e sa ma ghidez dupa nume!
Dar astept sugestii!

marx
21 Apr 2007, 20:22
Recomanda-mi ceva de Malle, nu neaparat best off-urile, ceva care ti-a placut tie...
Milou en mai
despre nebunia, panica si lasitatea umana in situatiile incerte ( +/- politic).

illotempore2002
21 Apr 2007, 20:30
Freackboy, soune-mi te rog, ai vazut seria Allien?
Daca da, afla ca regizorul lui Allien 4: Ressurectin este nimeni altul decat Pierre Jeunet, francezul regizor al lui Amelie....

Asta ca sa vezi ca regizorii europeni pot face ce vrea muschii lor, numai ca nu vrea sa face SF-uri, las sa face americanii, spieleberg si tot neamul lui cel adormit de americani stupizi la care sa se uite oameni stupizi

Carmine Galante
21 Apr 2007, 20:38
Recomanda-mi ceva de Malle, nu neaparat best off-urile, ceva care ti-a placut tie...
http://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?t=5613

illotempore2002
21 Apr 2007, 21:07
Dog Day Aternoon al lui Lumet, peste o ora la TVR 2
The wall - pink Floyd tot la tv la 11
Ciudad de dios, tot la tv , tonight

marx
21 Apr 2007, 21:14
si un film de bergman pe tvr cultural.

pantagruel
21 Apr 2007, 23:24
marx,
nu credeam ca voi mai interveni vreodata peste matale, dar chiar ai ajuns sa ii dai replici unuia care spune sincer - "Filmele rusesti sunt si au fost si va ramne cele mai nasoale filme din lume". si apoi sa te apuci sa-i faci educatie, ba chiar sa ii trantesti un citat din truffaut? (de aceea te "simti un pedagog de scoala veke... "). e si normal.

am gresit ca m-am suparat pe dumneata. nu meritai asta. esti un om bun.

ps. la ce nordici te gandeai? in special. (uite, am facut pace...)

marx
21 Apr 2007, 23:31
nu credeam ca voi mai interveni vreodata peste matale
jeez, ce expresii folosesti...

hellsteed
22 Apr 2007, 00:49
filmele rusesti sunt ca rusi ca sa folosim truisme :) Rusii fac lucruri mari si proaste... pur si simplu nu functioneaza... ca si dantura de fier a inspectorului Voloteea... Eu zic sa creasca pruna ca sa facem vodca... singurul lucru bun pe care il au rusii sunt sportivele si fotomodelele... frumusetea se tine la rece... nu de alta da se strica

Reiko
22 Apr 2007, 07:40
"Freackboy, soune-mi te rog, ai vazut seria Allien?
Daca da, afla ca regizorul lui Allien 4: Ressurectin este nimeni altul decat Pierre Jeunet, francezul regizor al lui Amelie....

Asta ca sa vezi ca regizorii europeni pot face ce vrea muschii lor, numai ca nu vrea sa face SF-uri, las sa face americanii, spieleberg si tot neamul lui cel adormit de americani stupizi la care sa se uite oameni stupizi" eu nu am zis nimic de regizori ci doar de filme si nici de europa :hmm:

illotempore2002
22 Apr 2007, 13:56
Singur motiv deoarece nu-mi plac filmele europene in general este acela ca mojoritatea sunt drame de prost gust cu un subiect banal,gol si pueril.Dar asta nu inseamna ca nu sunt niste exceptii.(cum ar fii 'THE NEST'). Iar in materie de sf sunt praf. :(


dupa cum vezi, reiko, nu ma adresam neaparat tie....ci lui freackboy

freackboy
22 Apr 2007, 15:03
[/quote]
eu ti-as baga pe vena niste truffaut combinat cu fassbinder, pe nas te-as pune sa inhalezi dardenne, saura, svankmajer si un fir de istvan szabo, iar in anus ti-as baga toate ineptiile care le ai in cap...

ps: daca intri in coma te impaketez in filme nordice.[/quote].
EU MA INTREB CAT AI STAT SA TE GANDESTI LA MESAJUL ASTA.DACA FACI PE SMECHERUL (marx), ARGUMENTEAZA-MI DE CE, NU SA-MI ARATI CAT DE INVESR VREI SA PARI .
PS: MIE I-MI PLAC FETELE ;)

freackboy
22 Apr 2007, 15:08
BINE MA Reik, n-am spus ca nu exista exceptii.ALT EXEMPLU N-AI.
Filmele americane sunt mai bune deoarece au mult mai multa experienta.(SA NU ZICI CA NU E ASA) :)

Pitbull
22 Apr 2007, 15:49
Oh-My-Fucking-Goddd!!! :((
Hai, tanti Glory, hai, nene Stefy, chiar trebuie sä suportäm aici toti arieratii? OK, trafic, rating, stiu - da' mai e vorba si de prestigiu! Dati-o-n pisicii mei de "democratie" cä uite unde ne-a adus: Nea Nicu Väcä la Cotro, si fricshi în CineMagia!
Bannäm toate I.Q.-urile de douä cifre? Pretty please...? :love:

marx
22 Apr 2007, 16:26
EU MA INTREB CAT AI STAT SA TE GANDESTI LA MESAJUL ASTA.DACA FACI PE SMECHERUL (marx), ARGUMENTEAZA-MI DE CE, NU SA-MI ARATI CAT DE INVESR VREI SA PARI .
PS: MIE I-MI PLAC FETELE ;)
jeez!!!!!!!!
inteleg ca esti analfabet, dar de ce trebuie sa fii si cretin?!

marx
22 Apr 2007, 16:27
filmele rusesti sunt ca rusi ca sa folosim truisme :) Rusii fac lucruri mari si proaste... pur si simplu nu functioneaza... ca si dantura de fier a inspectorului Voloteea... Eu zic sa creasca pruna ca sa facem vodca... singurul lucru bun pe care il au rusii sunt sportivele si fotomodelele... frumusetea se tine la rece... nu de alta da se strica
sarmanul Dostoievski...

illotempore2002
22 Apr 2007, 22:22
Precum bine a spus Pitbull, cred ca personaje de genul fricboi si sleahta lui de analfabeti nu au ce cauta pe forumul asta, pe bune, polueaza atmosfera.

eu propun ceva: haideti sa nu le mai raspundem in nici un fel, sa-i lasam sa spuna ce enormitati vor (in cazul in care cineva nu le da totusi delete din forumul asta) si sa nu mai reactionam in nici un fel. noi sa ne vedem de discutiile noastre.
si asa, le-am dat destula importanta bagandu-i in seama.

florryinn
02 May 2007, 09:51
Aleluia!! Fuck'em :D

devil_doll
02 May 2007, 11:32
vorbim aici de filmele vechi sau de ce se mai misca acuma pe la ei?..dak vorbim despre ce misca acum e jelanie crunta..dau ca singur exemplu trilogia Nightwatch sau in original Nochnoi Dozor (prima parte lansata in 2004, a doua anul trecut)...o centrifuga de imagini oarescum deranjate pentru o pupila miopa ca a mea...din care pupila a retinut doar reclama la nescafe..si eu care credeam k la maica Rusia tot cu vodca o tin..sheeesh :hmm:

herbert
02 May 2007, 23:14
vorbim aici de filmele vechi sau de ce se mai misca acuma pe la ei?..dak vorbim despre ce misca acum e jelanie crunta..dau ca singur exemplu trilogia Nightwatch sau in original Nochnoi Dozor (prima parte lansata in 2004, a doua anul trecut)...o centrifuga de imagini oarescum deranjate pentru o pupila miopa ca a mea...din care pupila a retinut doar reclama la nescafe..si eu care credeam k la maica Rusia tot cu vodca o tin..sheeesh :hmm:

exista si in noul val cateva filme bune: vezi Zveaghintzev "Vozvrascenie", Gherman junior - Garpastum; Vyrypaiev - "Euphoria" - o capodopera...
In rest, numai imitatii jalnice dupa thriller-crime-action-horror american. Facute cu toporul... Mai exista si Nikituska Mihalkov cu panoramele sale neoimperialiste, niste prospecte colorate despre "sufletul" and obiceiurile rusesti. aha, mai exista si trendul asta, biblicos, ortodoxist... Pana si Lunghin a facut un film cu mistici ortodoxi - "Ostrov" - Insula..., premiat de patriarhia rusa...
boje moi!!!

sinaxis
07 May 2007, 18:40
Multa energie risipita...
Pana la urma a vazut cineva filmul cu care am deschis topicul asta?

M0n0
07 May 2007, 20:46
Eu zic ca sunt neatragatoare...asta din cauza numarului pe care l-am vazut...cam 0.

Liou
07 May 2007, 21:00
da, pentru mine trailerul si aprecierea ta au fost o invitatie suficienta pentru a mi-l descarca (stiti voi de unde) si pentru a-l vedea. si merci, ca daca nu aflam asa de el, cine stie cand ajungeam sa-l vad.
pai mi-a placut filmul.
mi-a placut pentru:
-imaginile si aparenta saracie de culori - efectiv m-au relaxat si mi-au picat la fix,
-muzica- cateva si aceleasi acorduri de pian; deci putin si bine. dupa multa munca de autoconvingere, am tras concluzia ca muzica a mers cu tragismul experientei personale a personajului si cu sufletul "rus" ce a razbatut din film (initial n-am gasit-o potrivita, mi se parea cam "american style")
-jocul actorului principal, nu-i stiu numele si nici in ce film a mai jucat..
-filozofia filmului (am gasit ceva similaritati cu personajele lui Dostoievski,Zosima+Raskolnikov, gandindu-ma la amestecul de sacru si profan al celui ce a devenit parinte....(nu-i mai retin numele) si la teribilele mustari de constiinta pentru a se fi facut vinovat de moartea unui om.)

Pana la urma, m-am gandit ca ,de fapt, el a vrut sa devina "sfant" in sensul strict al eliberarii de vina, insa a trait convins ca asta, sfintenia, nu i-a reusit... nu i-a reusit cu mijloacele religioase impuse de soborul bisericesc, ci cu propriile lui mijloace (atat de) umane (vezi acele fake-uri de discutii-ce m-am distrat!- pe care le avea cu mai marele parinte si in urma carora gasea solutii pentru bietii oameni sau micile lui "ghidusii" -ungerea clantei cu unsoare, aruncarea acelui butuc ars, rugaciunile in biserica facute "stramb"). practic singurul lucru pe care l-a facut bine, a fost sa se roage intens, zilnic, in singuratate si intimitate.

nu am inteles insa alegerea mortii lui, dupa ce afla ca prietenul lui de fapt traieste and so on... pana la urma, in ce masura i-a reusit si liberul arbitru asupra propriei morti?? sau tocmai asta a fost ideea, a liberului arbitru?? sau atata timp cat esti impacat cu tine, D-zeu te iarta si poti face ce vrei, inclusiv sa-ti alegi propria moarte??
nu stiu, mie mi s-a parut un pic cam fortat sfarsitul sau poate nu l-am inteles eu..

gionloc
08 May 2007, 00:25
Cinematografie rusa isi revine incet dar sigur.
Dupa parerea mea cel mai important film al anului 2006.
http://www.ostrov-film.ru/

sigur, adica sigur revine, dar nu prin ostroave...
mai pogorise p-aci un tip, Moise, poate-l sti, tot cu ostrovu-n brate defila. l-am vazut si eu acu ceva vreme la insitenta unui prieten absolvent de teologie.

si, pentru mine, dupa cum ii scrisesem si lui Moise - casa zic asa - istoria plina de spoilere a ostrovului e asta:

decum a inceput povestea, cu un nene balmajind iertare catre Dumnezeu, am vrut sa opresc filmul.
in gura parintelui Serghi (nuvela omonima a lui Tolstoi), in gura lui Zosima, vorbele alea suna bine.. fiindca in lectura le dai tu glas.. mintea ta le da forma... dar sa le vezi pe ecran...sa le accepti de-a gata... sa iti inunde intimitatea... hmm.

filmul sta bine ca pilda, dar pentru un pravoslavnic - un tip e prins intr-un fel de depozit de carbuni la malul apei de niste soldati ss prin 1942; ca sa scape tre sa isi impuste superiorul... ceea ce, mai din greseala, mai din dorinta, chiar face. nemtii lasa o bomba in depozit, pina se tot tinguie tipul asta bomba explodeaza, el e recuperat de niste calugari din apropiere. cumva el primeste o a doua sansa, asa ca isi dedica viata Domnului...

constructia sa ca personaj e e un amestec intre scrierile lui Tolstoi de dupa 1880, cele in care figurile si motivele religioase abunda, si figura lui Raskolnikov din a doua parte romanului Crima si Pedeapsa (redemptiunea). tipu e un fel de sfint, face minuni, e vizionar, scoade ghiavolu' din femeie, moare cind are chef - evident, intr-un final a la Ivan Ilici, abia dupa ce isi afla impacarea sufleteasca (de fapt superiorul lui nu murise!!)... si ca desfasurarea actiunii sa pilduiasca mai adecvat, un frate calugar il priveste cu pizma, staretu e patruns de intelepciunea sa... bla bla ...tot tacimu', evident, dupa 15 minute deja intuit in detaliu. si pina la final poti scrie pe marginea lui si o lucrare pentru cursu' de psihanaliza.

ceva imagini frumoase, dar pentru cineva care a trecut prin romancierii amintiti mai sus filmul ar garanta doo ore de plictiseala mareata.

eu prefer pilda din Funny Games: pai nu e normal ca Paul&Peter sa-i chinuie pe burghejii austrieci? 8) doar nu stiau nicio rugaciune! :x

gionloc
08 May 2007, 00:41
nu am inteles insa alegerea mortii lui, dupa ce afla ca prietenul lui de fapt traieste and so on... pana la urma, in ce masura i-a reusit si liberul arbitru asupra propriei morti?? sau tocmai asta a fost ideea, a liberului arbitru?? sau atata timp cat esti impacat cu tine, D-zeu te iarta si poti face ce vrei, inclusiv sa-ti alegi propria moarte??
nu stiu, mie mi s-a parut un pic cam fortat sfarsitul sau poate nu l-am inteles eu..

nu stiu daca Dumnezeu te iarta atita vreme cit esti impacat cu tine... din exemplele literare pe care le-am parcurs (casa zic asa), cred ca situatia e exact inversa! ca si in cazul tipului astuia. nelinistea il indreapta spre credinta, culpa...

s-apoi smecheria nu e sa faci ce vrei fiindca Dumnezeu oricum te iarta, ci sa il iubesti pe D, apoi sa faci ce vrei - caci atunci nu mai faci decit vrerea Lui, de fapt (o poveste plictisitoare din Fericitul Augustin). mai repede ar trebui sa il privesti pe tipul asta :P ca pe un fel de David Blaine rus :D - nu ai vazut - vorbeste limba ghiavolului, face minuni, sperie oamenii, moare cind are chef... daca ar fi facut Blaine trucul cu mersul pe apa, sigur il facea si calugarul din 'ostrov' cind era vorba sa salveze copilul mamei care voia sa nu-si piarda locul de munca.

problema liberului arbitru tine de alegerea umana in anumite imprejurari: in fata unei situatii alegi sa faci bine sau alegi sa faci rau (pentru o lume crestinizata - toate astea prin raportare la Constiinta Suprema). (filosofic vorbind, problema liberului arbitru e mult mai cuprinzatoare). oricum ai privi, nu are legatura cu alegera mortii in film... eventual, din perspectiva liberului arbitru poti interpreta scena in care el trage asupra camaradului sau... apoi poti privi toata povestea in mod determinist... dar nu stiu daca merita.

sinaxis
08 May 2007, 08:56
Pertinente comentariile de mai sus.
Eu as vrea insa sa se incerce, ca exercitiu, o paralela intre Patimile lui Mel si Ostrov a lui Pavel. Sau, de ce nu, intre Iisus din Nazaret a lui Zefirelli si Calauza lui Tarkovski. Se vede foarte clar ruptura sau distinctia intre spiritualitatea ortodoxa rasariteana mistica si cea catolica apuseana scolastica.
Pe mine Ostrov m-a cucerit. Parca-i o pagina de pateric iar imaginile icoane miscatoare. De fapt, fiecare secventa poate fi considerata o apoftegma. Filmul imi da multa liniste, pace. Odihneste. In comparatie cu Tarkovski unde imaginea e incarcata de simbol, simbol ce trebuie descifrat, simbol/imagine ce persista in memorie multa vreme dupa vizionare, film pentru cunoscatori unde neavizatul nu pricepe nimic si nu are ce cauta, Ostrov e un film simplu, imaginea iconica vorbeste de la sine, ca orice icoana ortodoxa ce nu trebuie explicata ci venerata si, prin aceasta, inteleasa si de cel mai simplu muritor.
Parintele Anatolie e sfantul in cea mai ortodoxa viziune. Un Hristos reincarcat in persoana parintelui Anatolie. Un om caruia i se da a doua sansa, prin apa botezului-caintei, din care scapa miraculos, intr-un spatiu gura de rai, om trecut prin tragismul pacatului, cu o constiinta de unde chiar daca cuiul a fost scos a ramas urma. Fochist pe barja, fochist la Manastire unde baga pe foc carbunele din propria-i barja esuata, el schimba dimensiunea existenþiala. Carbunele din barja tine cat tine viata lui! E clepsidra obtinerii iertarii, a caintei. Focul din cazan e purgatoriul ortodox a caintei din viata asta si nu de dincolo-ul catolic! Smerit, fuge de slava desarta precum pelicanii pustiei: disimuland, ascunzandu-si adevarata identitate, facand ghidusii, vorbind in dodii, rugandu-se in singuratatea ostrovului propriu, sau in camara intima de rugaciune, ascet la maxim cu sine (dormea pe carbuni, reducand la maxim grija pentru trup), bland cu vizitatorii (ii odihnea si-i servea cu ceai indulcit cu zahar! culmea rasfatului intr-o manastire), rugator infocat atat in rugaciunea bisericii cat si in cea personala (sa nu se inteleaga ca afirma o alta cale in afara Bisericii, nici vorba! El e integrat liturgic, dar se considera nevrednic de comuniunea cu "sfintii" si tine cont de modalitatea rugaciunii ecclesiale, se roaga deodata cu parintii chiar daca in chilia lui unde are ascultarea, se roaga cu parintii la rugaciunile de obste dar disimuleaza cantand pe nas sau alte cele si, ce-i mai important, se roaga CU rugaciunile Bisericii), un prooroc care pe toate le cunoaste precum ii descopera Dumnezeu, dar adancul intelepciunii Dumnezeiesti, nu cunoaste ca Tihon capitalul e viu! E ceea ce Dumnezeu ii ascunde ca sa fie tare, e ghimpele care-l impunge spre smerenia sfinteniei.
Iar sfarsitul e Genial! Cand Dumnezeu ii descopera ca nu a ucis in fapt, cand primeste iertarea si o da, rostul existentei sale e implinit. Se termina carbunele din barja, focul purgatoriului se poate stinge! El nu ar mai fi putut trai la fel dupa descoperiarea aceasta. Sfintii isi cunosc propriul sfarsit. Stiu sa citeasca semnele dumnezeiesti! Toata viata lor si-au ascutit aceste simturi vindecate in Hristos. Aveam icoana mortii ca trecere, ca Paste!
Iar drumul in barca, la umbra crucii, spre Ostrovul sau...
Am dus filmul la un schit si l-am pus parintilor. Le-a placut foarte mult. Circula in mediul monahal cu un succes remarcabil.
Sigur pe mine continua sa ma nelinisteasca (la modul figurat) Calauza si cand obosesc de neliniste mai iau o gura de pace vazand Ostrovul!

Vizionare cu folos!

Proletar
08 May 2007, 09:04
:)
misto...imi si imaginez o caravana cinematografica circuland prin manastiri si proiectand filme calugarilor.
e una dintre cele mai comice secvente posibile.

sinaxis
08 May 2007, 10:59
Nu fi nostalgic! Epoca aceea a apus de mult! Acum se merge cu laptopul si proiectorul :D
Si, sincer, nu vad nimic comic in asta. Sau nu e cinematografia( o mica/mare parte din ea ) a 7-a arta?

Liou
08 May 2007, 23:06
nu stiu daca Dumnezeu te iarta atita vreme cit esti impacat cu tine... din exemplele literare pe care le-am parcurs (casa zic asa), cred ca situatia e exact inversa! ca si in cazul tipului astuia. nelinistea il indreapta spre credinta, culpa...

s-apoi smecheria nu e sa faci ce vrei fiindca Dumnezeu oricum te iarta, ci sa il iubesti pe D, apoi sa faci ce vrei - caci atunci nu mai faci decit vrerea Lui, de fapt (o poveste plictisitoare din Fericitul Augustin). mai repede ar trebui sa il privesti pe tipul asta :P ca pe un fel de David Blaine rus :D - nu ai vazut - vorbeste limba ghiavolului, face minuni, sperie oamenii, moare cind are chef... daca ar fi facut Blaine trucul cu mersul pe apa, sigur il facea si calugarul din 'ostrov' cind era vorba sa salveze copilul mamei care voia sa nu-si piarda locul de munca.

problema liberului arbitru tine de alegerea umana in anumite imprejurari: in fata unei situatii alegi sa faci bine sau alegi sa faci rau (pentru o lume crestinizata - toate astea prin raportare la Constiinta Suprema). (filosofic vorbind, problema liberului arbitru e mult mai cuprinzatoare). oricum ai privi, nu are legatura cu alegera mortii in film... eventual, din perspectiva liberului arbitru poti interpreta scena in care el trage asupra camaradului sau... apoi poti privi toata povestea in mod determinist... dar nu stiu daca merita.

nu stiam ca ai mai vorbit si cu Moise despre ostrov. ;) dar raspunsul meu se refera si la postarea ta de mai sus. cred ca filmul asta se vroia perceput nu prin raportare la exemple literare. Adevarul e ca raportarea unor tipologii dintr-un film la unele tipologii dintr-o carte -asta e(si) ‘cusuru’ meu ;) (oare cine zicea asta, btw ?) Eu am fost mai ingaduitoare cu filmul cred…si asta se poate sa fi venit dintr-o perspectiva proprie (inclusiv a corelarii cu ‘aspecte’din literatura) mai saracacioasa sau dintr-o perceptie a filmului neexersata, ca sa zic asa; un fel de "literary weakness" la momentul vizionarii..

Aditional, din perspectiva relatiei film-literatura, a pretinde o reusita art-istica in realizarea unui film bazat pe un mare roman(si la propriu si la figurat) e o incercare sortita esecului inca de la inceput. Motivele sunt evidente, cred: la film, gramada de posibilitati de receptare din intimitatea lecturii, iti este retezata, "obligandu-te"/limitandu-te la o saracie de mijloace specifice facerii filmului (jocul actorilor, dialoguri, imagini, muzica, timpul afectat de max.2 ore , etc,); cum ai putea vreodata sa-l intruchipezi in cinema pe raskolnikov la adevarata lui amploare din roman?? raspunsul meu personal: never-ever! inca din start, e trasata inferioritatea mijloacelor.
Am intuit ca tipu asta intruchipeaza un melanj hibrid intre mai multe personaje din tolstoievsky :P . Dar nu stiu daca intuitia asta, ma crediteaza sa-l consider o nereusita in sine. Deci motivul intim al relationarii personajului cu literatura(si mai precis saracirea lui prin aceasta relationare) nu e de ajuns sa ma impiedice sa privesc personajul ca un produs nou. Un nou personaj, o noua poveste, alte detalii. E si asta o incercare(filmul I mean), nu stiu daca se cheama imitare, sau contrafacere sau altceva... Eu asa l-am privit: ca pe o alta posibilitate, ceva nou( nu in sens de avangarda), chiar daca m-am bucurat sa constat similitudini cu acele personaje romanesti.

Si la carte si la film,insa, iti ramane sa poti face un lucru : sa-l percepi personal, adica sa-ti placa anumite secvente, sa nu-ti placa altele,…etc etc..

Legat de "impacarea cu sine", eu am sarit, spunand asa, peste lantul cauzal la care ma gandeam, adica drumul parcurs de el de pacat la usurarea constiintei..ma rog, nu ma bag aici ca e o chestie prea filosofica legata de iubirea lui D. in adanc, eu cred ca tipu il iubeste pe D-zeu si face vrerea lui, insa nu cu mijloacele cunoscute. e un sfant nonconformist :D lol :w00t:

si cine-i David Blaine ca io n-am auzit de el :oops: ; da' care-i legatura cu mersu pe apa si copilul vindecat? ca parca l-a vindecat :? ...vroiai sa zici ca daca mai avea ce copia, copia? :?

Proletar
08 May 2007, 23:25
In general, mi se pare o ciudatenie ca un preot dintr-o manastire sa se uite la un film despre preoti, calugari, Dumnezeu, etc...
Inteleg ca un croitor sa se uite la un film despre croitori, un cizmar sa se uite la un film despre cizmari...
Ce sa zica preotul-spectator despre preotul-actor? "Hm...aici nu i-a iesit prea bine rugaciunea..." ... "Aici poate trebuia rostit un pic mai apasat psalmul ala" ... "Hmmm...cam lipsit de har baiatul ala"..."Misto decorurile, icoanele alea au facut toti banii"...
Dar inteleg ca un preot sa se uite la filme care vorbesc indirect despre relatia omului cu Dumnezeu...un exemplu la intamplare: "Breaking the waves".

Liou
08 May 2007, 23:40
Iar sfarsitul e Genial! Cand Dumnezeu ii descopera ca nu a ucis in fapt, cand primeste iertarea si o da, rostul existentei sale e implinit. Se termina carbunele din barja, focul purgatoriului se poate stinge! El nu ar mai fi putut trai la fel dupa descoperiarea aceasta. Sfintii isi cunosc propriul sfarsit. Stiu sa citeasca semnele dumnezeiesti! Toata viata lor si-au ascutit aceste simturi vindecate in Hristos. Aveam icoana mortii ca trecere, ca Paste!
Iar drumul in barca, la umbra crucii, spre Ostrovul sau...
Am dus filmul la un schit si l-am pus parintilor. Le-a placut foarte mult. Circula in mediul monahal cu un succes remarcabil.
Sigur pe mine continua sa ma nelinisteasca (la modul figurat) Calauza si cand obosesc de neliniste mai iau o gura de pace vazand Ostrovul!

de ce zici ca nu ar mai fi putut trai la fel dupa descoperirera ca prietenul lui nu e mort? inteleg, desigur ca e o metafora, dar dupa mine ar fi fost mai profund, mai in concordanta cu ce am vazut pana la moartea lui daca ramanea sa traiasca!..inseamna ca el l-a iubit si slujit pe D-zeu numai atata timp cat si-a "rezolvat" constiinta... putem merge cu speculatiile si sa-l consideram un Isus care si-a atins 'menirea', dar eu zic ca e departe sa ne gandim la el asa, adica mi se pare fortata ideea.. sau daca tot murea, putea s-o faca altfel decat sa se puna intr-un sicriu si sa zica gata, lasati cortina... m-asteptam s-o faca altfel: sa se-mpiedice in timp ce se ruga(si asta corespundea si cu spiritul lui sugubatz) de niste carbuni la malul apei si sa se inece. scuze, e doar un exemplu.

Apropo de tarkovsky, eu Calauza n-am privit-o (asa de) religios, ci ca o cautare de sine.. este acolo o atmosfera f. angoasanta, si pt. mine i-un adevar asta- ma nelinisteste insa mai mult ca realizare, nu ca :?(si?) kontzinut :P .
In Oglinda este, in schimb, o lumina in acea miriste (in momentele intalnirii cu mama&sotia) cum rar am vazut in vreun film. mie cel putin mi se pare superba..lumina lui tarkovsky as alege-o mai degraba drept exemplu de..."odihna" :). in ostrov e prea rece, evidenta si clara, dar nu inseamna ca nu mi-a placut.

sinaxis
09 May 2007, 19:22
Pentru un sfant a trai aici pe pamant isi are rost doar atat vreme cat mai are ceva de lucrat asupra luisi, sau mai bine zis, cata vreme mai are Dumnezeu de lucrat cu el, prin el si de el in lume. Moartea nu face decat ca sfantul dupa trecerea prin moarte ca Pasti sa aiba o impartasire "mai cu adevarat" de Dumnezeu, mai cu adevarat adica nu mijlocita de simturi si de creatie ci fata catre fata. Astfel moartea devine Intrarea in Odihna cea vesnic lucratoare a inaintarii in iubirea divina de necuprins. Sigur ca o conditie a nadejdii in trecerea aceasta e si impacarea cu Dumnezeu, cu semenii si cu tine insuti. Cu tine insuti adica cu constiinta ta!
Sunt multe exemple in patristica. Sunt multi sfinti care spun usurati: Acum slobozeste pe robul Tau Stapane!

Parintele Anatolie din film stia sa citeasca semnele divine, stia sa desfaca nodurile ratiunii dumnezeiesti. A doua sansa a caintei avea niste directoare. Barja esuata ca simbol al clepsidrei a timpului se goleste de continut.
Focul cazanului ca simbol al purgatoriului de aici a chinului constiintei ca si glas a lui Dumnezeu, nu mai are continut, carbunele se termina, iertarea se obtine. Constiinta se impaca cu Dumnezeu in inima ii canta ingeri. Semnul plecarii de aici este dat de Dumnezeu care-i descopera taina vietii sale, e dat de Dumnezeu care ii aduce alinarea constiintei.

Sa stii ca multi dintre sfinti chiar asa au murit! Isi imbratiseaza fratii, isi cer iertare, se impartasesc si... trec dincolo.

De asta am afirmat ca sfarsitul filmului e genial!
Pe Tarkovski nu ai cum sa-l intelegi daca nu-i privesti filmele din perspectiva credintei. E cheia intelegerii.

Toate cele bune!

Liou
11 May 2007, 22:55
Pentru un sfant a trai aici pe pamant isi are rost doar atat vreme cat mai are ceva de lucrat asupra luisi, sau mai bine zis, cata vreme mai are Dumnezeu de lucrat cu el, prin el si de el in lume. Moartea nu face decat ca sfantul dupa trecerea prin moarte ca Pasti sa aiba o impartasire "mai cu adevarat" de Dumnezeu, mai cu adevarat adica nu mijlocita de simturi si de creatie ci fata catre fata. Astfel moartea devine Intrarea in Odihna cea vesnic lucratoare a inaintarii in iubirea divina de necuprins. Sigur ca o conditie a nadejdii in trecerea aceasta e si impacarea cu Dumnezeu, cu semenii si cu tine insuti. Cu tine insuti adica cu constiinta ta!
Sunt multe exemple in patristica. Sunt multi sfinti care spun usurati: Acum slobozeste pe robul Tau Stapane!

Parintele Anatolie din film stia sa citeasca semnele divine, stia sa desfaca nodurile ratiunii dumnezeiesti. A doua sansa a caintei avea niste directoare. Barja esuata ca simbol al clepsidrei a timpului se goleste de continut.
Focul cazanului ca simbol al purgatoriului de aici a chinului constiintei ca si glas a lui Dumnezeu, nu mai are continut, carbunele se termina, iertarea se obtine. Constiinta se impaca cu Dumnezeu in inima ii canta ingeri. Semnul plecarii de aici este dat de Dumnezeu care-i descopera taina vietii sale, e dat de Dumnezeu care ii aduce alinarea constiintei.

Sa stii ca multi dintre sfinti chiar asa au murit! Isi imbratiseaza fratii, isi cer iertare, se impartasesc si... trec dincolo.

De asta am afirmat ca sfarsitul filmului e genial!

Poate nu m-am facut inteleasa(si cred ca intrebarile mele anterioare legate de liberul arbitru au nascut confuzii), dar eu raportam aprecierile mele negative(mai precis moartea din final) la o viziune mai cinematografica, nicidecum la una religioasa…

Am inteles legatura unica dintre un sfant si Dumnezeu, insa, daca cinematograful este o conventie- de fictiune-, atunci noi stim ca el(filmul) permite mai multe viziuni, inclusiv asupra unui adevar(in acest caz cel religios). In virtutea acestui fapt, eu ma asteptam sa vad o altfel de moarte decat aceea unanim recunoscuta si stiuta in mediul religios (ortodox daca vrei). Cu alte cuvinte, imi imaginam o moarte mai cinematografica, fara ca, in realitate, sa pun la indoiala caracterul metafizic,dumnezeiesc al mortii sfintilor, faptul ca un sfant face « vrerea » Domnului, ca este purtatorul unui destin pre-ordonat, etc, etc. Si de asta am afirmat eu ca finalul nu mi-a placut.

Aprecierile si perceptia unui film depind de fibra adanca a fiecaruia dintre noi, iar la finalul acestui film, fibra mea a simtit ca ceva scartaie. Chiar si faptul ca Anatolie e sfant, mi s-a parut ca scartaie, pentru ca imi veneau in minte actele lui buclucase si gratuite, nu prea onorabile pentru un sfant (aaa, si nu imbratisez ideea ca nu se simtea vrednic de ‘colegii’ lui si, ca atare, isi permitea sa fie altfel, sau ca a vrut, sa preschimbe slava desarta si ritualurile ceremonioase in altceva).

Probabil ca un preot ar zice acum ca eu ma indoiesc de existenta lui Dumnezeu :huh: si implicit de caracterul mesianic al lui Antolie.
Mie nu mi se pare ciudat ca un preot sa se uite la un film despre preoti, dar ce mi se pare ciudat este ca preotii , cand se uita la un film, sa-si manifeste automat acea « deformatie profesionala » de a vedea intr-o biserica neaparat un simbol religios, intr-un foc, neaparat un purgatoriu. Ori, in film (in general, nu in asta!) o biserica poate fi folosita si drept simplu cadru fara incarcatura religioasa.

Pe Tarkovski nu ai cum sa-l intelegi daca nu-i privesti filmele din perspectiva credintei. E cheia intelegerii.

Da-mi voie sa te contrazic. Iti dau cel putin doua exemple in care Tarkovki poate fi privit si altfel decat din perspectiva credintei: Copilaria lui Ivan si Oglinda.


ps: de curiozitate- ne poti da exemple de sfinti(din patristica) care au murit asa cum zici tu?

sinaxis
14 May 2007, 14:17
Actele parintelui Anatolie nu sunt nici buclucase, nici gratuite. Ele au un rost adanc: smerenia. Inca inainte de sfintii nebuni intru Hristos, filozofii au intuit ca in nebunie se poate ascunde cel mai bine intelepciunea fara ca aceasta sa atraga slava de la oameni: adu-ti aminte de Diogen care umbla in piata, ziua in amiaza mare, cu lumanrea aprinsa! Pana aici nebunie. Dar ce zicea: caut un om si nu gasesc! intelepciunea. Citeste vietile sfintilor nebuni intru Hristos cum ar fi Simeon din Edessa sec VI sau Andrei din Constantinopol sec X. Sau o lectura exceptionala, pe langa Idiotul lui Dostoievski, romanul Nebunul lui Savatie Bastovoi aparut anul trecut.
Avem noi in schimb o deformatie protestatnta in a vedea in sfant un inefabil. Ii dematerializam, ii descarnam. Nimic mai fals!
Nu stiu daca e deformatie profesionala sau nu dar simbolul, in general,
trebuie talcuit in intelesul de a pricepe realitatea nevazuta pe care o reprezinta si cu care sta in legatura. Ori, filmul asta desi e linistitor, cu cadre putine, cu imagine iconnica etc... ma crezi sau nu, e plin de simboluri! Si ma refer la simboluri religioase.
Cat despre Tarkovski imi mentin parerea. Daca o sa am timp o sa exemplific.

ps. E foarte simplu sa-ti exemplific: Sfantul Calinic de la Cernica, sa-ti dau un exemplu autohton http://biserica.org/Publicatii/2005/NoI/13_index.html

Toate cele bune!

sinaxis
15 Aug 2010, 21:17
Semnalez un nou film rusesc destul de reusit dar cu un subiect grozav:
Chudo / The Miracle (2009)

(IMG:http://4.bp.blogspot.com/_cZuenMpLnLY/Sraylqgli4I/AAAAAAAABSs/eI2YpIhwEuM/s320/Chudo.jpg)

La baza acestui film stau intamplari reale. In anul 1955 in orasul Samara (Rusia) o fata danseaza cu icoana Sf. Nicolae si ramane intepenita pentru 128 de zile. Fenomenul este cunoscut sub numele de "Incremenirea Zoiei".

Actori : Konstantin Khabenskiy, Vitaly Kishchenko, Polina Kutepova
Director : Aleksandr Proshkin
Lungime film : 110 min
Link Imdb : http://www.imdb.com/title/tt1197626
Categorie : Drama